Gå til innhold

Slektning som vitser om negere og jøder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, SidFernwilter said:

hvordan går det ut over minoriteter? er det greit når det går ut over andre? 

Ja. Har du ikke fulgt med i timen? Woke-nissene har tatt over stafettpinnen fra nazistene, og vi hvite er igjen oppgradert til übermenschen.

Anonymkode: 50e49...bb4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Har du ikke fulgt med i timen? Woke-nissene har tatt over stafettpinnen fra nazistene, og vi hvite er igjen oppgradert til übermenschen.

Anonymkode: 50e49...bb4

Åherregud, VÆR SÅ SNILL, KG. 

Anonymkode: 49409...99b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bør ihvertfall si fra til ham slik at han ikke bare fortsetter og lar dette utvikle seg... Da kan det fort gå feil vei.
Og dette har ingenting med "guttaboys-stemning" som noen nevnte... Da er de i tilfelle drittunger som må skjerpe seg.

Anonymkode: 481fc...696

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SidFernwilter skrev (2 minutter siden):

hvordan går det ut over minoriteter? er det greit når det går ut over andre? 

Straffen er hardere når det går utover minioriter enn majoriteten. Derfor skal man være forsiktig når man skal være hard mot minioriter. Terskelen er lavere for minioriter i forhold til resten av befolkningen, og det er derfor vi har rasismeparagrafen. 

Vedkommende vitser kun mot minioriter:

- Mørkhudet mennesker (neger)

- Seksuelle minoriteter (homofile)

- Religiøse minioriteter (jøder)

For å svare på spørsmålet ditt direkte: Nei, det er ikke greit om det går utover andre også.

Anonymkode: cdaf5...12b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rampenissen72 skrev (19 minutter siden):

Det er helt vanlig i online gaming verden. Det er kødd fra ende til annen, ikke noe å bekymre seg over. Mørk humor på bekostning av jøder er vanligst. Husker selv fra da jeg var yngre og gamet online, det er slik språket ER, og betyr ikke automatisk at dette er holdninger man har i «virkeligheten». Det er bare spøk. 

Og det at genrasjon krenka hisser seg opp over dette gjør det bare enda mer gøy for ungdommen. Det blir det samme som å si «du får IKKE LOV å røyke», da vet du jo de får enda mer lyst å gjøre det nettopp fordi det «ikke er lov». Ikke lov = mer spennende. 

Så om noen kaller datteren din hore, så er det mørk humor og litt sånn hun må tåle. Hun er jo jente?

Jeg jobber med ungdom, i et område med et mangfold av etnisitet. Ungdommene er veldig bevisst på hvor grensa går. Det er kun de som forsvarer dette som synes det er greit, og de blir stadig færre.

Autisme blir ofre opphengt i noe. Det betyr ikke at du ikke kan prøve å veilede han, ts. Det å snu en adferd tar tid. Han får vel også noen form for oppfølging og dette kan meldes som en bekymring. 

Anonymkode: 42a5d...66d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Plausibelt spørsmål. Bare please ikke gjør det om til en metadiskusjon.

nei, jeg er veldig seriøs og mener det er et spørsmål vi skal ta oss råd til å stille. 
selv er jeg kjent for at jeg har en veldig veldig rå humor. jeg mener veldig klart at man kan spøke om absolutt alt, fordi jeg fordrar ikke at noe skal kalles mer hellig enn andre ting/personer/hendelser. humor behandler alle likt.
MEN! forskjellen finnes i andstendigheten som kreves veldig mye av rundt all type humor. alle er veldig klar over at noen vitser passer rett og slett ikke her og der. jeg jobber i et svært multikulturelt samfunn, jeg har syrere, afrikanere, samer, tyrkere, og faen meg en bergenser i min arbeids-krets. vitsene skifter ofte tone mellom de forskjellige gruppene og personene, men de skifter omtrent aldri karakter. alle vet at jeg kommer med de groveste, jeg passer at det er greit der og da - og de andre forteller sine vitser på akkurat samme vis. syreren forteller vitser om russere og irakere. og nordmenn. jeg ler. afrikaneren forteller vitser om diverse andre afrikanske land. jeg ler. bergenseren forteller vitser om noe vi egentlig ikke forstår, men jeg har vokst opp i bergen selv så jeg oversetter for de andre. av og til ler de. 

for meg er det åpenlyst simpelt. humoren er det første som angripes når man skal kue eller utøves makt. humor er det viktigste vi har fordi det forener. humor er perfekt til alt, og får mennesker gjennom vanskelige øyeblikk og gode stunder. humor er menneskelig, og da er det kun en ting vi skal passe på; at selv om den gjør narr av noe, så skal den være alt annet enn ondsinnet. blir det ondsinnet, så er det ikke lengre humor! 

vitser om samer er ikke ondsinnet, det er tvert imot det vi trenger for å uskadeliggjøre det som er ondsinnet uansett fra hvem det kommer fra. vi må ha vitsen om naboen for at man skal kunne vite egentlig hva man si om naboen, uten at man bare skal gå og tie. om det viktigste i vår tid skal være å gå og passe på hva noen sa eller sier om noen andre; hva blir det neste vi ikke skal få lov til? se på dem? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så om noen kaller datteren din hore, så er det mørk humor og litt sånn hun må tåle. Hun er jo jente

Anonymkode: 42a5d...66d

du skiller ikke mellom vits og injurier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Straffen er hardere når det går utover minioriter enn majoriteten. Derfor skal man være forsiktig når man skal være hard mot minioriter. Terskelen er lavere for minioriter i forhold til resten av befolkningen, og det er derfor vi har rasismeparagrafen. 

Vedkommende vitser kun mot minioriter:

- Mørkhudet mennesker (neger)

- Seksuelle minoriteter (homofile)

- Religiøse minioriteter (jøder)

For å svare på spørsmålet ditt direkte: Nei, det er ikke greit om det går utover andre også.

Anonymkode: cdaf5...12b

du må gjerne forklare nærmere hvordan rasismeparagrafen fungerer mot en vits. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp det at så mange (kun gutter, legg merke til det) her sier at det ikke er noe å bekymre seg over understreker hvor viktig det er å bekymre seg over det. 

Når gutter normaliserer og aksepterer rasehat, homofobi og kvinnehat bidrar de også til å spre dette ut i verden og støtter diskriminering, trakassering, vold, mord, overgrep og terror. Det er bevist at holdningene på nett som er en "joke" påvirker holdningene deres i det virkelige liv og for noen påvirker så kraftig at de blir en trussel for samfunnet og begår terrorangrep. Rasisme, homofobi og kvinnehat går hånd i hånd og alle høyreekstremistiske terrorangrep har vært av hvite menn som har uttrykkt svært rasistiske og kvinnefiendtlige holdninger. Philip Manshaus som hyllet Breivik sin nazisme og antifeminisme var selv homofil men ble i løpet av hans radikaliseringsprossess så homofob at han oppsøkte kristent trossamfunn som var i mot homofile. Dette hatet og disse holdningene ødelegger både individer og samfunnet vårt og må stoppes når det begynner å spire og ikke når det er for sent. 

Anonymkode: 413d6...49f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke uvanlig at unge gutter tøffer seg for de andre gutta, uten at det er overførbart til hvordan de oppfører seg blant andre.

Vi har alle roller vi bytter mellom ila en dag, og i mange tilfeller vil den ene rollen være svært malplassert i en annen rolles posisjon.

Jeg ville gitt det litt tid og se om han vokser det av seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

😳 Svært mye å bekymre seg over!

Anonymkode: f77a0...3a1

Nei, ingenting. 

Anonymkode: 48cb3...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SidFernwilter skrev (6 minutter siden):

nei, jeg er veldig seriøs og mener det er et spørsmål vi skal ta oss råd til å stille. 
selv er jeg kjent for at jeg har en veldig veldig rå humor. jeg mener veldig klart at man kan spøke om absolutt alt, fordi jeg fordrar ikke at noe skal kalles mer hellig enn andre ting/personer/hendelser. humor behandler alle likt.
MEN! forskjellen finnes i andstendigheten som kreves veldig mye av rundt all type humor. alle er veldig klar over at noen vitser passer rett og slett ikke her og der. jeg jobber i et svært multikulturelt samfunn, jeg har syrere, afrikanere, samer, tyrkere, og faen meg en bergenser i min arbeids-krets. vitsene skifter ofte tone mellom de forskjellige gruppene og personene, men de skifter omtrent aldri karakter. alle vet at jeg kommer med de groveste, jeg passer at det er greit der og da - og de andre forteller sine vitser på akkurat samme vis. syreren forteller vitser om russere og irakere. og nordmenn. jeg ler. afrikaneren forteller vitser om diverse andre afrikanske land. jeg ler. bergenseren forteller vitser om noe vi egentlig ikke forstår, men jeg har vokst opp i bergen selv så jeg oversetter for de andre. av og til ler de. 

for meg er det åpenlyst simpelt. humoren er det første som angripes når man skal kue eller utøves makt. humor er det viktigste vi har fordi det forener. humor er perfekt til alt, og får mennesker gjennom vanskelige øyeblikk og gode stunder. humor er menneskelig, og da er det kun en ting vi skal passe på; at selv om den gjør narr av noe, så skal den være alt annet enn ondsinnet. blir det ondsinnet, så er det ikke lengre humor! 

vitser om samer er ikke ondsinnet, det er tvert imot det vi trenger for å uskadeliggjøre det som er ondsinnet uansett fra hvem det kommer fra. vi må ha vitsen om naboen for at man skal kunne vite egentlig hva man si om naboen, uten at man bare skal gå og tie. om det viktigste i vår tid skal være å gå og passe på hva noen sa eller sier om noen andre; hva blir det neste vi ikke skal få lov til? se på dem? 

Jeg er enig i det meste av dette og jeg har til og med lest en rekke bøker om humor. Jeg er kjempeinteressert i humor og har ikke tenkt til å svare noe på din insinuasjon om at man prøver å kue humoren som første ledd i en maktdemonstrasjon. Dette er ikke en generell humordiskusjon. Dette handler om fem hvite gutter på sytten, som vitser om og bruker faggot, jews og niggers/neger som skjellsord, og disse er en del av et miljø hvor det er en del som gjør det samme. Dette handler om min slektning, så du må gjerne prøve å forankre innleggene dine i det faktiske hovedinnlegget.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Herregud, det er gaming språket som er slik. Min bror på 17 er akkurat slik også, og han er ikke autist. Det er en del av «gutta boys stemning» online. Ikke noe å bekymre seg over. 

Anonymkode: 2bb18...f8e

Selvsagt er det noe å bry seg om! Nettopp i de mest formative årene må vi jo bry oss! Dette påvirker jo fremtidige verdier

Anonymkode: 68cb3...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er enig i det meste av dette og jeg har til og med lest en rekke bøker om humor. Jeg er kjempeinteressert i humor og har ikke tenkt til å svare noe på din insinuasjon om at man prøver å kue humoren som første ledd i en maktdemonstrasjon. Dette er ikke en generell humordiskusjon. Dette handler om fem hvite gutter på sytten, som vitser om og bruker faggot, jews og niggers/neger som skjellsord, og disse er en del av et miljø hvor det er en del som gjør det samme. Dette handler om min slektning, så du må gjerne prøve å forankre innleggene dine i det faktiske hovedinnlegget.

Jeg har også spurt om noe konkret: Nemlig TIPS til hvordan jeg kan ta det opp med vedkommende, eller i hvilken grad jeg skal ta dette seriøst. Jeg elsker demokratisk vitsing og svært få ville sett på meg som veldig politisk korrekt. Men her er min mening. Demokratisk vitsing: Man tuller med alt, alle, inkludert seg selv. U-demokratisk vitsing: Man tuller og vitser bare om noen spesifikke grupper, og disse fungerer i tillegg som referansegrupper for nedlatende skjellsord - fucking faggot, fucking jew, nigger!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei!

Jeg skriver for å se om jeg kan få noen gode råd. Jeg har en veldig varm og fin slektning som har gamet og hatt dette som hovedinteresse i 10 år elns. Han er atten. Han har autisme, har få venner, men viser ingen tegn til aggresjon eller noe utover vanlig tenåringsfrustrasjon. Han er egentlig en flott gutt som sliter med sosiale antenner. Men han har rotet seg inn i internett/gaming/meme-verden. Jeg kan høre ham vitse om mørke mennesker, jøder, homser, og til en viss grad kvinner, og jeg må innrømme at jeg er ganske bekymret. Jeg har jo lest en del om dette, om denne kulturen og jeg fikk sjokk når jeg hører nedlatende skjellsord og mye vitsing om nettopp dette (fra pc-rommet). I tillegg sa han han skulle lage noen vitser og sende disse til vennene sine, og dette var også "neger", noe om kvinner og noe han kalte 'juden'-et eller annet. Han presenterer dette som at det er helt vanlig og synes det er morsomt, og så er det noe sånn #rasism, selv om han sier, når jeg spør ham, jeg er ikke blitt rasist asså! Er det noen tips her til hva jeg burde være ops på, hvordan jeg bør ta det opp også videre?

Dette gjør jo helt vanlige friske norske menn også, menn tar ikke alt så jevlig høytidlig og er ikke krenka fra a-å eller overfølsom og overreagerer. Det er svart humor som er helt normalt 

kom deg inn i et finansmiljø, byggebransjen, gymmet eller flere andre veldig mannlige miljøer så er dette daglidags

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rocket skrev (Akkurat nå):

Dette gjør jo helt vanlige friske norske menn også, menn tar ikke alt så jevlig høytidlig og er ikke krenka fra a-å eller overfølsom og overreagerer. Det er svart humor som er helt normalt 

kom deg inn i et finansmiljø, byggebransjen, gymmet eller flere andre veldig mannlige miljøer så er dette daglidags

Da regner jeg med dere kødder like mye om hvite menn og menn generelt da, siden dere ikke tar dere selv så høytidelige. Men jeg ser ikke dette i gamingmiljøet. Det jeg ser, og det jeg hører min slektning snakke nedlatende og vitsete om, er alle andre grupper enn hans egne identifikasjonsgruppe. Oppriktig talt så hadde jeg faktisk tenkt det var mindre forstyrrende hvis de hadde vitset om flere og brukt flere grupper som kilde for skjellsord.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker jeg forlater tråden. Nå kommer alle de som skal snakke om hvor krenka alle er, og de abstrakte diskusjonene. Takk til alle dere som tok dere tiden til å svare direkte på HI !

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Da regner jeg med dere kødder like mye om hvite menn og menn generelt da, siden dere ikke tar dere selv så høytidelige. Men jeg ser ikke dette i gamingmiljøet. Det jeg ser, og det jeg hører min slektning snakke nedlatende og vitsete om, er alle andre grupper enn hans egne identifikasjonsgruppe. Oppriktig talt så hadde jeg faktisk tenkt det var mindre forstyrrende hvis de hadde vitset om flere og brukt flere grupper som kilde for skjellsord.

ja ? det gjør vi, vi kødder om alle

gaming miljøet er fullt av memes så der er det mye rart

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som at veldig mange her er gamere, men det er dessverre ganske vanlig at språket er slik i det miljøet som noen nevner. 

Helt vanlig en blir kalt ting om en tabber seg osv, men det menes nok ikke noe stygt med det ettersom personene gjerne er venner. 

Ganske vanlig med den type vitser i kommentarfeltet også, men aldri opplevd at de mener det seriøst. Selv om de forteller vitser om at kvinner skal være på kjøkkenet osv, så er alle hjelpsomme og hyggelige. Alltids noen unntak, men det er vel sikkert de som er dumme irl også. 

Du kan si hva du mener, men vet ikke om det hjelper så veldig mye. Heldigvis selv om miljøet er ganske toxic til tider ender de fleste ikke opp som Brevik eller lignende. Det må nok litt mer til for at det går så galt… 

Anonymkode: 75bdb...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I akkurat dette tilfellet, er vel sakens kjerne at det dreier seg om en venneløs 18 åring som er autistisk. Han burde kanskje heller utvikle menneskelige relasjoner og egenskaper i den virkelige verden på dette tidspunktet av livet sitt, enn å skrive ned offensive jokes på fritiden. Når du skriver han er autistisk, er det ikke nødvendigvis sånn at han selv skjønner konteksten av hvorfor gaming vennene hans finner dette morsomt.

Det er lov å si ifra hvis noe blir for toxic.

Anonymkode: 59bbe...c8c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...