AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #1 Del Skrevet 4. desember 2021 Hei! Jeg skriver for å se om jeg kan få noen gode råd. Jeg har en veldig varm og fin slektning som har gamet og hatt dette som hovedinteresse i 10 år elns. Han er atten. Han har autisme, har få venner, men viser ingen tegn til aggresjon eller noe utover vanlig tenåringsfrustrasjon. Han er egentlig en flott gutt som sliter med sosiale antenner. Men han har rotet seg inn i internett/gaming/meme-verden. Jeg kan høre ham vitse om mørke mennesker, jøder, homser, og til en viss grad kvinner, og jeg må innrømme at jeg er ganske bekymret. Jeg har jo lest en del om dette, om denne kulturen og jeg fikk sjokk når jeg hører nedlatende skjellsord og mye vitsing om nettopp dette (fra pc-rommet). I tillegg sa han han skulle lage noen vitser og sende disse til vennene sine, og dette var også "neger", noe om kvinner og noe han kalte 'juden'-et eller annet. Han presenterer dette som at det er helt vanlig og synes det er morsomt, og så er det noe sånn #rasism, selv om han sier, når jeg spør ham, jeg er ikke blitt rasist asså! Er det noen tips her til hva jeg burde være ops på, hvordan jeg bør ta det opp også videre? Anonymkode: 49409...99b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #2 Del Skrevet 4. desember 2021 Du må ta han på det når han sier det og si at sånn er ikke greit å si og at det er rasistisk/homofobisk/kvinnefiendtlig! Du skal ikke være redd for å holde tilbake her for å "ikke ødelegge stemningen" for den er det allerede han som har ødelagt. Snakk med foreldrene hans og be de ta en eller så mange ordentlige alvorsprater som trengs også, og evn nekte han tilgang til de nettsidene og spillgruppene hvor han lærer dette! Anonymkode: 413d6...49f 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #3 Del Skrevet 4. desember 2021 Herregud, det er gaming språket som er slik. Min bror på 17 er akkurat slik også, og han er ikke autist. Det er en del av «gutta boys stemning» online. Ikke noe å bekymre seg over. Anonymkode: 2bb18...f8e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #4 Del Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Herregud, det er gaming språket som er slik. Min bror på 17 er akkurat slik også, og han er ikke autist. Det er en del av «gutta boys stemning» online. Ikke noe å bekymre seg over. Anonymkode: 2bb18...f8e 😳 Svært mye å bekymre seg over! Anonymkode: f77a0...3a1 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #5 Del Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Herregud, det er gaming språket som er slik. Min bror på 17 er akkurat slik også, og han er ikke autist. Det er en del av «gutta boys stemning» online. Ikke noe å bekymre seg over. Anonymkode: 2bb18...f8e Jeg er uenig. Er ts. Jeg veit jo at en del av dette har en tendens til å bli mørkt. Det er det jo forsket på. Og i tillegg er jeg redd for at det skal bli seriøst, om han for eksempel etter hvert opplever at han ikke får flere irl-venner eller dame. Det er derfor jeg lurer på om det er noe mer jeg burde være ops på, annet enn at han slenger rundt om dette. Jeg synes uansett denne jazzinga er helt syk, uansett om den er alvorlig eller ikke. Anonymkode: 49409...99b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 4. desember 2021 #6 Del Skrevet 4. desember 2021 Det er jo bare vitser. Men det gjelder jo å finne sitt rette publikum. Selv så elsker jeg homovitser. Jo "verre" jo bedre. Og jeg er homo selv. Det er kun en vits. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rampenissen72 Skrevet 4. desember 2021 #7 Del Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei! Jeg skriver for å se om jeg kan få noen gode råd. Jeg har en veldig varm og fin slektning som har gamet og hatt dette som hovedinteresse i 10 år elns. Han er atten. Han har autisme, har få venner, men viser ingen tegn til aggresjon eller noe utover vanlig tenåringsfrustrasjon. Han er egentlig en flott gutt som sliter med sosiale antenner. Men han har rotet seg inn i internett/gaming/meme-verden. Jeg kan høre ham vitse om mørke mennesker, jøder, homser, og til en viss grad kvinner, og jeg må innrømme at jeg er ganske bekymret. Jeg har jo lest en del om dette, om denne kulturen og jeg fikk sjokk når jeg hører nedlatende skjellsord og mye vitsing om nettopp dette (fra pc-rommet). I tillegg sa han han skulle lage noen vitser og sende disse til vennene sine, og dette var også "neger", noe om kvinner og noe han kalte 'juden'-et eller annet. Han presenterer dette som at det er helt vanlig og synes det er morsomt, og så er det noe sånn #rasism, selv om han sier, når jeg spør ham, jeg er ikke blitt rasist asså! Er det noen tips her til hva jeg burde være ops på, hvordan jeg bør ta det opp også videre? Anonymkode: 49409...99b Det er helt vanlig i online gaming verden. Det er kødd fra ende til annen, ikke noe å bekymre seg over. Mørk humor på bekostning av jøder er vanligst. Husker selv fra da jeg var yngre og gamet online, det er slik språket ER, og betyr ikke automatisk at dette er holdninger man har i «virkeligheten». Det er bare spøk. Og det at genrasjon krenka hisser seg opp over dette gjør det bare enda mer gøy for ungdommen. Det blir det samme som å si «du får IKKE LOV å røyke», da vet du jo de får enda mer lyst å gjøre det nettopp fordi det «ikke er lov». Ikke lov = mer spennende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #8 Del Skrevet 4. desember 2021 Hannah80 skrev (1 minutt siden): Det er jo bare vitser. Men det gjelder jo å finne sitt rette publikum. Selv så elsker jeg homovitser. Jo "verre" jo bedre. Og jeg er homo selv. Det er kun en vits. Det vet jeg. Men dere homser har jo kule vitser. Her er det snakk om å spille dataspill og rope fucking faggot, hvis man taper, eller nigger, eller fucking jew, og det har jo ingen selvironi eller varme i seg. Hva tenker du om det? Jeg er veldig interessert i å høre hva folk faktisk mener her. Anonymkode: 49409...99b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rampenissen72 Skrevet 4. desember 2021 #9 Del Skrevet 4. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er uenig. Er ts. Jeg veit jo at en del av dette har en tendens til å bli mørkt. Det er det jo forsket på. Og i tillegg er jeg redd for at det skal bli seriøst, om han for eksempel etter hvert opplever at han ikke får flere irl-venner eller dame. Det er derfor jeg lurer på om det er noe mer jeg burde være ops på, annet enn at han slenger rundt om dette. Jeg synes uansett denne jazzinga er helt syk, uansett om den er alvorlig eller ikke. Anonymkode: 49409...99b Tja, vansklig å vite med 18-åring uansett. Minst 70% av det de sier er jo bare fjas.. Du får bare følge med om det går over i seriøst hat mot typ mennesker. Eventuelt sjekke internett loggen å se hvor på Reddit han befinner seg. Endret 4. desember 2021 av rampenissen72 Skrivefeil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #10 Del Skrevet 4. desember 2021 rampenissen72 skrev (1 minutt siden): Det er helt vanlig i online gaming verden. Det er kødd fra ende til annen, ikke noe å bekymre seg over. Mørk humor på bekostning av jøder er vanligst. Husker selv fra da jeg var yngre og gamet online, det er slik språket ER, og betyr ikke automatisk at dette er holdninger man har i «virkeligheten». Det er bare spøk. Og det at genrasjon krenka hisser seg opp over dette gjør det bare enda mer gøy for ungdommen. Det blir det samme som å si «du får IKKE LOV å røyke», da vet du jo de får enda mer lyst å gjøre det nettopp fordi det «ikke er lov». Ikke lov = mer spennende. Jeg gidder ikke diskusjoner om krenka. Jeg spør fordi jeg lurer, og setter pris på svar, også ditt. Jeg er bare bekymret for om noe av dette kan utvikle seg, og det er allerede skrevet om hvordan internettmemer og vitsing kjapt kan gå over til hat. Så det er derfor jeg lurer. Anonymkode: 49409...99b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 4. desember 2021 #11 Del Skrevet 4. desember 2021 Er du bekymret for at han begynner å bli radikalisert? I såfall ville jeg fulgt litt med på holdningene og varslet PST hvis du observerer en utvikling som skremmer deg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 4. desember 2021 #12 Del Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det vet jeg. Men dere homser har jo kule vitser. Her er det snakk om å spille dataspill og rope fucking faggot, hvis man taper, eller nigger, eller fucking jew, og det har jo ingen selvironi eller varme i seg. Hva tenker du om det? Jeg er veldig interessert i å høre hva folk faktisk mener her. Anonymkode: 49409...99b Nei, det syns jeg blir annerledes. Da er det jo ikke vitsing det er snakk om. Hadde sønnen min snakket slik, så hadde jeg definitivt snakket med han, om at den type prat er uakseptabelt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #13 Del Skrevet 4. desember 2021 Gjenferdet skrev (Akkurat nå): Er du bekymret for at han begynner å bli radikalisert? I såfall ville jeg fulgt litt med på holdningene og varslet PST hvis du observerer en utvikling som skremmer deg. I en viss grad, ja, selv om jeg skjønner det er kødd. Jeg lurer vel både på hvor alvorlig jeg bør ta det, hva jeg evnt. bør være ops på i atferd (selv om jeg ser NULL av dette ellers, med mindre jeg er blind), og ellers: hvordan jeg kan fri til hans integritet. Jeg skjønner at dette er ungdom og konformitet, men tenker likevel at det er greit å på en kul måte få sagt at dette ikke er fett. Jeg er en slektning han ser opp til, kommer ikke til å skjelle ham ut, for jeg kjenner ikke hans verden, men tar gjerne imot pedagogiske tips. Anonymkode: 49409...99b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #14 Del Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du må ta han på det når han sier det og si at sånn er ikke greit å si og at det er rasistisk/homofobisk/kvinnefiendtlig! Du skal ikke være redd for å holde tilbake her for å "ikke ødelegge stemningen" for den er det allerede han som har ødelagt. Snakk med foreldrene hans og be de ta en eller så mange ordentlige alvorsprater som trengs også, og evn nekte han tilgang til de nettsidene og spillgruppene hvor han lærer dette! Anonymkode: 413d6...49f Dette er min instinktive reaksjon, men samtidig er dette nesten hans eneste venner. Han har én god venn irl, en slektning, som ikke synes dette er morsomt, heldigvis. Dessverre er jo dette overalt. Jeg spiller spill selv, og overalt hvor det kan chattes, og i discord, dukker denne driten opp. Anonymkode: 49409...99b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #15 Del Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Herregud, det er gaming språket som er slik. Min bror på 17 er akkurat slik også, og han er ikke autist. Det er en del av «gutta boys stemning» online. Ikke noe å bekymre seg over. Anonymkode: 2bb18...f8e Nei, det er ikke greit når det går utover minoriteter. Anonymkode: cdaf5...12b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #16 Del Skrevet 4. desember 2021 Hannah80 skrev (7 minutter siden): Nei, det syns jeg blir annerledes. Da er det jo ikke vitsing det er snakk om. Hadde sønnen min snakket slik, så hadde jeg definitivt snakket med han, om at den type prat er uakseptabelt. Det er vitsing også, i tillegg til at jeg har hørt dette brukt som skjellsord et par ganger fra rommet. Virker som det generelt er nedlatenheter/skjellsord/vitsing om hverandre, men, som han sier: Ingenting seriøst. Men likevel, etter min mening, totalt ute. Anonymkode: 49409...99b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 4. desember 2021 #17 Del Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det er ikke greit når det går utover minoriteter. Anonymkode: cdaf5...12b hvordan går det ut over minoriteter? er det greit når det går ut over andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 4. desember 2021 #18 Del Skrevet 4. desember 2021 SidFernwilter skrev (Akkurat nå): hvordan går det ut over minoriteter? er det greit når det går ut over andre? Godt spørsmål:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #19 Del Skrevet 4. desember 2021 SidFernwilter skrev (2 minutter siden): hvordan går det ut over minoriteter? er det greit når det går ut over andre? Plausibelt spørsmål. Bare please ikke gjør det om til en metadiskusjon. Anonymkode: 49409...99b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høyeheler Skrevet 4. desember 2021 #20 Del Skrevet 4. desember 2021 Hannah80 skrev (10 minutter siden): Nei, det syns jeg blir annerledes. Da er det jo ikke vitsing det er snakk om. Hadde sønnen min snakket slik, så hadde jeg definitivt snakket med han, om at den type prat er uakseptabelt. enig her, det er forskjell på fagott og en faggot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå