AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #1 Skrevet 5. desember 2021 Hei, Er i en prosess nå der det går mot slutten for meg og samboer. Vi har to barn sammen. Jeg stresser mye med det økonomiske. Har drevet og regnet ut hvor mye jeg kan beregne å få i inntekt, og sjekket ut leiemarkedet. Skjønner ikke hvordan jeg skal ha råd til å leie noe alene. Koster rundt 15 000 kroner for å leie en leilighet. Jeg bor i Oslo, og det er her jeg er født og oppvokst. Det er her familien min bor. Jeg vil helst bli boende i nærheten da de ofte kan hjelpe meg med henting og levering i bhg, levere på trening osv. Kan altså stille opp på kort varsel. Om jeg flytter ut av Oslo mister jeg denne hjelpen. Kommer heller ikke til å ha råd til bil, så blir stress å komme seg rundt om det er langt unna alt. Skjønner seriøst ikke hva jeg skal gjøre, eller hvordan jeg skal klare dette? Jeg er så utrolig stressa nå. Kanskje leie en toroms og at jeg sover i stua? Ser ikke for meg at det vil bli bra på lang sikt, når de vokser til og vil ha venner på besøk. De deler rom og mor sover i stua.. Er jo ikke bra Vet heller ikke hvordan jeg skal gjøre det med jobb. Jobber 08-16, og om jeg skal levere og hente selv så vil barna få veldig lange dager i bhg + at jeg ikke rekker å komme tidsnok på jobb, må også gå litt før. Har ikke råd til å gå ned til 80% stilling. Jeg er utslitt av å tenke på det praktiske og økonomsike Anonymkode: dea96...0c9 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #2 Skrevet 5. desember 2021 Jeg har vært der. Det er beintøft, men jeg måtte flytte på meg. Hadde ikke råd til å bli boende der vi bodde. Måtte gå ned til 80% i 3 år og hadde allikevel lengre dager enn andre mtp reising og når jeg måtte stå opp osv. Du klarer det, men du må nok pent endre litt på ting dessverre. Anonymkode: b760b...4a0 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #3 Skrevet 5. desember 2021 Skjønner deg godt, men ro deg med at dette har andre kvinner klart! Det du bør gjøre er å søke om boliglån. Få med familie som kausjonist, medlånetaker eller låne egenkapital/forskudd på arv. Så søker du boliglån i bank. Får du ikke boliglån i bank er det en mulighet å søke lån i husbanken, de prioriterer søkere med barn og du får da et lån som gir deg en helt ok bolig! Da betaler du med lån med lavere utgifter enn hva du må betale i leieutgifter og i tillegg bygger du deg opp formue istedet for å kaste pengene ut av vinduet. Du vil nok ikke få bolig i akuratt det området du ønsker, hverken med leie eller kjøp men må gå etter de rimeligste områdene som f eks Holmlia, Åsbråten, Stovner, Grorud. For eksempel Grorud er ganske sentralt med kort vei til butikk og sentere, barnehager, fritidsaktiviteter for barn og både T bane og buss til sentrum. Anonymkode: 5c204...a62 6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #4 Skrevet 5. desember 2021 Du må gå ned i standard, enten du vil det eller ikke. Mye mindre leilighet i Oslo eller litt større men utenfor Oslo. Også får du gå ned til 80% til alt er mer eller mindre «forutsigbart» i hverdagen. Det er forbanna tøft, jeg har vært der selv, men man klarer det hvis man vil. Anonymkode: 91c6f...682 5
Bubbahubba Skrevet 5. desember 2021 #5 Skrevet 5. desember 2021 Btw: Barnas far, min nåværende samboer sier at vi kan fortsette å eie leiligheten vi nå bor i. Da dekker jeg kostnadene der, også leier han noe annet. Da kan jeg og barna bli boende der (jeg kommer til å ha de 60% minst), så kan han leie noe dårligere og bo i leiligheten min/vår når han har barna. Da trenger vi ikke flytte. Virker jo som en grei plan det, men jeg vet ikke? Ting kan jo endre seg om en av oss får ny kjæreste, eller han plutselig blir bitter og ikke vil dette mer. Er litt rart å bo i en leilighet jeg eier med en mann jeg ikke er sammen med TS*
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #6 Skrevet 5. desember 2021 Bubbahubba skrev (5 minutter siden): Btw: Barnas far, min nåværende samboer sier at vi kan fortsette å eie leiligheten vi nå bor i. Da dekker jeg kostnadene der, også leier han noe annet. Da kan jeg og barna bli boende der (jeg kommer til å ha de 60% minst), så kan han leie noe dårligere og bo i leiligheten min/vår når han har barna. Da trenger vi ikke flytte. Virker jo som en grei plan det, men jeg vet ikke? Ting kan jo endre seg om en av oss får ny kjæreste, eller han plutselig blir bitter og ikke vil dette mer. Er litt rart å bo i en leilighet jeg eier med en mann jeg ikke er sammen med TS* Sånne løsninger bør ikke være annet enn midlertidige da de svært sjeldent fungerer på sikt. Anonymkode: 91c6f...682 8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #7 Skrevet 5. desember 2021 3 minutter siden, Bubbahubba said: Btw: Barnas far, min nåværende samboer sier at vi kan fortsette å eie leiligheten vi nå bor i. Da dekker jeg kostnadene der, også leier han noe annet. Da kan jeg og barna bli boende der (jeg kommer til å ha de 60% minst), så kan han leie noe dårligere og bo i leiligheten min/vår når han har barna. Da trenger vi ikke flytte. Virker jo som en grei plan det, men jeg vet ikke? Ting kan jo endre seg om en av oss får ny kjæreste, eller han plutselig blir bitter og ikke vil dette mer. Er litt rart å bo i en leilighet jeg eier med en mann jeg ikke er sammen med TS* Ut i fra slik det virker fra de tidligere innleggene dine så bør du heller være mer var tenker jeg. Dvs finne deg et sted vekk fra han der. Dessuten, er han egentlig frisk nok til å ha barna? Anonymkode: 960b3...0ab 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #8 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sånne løsninger bør ikke være annet enn midlertidige da de svært sjeldent fungerer på sikt. Anonymkode: 91c6f...682 Jeg er uenig i dette. Dette er en god løsning, hverfall for en tid fremover. Nye partnere får man tenke på når den tid kommer. Akkurat nå vil jeg si det er det beste fir barna og for deg økonomisk å ikke gå ut av boligmarkedet. Kjenner flere som gjør det slik og det fungerer kjempe bra. Anonymkode: 82f7f...298 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #9 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er uenig i dette. Dette er en god løsning, hverfall for en tid fremover. Nye partnere får man tenke på når den tid kommer. Akkurat nå vil jeg si det er det beste fir barna og for deg økonomisk å ikke gå ut av boligmarkedet. Kjenner flere som gjør det slik og det fungerer kjempe bra. Anonymkode: 82f7f...298 Vel hvis du har lest hennes tidligere innlegg så er ikke faren helt stabil så nei, det vil ikke virke på sikt. Anonymkode: 91c6f...682 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #10 Skrevet 5. desember 2021 Bubbahubba skrev (23 minutter siden): Btw: Barnas far, min nåværende samboer sier at vi kan fortsette å eie leiligheten vi nå bor i. Da dekker jeg kostnadene der, også leier han noe annet. Da kan jeg og barna bli boende der (jeg kommer til å ha de 60% minst), så kan han leie noe dårligere og bo i leiligheten min/vår når han har barna. Da trenger vi ikke flytte. Virker jo som en grei plan det, men jeg vet ikke? Ting kan jo endre seg om en av oss får ny kjæreste, eller han plutselig blir bitter og ikke vil dette mer. Er litt rart å bo i en leilighet jeg eier med en mann jeg ikke er sammen med TS* Du skal dekke kostnadene i en leilighet begge eier? Altså bygge eksens formue? Anonymkode: c7975...f67 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #11 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vel hvis du har lest hennes tidligere innlegg så er ikke faren helt stabil så nei, det vil ikke virke på sikt. Anonymkode: 91c6f...682 Nå skriver hun som anonym så jeg kan ikke gå ut ifra at det er samme person som har skrevet ett annet innlegg (som jeg heller ikke har lest)! Anonymkode: 82f7f...298 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #12 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå skriver hun som anonym så jeg kan ikke gå ut ifra at det er samme person som har skrevet ett annet innlegg (som jeg heller ikke har lest)! Anonymkode: 82f7f...298 Hun skriver ikke som anonym i det innlegget jeg svarte på. Anonymkode: 91c6f...682 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #13 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå skriver hun som anonym så jeg kan ikke gå ut ifra at det er samme person som har skrevet ett annet innlegg (som jeg heller ikke har lest)! Anonymkode: 82f7f...298 Du ser vel at hun har skrevet under eget brukernavn..? Anonymkode: 6824e...0a0 4
Hero1 Skrevet 5. desember 2021 #14 Skrevet 5. desember 2021 Glad jeg er single og barnløs! God økonomi og masse frihet! 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #15 Skrevet 5. desember 2021 Hero1 skrev (11 minutter siden): Glad jeg er single og barnløs! God økonomi og masse frihet! Fint og hjelpsomt bidrag. Tenker du at ts bør stappe ungene opp der de kom fra? Anonymkode: 800ee...d8e 10
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #16 Skrevet 5. desember 2021 Dere må selge leiligheten dere har sammen nå, så du får egenkapital til å kjøpe noe eget. Du vil få bidrag, en ekstra barnetrygd og overgangsstønad. Du vil klare deg, akkurat som kvinner før deg har klart seg. Å sove i stua går fint. Jeg har selv gjort det i flere år. Har tre barn og hadde ikke råd til leilighet med flere enn tre soverom i den bydelen vi ville bo. Du overlever det. Anonymkode: c7111...b33 9
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #17 Skrevet 5. desember 2021 Hei, Bo i boligen dere eier. Del på boliglånet, og del på hybel. Så kan dere flytte frem og tilbake. Selg når dere kjenner at det er på tide. Om du har for lite inntekt, få den opp. Det er dyrt å bo i oslo! Du har ikke noen som kan hjelpe deg da? Foreldre som kan hjelpe deg med forskudd på arv? Anonymkode: e2f7f...890
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #18 Skrevet 5. desember 2021 Husk at du slipper å skatte av de første 50.000. Anonymkode: d32f4...a2e
Gjest Rooosa Skrevet 6. desember 2021 #19 Skrevet 6. desember 2021 (endret) Situasjonen er stressende fordi du ikke klarer å velge. Du har dette å velge i: 1. Flytt på bygda. Få eget rom til dere alle. Hage kanskje? Trygg skolevei? Nærhet til barnehage? Få råd til bil? Noe sånt må jo finnes i akseptalbel avstand fra Oslo. En time med tog eller noe. Så kan du snakke med familien din. Si hvordan det er, så kan det være at de besøker dere ofte. 2. Eller du kan ligge på sofaen i Oslo, mens barna deler rom og ingen bil. Du må streve litt samme hva du gjør, og du må ofre noe. Sånn er det bare. Kanskje noen i familien vil flytte med, om du finner et bra sted? Artig for ungene i allefall. Endret 6. desember 2021 av Rooosa
Maydis8 Skrevet 6. desember 2021 #20 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hei, Er i en prosess nå der det går mot slutten for meg og samboer. Vi har to barn sammen. Jeg stresser mye med det økonomiske. Har drevet og regnet ut hvor mye jeg kan beregne å få i inntekt, og sjekket ut leiemarkedet. Skjønner ikke hvordan jeg skal ha råd til å leie noe alene. Koster rundt 15 000 kroner for å leie en leilighet. Jeg bor i Oslo, og det er her jeg er født og oppvokst. Det er her familien min bor. Jeg vil helst bli boende i nærheten da de ofte kan hjelpe meg med henting og levering i bhg, levere på trening osv. Kan altså stille opp på kort varsel. Om jeg flytter ut av Oslo mister jeg denne hjelpen. Kommer heller ikke til å ha råd til bil, så blir stress å komme seg rundt om det er langt unna alt. Skjønner seriøst ikke hva jeg skal gjøre, eller hvordan jeg skal klare dette? Jeg er så utrolig stressa nå. Kanskje leie en toroms og at jeg sover i stua? Ser ikke for meg at det vil bli bra på lang sikt, når de vokser til og vil ha venner på besøk. De deler rom og mor sover i stua.. Er jo ikke bra Vet heller ikke hvordan jeg skal gjøre det med jobb. Jobber 08-16, og om jeg skal levere og hente selv så vil barna få veldig lange dager i bhg + at jeg ikke rekker å komme tidsnok på jobb, må også gå litt før. Har ikke råd til å gå ned til 80% stilling. Jeg er utslitt av å tenke på det praktiske og økonomsike Anonymkode: dea96...0c9 Dere har ikke leilighet sammen nå som må selges/kjøpes ut av? Du bør komme deg inn på boligmarkedet. Hør med familien om de kan være kausjonister.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå