Gå til innhold

Kjønnsykdommer...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har egentlig ikke peiling om dette temaet passer i dette forumet men.. dere får heller flytte litt på det dersom jeg bommer helt :oops:

Foresten så er spørsmålet mitt også veldig rart, jeg kom plutselig på det i går kveld da jeg hadde lagt meg... Dersom du går til gynekolog for en vanlig rutinemessig undersøkelse, kan da gynekologen SE om du muligens kan ha en kjønnsykdom(eks. Klamydia, men også andre...) for der etter å teste deg for å være sikker?

Hva med soppinfeksjoner, kan han det da? :oops:

Håper på svar slev om dette kanskje var rart spørsmål :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Anette

Vet at gynekologen kan se forandringer som sårhet, utflod, rifter osv og dette kan jo være tegn på sopp, eller kjønnsykdommer. men han kan ikke stille diagnose på kjønnsykdom ved å se, han må ta prøver, sopp kan han jo se, det ved mye utflod og ev rødhet (ok, eller henne da om det er en kvinnelig gynekolog :-)

Skrevet

Han kan nok ikke se om du har klamydia. Men dersom du har symptomer (utflod hos kvinnen, svie/ubehag ved urinering hos mannen), kan han ved en mikroskopisk undersøkelse se om det er mistanke om det. (ofte gir ikke klamydia symptomer i det hele tatt, det er derfor viktig å sjekke seg dersom en har mistanke, symptomene starter ofte i løpet av 2 uker etter smitte). Dersom en har klamydia er behandlingen 2 tabletter, og en skal unngå sex og alkohol i 7 dager, ofte kan det være lurt å ta en kontroll 6-8 uker etter behandlingen (for å være sikker på at du er kvitt klamydiaen).

Kjønnsvorter kan legen se om du har, ofte kan en kjenne det selv (små vorter i underlivet). Dette er et virus som man kan ha uten å vite om det, faktisk er det en ganske stor %-del som har dette viruset i kroppen uten at de noen gang får synlige vorter. (Dvs. din partner kan ha viruset i kroppen, og aldri hatt synlige vorter, men så kan du få synlige vorter). Dette viruset er helt ufarlig, men ofte litt ubehaglig. Du kan få et stoff hos legen som du selv kan smøre vortene med, (dersom du klarer dette selv), eller du kan gå til legen for å få smørt dette stoffet på.

Herpes vil en også merke om en har (symptomer sår/blemmer i underlivet, ofte svært smertefullt første gang en får det). Vil gjøre oppmerksom på at dersom din partner har munnsår og han "kysser" deg i underlivet ol., så kan dette føre til at du får herpes i underlivet. Dette kan man være plaget med resten av livet.

Ellers gjør jeg oppmerksom på at dersom man har mistanke om at man har en kjønnssykdom så skal undersøkelsen og behandlingen være gratis. Vil derfor anbefale å gå på helsestasjon for ungdom, eller lignende klinikker dersom en har mistanke om slik sykdom.

Skrevet

Takk for svar :D Må foresten si at jeg egentlig ikke tror at jeg selv har en kjønnsykdom... jeg bare lurer på slike ting sånn plutselig :D rar jeg.... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...