Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er sikkert et dumt spm men jeg spør her før jeg ringer legekontoret og viser min dumhet 😄

Drev å søkte opp litt på nett ang noen allergimedisiner og bruk av dem i graviditet og leste på Relis dette:

• Gravide og ammende bør så langt mulig unngå eksponering overfor kjente allergener.

https://relis.no/aktuelt/arkiv/2014/trygge_legemidler_til_gravide_og_ammende_med_pollenallergi/

Kom da på at jeg har jo time hos ØNH-lege neste uke og skal ta sånn prikktest på armen. Jeg er 30 uker gravid neste uke. Betyr dette at man ikke skal ta sånn prikktest som gravid (da drypper de jo allergener på sårene eller? men det er jo veldig lokalt bare i huden på armen?)

(Jeg er hos ØNH-legen en gang i året ca og da tar jeg alltid sånn test, så er ikke noe akutt eller viktig for min del å få tatt testen nå)

Anonymkode: 0d02d...4c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette er sikkert et dumt spm men jeg spør her før jeg ringer legekontoret og viser min dumhet 😄

Drev å søkte opp litt på nett ang noen allergimedisiner og bruk av dem i graviditet og leste på Relis dette:

https://relis.no/aktuelt/arkiv/2014/trygge_legemidler_til_gravide_og_ammende_med_pollenallergi/

Kom da på at jeg har jo time hos ØNH-lege neste uke og skal ta sånn prikktest på armen. Jeg er 30 uker gravid neste uke. Betyr dette at man ikke skal ta sånn prikktest som gravid (da drypper de jo allergener på sårene eller? men det er jo veldig lokalt bare i huden på armen?)

(Jeg er hos ØNH-legen en gang i året ca og da tar jeg alltid sånn test, så er ikke noe akutt eller viktig for min del å få tatt testen nå)

En prikktest gir jo bare lokalt utslag. Det menes at dersom du er allergisk mot hest må du absolutt holde deg unna hest når du er gravid. 

Anonymkode: 519b3...aab

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

En prikktest gir jo bare lokalt utslag. Det menes at dersom du er allergisk mot hest må du absolutt holde deg unna hest når du er gravid. 

Anonymkode: 519b3...aab

Stusset på det også, man kan jo ikke alltid styre hva man utsettes for av allergener. Er man gravid pollen-allergiker i pollensesongen så blir man jo utsatt for allergener da uten at man kan unngå det på noen måte. Jeg er allergisk for noe som er i huset mitt, så jeg utsettes for det hele graviditeten (tar Aerius fast da) - hva kan det føre til?

Skrevet

Jeg hadde samme problemstilling. Skulle til legen å ta prikktest, men 2 uker før fant jeg ut at jeg var gravid. Jeg ringte å spurte å de sa jeg kunne komme å ta den uansett😊 nå ble det avlyst da pga jeg slet sånn me kvalme at jeg ikke kom meg avgårde

Anonymkode: 8f4ee...19e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...