AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #1 Skrevet 5. desember 2021 Kan man miste mensen før man blir kategorisert som undervektig? Hat gått ned fra 74 til 54 kilo. Er 160 høy, så har fin bmi. Men trener en del, å har nok gått ned en del i fettprosent. Hvis disse kalkulatorene på nett stemmer er den på ca. 20- 21 % nå. Jeg får ikke i meg nok mat. Prøver trene slik at matlysten blir større. Men det er vanskelig. Men nå har mensen endret seg de siste gangene. Blir knapt en dag, å så avtar det. Eller ville mensen forsvunnet helt med en gang om det var pga. forstyrrelser i hormoner pga. vektnedgang? Anonymkode: 36d52...bdc
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #2 Skrevet 5. desember 2021 Hvis du har mensenforstyrrelser bør du roe ned treningen hvis du ikke får i deg nok mat. Også vurder å spise mer kaloritett mat slik som nøtter, avokado, full fett produkter, fet fisk (laks, ørret) osv. Anonymkode: 15156...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #3 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvis du har mensenforstyrrelser bør du roe ned treningen hvis du ikke får i deg nok mat. Også vurder å spise mer kaloritett mat slik som nøtter, avokado, full fett produkter, fet fisk (laks, ørret) osv. Anonymkode: 15156...1fb Tusen takk for svar 😊 Ja litt det jeg lurer på da. Er det vekten i seg selv, altså undervekt. Eller fettprosenten som kan klusse med syklus. For vekten min er jo sunn. Så har jeg jo tatt Pfizer. Men har ikke lest at det går denne veien, altså at mensen nesten opphører da. Er de to siste menstruasjonene som har oppført seg rart. Anonymkode: 36d52...bdc
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #4 Skrevet 5. desember 2021 Du bør nok få i deg mer mat og gå opp 1 eller 3 kg Anonymkode: f9bb6...93a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #5 Skrevet 5. desember 2021 Vaksinen gir jo mensforstyrrelser hos mange. Men du får også absolutt i deg for lite fett. Start med mer mat, og roligere trening. Anonymkode: 876ae...ee7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #6 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tusen takk for svar 😊 Ja litt det jeg lurer på da. Er det vekten i seg selv, altså undervekt. Eller fettprosenten som kan klusse med syklus. For vekten min er jo sunn. Så har jeg jo tatt Pfizer. Men har ikke lest at det går denne veien, altså at mensen nesten opphører da. Er de to siste menstruasjonene som har oppført seg rart. Anonymkode: 36d52...bdc For noen kan det være vekten alene, men for andre kan det være fettprosenten (damer skal ideelt helsemessig sett ha 20-30% fett på kroppen). For noen er ekstrem mengde trening nok til å få mensenforstyrrelsen uavhengig av vekt og fettprosent. Anonymkode: 15156...1fb
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #7 Skrevet 5. desember 2021 Og forresten, kalkulatorer på nett ang fettprosent er absolutt ikke nøyaktige. Det må faktisk måles med klyper eller tanita (eller lignende system). Anonymkode: 15156...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #8 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kan man miste mensen før man blir kategorisert som undervektig? Hat gått ned fra 74 til 54 kilo. Er 160 høy, så har fin bmi. Men trener en del, å har nok gått ned en del i fettprosent. Hvis disse kalkulatorene på nett stemmer er den på ca. 20- 21 % nå. Jeg får ikke i meg nok mat. Prøver trene slik at matlysten blir større. Men det er vanskelig. Men nå har mensen endret seg de siste gangene. Blir knapt en dag, å så avtar det. Eller ville mensen forsvunnet helt med en gang om det var pga. forstyrrelser i hormoner pga. vektnedgang? Anonymkode: 36d52...bdc https://www.kk.no/livstil/har-du-trent-bort-mensen/67819138 Ang fettprosenten din er den ikke for lav Anonymkode: ecd7b...770
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #9 Skrevet 5. desember 2021 Takk for svarene. Nei hverken fettprosent eller vekt er for lav i seg selv. Derfor jeg lurte på om man kan få forstyrrelser selv om begge deler er innafor, men en del lavere enn min kropp er vant til, siden det har skjedd store endringer med kroppen min. Men kan sikkert være stress også.. Anonymkode: 36d52...bdc
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #10 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svarene. Nei hverken fettprosent eller vekt er for lav i seg selv. Derfor jeg lurte på om man kan få forstyrrelser selv om begge deler er innafor, men en del lavere enn min kropp er vant til, siden det har skjedd store endringer med kroppen min. Men kan sikkert være stress også.. Anonymkode: 36d52...bdc Ja, alle de kan være grunner nok. Fettprosenten din bør du finne mer nøyaktig ut hva er hvis problemene fortsetter. Anonymkode: 15156...1fb
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #11 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 5.12.2021 den 11.06): Tusen takk for svar 😊 Ja litt det jeg lurer på da. Er det vekten i seg selv, altså undervekt. Eller fettprosenten som kan klusse med syklus. For vekten min er jo sunn. Så har jeg jo tatt Pfizer. Men har ikke lest at det går denne veien, altså at mensen nesten opphører da. Er de to siste menstruasjonene som har oppført seg rart. Anonymkode: 36d52...bdc Det er vektnedgang, altså en rask endring i vekta, som kan forstyrre menstruasjonen. Begynn å spise normalt, så kommer også mensen tilbake. Anonymkode: 19526...e35
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #12 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er vektnedgang, altså en rask endring i vekta, som kan forstyrre menstruasjonen. Begynn å spise normalt, så kommer også mensen tilbake. Anonymkode: 19526...e35 Er du sikker på det? Dette har jeg også lurt på ser du, og har Googla meg halvt i hel. Men finner lite konkret..mest at det er motsatt - altså undervekt eller veldig lav fettprosent. Som TS er min vekt også innenfor «normal» for min høyde, men jeg har gått ned nesten 30% av kroppsvekta det siste året og har av ulike grunner strevd med å få i meg nok mat siste måneden eller to..sist menstruasjon var plutselig blødningsmengden mindre enn normalt og 2 dager kortere 🤷♀️ Anonymkode: ae979...5f8
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #13 Skrevet 6. desember 2021 Takk for svar. Har ikke gått ned raskt. Fordelt over nesten 2 år. Gikk fort ned 15 kilo, på 3 mnd. tidlig i 2020. Så holdt jeg meg der en stund, gikk opp litt igjen også. Så har jeg gått ned 10 kilo fra mai til nå ca. Så raskt har det ikke vært syns jeg. Derfor jeg lurer på om fettprosenten i seg selv kan ha noe å si, siden vekta jo er helt innafor. Får nok i meg for lite fet mat. 5f8; lenge siden du tok vaksinen? Lurer på om det kan være den.. Men der har jo de fleste, såvidt jeg har lest, fått lengere periode og mer smertefull. Anonymkode: 36d52...bdc
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #14 Skrevet 6. desember 2021 Ja, siste dose i starten av august. Hadde ekstra kraftig periode en måned etter første dose (juni), litt kraftigere den etterpå, og helt normalt etter det. Helt til nå.. Litt spent på neste uke. Jeg tar imot endringen med åpne armer altså, mindre blødning OG 5-6 dager vs 7. 😅 Anonymkode: ae979...5f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå