Gå til innhold

Noen med perioral dermatitt eller småkviser rundt omkring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 5 år siden fikk jeg PD på haken. Ettersom årene har gått, har det forandret seg til å komme små kviser/nupper ellers i ansiktet, på kinn, ved øyne, men ikke i panna. ha brukt antibiotika 3 ganger, men det kommer tilbake. Rozex er det eneste som har fått nuppene vekk, men de kommer tilbake igjen en stund etter jeg har slutta. Har brukt den i sikkert et år nå, forsvinner noen nupper, kommer det opp nye andre steder. Er det noen som vet hva annet som kan hjelpe hvis det kommer av bakterie? Rozex er jo en antibiotikakrem, så kan ikke bruke den hele tiden. Men er livredd for hvordan jeg kommer til å se ut til slutt uten den. (Spiser lite sukker, gluten, meieri, uten at det ser ut til å ha betydning.)

Anonymkode: 689db...5cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rense ansiktet godt morgen og kveld er vesentlig for at jeg ikke skal få PD tilbake. Ellers bruker jeg denne kremen ved utbrudd. Eneste som hjelper for min del, om jeg først får utslett, og jeg har forsøkt myyye.

Varer lenge, siden kun trenger å bruke når jeg får PD, og god rens morgen og kveld stort sett holder det borte nå som jeg har fått kontroll over det. 

Screenshot_20211205-160819_Samsung Internet.jpg

• Liker 2
Skrevet

Jeg har slitt med PD i hele mitt voksne liv, og ble endelig kvitt det verste av det når jeg fant en p-pille som renset opp (Zoely).

Jeg bruker Murad Blemish Control Clarifying rensegel to ganger daglig nå, og hvis jeg en dag kjenner at jeg har et utbrudd på gang så er den borte dagen etter etter å ha vasket med rensegelen. Roer huden umiddelbart.

Anonymkode: b10a8...95f

Skrevet
Trolltunge skrev (2 timer siden):

Rense ansiktet godt morgen og kveld er vesentlig for at jeg ikke skal få PD tilbake. Ellers bruker jeg denne kremen ved utbrudd. Eneste som hjelper for min del, om jeg først får utslett, og jeg har forsøkt myyye.

Varer lenge, siden kun trenger å bruke når jeg får PD, og god rens morgen og kveld stort sett holder det borte nå som jeg har fått kontroll over det. 

Jeg fikk en prøve av denne, men har ikke merket at den fungerer. Hvor lang tid tok det før den hjalp? Problemet mitt er at det dukker opp nye nupper/kviser rundt omkring i ansiktet, som om det spres rundt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har slitt med PD i hele mitt voksne liv, og ble endelig kvitt det verste av det når jeg fant en p-pille som renset opp (Zoely).

Jeg bruker Murad Blemish Control Clarifying rensegel to ganger daglig nå, og hvis jeg en dag kjenner at jeg har et utbrudd på gang så er den borte dagen etter etter å ha vasket med rensegelen. Roer huden umiddelbart.

Anonymkode: b10a8...95f

Har du bare rundt munnen? Jeg har ellers i andiktet og, det er så frustrerende. Og det sprer seg, og det eneste som hjelper for fn stund er antibiotikakrem. Føler at dette tar over hele livet mitt.

Skrevet
Trolltunge skrev (2 timer siden):

Jeg bruker denne og acticlear, niactil fuktighetskrem. Eneste som har fungert. Nuppete ble borte av regelmessig bruk av acticlear. Du kan sende bilde av huden til til elixir og få tilpasset program. Det fungerte for meg. Jeg har pd, akne og rosasesa. Har fin hud nå. 

har prøvd «alt», antibiotika (krem og piller), laser, diverse hudleger osv

Anonymkode: 98faf...30c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg bruker denne og acticlear, niactil fuktighetskrem. Eneste som har fungert. Nuppete ble borte av regelmessig bruk av acticlear. Du kan sende bilde av huden til til elixir og få tilpasset program. Det fungerte for meg. Jeg har pd, akne og rosasesa. Har fin hud nå. 

Hjalp antibiotika? Siden Rozex hjelper på meg, skulle man jo tro det kom av bakterier? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg fikk en prøve av denne, men har ikke merket at den fungerer. Hvor lang tid tok det før den hjalp? Problemet mitt er at det dukker opp nye nupper/kviser rundt omkring i ansiktet, som om det spres rundt.

Det tar litt tid når det er godt etablert. 

Har jeg ikke PD, men får plutselig en blemme eller to tar den det på 1-2 dager. 

Ja det spres rundt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hjalp antibiotika? Siden Rozex hjelper på meg, skulle man jo tro det kom av bakterier? 

Ja ,slik jeg har fått det forklart kommer det av bakterier, men av bakterier man egentlig skal tåle. Hudlegen sa at mange flere har PD nå enn tidligere, på grunn av bruk av dårlig sminke og kremer i ansiktet. At det var synd at unge ofte ikke hadde råd til gode produkter, fordi resultatet av dårlige kan føre til PD. Når man først har fått det vil man lett få det igjen. 

Skrevet

Har samme problem, har prøvd alt av kremer. Det eneste som fungerer på meg er barrier repair fra dermalogica og en krem som heter tyroler salve kjøpt på sunkost. Sistnevnte fjerner utslettet bare på et par døgn. Den kan fint smøres på øynene også, der har jeg også utslett. Klarer å holde det i sjakk med disse kremene, og en mild rens fra dermalogica. Har skjønt at det er veldig individuelt hva som hjelper, noen av kremene jeg har prøvd som er laget for å fjerne pd har gjort det mye verre for min del. Man må visst bare prøve seg frem. 

Anonymkode: 1e25f...da6

Skrevet
Trolltunge skrev (Akkurat nå):

Ja ,slik jeg har fått det forklart kommer det av bakterier, men av bakterier man egentlig skal tåle. Hudlegen sa at mange flere har PD nå enn tidligere, på grunn av bruk av dårlig sminke og kremer i ansiktet. At det var synd at unge ofte ikke hadde råd til gode produkter, fordi resultatet av dårlige kan føre til PD. Når man først har fått det vil man lett få det igjen. 

Jeg bruker hverken krem eller sminke lenger. Har vært hos flere hudleger, og de sa forskjellige ting. Virket som de gjettet seg frem. Har tatt matintoleransetester, og prøver å unngå enkelte ting. Føler nesten ikke jeg kan spise noe lenger, selv om jeg ikke tror mat har med det å gjøre. Dette er så deprimerende.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg bruker nå dette merket. Kan være litt utro angående serumer og kremer, men denne rensen har vært bedre enn andre for min del. Når jeg har litt irritert hud bruker jeg kun produkter fra denne serien, og altså elixir direkte på eventuelle små PD utbrudd. 

Screenshot_20211205-184729_Samsung Internet.jpg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker hverken krem eller sminke lenger. Har vært hos flere hudleger, og de sa forskjellige ting. Virket som de gjettet seg frem. Har tatt matintoleransetester, og prøver å unngå enkelte ting. Føler nesten ikke jeg kan spise noe lenger, selv om jeg ikke tror mat har med det å gjøre. Dette er så deprimerende.

Jeg var også til flere leger før jeg fant en som hadde kunnskaper om dette. Rart når det er såpass vanlig problem som det er. 

Mat påvirker ikke meg, men god rens av huden morgen og kveld er absolutt vesentlig. Glemmer jeg en dag får jeg straks.

Endret av Trolltunge
Skrevet

Jeg bruker nå dette merket. Kan være litt utro angående serumer og kremer, men denne rensen har vært bedre enn andre for min del. Når jeg har litt irritert hud bruker jeg kun produkter fra denne serien, og altså elixir direkte på eventuelle små PD utbrudd. 

Screenshot_20211205-184729_Samsung Internet.jpg

Man skal jo ikke bruke noe kremer o.l når man har utbrudd. Jeg blir aldri helt kvitt alt, så bruker kun fuktighetskrem i panna, der jeg ikke har kviser.

Skrevet

Jeg var også til flere leger før jeg fant en som hadde kunnskaper om dette. Rart når det er såpass vanlig problem som det er. 

Hvor i landet blr du? Kunne reist langt for å finne noen som kunne hjelpe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man skal jo ikke bruke noe kremer o.l når man har utbrudd. Jeg blir aldri helt kvitt alt, så bruker kun fuktighetskrem i panna, der jeg ikke har kviser.

Altså, jeg har hatt det i mange år, og å ikke rense og smøre når jeg får utbrudd hjelper ikke. 

Men man må finne de rette produkter. Det har jeg gjort for min del. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor i landet blr du? Kunne reist langt for å finne noen som kunne hjelpe.

Bergen. Lege på Volvat, men mange år siden. 

Du må ha tålmodighet med anbefalte produkter når du har hatt det lenge. Det går ikke fort bort da. Kan til og med bli verre før det blir bedre. 

Du kan gå til fastlegen og få oxytetral. Tror det skrives slik. Blir verre før bedre da også, men det tar det. Deretter må du få gode produkter som holder huden bra, og passe på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

At du ikke har blitt helt bra vil jeg si kommer av at du ikke bruker produkter som faktisk hjelper. 

Jeg hadde i hele ansiktet. Nå får jeg innimellom en liten blemme/nuppe eller to om jeg har slurvet med å rense huden.

Skrevet

Bergen. Lege på Volvat, men mange år siden. 

Du må ha tålmodighet med anbefalte produkter når du har hatt det lenge. Det går ikke fort bort da. Kan til og med bli verre før det blir bedre. 

Du kan gå til fastlegen og få oxytetral. Tror det skrives slik. Blir verre før bedre da også, men det tar det. Deretter må du få gode produkter som holder huden bra, og passe på. 

Er det antibiotika? Jeg har tatt det tre ganger, men det kommer tilbake. Ved munnen der det startet, er huden litt rød og humpete, men ikke utslett sånn som det var. Men det er disse småkvisene rundt om som skremmer livet av meg hvis jeg ikke kan bruke Rozex for alltid.

B8E48C77-B542-4632-A04F-7C190EB95BFD.jpeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det antibiotika? Jeg har tatt det tre ganger, men det kommer tilbake. Ved munnen der det startet, er huden litt rød og humpete, men ikke utslett sånn som det var. Men det er disse småkvisene rundt om som skremmer livet av meg hvis jeg ikke kan bruke Rozex for alltid.

B8E48C77-B542-4632-A04F-7C190EB95BFD.jpeg

Ja det kommer tilbake om du ikke får produkter som holder det i sjakk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...