AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #1 Skrevet 5. desember 2021 Hei dattera mi blir 7 måneder gammel i morgen. Vi har vært på seks ukers ferie og har derfor ikke begynt smaksprøver ved 6 mnd alder. Var redd for at hun skal bli dårlig i magen eller skjer et eller annet mens vi er på ferie så ventet med til vi har kommet tilbake til norge. Jeg har fullammet henne siden fødsel. Sist mandag startet vi med smaksprøve av grøt. Fikk kun en teskje av babygrøt i tre dager. I to dager har hun fått smakt smoothie..kun en skje av det også. Har også fått smakt vann. Jeg vil gjerne at hun skal begynne å spise det samme som oss til frokost og middag. Når kan jeg begynne å gi henne det? Når kan hun tygge på brødbiter? Når kan hun få litt ris/pasta? Kylling/fisk? Grønnsaker? Osv. Ammer henne fortsatt. Anonymkode: b0ae7...a09
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #2 Skrevet 5. desember 2021 Dette er veldig enkelt å lese seg frem til på offisielle nettsider. Anonymkode: dbe6d...247 11
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #3 Skrevet 5. desember 2021 Hun er 7 mnd nå, så du kan absolutt øke smaksprøvene til mer enn en teskje. Gi henne litt brødskive til frokost i dag, så ammer du etterpå. Så gir du noen skjeer med grøt til lunsj. Noen skjeer med most potet og grønnsaker til middag, og litt grøt til kvelds. Noen få skjeer bare, ikke fulle porsjoner, og amme etterpå. Magen hennes er utviklet nok nå til å fordøye vanlig mat. Veldig koselig når de kan sitte ved bordet og inkluderes i måltid:-) Anonymkode: 31c92...6f2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #4 Skrevet 5. desember 2021 Vi kjøpte aldri inn kjøpe mat, men ga barne bare det vi spiste, som denian spise selvfølgelig (ikke melke produkter før 10 mnd eller noe) så feks lager du poteter til middag la alltid ekstre og frys i isbit former, da er det lett og ta opp en og en bit eller så mange som er passe til baby når dere har noe til middag sol hun ikke kan spise. Dette gjør dere med alle ting hun kan spise, lag også opp litt sviskemos, pæremos, vare kok det/samt det og mins med stavmikser. når baby kan sitte kan du gi brødskiver som du også spiser skjær i små biter. (1 gikk det fint med, men nr to måtte alltid ha rista brød hvis ikke ble brødskiven som en klump med deig i munnen hans) prøv dere frem og kos dere! Og alltid la baby spise og smake på deres mat 😍 Anonymkode: 34737...acb 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #5 Skrevet 5. desember 2021 https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwjP-tnukMz0AhVQjGgJHVZ4AZkYABAIGgJ3Zg&ohost=www.google.com&cid=CAESQeD2cB-a7PH472OzvdjI28xQVDrdUExzHa0OoueA7Drgc7YqaZ0MZZ7buEnl2ienJd0nLQil-P_Cx2jLUFr3LZCP&sig=AOD64_3_TS0VvXfYbuLmj5ViMjZA0A0Wkg&ctype=5&q=&ved=2ahUKEwji99HukMz0AhWxSPEDHbHhA3EQwg96BAgCECI&adurl= Jeg brukte denne boka som guide for når de kan spise forskjellige ting og som inspirasjon til ting og lage ida gran Jansen har vel også en bok men den har jeg ikke lest, eller så googler du lett hva de kan spise når 😀 Anonymkode: 34737...acb
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #6 Skrevet 5. desember 2021 Google #baby led weaning# - en metode som fungerte veldig bra for oss. Må være obs på saltbruken, men det er jo bare positivt for oss voksne også😊 Anonymkode: 61906...f85 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #7 Skrevet 5. desember 2021 https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/fast-fode-til-babyen/ Anonymkode: ea60c...cec 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #8 Skrevet 5. desember 2021 Barnet er såpass stort nå at du kan gi biter av deres mat å sutte/tygge på så lenge den er myk nok. Men for å få til et måltid som metter må nok maten være most/grøt. Vi ga en blanding av biter til å spise selv, mos av vår mat, babygrøt og middagsglass. Så gikk vi gradvis vekk fra mos og grøt etter hvert som vi så at mer av den ordentlige maten havnet i magen og ikke på gulvet. Anonymkode: 230bd...dd7 3
Cyndaquil Skrevet 5. desember 2021 #9 Skrevet 5. desember 2021 Du er for forsiktig. Hun kan fint spise både middagsmat, brød og alt mulig nå. Mine fikk holdt en av de var syv måneder. Smaksprøve deg for de som er bitte bitte små(3-4 mnd) Gi brød biter i terninger med leverpostei for eksempel, ta bort skorpene. Ta middagen deres, for eksempel en potet en kjøttkake og litt grønnsaker og mousse med stavmikser. Den trenger ikke være helt glatt, men litt sånn for eksempel lapskaus lapskaus. Eventuelt kjøpe Middagsglass og det føles tryggere. Pasta biter, kokte grønnsaker i terninger, og har også vært en stor suksess i 7 mnd alder Andre pålegg kan være kaviar, skinke, makrell i tomat. Fra cirka 9-10 måneder har jeg Også pålegg som inneholdt melk. Slik som tubeost om litt hvitsaus til middagen. Melk er ikke giftig for barn, poenget er at vi fortsatt skal ha morsmelken morsmelkerstatning til et år. 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #10 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi kjøpte aldri inn kjøpe mat, men ga barne bare det vi spiste, som denian spise selvfølgelig (ikke melke produkter før 10 mnd eller noe) så feks lager du poteter til middag la alltid ekstre og frys i isbit former, da er det lett og ta opp en og en bit eller så mange som er passe til baby når dere har noe til middag sol hun ikke kan spise. Dette gjør dere med alle ting hun kan spise, lag også opp litt sviskemos, pæremos, vare kok det/samt det og mins med stavmikser. når baby kan sitte kan du gi brødskiver som du også spiser skjær i små biter. (1 gikk det fint med, men nr to måtte alltid ha rista brød hvis ikke ble brødskiven som en klump med deig i munnen hans) prøv dere frem og kos dere! Og alltid la baby spise og smake på deres mat 😍 Anonymkode: 34737...acb Ga henne brød til frokost nå. Ga henne bitte bitte små biter. Men hun brakk av det og så ut som hun skal kaste opp. Hun fikk i seg 3 bitte små biter av brød og litt vann. Jeg ga henne uten pålegg. Vi spiser ikke leverpostei eller kaviar. Og gulost /smør og sånt kan hun vel ikke få enda. Kan jeg gi henne makrell? Inneholder den salt? Ts Anonymkode: b0ae7...a09
TarAldar1on Skrevet 5. desember 2021 #11 Skrevet 5. desember 2021 Vår spiste det samme som oss ved 7 mnd alder. Eneste begrensningen var mat med mye salt. Tror du er i overkant forsiktig. Det er klart iom at det er først nå hun hr begynnt å spise så må hun jo lære konseptet med tygging, men det gpr fort. La hun smake på alt dere spiser. 4
Cyndaquil Skrevet 5. desember 2021 #12 Skrevet 5. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ga henne brød til frokost nå. Ga henne bitte bitte små biter. Men hun brakk av det og så ut som hun skal kaste opp. Hun fikk i seg 3 bitte små biter av brød og litt vann. Jeg ga henne uten pålegg. Vi spiser ikke leverpostei eller kaviar. Og gulost /smør og sånt kan hun vel ikke få enda. Kan jeg gi henne makrell? Inneholder den salt? Ts Anonymkode: b0ae7...a09 det er jo ikke godt med brød uten pålegg. Tørt og vanskelig å bearbeide . Stakkars Selvom ikke dere spiser leverpostei kan vel di kjøpe til henne? majones kan også brukes for å gjøre ting mindre tørt. Inneholder ikke melk . Evt melkeproteinfri margarin jeg ga minibiter med brød leverpostei med liten majonesprikk på Ikke stress så mye med innholdet på ting. Selv om det inneholder salt er ikke gift. Leverpostei, makrell i tomat Og kjøtt pålegg var forslag fra helsestasjon Endret 5. desember 2021 av Cyndaquil 6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #13 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ga henne brød til frokost nå. Ga henne bitte bitte små biter. Men hun brakk av det og så ut som hun skal kaste opp. Hun fikk i seg 3 bitte små biter av brød og litt vann. Jeg ga henne uten pålegg. Vi spiser ikke leverpostei eller kaviar. Og gulost /smør og sånt kan hun vel ikke få enda. Kan jeg gi henne makrell? Inneholder den salt? Ts Anonymkode: b0ae7...a09 Du trenger ikke å gi minibiter. Større biter er faktisk bedre, siden hun får bedre kontroll. Unngå runde biter, de kan være skumle. At hun brekker seg er ikke farlig. Babyer har veldig sensitiv brekningsrefleks, og kan brekke seg av at noe er uvant langt bak i munnen. Bare fortsett å tilby det, så får hun mer trening etterhvert. Anonymkode: e7166...da7 8
Ulrikke Skrevet 5. desember 2021 #14 Skrevet 5. desember 2021 Du må regne med at hun bruker litt tid på å venne seg til ting når du har ventet såpass lenge med å introdusere andre ting! Og selv om dere ikke spiser leverpostei, så kan dere kjøpe inn små bokser og bruke bare til henne.... Tørt brød er jo ikke godt.... Du er nok i overkant forsiktig, men du kan heller ikke vente at hun takler dette nye på en dag eller tre. Sett ting foran henne og la henne prøve seg fram. Da min var 7 mnd var det lenge siden hun hadde begynt å strekke seg etter det vi spiste, så det skjedde naturlig at hun fikk smake på det som passet.... Bygg opp nysgjerrigheten hennes, så får hun nok lyst til å smake! 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #15 Skrevet 5. desember 2021 Synes dere begynner for sent, og selvom dere var på ferie , så kunne dere ha tatt med babymat, her begynte vi med grøt allerde i 4mnd alder, begynte og spise brød ved 6 måneders alder, og middag da også. bare gi henne mer og ikke bare t skje Anonymkode: 019f7...3e5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #16 Skrevet 5. desember 2021 Ungen må da få sunt og variert pålegg selv om dere ikke nødvendigvis spiser det. Leverpostei og makrell i tomat kommer i små porsjonspakker. Anonymkode: dbe6d...247 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #17 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ga henne brød til frokost nå. Ga henne bitte bitte små biter. Men hun brakk av det og så ut som hun skal kaste opp. Hun fikk i seg 3 bitte små biter av brød og litt vann. Jeg ga henne uten pålegg. Vi spiser ikke leverpostei eller kaviar. Og gulost /smør og sånt kan hun vel ikke få enda. Kan jeg gi henne makrell? Inneholder den salt? Ts Anonymkode: b0ae7...a09 Ville gitt større biter, slik at de ikke kommer overraskende fort langt bak. Større biter er enklere for motorikken, og mindre sjangs for at de dras ned i luftrøret. Anonymkode: 3691e...1e6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #18 Skrevet 5. desember 2021 Takk for så mange svar 🙂🙂🙂 i dag har vi linsesuppe og ris til middag. Kan jeg gi henne ris slik den er eller må risen også moses? Anonymkode: b0ae7...a09
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #19 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for så mange svar 🙂🙂🙂 i dag har vi linsesuppe og ris til middag. Kan jeg gi henne ris slik den er eller må risen også moses? Anonymkode: b0ae7...a09 Hadde ikke moset ris. Hadde latt baby spise selv med hendene, eller gitt på skje som baby selv måtte utforske og gape over. Ikke gitt rett i munnen. Anonymkode: 3691e...1e6 3
Kvalitet Skrevet 5. desember 2021 #20 Skrevet 5. desember 2021 Cyndaquil skrev (2 timer siden): det er jo ikke godt med brød uten pålegg. Tørt og vanskelig å bearbeide . Stakkars Selvom ikke dere spiser leverpostei kan vel di kjøpe til henne? majones kan også brukes for å gjøre ting mindre tørt. Inneholder ikke melk . Evt melkeproteinfri margarin jeg ga minibiter med brød leverpostei med liten majonesprikk på Ikke stress så mye med innholdet på ting. Selv om det inneholder salt er ikke gift. Leverpostei, makrell i tomat Og kjøtt pålegg var forslag fra helsestasjon Hvorfor introdusere majones for et lite barn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå