AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #1 Skrevet 5. desember 2021 Hei, jeg har bestemt meg for å ta en NIPT test, men blir litt forvirret over informasjonen som gis rundt dette. Jeg lurer på om noen vet om man får testet for flere «ting» i Danmark eller i Sverige enn det som er tillat i Norge? Anonymkode: 4c344...1f0
sommermor Skrevet 5. desember 2021 #2 Skrevet 5. desember 2021 I Norge tester en visst kun for 3 kromosomfeil, av flere hundre. Den hadde vært helt verdiløs i mitt tilfelle. Den tester for Down syndrom, Trisomi 13 og 18. https://nipt-skandinavia.com/ https://www.barnmorskehuset.se/nipt/
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #3 Skrevet 5. desember 2021 På Ultralydkliniken i København kan du velge utvidet test, der de tester for enda flere sykdommer. Koster selvsagt mer, men vi synes det var verdt det. Anonymkode: ecbe8...143 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #4 Skrevet 5. desember 2021 sommermor skrev (2 timer siden): I Norge tester en visst kun for 3 kromosomfeil, av flere hundre. Den hadde vært helt verdiløs i mitt tilfelle. Den tester for Down syndrom, Trisomi 13 og 18. https://nipt-skandinavia.com/ https://www.barnmorskehuset.se/nipt/ Hvorfor er det verdiløst? Det er vel disse som er de vanligste. Anonymkode: 19bb2...436
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #6 Skrevet 5. desember 2021 Forskjellene er: - I Norge testes kun de 3 trisomi (downs + 2 andre). Man får inkludert tidlig ultralyd og jeg tror en oppfølgingssamtale. Man får ikke vite kjønn. Er du over 35 år ved termin kan du snart (etter nyttår?) få det gratis på sykehuset. - I Danmark/Sverige kan man flere steder få utvidet test. Men merk at sjansen for falsk positiv er større enn sjansen for at fosteret faktisk har disse diagnosene, mange at de som testes for er veldig veldig sjeldne. Man kan få vite kjønn. Man får ikke ultralyd om man ikke drar fysisk til klinikken (som medfører mer reisevei/reisekostnader/koronarestriksjoner osv). De fleste tilbyr test via post, da må du selv dra på feks legekontoret ditt og få dem til å ta blodprøven og så sende i posten så det er litt mer "styr" sånn sett. For oss var testen vi tok via posten i Danmark billigere enn tilsvarende i Norge men siden vi tok TUL i Norge i tillegg ble det tilsammen ca. det samme som de billigere stedene i Norge, men vi tok en sånn utvidet test + fikk vite kjønn. Kun 3 trisomi på samme klinikk ville vært billigere. Jeg syntes det var gøy å få vite kjønn men det er jo ikke en nødvendighet. Anonymkode: 89556...c84
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #7 Skrevet 5. desember 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Hei, jeg har bestemt meg for å ta en NIPT test, men blir litt forvirret over informasjonen som gis rundt dette. Jeg lurer på om noen vet om man får testet for flere «ting» i Danmark eller i Sverige enn det som er tillat i Norge? Anonymkode: 4c344...1f0 De kan teste for flere ting i Sverige og Danmark. Men det er lurt å tenke gjennom om man faktisk ønsker å teste for alle disse tilstandene. Mange av tilstandene erså sjeldne at det blir stor sjansefor at et positivt resultat vil være en falsk positiv. I tillegg er mange av tilstandene mindre alvorlige enn trisomiene det testes for i Norge. Vi tok test i Gøteborg i 2019, og valgte da kun å teste for trisomiene. Anonymkode: 36433...341
ForvirretJobbsøker Skrevet 21. desember 2021 #8 Skrevet 21. desember 2021 On 12/5/2021 at 3:37 PM, AnonymBruker said: Forskjellene er: - I Norge testes kun de 3 trisomi (downs + 2 andre). Man får inkludert tidlig ultralyd og jeg tror en oppfølgingssamtale. Man får ikke vite kjønn. Er du over 35 år ved termin kan du snart (etter nyttår?) få det gratis på sykehuset. - I Danmark/Sverige kan man flere steder få utvidet test. Men merk at sjansen for falsk positiv er større enn sjansen for at fosteret faktisk har disse diagnosene, mange at de som testes for er veldig veldig sjeldne. Man kan få vite kjønn. Man får ikke ultralyd om man ikke drar fysisk til klinikken (som medfører mer reisevei/reisekostnader/koronarestriksjoner osv). De fleste tilbyr test via post, da må du selv dra på feks legekontoret ditt og få dem til å ta blodprøven og så sende i posten så det er litt mer "styr" sånn sett. For oss var testen vi tok via posten i Danmark billigere enn tilsvarende i Norge men siden vi tok TUL i Norge i tillegg ble det tilsammen ca. det samme som de billigere stedene i Norge, men vi tok en sånn utvidet test + fikk vite kjønn. Kun 3 trisomi på samme klinikk ville vært billigere. Jeg syntes det var gøy å få vite kjønn men det er jo ikke en nødvendighet. Anonymkode: 89556...c84 Hvor tok du testen og hva endte du opp med å betale for det som ble gjort i Danmark?
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2021 #9 Skrevet 21. desember 2021 2 hours ago, ForvirretJobbsøker said: Hvor tok du testen og hva endte du opp med å betale for det som ble gjort i Danmark? Jeg tok på nipt-scandinavia. Men jeg vet ikke om det er den beste altså, jeg tok egentlig bare en tilfeldig som tilbød via post. Husker ikke nøyaktig hva jeg betalte men tror jeg tok den utvidede til 6800kr ca men fikk refundert noe pga noen feil på prøven (noen manglende resultater). Men vanlig trisomi + en del av de andre ble testet ok. Skal man bare ta trisomi (samme som i Norge) koster det ca 5200kr hos dem. Tror andre klinikker har liknende priser? Fikk kun en sprøyte i posten da, har hørt andre sender flere så man har flere forsøk (jeg er heldigvis lett å ta blodprøve på og jeg gjorde det hos fastlegen så var helsesekretær/sykepleier (?) der som tok blodprøven). Selve sending av prøve + kommunikasjon med dem funket greit. Anonymkode: 89556...c84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå