Gå til innhold

Litt for optimistisk å invitere til selskap når barnet er rundt 7 uker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har egentlig satt en dato for selskap, men om baby blir født på termin vil en være 7 uker gammel den datoen. Er dette litt for optimistisk, eller er det store sjanser for at dette vil gå fint? Festen blir bare noen hundre meter fra huset, og det vil bare være de 20 nærmeste som kommer.

Anonymkode: 7113e...c9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes det hørtes vel optimistisk ut. Det er jo også en stor sjanse for at ungen vil være bare fem uker. Dersom dette er ganske snart ville jeg også vært skeptisk til å utsette et så lite barn for forkjølelse og andre sykdommer som vi alle har nå. Akkurat nå er det ganske ekstremt. 

Anonymkode: 2fbbe...fdc

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det med tanke på smitte uansett, når babyen er så liten. I tillegg er det relativt vanlig med kolikk og at så små babyer er klistremerke. Min baby hang bare på puppen da han var 7 uker.

Anonymkode: 71f15...0ff

• Liker 4
Skrevet

Det er helt umulig å si. Med mine to kunne det gått veldig bra. De sov masse på den tiden, men barn er jo så forskjellige…

Anonymkode: ac6b3...294

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde dåp og 25 gjestee hjemme ved 8 uker. Gikk supert!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ville ikke gjort det med tanke på smitte uansett, når babyen er så liten. I tillegg er det relativt vanlig med kolikk og at så små babyer er klistremerke. Min baby hang bare på puppen da han var 7 uker.

Anonymkode: 71f15...0ff

Smitte? Du aner jo ikke når selskapet skal foregå en gang? Eller hvor i landet TS bor? Eller hvor mange av disse familiemedlemmene man uansett møter, direkte eller indirekte ift nærkontakter? 

Anonymkode: 847cf...51f

• Liker 1
Skrevet

Hva slags selskap er det dere selv inviterer til så nærme?

for min del hadde det gått fint å gått bort i selskap etter 7 uker, men hadd synes det hadde vært superstress å ordne det selv.

men er det noe dere ønsker og planlegger godt for, så går det nok helt fint. Men blir jo potensielt at du blir sittende store deler av kvelden med baby på puppen

Anonymkode: d5f6a...293

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Smitte? Du aner jo ikke når selskapet skal foregå en gang? Eller hvor i landet TS bor? Eller hvor mange av disse familiemedlemmene man uansett møter, direkte eller indirekte ift nærkontakter? 

Jeg regner med det skal skje innen noen måneder siden TS snakker om termin osv. Og med den smittetrenden som er nå, må man nesten regne med at det vil komme strengere restriksjoner snart. Å arrangere fest under en pandemi er vel ikke det lureste man kan gjøre. Folk blir ofte mer slepphendte i fylla.

Anonymkode: 0260c...f7e

• Liker 2
Skrevet

Spedbarn skal ikke ha så mye stimuli, de blir veldig stresset av det.

Og ja, det er nok i overkant ambisiøst.

Babyer kan også være veldig urolige særlig da, så jeg hadde ikke gjort det. En ting er om man orker selv, men babyen blir overstimulert. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Med mindre det er et barn som ikke er laget ennå i det hele tatt, og det er det jo åpenbart ikke, er det NULL sjanse for at det ikke kommer til å være MYE smitte når selskapet skal være. Ikke bare korona, men alt mulig annet også. Det er rett og slett uansvarlig å planlegge selskap med 20 mennesker og en 5-9 uker gammel baby sånn som ting er nå og kommer til å være LENGE fremover. 

Anonymkode: 2fbbe...fdc

• Liker 1
Skrevet

Det går sikkert fint, men du må være forberedt på å amme store deler av kvelden, samt kanskje måtte bysse en urolig baby resten av tiden. Eller det kan hende at babyen sover i bagen/vogna store deler av tiden. Umulig å spå.

Anonymkode: 6d31a...adb

• Liker 1
Skrevet

Vi skal ha dåp til uka med 30stk, baby er 10 uker her da, og det skal nok gå fint.

Anonymkode: b5b11...e26

• Liker 1
Skrevet

Dette kan gå bra, men dere må planlegge slik at du ikke blir vertskap. Det beste er om noen andre kan få oppgavene med å gjøre klart, ordne mat, ta imot gjester og rydde opp etterpå. Du har en stor og viktig oppgave, og har kanskje ikke mulig Jeg til flere.

Jeg vil anbefale å bestille catering, slik at matlaging blir ordnet utenfra. Da slipper dere at noen vil bruke kjøkkenet deres, noe som kan være en stressfaktor.

Unngå overnatting hos dere så langt det lar seg gjøre, med mindre det er noen som bidrar positivt.

Anonymkode: da7ea...505

Skrevet

Da min unge var 5 uker kunne jeg gå til søppelbøtta utenfor huset, men ikke noe lengre.. da den var 7 uker kunne jeg gå i 10-15 minutter i strekk. Før fødsel hadde jeg aldri sett for meg at jeg kom til å være så fysisk prega nesten 2 mnd etter fødsel! Men det skjer, og blir snakka lite om! Man tror det skal være fryd og gammen når man får barn...

De første 6 ukene fødsel hadde jeg som en "hellig" tid med så lite gjøremål som mulig, bare fokus på baby, sånn sett så hadde jeg en god unnskyldning siden jeg var i så dårlig fysisk form. 

Nå er ungen 3 mnd og alt er bra igjen fysisk :)

Anonymkode: 7c4b5...067

• Liker 1
Skrevet

Hva slags fest er det? Er det et selskap for dere (bursdag) eller mer en rolig familiegreie (dåp/barnebursdag)? Hvor mye må dere ordne i stand til selskapet, og hva skjer om du ikke har mulighet til å bidra i det hele tatt - klarer mannen det selv tross mulig søvnunderskudd eller er det andre som kan stille opp og hjelpe? Og er det ok at kun mannen deltar på det meste alene om du er i dårlig form eller baby er for krevende til å ha med i selskapet? De tingene ville iallfall jeg tenkt på før jeg bestemte meg :)

Anonymkode: cde8f...9e7

Skrevet

Hvilken type fest er det?

Ville oppfordret alle til å ta en hurtigtest før selskapet. Bare for sikkerhetsskyld. Og bedt alle med symptomer, også et snev av symptomer, holdt seg hjemme. Dette både med tanke på korona, RS-virus og andre virus en ikke ønsker i hus.

Sørg for å ha en plass du og baby kan trekke dere tilbake på om amming/flaske. Allier deg med far eller andre om å ta seg av alt som har med selskapet å gjøre. Du og baby har nok. 

Dersom amming/mating fungerer fint så går det nok fint å gjøre det i selskapet uten å trekke seg tilbake med mindre dere føler dere forstyrret eller baby blir urolig. Men kommer selvsagt an på type selskap. Er det mer en slags fest så er det nok en del mer støy enn middagsselskap.

Vær også forberedt på at alt kan bli annerledes enn dere har sett for dere. Babyens premisser kommer først. Må dere hjem før ønskelig, så må dere hjem.

Skrevet

Jeg vil tro det kommer an på festen og hvor mye jobb det blir, på hvor lyst dere har til å holde den og på babyen. Det siste vet dere ikke på forhånd da. Men hvis det er noe dere har skikkelig lyst til, så vil jeg tro det oftest går greit. Helst bør det ikke blir masse jobb for deg, f.eks. ved at dere får hjelp fra noen eller at alle gjestene bidrar.

Vi var i bryllup da første baby var 7 uker. Jeg hadde henne i bæresjal på magen, hun sov og koste seg mye der. Og så satt jeg en del i en sofa i gangen og ammet mens mannen kom med kake til meg. Det hadde ikke fristet meg å være vertinne, men jeg syns genrelt det er skikkelig stressende, og er egentlig ikke så glad i store selskaper. Med vår nr. to tror jeg til og med det skulle gått bra å være vertinne, for hun sov fortsatt store deler av dagen i seng eller vogn på den alderen, og jeg var i god form.  

Anonymkode: 3badd...542

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...