Gå til innhold

Cøliaki 😟

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mest sannsynlig har barnet mitt cøliaki. Hvordan type middag kan man spise? Vi er ikke noe drevne på kjøkkenet og kan typisk spise ferdig fiskegrateng, fiskepinner osv. Sjekka pakningene og dette inneholder jo gluten.

Er det mulig å finne noe enkle middagstips som ikke koster all verdens? Og hvordan smaker glutenfritt brød og lignende? Hører kun at alt glutenfritt smaker vondt. 

Gruer meg til fortsettelsen av dette.. føle utenforskap resten av livet. Så mange ting han må takke nei til opp gjennom. 

Anonymkode: fde31...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts 

Må også tilføye at jeg vet vi ikke skal starte med noen spesiell diett enda, men jeg lurer på disse tingene til fremtiden.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cøliaki er egentlig enkelt middagsmessig, men dere må nok droppe ferdigmaten i høy grad, ja. Det er nok til det beste uansett. Dere får time hos ernæringsfysiolog når diagnosen er satt, det kan være noe ventetid, men purr på timen siden dere åpenbart trenger den veldig. 

Anonymkode: 0bf91...f82

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glutenfri mat smaker for øvrig ikke vondt, og gjør dere selv en stor tjeneste å ikke snakk slikt om mat foran barnet umiddelbart. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Cøliaki er egentlig enkelt middagsmessig, men dere må nok droppe ferdigmaten i høy grad, ja. Det er nok til det beste uansett. Dere får time hos ernæringsfysiolog når diagnosen er satt, det kan være noe ventetid, men purr på timen siden dere åpenbart trenger den veldig. 

Men vet du om noen trygge enkle middagsretter som barn stort sett liker? 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Glutenfri mat smaker for øvrig ikke vondt, og gjør dere selv en stor tjeneste å ikke snakk slikt om mat foran barnet umiddelbart. 

Det kommer vi selvsagt ikke til å gjøre. Barnet er fortsatt under utredning og vet foreløpig heller ingenting om noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cøliaki er enkelt når dere har kommet inn i det. Finnes masse erstatninger nå for tiden. Toro har glutenfri lasagne og det er flere glutenfrie fiskeprodukter i frysedisken, bl.a. fiskepinner. Men fiskegrateng finnes ikke. I kjølehylla finner du glutenfrie nuggets og kyllingpanetter, i bakehylla er det Toro langpannesjokolafekake og muffins, og i allergihylla er det masse knekkebrød, rundstykker, pasta (Barilla smaker som vanlig) og nudler.

Du må bare venne deg til å lese på mye i starten.

Av ting hjemme må den med cøliaki ha egen brødrister og toastjern hvis det brukes. Mens vaflerjern kjøpte vi nytt og lager glutenfritt til alle.

Glutenfritt smaker ikke automatisk dritt. Noe er litt dårligere, det meste smaker likt, og noe smaker også bedre. Pepperkaker, krumkaker, noen kjekser og hjemmelagde hamburgerbrød smaker bedre glutenfritt 👍

Til helgfrokoster anbefaler jeg hjemmelagde scones. De skal ikke eltes og du bytter bare det vanlige melet med Semper mel. Eller dette brødet, det er super enkelt og like godt som vanlig brød:

3dl vann 37grader

6g salt

6g tørrgjær

200g Semper Mix

200g Semper fiber

Røres sammen til en guffe, heves i 60min og stekes som vanlig brød. Jeg steker i airfryer i 32min på 160grader (snur det etter 20min), så vet ikke helt hva det tilsvarer i ovn. Men noe lenger må det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Me for life skrev (2 timer siden):

Cøliaki er enkelt når dere har kommet inn i det. Finnes masse erstatninger nå for tiden. Toro har glutenfri lasagne og det er flere glutenfrie fiskeprodukter i frysedisken, bl.a. fiskepinner. Men fiskegrateng finnes ikke. I kjølehylla finner du glutenfrie nuggets og kyllingpanetter, i bakehylla er det Toro langpannesjokolafekake og muffins, og i allergihylla er det masse knekkebrød, rundstykker, pasta (Barilla smaker som vanlig) og nudler.

Du må bare venne deg til å lese på mye i starten.

Av ting hjemme må den med cøliaki ha egen brødrister og toastjern hvis det brukes. Mens vaflerjern kjøpte vi nytt og lager glutenfritt til alle.

Glutenfritt smaker ikke automatisk dritt. Noe er litt dårligere, det meste smaker likt, og noe smaker også bedre. Pepperkaker, krumkaker, noen kjekser og hjemmelagde hamburgerbrød smaker bedre glutenfritt 👍

Til helgfrokoster anbefaler jeg hjemmelagde scones. De skal ikke eltes og du bytter bare det vanlige melet med Semper mel. Eller dette brødet, det er super enkelt og like godt som vanlig brød:

3dl vann 37grader

6g salt

6g tørrgjær

200g Semper Mix

200g Semper fiber

Røres sammen til en guffe, heves i 60min og stekes som vanlig brød. Jeg steker i airfryer i 32min på 160grader (snur det etter 20min), så vet ikke helt hva det tilsvarer i ovn. Men noe lenger må det.

Tusen hjertelig takk! Dette beroliget meg veldig! ❤️❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men vet du om noen trygge enkle middagsretter som barn stort sett liker? 

Det kommer vi selvsagt ikke til å gjøre. Barnet er fortsatt under utredning og vet foreløpig heller ingenting om noe. 

De fleste retter er glutenfri naturlig, om de ikke har saus til. Og saus i alle former og farger får man stort sett kjøpt i Toro pakker. Kjøttkaker i brunsaus, fiskeboller i hvit saus, pølse og spaghetti (fra glutenfri-hylla), pølse og potetmos, kjøtt av alle møre slag går ned på høykant her med ris eller pasta til, potet spiser hun ikke. Vår er 3 år da og svært småspist og tynn, så vi prøver å lage det vi vet hun spiser noe av, og så tar vi kampen med kresenheten senere. Men vi lager boller og kaker fra scratch, kjøper ikke Gilde sine kjøttkaker og lignende. Fiskekaker og boller får vi hos svigers, men kjøper Lofoten sine hvis vi må kjøpe, fokuserer på de med mest fisk i. Det er verdt å huske at glutenfri mat koster mer, så om dere både skal kjøpe glutenfri OG ferdigmat så kommer dere til å merke det hardt på budsjettet. Vi merker det nesten ikke, kun brødet som utgjør en forskjell for oss, i grunn. Sauser og gryteretter e.l fra Toro kjøper vi når det er tilbud. 

Vi spiser også glutenfri middag alle 3, for det er enklere enn å holde glutenholdig og fri adskilt, og også med hensyn til at barnet på sikt skal slippe "dette kan du spise, dette kan du ikke spise". Ved bursdager så lager vi alt glutenfritt, kaker er forresten også kjempeenkelt å gjøre glutenfritt + Toro sine muffins pakker er glutenfri. 

Jeg har ikke prøvd meg på brødmat enda, men det blir enda bedre for budsjettet når jeg gjør det en dag. Kjøpebrød koster skjorta. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredagstaco er lett å fikse glutenfri, bruk maisskjell eller glutenfri lefser. Toro har flere gode gryter, Bali, Jegerens eller Meksikansk - du må bare lete etter de som det står glutenfri på og lære dere å sjekke etter gluten (hvetemel/bygg/rug/osv) på ingredienslisten. Det finnes glutenfri Grandiosa, men Dr Ötker har bedre glutenfri ferdigpizza spør du meg. Glutenfri ferdigmat er dessverre mye dyrere enn vanlig ferdigmat. Og det enkleste er å lage vanlig husmannskost med poteter og brun/hvit saus ; bruk maizena istedet for mel til jevning og pass på at evnt buljong er glutenfri (Coop og Toro er uten gluten)

Kiwi har som regel dårligere glutenfri utvalg enn Coop og Rema og Meny. 

Hvis dere virkelig ikke kan mye om cøliaki vil jeg anbefale dere å melde dere inn i NCF - Norsk cøliakiforening. Der er det hjelp å få.

Anonymkode: ae95a...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også å søke om stønad fra Nav. I tillegg får dere utbetaling fra Tryg om dere har barneforsikring der. Vi fikk en stor engangssum nå i sommer👍

Anonymkode: c82df...310

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste retter er glutenfri naturlig, om de ikke har saus til. Og saus i alle former og farger får man stort sett kjøpt i Toro pakker. Kjøttkaker i brunsaus, fiskeboller i hvit saus, pølse og spaghetti (fra glutenfri-hylla), pølse og potetmos, kjøtt av alle møre slag går ned på høykant her med ris eller pasta til, potet spiser hun ikke. Vår er 3 år da og svært småspist og tynn, så vi prøver å lage det vi vet hun spiser noe av, og så tar vi kampen med kresenheten senere. Men vi lager boller og kaker fra scratch, kjøper ikke Gilde sine kjøttkaker og lignende. Fiskekaker og boller får vi hos svigers, men kjøper Lofoten sine hvis vi må kjøpe, fokuserer på de med mest fisk i. Det er verdt å huske at glutenfri mat koster mer, så om dere både skal kjøpe glutenfri OG ferdigmat så kommer dere til å merke det hardt på budsjettet. Vi merker det nesten ikke, kun brødet som utgjør en forskjell for oss, i grunn. Sauser og gryteretter e.l fra Toro kjøper vi når det er tilbud. 

Vi spiser også glutenfri middag alle 3, for det er enklere enn å holde glutenholdig og fri adskilt, og også med hensyn til at barnet på sikt skal slippe "dette kan du spise, dette kan du ikke spise". Ved bursdager så lager vi alt glutenfritt, kaker er forresten også kjempeenkelt å gjøre glutenfritt + Toro sine muffins pakker er glutenfri. 

Jeg har ikke prøvd meg på brødmat enda, men det blir enda bedre for budsjettet når jeg gjør det en dag. Kjøpebrød koster skjorta. 

Kan jeg spørre om hvilket brød dere spiser? Han er ganske kresen fra før av og ser for meg hvor vanskelig det her kan bli. Vi spiser til vanlig brød mange ganger daglig og hvis brød skal bli vanskelig å spise ser jeg ikke helt hva vi skal gjøre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Husk også å søke om stønad fra Nav. I tillegg får dere utbetaling fra Tryg om dere har barneforsikring der. Vi fikk en stor engangssum nå i sommer👍

Anonymkode: c82df...310

Vi har dessverre ikke barneforsikring. Vi har flere barn og regner med de skal testes også. Men det er kanskje for sent å tegne det nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middag hjemme er jo det enkleste. Kjøtt, fisk, potet, ris, kylling, grønnsaker, glutenfri pasta, fiskeboller, grøt. 
Det finns mye glutenfri panert fisk, men fiskegrateng lager vi fra bunnen selv. Supper lager vi også helt selv, buljong må dere være obs på. 
Det er brød, kaker, kafé, kantiner, besøk borte og fest som er problematisk. 

Anonymkode: acd47...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et barn som har Cøliaki og mat hjemme er ingen problem 🙂

I dag hadde vi glutenfri mexikansk gryte(toro) med glutenfri focaccia(halvstekt fra Møllerens), så absolutt hurtig halvfabrikat som var lettvint og godt. Fredag kyllingvinger, Pomfritt og salat, også lettvinte og godt. I går hjemmelaget pizza, fult mulig og godt 🙂 dette vil gå bra! 

Finnes glutenfri fiskepinner, pølser er stort sett glutenfri, potetmos, ris. Kjøtt, kylling, fisk. Karbonader, fiskekaker osv. Lurt å dobbeltsjekke ingerienser, men mye er glutenfritt. 

Av brødmat vet jeg at mange foretrekker knekkebrød. Mitt barn liker Glutenfritt havrebrød fra Fria ( selges frossent) tar opp brød til hvert måltid, rister før bruk i egen brødristere. Matpakken smøres på frossen brød, tiner til lunsj. Glutenfritt brød og gjærbakst blir fort tørt, derfor må det spise ferskt/nytint er vår erfaring. Finnes også mange forskjellige frokostblandinger, yoghurt med glutenfri havregryn eller glutenfri müsli er ofte frokost her. 

Vært ops på skjult gluten i soyasaus, og produkter tilsatt malt, eks vanlig cornflakes og noen buljonger. 

Lykke til! 

PS. Anbefaler gruppen "Norsk cøliakiforening forum" på Facebook, mye nyttig og bra plass å spørre om råd og tips 

Anonymkode: 9b647...27f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om hvilket brød dere spiser? Han er ganske kresen fra før av og ser for meg hvor vanskelig det her kan bli. Vi spiser til vanlig brød mange ganger daglig og hvis brød skal bli vanskelig å spise ser jeg ikke helt hva vi skal gjøre.. 

Jeg er ikke den samme ab'en, men anbefaler Fria Grova. Barna mine vil alltid ha mitt brød til tross for at de kan spise vanlig brød. 😊

Anonymkode: 36cbc...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Semper Toasty Fiber går ned på høykant her. Hun var veldig småspist på brød før diagnosen, ikke så rart om hun fikk vondt hver gang. Har ikke satt meg inn i næringsinnhold på kjøpingsbrød, så kan godt hende Fria sitt grovbrød som er nevnt over her er sunnere, men det går såvidt ned hos vår så inntil jeg kaster meg ut i baking så er det toasty fiber her i hus... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse er veldig gode synes minstemann her med cøliaki. Selges hos Rema 1000.

Godt å servere det med poteter/ris og grønnsaker pakket i folie. Da blir grønnsakene ferdig samtidig som fisken. Pleier bruke gulrøtter, paprika og brokkoli. 

85E45F1D-5895-4E53-A6E8-E9E40039DFB0.png

Anonymkode: 91560...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cøliaki er enkelt så snart man har klart å sette seg inn i det. Det virker uoversiktlig i starten, men jeg LOVER; dette går fint! :hug: Få time hos ernæringsfysiolog når diagnosen er stilt, og husk å søke om stønad til fordyret kosthold på NAV. 

Det meste fra Gilde go' og mager, om ikke alt, skal være glutenfritt. Toro har også mye glutenfritt! For eksempel: langpanne-kaken er glutenfri selv om den ikke står i glutenfri-hyllen! 

Så kan det også nevnes at det finnes haugevis av produkter man ved første øyekast tror er glutenfritt, også er det ikke det. Soyasaus er et slikt eksempel, sprøstekt løk er et annet. Anbefaler at dere leser bakpå ALT dere kjøper i starten (bortsett fra rent kjøtt, frukt og grønnsaker som selvsagt er naturlig glutenfritt). Da lærer dere raskt hva som er helt trygt og hva som ikke er det. Jeg brukte lang tid i butikkene i starten, leste på alt, og noterte produkter jeg så ikke var glutenfrie ned på telefonen. 

Så er det dette med sporsmitte; enten bør minsten ha egne smørepålegg/smør, eller så må dere ha en regel om at det ikke er lov til å dobbelt-dippe kniven i smør og lignende. det samme gjelder brødrister og vaffeljern. Ha eget vaffeljern til glutenfrie vafler, eller vask det dere har grundig før dere kun steker glutefrie vafler. Det finnes brødriste-poser man kan benytte om man ikke går til innkjøp av egen brødrister.

Og når det gjelder utenforskap; jeg skjønner at dette er vonde følelser akkurat nå, men jeg tror ikke dette problemet vil være så stort som du kanskje tror. Mange sender med egen kake i barnebursdag, egne pølsebrød, eller spiser av de glutenfrie alternativene som finnes, for eksempel fløteis! 

Anonymkode: ebac0...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting du må være obs på i begynnelsen er laktoseintoleranse. Ofte er tarmen blitt skadet av uoppdaget cøliaki og man må dermed også unngå laktose for en periode fram til tarmen heler. Etter omtrent ett års tid kan man vanligvis begynne så smått å introdusere laktose i små mengder igjen. Dette vil legen informere om, men kan jo være kjekt å vite på forhånd.

Cøliaki er så vanlig at du trenger ikke tenke på utenforskap! Du må bare tilrette legge litt. Det er ikke så mye ekstraarbeid når du bare kommer inn i det. Heldigvis finnes det nå glutenfrie alternativer til det meste. Det koster litt ekstra, men du får jo støtte fra NAV, dom dekker det greit her i hus hvert fall.

Anonymkode: 91560...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...