Gå til innhold

Jeg skjønner ikke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, jeg skjønner at dette høres rart ut men jeg kan ikke være den eneste som har tenkt over dette. Det er litt vanskelig å formulere det.

Ofte pleier jeg å tenke på helt irrelevante ting, liksom noe som ikke er noe som blir tatt opp på en daglig basis. For eksempel, i går så tenkte jeg mye over ordet "neolitisk", og det er jo ikke et ord som man hører på en vanlig dag, men så så jeg på en serie på netflix som ikke hadde noe med "neolitisk" å gjøre, men ordet ble brukt. Og sånnt skjer det med med en rekke ting. Jeg tenker på noe som er uvanlig, og samme dag så dukker det ordet opp eller den tingen. Det bare virker veldig merkerlig. Er det fordi "Neolitisk" faktisk dukker opp ofte og jeg ikke har lagt merke til det eller? 

Anonymkode: 87d30...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er neolittisk du tenker på så hører jeg det nå og da i hvert fall.

Anonymkode: 8d656...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, jeg skjønner at dette høres rart ut men jeg kan ikke være den eneste som har tenkt over dette. Det er litt vanskelig å formulere det.

Ofte pleier jeg å tenke på helt irrelevante ting, liksom noe som ikke er noe som blir tatt opp på en daglig basis. For eksempel, i går så tenkte jeg mye over ordet "neolitisk", og det er jo ikke et ord som man hører på en vanlig dag, men så så jeg på en serie på netflix som ikke hadde noe med "neolitisk" å gjøre, men ordet ble brukt. Og sånnt skjer det med med en rekke ting. Jeg tenker på noe som er uvanlig, og samme dag så dukker det ordet opp eller den tingen. Det bare virker veldig merkerlig. Er det fordi "Neolitisk" faktisk dukker opp ofte og jeg ikke har lagt merke til det eller? 

Anonymkode: 87d30...0dd

Ja. :)  Jeg er usikker på om fenomenet går inn under "confirmation bias", eller om det bare minner om det.  

Ordet neolittisk (for eksempel) er uvanlig, men ikke så uvanlig at det ikke dukker opp på nett, aviser og TV i blant. Men vi pleier ikke å legge merke til det fordi det ikke har noen relevans eller spesiell betydning for oss. Men i går hadde du tilfeldigvis begynt å tenke over det ordet (slik mange av oss gjør med enkeltord, navn og begreper i blant), og derfor la du merke til ordet når du hørte det på Netflix, selv om du ikke har gjort det før. 

Det er ikke mer mystisk enn som så. :) 

Anonymkode: 7e38a...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...