AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #1 Skrevet 5. desember 2021 Er 28 og har forsøkt å kjøpe leilighet lenge. De jeg liker godt liker også alle andre, så de blir fort dyre og går en god del over prisantydning. Leilighetene som er tilsvarende, men som ikke er spesielt moderne i utseende, er selvsagt billigere. Har tenkt litt på å kjøpe en som trenger litt arbeid for å få den "slik jeg vil", og heller bruke litt for å pusse opp. Leiligheten som er "pene" går for rundt 2,8. Leilighetene som ikke er det går for rundt 2,2 eller 2,3. Tenker derfor at det kan være innenfor å bruke ala 400k, maks. En del av utfordringen er at jeg bor alene i denne byen, har egentlig ikke venner eller familie som kan hjelpe meg med mye. Jeg er svak, klarer f.eks. ikke å sette opp en gipsplate selv og har aldri pusset opp noe. Så mye vil jeg måtte betale andre for å gjøre. Leiligheten jeg ser på nå har nytt bad. Kjøkkenet må byttes, alle ledninger/stikkontakter/brytere er sikkert 40 år gamle og må nok byttes. Sikringsskapet i seg selv er greit, det har automatsikringer. Ellers må gulvet byttes (til laminat) og alle vegger har strie. Hadde hatt lyst til å få slette vegger i hele leiligheten. Listene er gamle og må nok også byttes. Dørene er gamle, så de bør nok også byttes, men de kan evt. rett og slett males hvite, tilstanden på karmene vet jeg ikke helt. Så kommer "vanlige" ting som maling. Gulvet kan jeg bytte selv, maling kan jeg gjøre selv. Elektriker må selvsagt leies inn. Kunne nok fått til å rive kjøkkenet selv, fjerne gamle lister. Men kommer nok til kort for resten. Hvor lang hadde jeg realistisk sett kommet med 400k? Gulv = 30 000? Elektriker = 80 000? Nytt IKEA-kjøkken m/hvitevarer = 100 000? Helsparkling av vegger = 80 000? Nye lister = 20 000? Maling = 15 000? Hjelp? Er villig til å forsøke å lære meg litt oppussing og evt. gjøre det jeg faktisk kan gjøre selv. Bor kummerlig nå, så om jeg må bo med masse oppussing rundt meg en stund så går det helt greit... Anonymkode: dd9f5...531
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #2 Skrevet 5. desember 2021 TS her. Glemte å nevne at det er to innebygde skap i leiligheten som jeg ønsker å fjerne, og etter hvert få byttet ut med nye garderober. Hadde også ønsket å få satt inn en litt smal innebygget garderobe i gangen. Anonymkode: dd9f5...531
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #3 Skrevet 5. desember 2021 Tror gulv og elektriker er ganske on point. 100k hos IKEA holder om du har et lite kjøkken uten så mange skapstammer og veldig billige hvitevarer. Ville kostet på meg litt mer. Helsparkling av vegger betalte vi 85 000 for i en 65 kvadrat leilighet, riktignok inkl. maling. Det ble ikke gjort av en særlig anerkjent håndverker, og var derfor frustrerende. Anonymkode: 0ad77...4d1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #4 Skrevet 5. desember 2021 Gulv kan du nok få billigere enn 30 000,- dersom du gjør jobben selv. I de 75 kvadratene så er det vel et bad, en bod og kanskje en gang også, som ikke skal ha laminatgulv. Skap osv. kan du vente med til du har råd, og det behøver heller ikke bli så dyrt dersom du river det innebyggede skapet og setter opp f. eks. skyvedører selv. Kostnadsdriverne her er jo elektriker (som jeg har null peil på hva koster) og nytt kjøkken med hvitevarer, men jeg vil tro du kommer langt med 400 000,- her. Da får du det akkurat som du vil ha det også, i motsetning til om du kjøper en ferdig oppusset leilighet. Å fikse strieveggene klarer du kanskje også selv? Anonymkode: 3d90f...2fa
Kaur Skrevet 5. desember 2021 #5 Skrevet 5. desember 2021 Du får helrenovert en leilighet for 400.000, nytt billig kjøkken men ikke nytt bad.
A-hunter Skrevet 5. desember 2021 #6 Skrevet 5. desember 2021 Syns ikke budsjettet så helt umulig ut. Det som er viktig å ha noen reserver, for det kommer til å dukke opp kjedelige overraskelser.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #7 Skrevet 5. desember 2021 Så fint at du er villig til å gjøre litt selv. Det er en kjempefin måte å komme seg inn på markedet. Jeg har selv gjort det og har nå pusset opp tre ganger. Du kommer langt med 400k når du ikke skal ta badet, og det er mye du kan gjøre selv. Elektriker er det dyreste du kommer til å møte på, og da særlig i forbindelse med kjøkkenet. Et estimat på 100.000 er nok ganske riktig. Selv om sikringsskapet er byttet, vil det ofte bare være selge sikringen som er byttet og de som er satt inn er mest sannsynlig 10amp kurser mot dagens 16amp + 25amp i platetopp. Men 100k bør rekke. Rørlegger er ikke så dyrt, men legg inn 20k for aquastop og de kravene. Jeg anbefaler deg å tenke at du ikke skal ta alt på en gang, men kanskje begynne med kjøkkenet. Der kan du teste ut hvordan det er å sparkle selv og så kan du ta resten av leiligheten etterhvert. Det har jeg gjort (bare pass på å få kjøpt gulv som har vært i produksjon i årevis og dermed lett å få tak i samme når du tar neste rom. Betal for montering av kjøkkenet når du er alene og ikke har noen i nærheten. Da får du det satt opp på en dag. Anonymkode: d8d56...b2d
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #8 Skrevet 5. desember 2021 I mitt hode burde det fint gå an å renovere en leilighet for kr 400 000 når du ikke skal ta badet. Men usikker på elektriker her, og det kan nok fort bli den største kostnaden. Der må du nesten ha noen på befaring for og vite hva det kommer på. Kan iallfall love deg at det sikringsskapet ikke er greit, de vil garantert bytte alt kjenner jeg elektrikere rett. Alltid noe nye standarder. Med det nye kjøkkenet må man også ha komfyrvakt og aquastop og den type dyrt faenskap. Samtidig går det an skaffe relativt billig kjøkken og hvitevarer, og du kan også spare en del av oppussingen til senere. Men en ting: Å pusse opp kan være stressende både fysisk og psykisk, selv når man setter alt bort til profesjonelle. Om du er svak og ikke kan gjøre noe selv, og ikke har noen til å hjelpe deg, så vet jeg ikke om det blir en spesielt bra opplevelse for deg og om du vil føle det er verdt det. Dette med å kjøre full oppussing romantiseres litt, om mulig så ville jeg (som jeg har gjort og tjent godt på) gått for en nyere leilighet som bare ser litt kjedelig ut, de kan gjerne være gode kjøp. Folk går ofte for enten de som er dritkule og strøkne fra før fordi forrige eier hadde god smak, eller de som er fullt oppussingsobjekt. De helt greie leilighetene med bra planløsning (evt planløsning som lett kan fikses ved å sette opp/rive en lettvegg) hvor forrige eier bare hadde dårlig smak går litt under radaren og virker ikke å få de største budkrigene. Anonymkode: 628cd...dea
Brunello Skrevet 5. desember 2021 #9 Skrevet 5. desember 2021 Nå høres jeg antakelig ut som en gammel gubbe. Men et av de største problemene til unge som kjøper leilighet nå er at alt skal være strøkent. Gjør som vi gjorde. Kjøp leilighet og puss opp etter hvert. Når det gjelder budsjett på 400 000,- vil det holde Ganske langt dersom bad og kjøkken holdes utenfor. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #10 Skrevet 5. desember 2021 vi har forsøkt helsparkling strie. det er mye jobb,og krever mye utstyr. Hadde byttet til walls to paint eller gipsplater fra starten av om det skulle blitt gjort på nytt. da er det også lettere å få en perfekt finish (vi er ekstremt nøye), sluttsum blir nok det billigere. Anonymkode: 52af1...f49
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #11 Skrevet 5. desember 2021 Jeg pusset opp absolutt alt unntatt bad i min leilighet på 74 kvadrat. Nytt kjøkken fra Kvik. Skiftet ikke sikringsskap, men fikk gjort en del av elektriker blant annet nye kurser, alt nytt av belysning, flere uttak og varmefolie i gulv. Alle vegger ble slettet og malt, innebygde skap ble revet ut, gulv ble skiftet. Jeg gjorde ikke ett kvekk selv, de jeg leide inn monterte også alt av nye møbler (ny seng, sofa, skrivebord, flere kommoder etc). Dette var fire år siden, i Oslo og totalt kom alt av arbeider + materiale + nye møbler på under 400’. 385’ om jeg ikke husker helt feil. Arbeidet var gjort med upåklagelig kvalitet. Anonymkode: 6dcb0...3d3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #12 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg pusset opp absolutt alt unntatt bad i min leilighet på 74 kvadrat. Nytt kjøkken fra Kvik. Skiftet ikke sikringsskap, men fikk gjort en del av elektriker blant annet nye kurser, alt nytt av belysning, flere uttak og varmefolie i gulv. Alle vegger ble slettet og malt, innebygde skap ble revet ut, gulv ble skiftet. Jeg gjorde ikke ett kvekk selv, de jeg leide inn monterte også alt av nye møbler (ny seng, sofa, skrivebord, flere kommoder etc). Dette var fire år siden, i Oslo og totalt kom alt av arbeider + materiale + nye møbler på under 400’. 385’ om jeg ikke husker helt feil. Arbeidet var gjort med upåklagelig kvalitet. Anonymkode: 6dcb0...3d3 Og nye dører - 3 stk Anonymkode: 6dcb0...3d3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #13 Skrevet 5. desember 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Er 28 og har forsøkt å kjøpe leilighet lenge. De jeg liker godt liker også alle andre, så de blir fort dyre og går en god del over prisantydning. Leilighetene som er tilsvarende, men som ikke er spesielt moderne i utseende, er selvsagt billigere. Har tenkt litt på å kjøpe en som trenger litt arbeid for å få den "slik jeg vil", og heller bruke litt for å pusse opp. Leiligheten som er "pene" går for rundt 2,8. Leilighetene som ikke er det går for rundt 2,2 eller 2,3. Tenker derfor at det kan være innenfor å bruke ala 400k, maks. En del av utfordringen er at jeg bor alene i denne byen, har egentlig ikke venner eller familie som kan hjelpe meg med mye. Jeg er svak, klarer f.eks. ikke å sette opp en gipsplate selv og har aldri pusset opp noe. Så mye vil jeg måtte betale andre for å gjøre. Leiligheten jeg ser på nå har nytt bad. Kjøkkenet må byttes, alle ledninger/stikkontakter/brytere er sikkert 40 år gamle og må nok byttes. Sikringsskapet i seg selv er greit, det har automatsikringer. Ellers må gulvet byttes (til laminat) og alle vegger har strie. Hadde hatt lyst til å få slette vegger i hele leiligheten. Listene er gamle og må nok også byttes. Dørene er gamle, så de bør nok også byttes, men de kan evt. rett og slett males hvite, tilstanden på karmene vet jeg ikke helt. Så kommer "vanlige" ting som maling. Gulvet kan jeg bytte selv, maling kan jeg gjøre selv. Elektriker må selvsagt leies inn. Kunne nok fått til å rive kjøkkenet selv, fjerne gamle lister. Men kommer nok til kort for resten. Hvor lang hadde jeg realistisk sett kommet med 400k? Gulv = 30 000? Elektriker = 80 000? Nytt IKEA-kjøkken m/hvitevarer = 100 000? Helsparkling av vegger = 80 000? Nye lister = 20 000? Maling = 15 000? Hjelp? Er villig til å forsøke å lære meg litt oppussing og evt. gjøre det jeg faktisk kan gjøre selv. Bor kummerlig nå, så om jeg må bo med masse oppussing rundt meg en stund så går det helt greit... Anonymkode: dd9f5...531 Høres ikke helt feil ut det der, men du må nok regne med rørlegger for kjøkken også Anonymkode: a3dc1...ad1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #14 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg pusset opp absolutt alt unntatt bad i min leilighet på 74 kvadrat. Nytt kjøkken fra Kvik. Skiftet ikke sikringsskap, men fikk gjort en del av elektriker blant annet nye kurser, alt nytt av belysning, flere uttak og varmefolie i gulv. Alle vegger ble slettet og malt, innebygde skap ble revet ut, gulv ble skiftet. Jeg gjorde ikke ett kvekk selv, de jeg leide inn monterte også alt av nye møbler (ny seng, sofa, skrivebord, flere kommoder etc). Dette var fire år siden, i Oslo og totalt kom alt av arbeider + materiale + nye møbler på under 400’. 385’ om jeg ikke husker helt feil. Arbeidet var gjort med upåklagelig kvalitet. Anonymkode: 6dcb0...3d3 De 4 siste årene har det vært en prisstigning på 27,4 %, så den sammen jobben ville (ut fra prisstigningen) kommet på 490 000,- nå. Anonymkode: 9210d...6f6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #15 Skrevet 5. desember 2021 Jeg har ganske nylig gjort det samme, med en leilighet på rundt 100kvm. Byttet kjøkken, gipset vegger, malt, nytt gulv, nytt sikringsskap, nye stikkontakter. Tok ned innebygde skap og fikk inn nye. Jeg gjorde fint lite selv, da jeg ikke har tid. Kom på rett under 500K Anonymkode: b1d80...f6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå