Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har fått huslån etter dere har blitt ufør? Skal flytte fra min mann nå. Å det hadde vært moro å kunne kjøpe i stedet for å leie. 

Anonymkode: 4e61b...296

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som ufør har du fast inntekt. Så det er ikke en umulighet. Hvor stort lån du får, kommer an på størrelsen av inntekten din og hva du har av egenkapital.

Jeg får et greit huslån. Skal snart selge nåværende bolig og kjøpe ny et annet sted og har forhørt meg med banker. Det går greit det. 

Du kan gå inn på finansportalen og se hva de sier der. 

Anonymkode: 01c49...c33

Skrevet

Ja, søk i Husbanken.

Anonymkode: dd5e4...292

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg har. Jeg har imidlertid inntekt i form av uføreforsikring i tillegg, noe som gir meg bedre årsinntekt enn kun den vanlig uføretrygd fra NAV.

Skrevet

Kontakt husbanken. Så spørs det litt på boligpriser i området ditt. 

Anonymkode: 95394...a02

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, søk i Husbanken.

Anonymkode: dd5e4...292

De krever at du har søkt om (og fått avslag) i minst to ordinære banker først, før du kommer og søker hos dem.

Sjekket opp dette med Husbanklån i 2016, da jeg var på boliglånsmarkedet etter skilsmisse. Endte med at jeg fikk lån i vanlig bank, derfor ble det ikke Husbanken. Men jeg husker det sto listet opp som en av betingelsene hos dem. To avslag først.

NB! Kan legge til at jeg søkte i Oslo. Det kan jo variere fra kommune til kommune, litt av betingelsene i Husbanken? (eller er de reglene de har nasjonale og gjelder likt for alle?)

Endret av Million
Skrevet

Jeg bor på bygda, så prisene er ikke så voldsomme her. Ikke trenger jeg så stort og flott hus heller. Men jeg har ikke no egenkapital. Men min mann kjøper meg ut av huset vi bor i nå. Men aner ikke hvor mye det vil bli. 

Ts

Skrevet
25 minutter siden, Million said:

De krever at du har søkt om (og fått avslag) i minst to ordinære banker først, før du kommer og søker hos dem.

Sjekket opp dette med Husbanklån i 2016, da jeg var på boliglånsmarkedet etter skilsmisse. Endte med at jeg fikk lån i vanlig bank, derfor ble det ikke Husbanken. Men jeg husker det sto listet opp som en av betingelsene hos dem. To avslag først.

NB! Kan legge til at jeg søkte i Oslo. Det kan jo variere fra kommune til kommune, litt av betingelsene i Husbanken? (eller er de reglene de har nasjonale og gjelder likt for alle?)

Det er nok forskjellig ja. Vi hadde bare avslag fra én vanlig bank da vi fikk startlån. Men med inntekten vår var det åpenbart at vi ikke kom til å få lån i noen annen bank heller.

Anonymkode: a4ade...eb8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bor på bygda, så prisene er ikke så voldsomme her. Ikke trenger jeg så stort og flott hus heller. Men jeg har ikke no egenkapital. Men min mann kjøper meg ut av huset vi bor i nå. Men aner ikke hvor mye det vil bli. 

Ts

Da bør du følge godt med og dere bør engasjere minst to eiendomsmeglere til å sette salgsverdi på boligen deres. Legg dere på et nivå i pris midt mellom de to om dere får to forskjellige priser av eiendomsmeglerne. Enkelte som selger i slike situasjoner engasjerer 3 meglere, for å få en mest mulig riktig gjennomsnittspris. Det er som regel gratis å ha megler innom for verdivurdering. De gjør dette gratis i håp om å få salgsoppdraget.

Skrevet

Du kan få lån ja men det er ganske begrenset hvor mye. Jeg ville foretrukket vanlig bank før husbank.

Anonymkode: d3c68...18b

Skrevet

Ja men du må ha en del i egenkapital 

Anonymkode: b226a...0a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ts

Finn en liten lokalbank og søk hos dem! Jeg fikk avslag eller maks en halv million i lån i de store bankene, men så søkte jeg i en liten lokalbank og de gav meg lån uten problem.

Anonymkode: 6ddb2...049

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...