Gå til innhold

Dere som lager mat til mange på julaften/nyttårsaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det? Hvordan holde all mat varm feks? 🤪

Anonymkode: 9d98b...4f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En vanlig ting om man ikke har varmeskap er å pakke grytene inn i dyne :) 

Anonymkode: f9c9f...589

Skrevet

Pakker inn i aluminiumsfolie- og setter skåler oppå lokket til det som koker. 

• Liker 2
Skrevet

På nyttårsaften har vi i familien nesten blitt enige om at taco er tingen. Det er godt med noe som ikke er julemat, og alle får det som de liker det. I tillegg blir det ikke så mye å holde varmt og styre med samtidig.

Anonymkode: 6258c...7b6

Skrevet

To kjøkken og noen hybelkomfyrer. Lager ribbe og pinnekjøtt til mellom 13 og 15 personer.

Skrevet

Vi bruker dynetrikset 😊 ofte så lages ting etter tidsskjema, så ting trenger ikke holde seg varmt lenge. Det er 10 barn fra 3-12 med, så om maten er lunket gjør heller ikke noe. 

Anonymkode: 60044...530

Skrevet

10-15 personer går fint. Alle potene kokes i en gryte. Pinnekjøttet i en gryte og ribba i ovnen. Kalkun kan for eks stekes tidlig på dagen, skjæres opp og varmes når gjestene kommer. Det samme kan annen type kjøtt. Alt som kan lages klar av tilbehør lages dagen før. 

• Liker 1
Skrevet

Planlegging, forberede det som kan dagen før, ryddig arbeidsbenk, vaske opp etterhvert, sørge for tom oppvaskmaskin til gjestene kommer. 
Hvordan du kan holde maten varm har du fått tips om tidligere i tråden.

Alt som kan gjøres dagen før, som å skrelle poteter og grønnsaker blir lagt i vann og satt i kjølerommet, eller i kjøleskapet om du ikke har kjølerom. 

Men for å være helt ærlig, så er det ikke jeg som er kjøkkensjef ved sånne anledninger hjemme hos oss. Jeg tar meg kun av tilbehør, desserter, tilhugget til velkomstdrinken osv. Og dekker bord, ordne pynt og sånne saker. Og litt assistent  ved forberedelsene. 

Anonymkode: ee8f2...5ed

• Liker 2
Skrevet

Julaften er jo ikke et problem. 

Ei gryte med poteter, ei gryte med kålrotstappe, ei gryte med pinnekjøtt. Og den siste plata brukes til sjy. 

Anonymkode: 7fed1...319

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På nyttårsaften har vi i familien nesten blitt enige om at taco er tingen. Det er godt med noe som ikke er julemat, og alle får det som de liker det. I tillegg blir det ikke så mye å holde varmt og styre med samtidig.

Anonymkode: 6258c...7b6

Dere om det altså, men taco på nyttårsaften, eller julaften/17 mai - slike dager synes jeg det er stas å spise noe som indikerer tradisjon og tilhørighet til spesielle dager. Taco på fredagskvelden er innafor, men akk så kjedelig etterhvert kjenner jeg. Så jeg hadde blitt skuffet om jeg ble invitert bort på nyttårsmiddag og det sto taco på bordet. Vanlige dager med hverdagsmat er det nok av liksom.

Det finnes jo så mye annet godt, må ikke være f.eks kalkun med bugnende tilbehør, selv om det er nam nam for meg 😋

Anonymkode: b262f...370

• Liker 9
Skrevet

vi er heldigvis bare 10stk og vi skal bort, samler ikke 25 nå som vi bruker, fortsatt mye corona, vi har både pinnekjøtt og ribbe med tilbehør

Anonymkode: b467b...532

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

vi er heldigvis bare 10stk og vi skal bort, samler ikke 25 nå som vi bruker, fortsatt mye corona, vi har både pinnekjøtt og ribbe med tilbehør

Anonymkode: b467b...532

Nei, men hvordan gjorde dere det da dere hadde 25 middagsgjester? Det er det som er interessant her 

Anonymkode: 39063...e67

• Liker 6
Skrevet

Opptil 15-20 personer er i hvert fall ikke noe problem for da går jo alt pinnekjøttet i én stor kasserolle, hele ribba i ovnen og alle potetene i én kasserolle. Tilbehør lager man/gjør klart før på dagen og resten gjør jo seg selv. 

Synes generelt ikke det er noe annerledes å lage mat til mange enn til få. Man trenger bare store kasseroller.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Julematen er jo takknemlig sånn sett. Noe skal i ovn og noe på komfyr. Det viktigste er at forberedelser (skrelte poteter, oppskåret kålrabi, hjemmelaget rød-/surkål, krydret ribbe, pinnekjøtt i vann, brettede servietter, tint og fylt kalkun, dekket bord, pusset sølvtøy) gjøres dagen før, og at eventuell oppvarmingsteknikk er planlagt. Altså: ja man bruker dyner, hvor - hvilken dyne osv.

Gjest Alterego666
Skrevet

Det er alltid jeg som står for julemiddag for opp til 15 personer, Jeg har aldri tenkt på dette som vanskelig.

Jeg kjører et omtrentlig tidsskjema, og det skjærer seg aldri. Største utfordringen er at det kan bli litt hektisk med tilberedelse av tilbehør når gjestene kommer. Da skal jeg samtidig være vert og servere pre-drinks.

Men vi kommer alltid i mål, og det er alltid god stemning. Alle vil alltid feire hos meg, så det tar jeg som et mål på suksess.

Skrevet

Svigermor samlet til store lag (utenom julaften), og hun hadde løse koketopper til sauser på benken og en ekstra komfyr med stekeovn i uthuset til ting som ikke måtte passes på hele tiden og kjølehjørne til å ha plass til alt kaldt.   Men hun lagde klart så mye som mulig på forhånd så mye kan varmes opp innimellom og så mye aluminiumsfolie. Så henne også bruke trikset med kasserolle oppå kasserolle, men da var lokkene av den gamle typen, sånne flate metallokk, de var bra til å sette ting i høyden på. 

Tenk også på hva mikroen kan brukes til. Vår mikro har stekefunksjon så jeg bruker alltid den til å varme frosne rundstykker/baguetter.

Det finnes også fine grytevarmere (et eksempel https://www.jernia.no/kjøkken/matlaging/gryte-og-kasserolle/funktion-grytevarmer-stål-16%2C5x6cm/p/11770630

med stearinlys.  Du kan kanskje ha noe stående dom har hørt til tekanne.  Vi har noe lignende til tacokjøttet. Da holder man det varmt i en bolle.

Anonymkode: 6d75a...75c

Skrevet

Har aldri lagd mer enn to ribber samtidig, og begge får plass i ovnen samtidig. Har komfyr med 20% større stekeovn enn vanlig ovn da, så kanskje derfor jeg får plass til to. 

Men utenom det så har jeg bare brukt aluminiumsfolie for å holde ting varmt. :)

Anonymkode: 36b24...e9f

Skrevet

Har aldri måttet bryte meg på ribbe- eller kalkunmiddag til over 10 personer, heldigvis. Har lagd pinnekjøtt til så mange, og det er egentlig en drømmemiddag ettersom alt er så enkelt. Dersom man trenger flere gryter enn man har plater til, er det genialt med en løs koketopp som plugges rett i stikkontakten. 

De gangene jeg har hatt 15 + gjester til bords, har jeg stort sett gjort det "enkelt" og kjørt tapas/koldtbord. Enkelt i den forstand at det ikke blir trøbbel med å holde ting varmt, ettersom mye serveres kaldt. Bakt opp alt av kaker og brød i forkant, så det kan tine på benken imens middagen forberedes. Det er jo masse jobb likevel, men slipper det peset med at alt skal servers varmt og ikke minst anrettes på tallerken. 

Jo, og bordet dekkes dagen før. Utrolig deilig å ha det gjort.

Anonymkode: 396da...8bd

Skrevet

Ribbe - lager en stor, og alt times rundt denne. Holder seg varm lenge. Men siste bitene varmes opp av sausen. 

Surkål og rødkål - lages i god tid, for å slippe å følge med på disse i innspurten. Lar de stå i gryta, på 1. 

Poteter - Trekkes rett før. Heller av, lar de stå i gryta, med lokket på. Men uten varme. 

Saus - Lages mens ribba hviler. Deretter i gryta, på 2. 

Medister og pølser - Stekes i forkant. Legges inn i ovnen da ribba har 20 min igjen. lar de ligge igjen i ovnen, på 100 grader. 

Øvrig tilbehør er kaldt, og lages tidlig på dagen. 

Anonymkode: cde73...783

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan gjør dere det? Hvordan holde all mat varm feks? 🤪

Anonymkode: 9d98b...4f7

3 store panner. 1 til pinnekjøtt , 1 til poteter og 1 til kålrabistappen jeg lager dagen før.

Anonymkode: 18926...ed1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...