Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk en ny nabo. Hun hilser og virket hyggelig, men når kjæresten bor der er det høylytt timesvis krangling og roping og tramping. De hilser ikke når de kommer sammen. Hun ser ned i bakken. En dag med mye bråk igjen begynte hun og hyle og vi ringte politiet. De kom heldigvis fort. 
Mange mnd senere er Kjæresten er der fortsatt men nå er det helt stille der… Hva i all verden foregår der? 

Anonymkode: ea2c2...48c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra dere ringte politiet. Som nabo har man en naboplikt til å avverge og varsle ved mistanke om vold. Se www.taushettarliv.no og #naboplikt

Det er desverre vanlig at man blir sammen med voldsutøver igjen. Voldsutøvere er ekstremt manipulerende og som voldsoffer er man så nedbrutt. Dessuten er den farligste og mest krevende fasen for et voldsoffer tiden etter et brudd, da sjansen for å bli drept er størst. Volden og truslene eskalerer og til slutt gir man etter. Det tar i gjennomsnitt 7 forsøk å klare å bryte kontakten med en voldsmann, så dette er ikke noe dere skal dømme deres nabo for. 

Det er vanlig at etter brudd eller voldsepisoder så oppfører voldsmannen seg eksemplarisk god en periode, ofte kalt honeymoon-fasen og det er nok det de er inne i nå som dere ikke hører noe bråk. Det er disse gode fasene som voldsofferet holder fast i og håper på hver gang hun gir kjæresten en ny sjanse fordi hun blir lovet at de skal ha det sånn i all evig tid og aldri mere vold. Men volden kommer desverre alltid igjen.. Ikke nøl med å banke på døren der for å avverge neste gang dere hører bråk (hvis dere ikke tør så trenger dere ikke å stå der til noen åpner døren, men bare det å banke på døren gjør voldsutøver oppmerksom på at noen følger med og tvinger han som regel til å stoppe å slå eller slå svakere så ikke naboer hører. Denne avverggingen kan redde liv) og ikke nøl med å ringe politiet.

Voldssirkelen.jpeg

voldssirkelen_size-small.jpg

Anonymkode: 6110f...4f8

• Liker 9
Skrevet

Hvis dere ser at voldsutøver blir arrestert igjen eller er borte en periode går det an å henge en brettet lapp på døren hennes og opplyse om at hun kan ringe Voldslinjen anonymt hele døgnet på 116006 for råd og hjelp, og informere om at krisesenter kan hjelpe med akutt bosted, men også med samtaler på dagtid for ikke-beboere og med kurs om vold og hva som skjer i hjernen og fremtiden når man er utsatt for partnervold. Desverre opplyser ikke alltid politiet om krisesenter og av egne erfaringer så hjalp politiet meg ingenting, men den som reddet meg var ingen andre enn naboen ❤️

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vi fikk en ny nabo. Hun hilser og virket hyggelig, men når kjæresten bor der er det høylytt timesvis krangling og roping og tramping. De hilser ikke når de kommer sammen. Hun ser ned i bakken. En dag med mye bråk igjen begynte hun og hyle og vi ringte politiet. De kom heldigvis fort. 
Mange mnd senere er Kjæresten er der fortsatt men nå er det helt stille der… Hva i all verden foregår der? 

På plass å varsle politiet. Er kjæresten en mannsperson?

Anonymkode: 57e42...e7e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

På plass å varsle politiet. Er kjæresten en mannsperson?

Anonymkode: 57e42...e7e

Ja han er en stor og kraftig mann.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bra dere ringte politiet. Som nabo har man en naboplikt til å avverge og varsle ved mistanke om vold. Se www.taushettarliv.no og #naboplikt

Det er desverre vanlig at man blir sammen med voldsutøver igjen. Voldsutøvere er ekstremt manipulerende og som voldsoffer er man så nedbrutt. Dessuten er den farligste og mest krevende fasen for et voldsoffer tiden etter et brudd, da sjansen for å bli drept er størst. Volden og truslene eskalerer og til slutt gir man etter. Det tar i gjennomsnitt 7 forsøk å klare å bryte kontakten med en voldsmann, så dette er ikke noe dere skal dømme deres nabo for. 

Det er vanlig at etter brudd eller voldsepisoder så oppfører voldsmannen seg eksemplarisk god en periode, ofte kalt honeymoon-fasen og det er nok det de er inne i nå som dere ikke hører noe bråk. Det er disse gode fasene som voldsofferet holder fast i og håper på hver gang hun gir kjæresten en ny sjanse fordi hun blir lovet at de skal ha det sånn i all evig tid og aldri mere vold. Men volden kommer desverre alltid igjen.. Ikke nøl med å banke på døren der for å avverge neste gang dere hører bråk (hvis dere ikke tør så trenger dere ikke å stå der til noen åpner døren, men bare det å banke på døren gjør voldsutøver oppmerksom på at noen følger med og tvinger han som regel til å stoppe å slå eller slå svakere så ikke naboer hører. Denne avverggingen kan redde liv) og ikke nøl med å ringe politiet.

Voldssirkelen.jpeg

voldssirkelen_size-small.jpg

Men hvor lenge kan en sånn god periode vare? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvor lenge kan en sånn god periode vare? 

Det varierer utrolig mye så det er ikke mulig å tidfeste.

Skrevet

Men hva om det blir verre etter at politiet har vært der? Har du ikke sett henne etter det? 

Anonymkode: 17cd7...212

Skrevet

Det er jo helt umulig å vite hva som foregår. Du skal iallefall ha stor takk for at du ringte politiet! Godt å se at noen mennesker fremdeles bryr seg om andre.

Det kan være at hun er psykisk syk. Det kan være at han er voldelig. Man vet aldri. Jeg heller mot å tro det siste, og det er fordi hun ikke hilser når mannen er tilstede. Prøv å bli kjent med henne? Når man er i et voldelig forhold så trenger man oftest hjelp utenfra. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men hva om det blir verre etter at politiet har vært der? Har du ikke sett henne etter det? 

Anonymkode: 17cd7...212

Det kan aldri bli verre enn når ingen reagerer. Det er da partnerdrap skjer. 

Man skal aldri nøle med å ringe politiet. Les mer på www.taushettarliv.no og #naboplikt

I snitt blir en kvinne drept hver måned her i Norge av en i nærmeste relasjon. 

Skrevet

Jeg opplevde noe lignende en gang med et somalisk ektepar . Hun skrek og hylte ,bankelyder fra leiligheten deres ifht en kaotisk situasjon på innsiden.  Det varte lenge. 

Jeg banket på vinduet deres. " Går det bra der inne ? " Ikke noe svar...Begge to oppsøkte meg dagen etterpå . Jeg spurte direkte om han slo henne. Hun sa de hadde røff sex 🙄 

Jeg kjøpte ikke den forklaringen. Hvem oppsøker naboen for å fortelle det liksom? Noen man kun er på hils med ?  Jeg gav dem beskjed at jeg ville ringe politiet om det gjentok seg. Jeg ringte uansett helsestasjonen i kommunen ,da de hadde en liten baby innafor veggene under opptrinnet.  Fortalte  dem ikke det  . Men måtte varsle,  da jeg var så redd for hennes sikkerhet. 

Vet ikke hva skjedde videre,da jeg flyttet derfra noen uker senere. 

Anonymkode: 82829...f3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...