AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #1 Skrevet 5. desember 2021 Alt virker som om er mye billigere i Sverige. Og lønningene i Sverige er ikke så mye lavere enn i Norge. Betyr det at en gjennomsnittlig svenske har mer å rutte med i måneden enn en nordmann? De har kanskje lavere lønn i kroner og øre, men kan kjøpe bedre hus, mer og bedre mat, flere biler, flere reiser, mer elektronikk og klær enn oss. Da er de vel strengt tatt rikere. Anonymkode: a466f...f98 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #2 Skrevet 5. desember 2021 Du skjønner vel at det er en grunn til at så utrolig mange svensker jobber i Norge, mens det er få nordmenn som jobber i Sverige? Anonymkode: e9c89...3a2 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #3 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du skjønner vel at det er en grunn til at så utrolig mange svensker jobber i Norge, mens det er få nordmenn som jobber i Sverige? Anonymkode: e9c89...3a2 Før covid jobbet det ca 70.000 nordmenn fast i Sverige. Mens det jobbet ca 100.000 svensker fast i Norge. Justert for folketall er det flere som reiser østover for jobb enn omvendt. Anonymkode: 07a27...02e 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #4 Skrevet 5. desember 2021 Nja, om du kjører litt rundt i Sverige ser du at standarden på hus er mye lavere enn i Norge. I sentrale strøk er hus og leiligheter ikke langt unna norske priser. Men jeg har svensk familie. Og jeg ser jo store forskjeller på mange ting. Biler for eksempel. Alt som har med barn og familie (google hva barnebidraget er på i Sverige 😉, eller hvor mange sykt barn dager de har 😳), er mye billigere og de får mer støtte. Bhg nesten gratis i forhold til her, SFO er jeg usikker på om faktisk er gratis, alle får et varmt måltid på bhg/skole, fritidsaktiviteter og kulturskole er i en helt annen prisklasse. Lengre permisjon. Friskvårdsbidrag (bidrag til f.eks trening/massasje), gratis tannlege opp til 20 år (det tror jeg inkluderer regulering), mye mer som inngår i høgkostnadsskyddet (frikort), billige tannlegeforsikringer, billigere strøm, ingen veiavgift, osv. Jeg har også sammenlignet lønn, og det er ikke mange tusenlappene i forskjell. Mtp barn så sitter de igjen med mye mer enn meg. Den største forskjellen er hun som jobber i helsevesenet, der er det dårlig lønn. Anonymkode: 940ff...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #5 Skrevet 5. desember 2021 Vi betaler mer i skatt her i Sverige. Anonymkode: 91bf4...89f 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #6 Skrevet 5. desember 2021 Vi tjener en del mer altså, og betaler mindre i skatt. Hjelper jo ikke om kjøttdeigen koster 25% mindre om man tjener 30% mindre. Da går man tvert imot i minus og har mindre å rutte med i Sverige enn i Norge. Anonymkode: 7fd19...ab6 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #7 Skrevet 5. desember 2021 https://fagbladet.no/nyheter/vi-har-sammenlignet-lonningene-til-seks-yrkesgrupper-i-norge-og-sverige-se-hvem-som-kom-best-ut-av-det-6.107.785923.bb0d9d24c2 Anonymkode: e9c89...3a2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå