AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #1 Skrevet 5. desember 2021 Dere som har små barn hjemme, hvordan får dere det til med strømprisene som er nå? Selv sliter jeg veldig, vet ikke hva jeg skal gjøre lenger.. Bor i en leilighet som er veldig kald, det trekker fra vinduene osv. Er alene med to barn, men jeg må jo ha på noe varme ellers fryser de. Har ingen vedovn her heller. Kler de like godt inne nesten som om de skulle vært ute. Om jeg var alene kunne jeg tålt det, men barna mine blir syke. Økonomien er veldig trang fra før, og jeg er veldig sparsommelig av meg fra før, men om dette fortsetter så tippes snart hele lasset mitt, vet ikke om jeg må flytte eller hva. Føler meg så frustrert og trist, og er sikkert ikke alene om det.. Anonymkode: e7f15...498 4
Leo Skrevet 5. desember 2021 #2 Skrevet 5. desember 2021 Hvis det er som du sier at du fra før er sparsommelig og ikke verken har brukt eller bruker penger over evne så tror jeg at jeg ville ha brukt den strømmen som var nødvendig for at barna skal kunne leve et normalt liv uten å fryse. Jeg er nemlig ganske sikker på at det kommer en løsning i en eller annen form for det er faktisk aldri noen som har gitt uttrykk for at det er greit at barn skal sitte hjemme og fryse i Norge. Jeg tror nok også jeg hadde kontaktet NAV nå i god tid før strømregningen kommer. Ikke fordi jeg tror du får noen rask løsning der, men problemet må synliggjøres og det kan bare skje ved at folk gir beskjed gjennom de kanalene som er tilgjengelige. Når strømregningen kommer og du ikke kan betale hele så tar du kontakt i god tid før forfall og gir beskjed om det. Evt. at du kan betale inntil et visst beløp. Jeg tror nemlig ikke det er noe strømselskap som tør noe annet enn å være samarbeidsvillige evt. finner på å stenge strømmen slik situasjonen er nå så lenge du kommuniserer med dem. Jeg forstår veldig godt at situasjonen er en enormt stor belastning, men jeg tror altså også på at det blir en løsning i en eller annen form! ❤️ 13
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #3 Skrevet 5. desember 2021 Her prioriterer jeg at barnet har det varmt på sitt rom, mens mitt er iskaldt. Jeg sover med klær og ullsokker. Har på nødvendig strøm, flink til å slukke lys på rom vi ikke bruker og ta ut stikkontakter. Jeg er bevisst på å sette på oppvaskmaskin/vaskemaskin osv sent på kvelden, og vi dusjer raskt, så sent som mulig. Jeg isolerte også alle vinduene før vinteren kom, så det hjalp jo noe.. Vi har vedovn, men har ikke brukt mye penger på ved enda, og sparer den til det blir ekstra kaldt. Blir det krise, må du søke hjelp fra Nav. Anonymkode: cfc2e...6c1 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #4 Skrevet 5. desember 2021 Tetningslister i alle vindu som det går å åpne: https://www.biltema.no/bygg/beslag/vindusbeslag/tetningslister/tetningslist-2000017159 Tunge gardiner, feks fløyel, hjelper også mot trekk. Tepper på gulvene - fortrinnsvis i ull gjør det lunere på gulvet om barna leker mye der. Varmeflasker i sengene. Anonymkode: b3dc1...5c4 12
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #5 Skrevet 5. desember 2021 Dekk til vinduer med fleece eller ullpledd på natten, ikke la barna bade, ikke dusje hver dag. Anonymkode: df0fd...3f1 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #6 Skrevet 5. desember 2021 Jeg la tjukke badehåndklær langs døren da jeg bodde i trekkfult hus med liten sprekk i utgangsdøra. Hvis strømregningen velter lasset ville jeg gått på sosialen. De skal hjelpe deg. Anonymkode: 95308...94d
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #7 Skrevet 5. desember 2021 Leo skrev (6 timer siden): Hvis det er som du sier at du fra før er sparsommelig og ikke verken har brukt eller bruker penger over evne så tror jeg at jeg ville ha brukt den strømmen som var nødvendig for at barna skal kunne leve et normalt liv uten å fryse. Jeg er nemlig ganske sikker på at det kommer en løsning i en eller annen form for det er faktisk aldri noen som har gitt uttrykk for at det er greit at barn skal sitte hjemme og fryse i Norge. Jeg tror nok også jeg hadde kontaktet NAV nå i god tid før strømregningen kommer. Ikke fordi jeg tror du får noen rask løsning der, men problemet må synliggjøres og det kan bare skje ved at folk gir beskjed gjennom de kanalene som er tilgjengelige. Når strømregningen kommer og du ikke kan betale hele så tar du kontakt i god tid før forfall og gir beskjed om det. Evt. at du kan betale inntil et visst beløp. Jeg tror nemlig ikke det er noe strømselskap som tør noe annet enn å være samarbeidsvillige evt. finner på å stenge strømmen slik situasjonen er nå så lenge du kommuniserer med dem. Jeg forstår veldig godt at situasjonen er en enormt stor belastning, men jeg tror altså også på at det blir en løsning i en eller annen form! ❤️ Løsningen blir nok fortsatt økt bostøtte til de som har det..de som såvidt havner over grensa de opererer med får nok bare klare seg sjøl Anonymkode: e3723...b62 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #8 Skrevet 5. desember 2021 (endret) Grunnen til at jeg sliter økonomisk er fordi jeg ble bedratt av mannen min som så gjerne ville ha barn osv, så jeg tok aldri noe videre utdannelse, mens han var den som betalte for alt (han tjener veldig godt). #kvinnefella som alle kaller det. Jeg er i fulll jobb + litt til, men dessverre ikke godt betalt og han vil ikke ha noe med ungene å gjøre, jeg ble lurt trill rundt av noen som jeg trodde jeg elsket og stolte på. Anonymkode: e7f15...498 Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 7. desember 2021 av Perelandra 23
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #9 Skrevet 5. desember 2021 (endret) Nei, problemet er at mange makser lånet for å kjøpe seg størst mulig bolig og ender opp med boliger de ikke har råd til å varme opp. Anonymkode: 737df...4c1 Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 7. desember 2021 av Perelandra 3
tussi84 Skrevet 5. desember 2021 #10 Skrevet 5. desember 2021 Nesten alle jeg kjenner nå har problemer med de skyhøye strømregningene. Alt fra enslige småbarnsforeldre, uføre, folk med lav lønn, pensjonister etc. Her leier vi en bolig til 10000 i mnd, men strømmen er på A konto ved siden av. Den var på 1500 i mnd. Den har nå økt til 5500 kr fra neste mnd av grunnet de høye strømprisene. Jeg vet ikke hvor vi skal ta alle de ekstra pengene fra.. Vi har også barn. Små barn på 1 år. Kjeller leiligheten her er dårlig isolert. Setter vi ikke på varme så er det 7 grader på soverommet, og 10-12 grader i andre oppholdsrom. Vi har kun 1 soverom, så vi og barn deler soverom akkurat nå. Vi må nesten derfor ha på varmen slik at det ikke blir for kaldt. I tillegg så går det mye vask hele tiden med små barn i hus. Det hender jo det går 2-3 skift på samme dag, da unger søler mye. Jeg setter jo ikke på vaske maskin hver dag, men det blir nok 4-6 maskiner i uka + tørk. 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #11 Skrevet 5. desember 2021 Ville prioritert oppvarming på ett rom. Og heller latt være å dusje og heller vaska med klut. Anonymkode: 48d39...42a 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #12 Skrevet 5. desember 2021 Kan alle sove på samme rom? Det varmer ekstra. Anonymkode: f794d...324 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #13 Skrevet 5. desember 2021 tussi84 skrev (35 minutter siden): Nesten alle jeg kjenner nå har problemer med de skyhøye strømregningene. Alt fra enslige småbarnsforeldre, uføre, folk med lav lønn, pensjonister etc. Her leier vi en bolig til 10000 i mnd, men strømmen er på A konto ved siden av. Den var på 1500 i mnd. Den har nå økt til 5500 kr fra neste mnd av grunnet de høye strømprisene. Jeg vet ikke hvor vi skal ta alle de ekstra pengene fra.. Vi har også barn. Små barn på 1 år. Kjeller leiligheten her er dårlig isolert. Setter vi ikke på varme så er det 7 grader på soverommet, og 10-12 grader i andre oppholdsrom. Vi har kun 1 soverom, så vi og barn deler soverom akkurat nå. Vi må nesten derfor ha på varmen slik at det ikke blir for kaldt. I tillegg så går det mye vask hele tiden med små barn i hus. Det hender jo det går 2-3 skift på samme dag, da unger søler mye. Jeg setter jo ikke på vaske maskin hver dag, men det blir nok 4-6 maskiner i uka + tørk. 4000 opp? Det var da sinnsykt.. hvor stor er leil? Anonymkode: e3723...b62 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #14 Skrevet 5. desember 2021 1. Sett isopor i vinduene, det hindrer varmetap. 2. «Camping i stua». Her har vi sovet i stuen noen ganger, da er det kun stue/kjøkken og bad som er oppvarmet. 3. Vær mye ute og i aktivitet, da trenger du ikke å ha så mye varme inne hele tiden. Når du kommer inn fra kulden virker det varmt selv om det bare er 18 grader. Her har vi hatt bål i skogen og grillet pølser i en uke omtrent. Og ellers er det bare å håpe på hjelp 🤷🏻♀️ Situasjonen nå er helt uholdbar, og det er nok mange med meg som ikke vet hvor lenge man kan holde ut. Jeg har ca. 25000 utbetalt i måneden, og har tidligere klart meg meg god margin, men når strømregningen plutselig er flere tusen dyrere (selv med intens strømsparing) enn en normal vinter er det vanskelig å få pengene til å strekke til. Anonymkode: 3447f...fe9 1
tussi84 Skrevet 5. desember 2021 #15 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): 4000 opp? Det var da sinnsykt.. hvor stor er leil? Anonymkode: e3723...b62 Vi leier 75 kvm sokkelleilighet i kjelleren. Huseieren bor derimot i over etasjen,.og det er 2 etasjer til. Hele huset er på ca 225 kvm med utleie del..
Perelandra Skrevet 7. desember 2021 #16 Skrevet 7. desember 2021 Tråden er ryddet for nedsettende innhold og svar til dette. Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #17 Skrevet 7. desember 2021 Vi har nå store tunge gardiner foran vinduene og merker forskjellen. Varmer ikke opp vårt soverom og lar døra alltid være lukket. På 100m2 i overetasjen så har vi kun varmepumpe som står på 22 grader. Det varmer gang, ett soverom, kjøkken og stue. Har varmekabler på badet og tørker klær der fordi vi har skrudd av varmekablene på vaskerommet nede. Har skrudd av varmekabler på gulvet i gangen og badet nede, men har det på der sønnen sover. Har stengt av kjellerstua for vinteren. Har hengt opp tjukke gardiner foran kjellerdøra. Det har hjulpet litt. Har tepper på gulvet under sengene og tepper flere steder oppe. Bruker også peisen på kvelder og skrur av varmepumpa. Anonymkode: c8f82...cff
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #18 Skrevet 7. desember 2021 Kan du legge tepper på gulvet? Blir ikke så kaldt å leke på gulvet da. Kjør på med ullklær, og ha litt musikk og dans inne innimellom. Det gir litt kroppsvarme innimellom. Heng opp noe forran vinduet. Har dere mulighet til å stenge av noen rom? Feks at dere sover i stua? Lag middag på kvelden, når strømmen er billig, varm opp i Micro dagen etterpå. Sparer penger, siden du bruker mindre strøm når strømmen er dyr rett rundt middagstider. Anonymkode: ac40c...2a9 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #19 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 5.12.2021 den 12.04): Dere som har små barn hjemme, hvordan får dere det til med strømprisene som er nå? Selv sliter jeg veldig, vet ikke hva jeg skal gjøre lenger.. Bor i en leilighet som er veldig kald, det trekker fra vinduene osv. Er alene med to barn, men jeg må jo ha på noe varme ellers fryser de. Har ingen vedovn her heller. Kler de like godt inne nesten som om de skulle vært ute. Om jeg var alene kunne jeg tålt det, men barna mine blir syke. Økonomien er veldig trang fra før, og jeg er veldig sparsommelig av meg fra før, men om dette fortsetter så tippes snart hele lasset mitt, vet ikke om jeg må flytte eller hva. Føler meg så frustrert og trist, og er sikkert ikke alene om det.. Anonymkode: e7f15...498 Ja det er trist Du har ingen sparepenger? Det hadde jo vært kjekt... ofte har man en bufferkonto på en 10-20.000 kr i bakhånd som kan brukes til uventede situasjoner? Når du igjen får råd til sommeren, prøv å lage en sparekonto... Inntil da, spør NAV og hjelp? Nå kan det være at barna hadde blitt syke uansett også...? Godt med klær hjelper jo... Mine er mye syke enda vi har det varmt og godt. Så ikke sikkert det er fordi de er kalde hjemme altså! Ellers, prøve å legg vaskemaskin, bruk av varmt vann etc til tider av døgnet med rimeligere strøm, Midt på dagen feks om du er hjemme. Men ikke kjør vaskemaskin om natta, det er brannfare. Sett varmeovner på timer så de ikke er på hele tiden, kun når det trengs. Ellers lite man får gjort nå. Syns hele situasjonen er trist, da det virker som om så mange er uforberedt og ikke har tenkt som mye over strømprisen før. Syns godt dette kunne vært "varslet" litt bedre, akkurat som alle som snakker om renteøkning når man kjøper bolig. Det burde vært annonsert mer i sommer at man måtte sette av feriepenger til strøm, heller enn ferie. For vår del går det greit, men vi har råd til strøm. Bor i nyere "tett" hus, med varmepumpe og vedovn. Sparer inn litt der vi kan vi også, men heldigvis kan vi ha det varmt. Setter veldig pris på det, og syns det er veldig trist for alle de som faktisk ikke kan det nå. Håper regjeringen faktisk kommer med noen tiltak, syns de har vært alt for slappe med å advare folk om dette. For det er jo ikke noe sjokk egentlig. Det har vært forventet en god stund. Så man kunne ha spart siden i sommer. Anonymkode: c183c...26b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå