Gå til innhold

Barnet vil bo hos far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at ett barn som har skilte foreldre vil bo hos far pga at der er det ingen regler? At far er en kompis som sier ja til det meste? 

Anonymkode: 85e34...dbf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig. Han får det jo som han vil hos far. Er ikke dermed sagt at dette er det beste for han i lengden men det skjønner jo ikke han

Anonymkode: e4fdc...f62

• Liker 10
Skrevet

Hen*

Anonymkode: e4fdc...f62

Skrevet

Det er super vanlig, har to barn er hjemme som helst vil bo hos far for der er det sirkus og tivoli hver dag. Jeg ville det samme sjøl når jeg var liten, bo hos pappa for det var det fritt frem.

Anonymkode: 564ef...10b

• Liker 2
Skrevet

Jupp. Der er det så mye gaming man vil, junkfood og sjokolademelk hver dag og ganske så fritt med sovetider osv.
Barna mine vil helst være hos far men siden det ikke er det beste for barnet så sier jeg nei.
Det er sårt når de sier det, men jeg vet at de vil få det mye bedre i lengden med å bo fast hos meg.
Barnehagen kommenterer også at barna er mye mer uthvilt og glad når jeg har barna enn når far har de.
Jeg har forsøkt å få far til å få seg cos-kurs, lese seg opp på barns behov og ha litt sunnere livsstil, men alt faller for døve ører.
Hadde far vært en likestilt foreldre med meg, med hensyn til skjermtid, sunn mat og oppfølging av rutiner og regler, så hadde jeg glatt sagt ja til 50/50 deling og på sikt, om barna ville det, at de fikk bo mest der de helst ville, men barn trenger rutiner og sunt kosthold. Det er også jeg som holder kontroll på klær, utstyr, bursdager og fritidsaktiviteter. Det er slik far ikke gidder og "glemmer". Om far har barna på dager med bursdager eller fritidsaktiviteter, så er det ofte det blir glemt, jeg må derfor hente barna, ha med pentøy og gaver slik at de kan skifte, og levere de i bursdagen. Far sier hver gang at det ikke er nødvendig at jeg gjør det, men så husker han jo ikke på det likevel.. 

Anonymkode: 9a3dd...1c1

• Liker 4
Skrevet

Er vel bare å la barnet få prøve? Da får far vist hva han må være god for. Er reglene såååå forskjellige da? Er det Nazi hos deg og vildensky hos far? Legger de seg om natta hos far liksom?

Anonymkode: 5c3da...e9c

Skrevet

Jeg kjenner flere barn som har valgt å bo hos en stabil forelder i stedet for hos en forelder uten regler. Der er også foreldre som blir såpass regelryttere og opptatt av pedagogisk oppdragelse, at de suger all moroa ut av forholdet til barna. Da kan det faktisk være lettere å bo i en litt friere husholdning, der man lever med litt lavere skuldre.

Men det er barn i barnehagealder..? Skjønner ikke hvordan det å bo hos far fulltid er et valg engang. Et barn i den alderen har sjelden kognitive ferdigheter til å tenke ut at det er et valg de har, de følger blindt. Så hvem har sagt at det er en mulighet?

Anonymkode: 34b0d...512

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kjenner flere barn som har valgt å bo hos en stabil forelder i stedet for hos en forelder uten regler. Der er også foreldre som blir såpass regelryttere og opptatt av pedagogisk oppdragelse, at de suger all moroa ut av forholdet til barna. Da kan det faktisk være lettere å bo i en litt friere husholdning, der man lever med litt lavere skuldre.

Men det er barn i barnehagealder..? Skjønner ikke hvordan det å bo hos far fulltid er et valg engang. Et barn i den alderen har sjelden kognitive ferdigheter til å tenke ut at det er et valg de har, de følger blindt. Så hvem har sagt at det er en mulighet?

Glem det. Så nå at anonymkoden på den med barn i barnehagealder ikke stemte med HI.

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det vanlig at ett barn som har skilte foreldre vil bo hos far pga at der er det ingen regler? At far er en kompis som sier ja til det meste? 

Hvor gammelt er barnet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jupp. Der er det så mye gaming man vil, junkfood og sjokolademelk hver dag og ganske så fritt med sovetider osv.
Barna mine vil helst være hos far men siden det ikke er det beste for barnet så sier jeg nei.
Det er sårt når de sier det, men jeg vet at de vil få det mye bedre i lengden med å bo fast hos meg.
Barnehagen kommenterer også at barna er mye mer uthvilt og glad når jeg har barna enn når far har de.
Jeg har forsøkt å få far til å få seg cos-kurs, lese seg opp på barns behov og ha litt sunnere livsstil, men alt faller for døve ører.
Hadde far vært en likestilt foreldre med meg, med hensyn til skjermtid, sunn mat og oppfølging av rutiner og regler, så hadde jeg glatt sagt ja til 50/50 deling og på sikt, om barna ville det, at de fikk bo mest der de helst ville, men barn trenger rutiner og sunt kosthold. Det er også jeg som holder kontroll på klær, utstyr, bursdager og fritidsaktiviteter. Det er slik far ikke gidder og "glemmer". Om far har barna på dager med bursdager eller fritidsaktiviteter, så er det ofte det blir glemt, jeg må derfor hente barna, ha med pentøy og gaver slik at de kan skifte, og levere de i bursdagen. Far sier hver gang at det ikke er nødvendig at jeg gjør det, men så husker han jo ikke på det likevel.. 

Anonymkode: 9a3dd...1c1

Nå er nok ikke alt du ramser opp så ille. Uansett så gjør du bare far en bjørnetjeneste ved å gjøre disse tingene du skriver om for han. Skjønner at du gjør det for barnas skyld, men far må jo også få muligheten til å lære seg å være en far. Så får jo også barna kjenne på hvordan det egentlig er å bo hos en som har det ganske så fritt hjemme, og kanskje litt kaos i hodet? Nå merker jo ikke barna noe til dette, fordi du uansett fikser det.

Til spørsmålet ditt er det ikke så uvanlig at barn vil bo hos samværsforelderen. Barna ser jo den forelderen sjeldnere, i tillegg til at det naturlig er friere og mindre regler hos den som har samvær. Jeg var selv skilsmissebarn, så kjenner til det der. 

Anonymkode: 3362e...32c

• Liker 3
Skrevet
Alterego666 skrev (4 timer siden):

Hvor gammelt er barnet?

12 år 

Skrevet

Barnet er hos far denne helgen. Jeg vet at de skal på fotball cup i dag kl 9. Jeg snakket med gutten i går kveld og da hadde han en kompis på overnatting. Jeg sa at de må legge seg tidlig pga cupen. Jeg sendte god natt snap til han kl 22. Den svarte han på kl 2.30. Så da blir han trøtt og helt sikkert sur under cup i dag. Når han er til meg så tar jeg mobil ut av rommet hvis han må sove tidlig. 

HI

Skrevet

Her har jo også modenhet på barnet litt å si, og forholdet til mor. 

Jeg valgte å flytte til pappa da jeg var 16. Da hadde jeg hatt et ønske om det lenge. Pappa var nok også litt sånn "sirkus og sjokolademelk", og jobbet attpåtil mye kveld og natt. Jeg ble derfor avskrevet med dette i mange år før jeg fikk bestemme selv, at jg bare ville ha frihet til å gjøre som jeg ville. 

Men for min del handlet det jo om mamma og jeg ikke fungerte sammen overhodet. Jeg fikk dårligere selvtillit og hatet meg selv mer for hver jeg bodde med mamma. 

Det var litt sjokolademelk og sirkus de første ukene jeg bodde med pappa, men hverdagen innhentet oss og det ble gradvis mer struktur.  Jeg var også ganske moden så jeg laget middag, gjorde lekser og la meg i ok tid når han jobbet sent. 

Pappa har forklart at han egentlig ville ha oss mer enn bare annenhver helg, men siden det endte sånn så ble det jo til at det ble full fest og bortskjemming de 4 dagene han så oss i måneden. Han så oss jo sjeldnere enn besteforeldrene våre, og de fikk jo lov til å skjemme oss bort. 

Anonymkode: b31fa...8f4

• Liker 2
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

12 år 

Når barnet er 12 år skal barnets ønsker tillegges stor vekt. Det er ikke uvanlig at barn av skilte foreldre ønsker å selv påvirke samvær når de kommer i denne alderen. En vanlig utviklet 12-åring resonnerer og argumenterer godt, og det går an å sette seg ned å snakke gjennom ordningene med barnet.

Slike spørsmål bringer fram en sårbarhet hos foreldrene. Da er det viktig å minne seg selv på at det er barnet som er hovedpersonen.

Skrevet

Dersom barnet trives best hos far og er mest komfortabel der, synes jeg det er rettferdig at de får velge dette selv. Så langt far ikke bedriver noen form for omsorgssvikt.

Jeg bodde hos min far fra jeg var 10 år og hadde typisk "hver onsdag, annenhver helg" hos mamma. Dette fordi pappa bodde nærmere skole og venner for meg, og det var det som alltid hadde vært hjemmet mitt. Da jeg var 15 sluttet jeg besøke mamma i det hele tatt. 

Det var ingen strenge regler noen av stedene, men jeg og pappa gamet sammen og koste oss med tv-serier og filmer vi likte. Rett og slett kom vi bedre overens og hadde det mer gøy sammen.

Anonymkode: 22c2d...f2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Barnet er hos far denne helgen. Jeg vet at de skal på fotball cup i dag kl 9. Jeg snakket med gutten i går kveld og da hadde han en kompis på overnatting. Jeg sa at de må legge seg tidlig pga cupen. Jeg sendte god natt snap til han kl 22. Den svarte han på kl 2.30. Så da blir han trøtt og helt sikkert sur under cup i dag. Når han er til meg så tar jeg mobil ut av rommet hvis han må sove tidlig. 

HI

Vi har faste regler om å legge fra seg mobilen før leggetid, men det hender 12-åringen står opp og henter mobilen midt på natten. Jeg vet også at ved overnatting så holder de hverandre våkne, så det er umulig å "tvinge" dem i søvn.

Men hvis han er trøtt imorgen så erfarer han i det minste det. Det er jo viktigere at han lærer.

Anonymkode: d93c3...a69

Skrevet

Høres kjent ut😅 Barnet her hadde også en slik fase, men med årene begynte barnet å se og sette pris på min innsats også, og verdien av rutiner. Selv om jeg kanskje var strengere og hadde mer "regler", hadde jeg også mer kontroll og oversikt over ting. Basics som middag hver dag, ting som skjer til faste tider, god matboks, husket ting som skulle taes med i barnehage/skole. Jeg har generelt stilt opp MYE mer i barnets liv, og sett/hørt barnet. Far her er mer urutinert. Sikkert digg å ikke ha leggetid hos far eller "få gjøre hva man vil" en periode, men barn blir lei av det og.. Om far har lite regler, er det også ofte andre ting som mangler i hverdagen, som barnet etterhvert vil innse og savne.

Anonymkode: fce07...b64

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

HI

Hvorfor blander du deg borti hva barnet gjør i en helg når det er hos far? Kan jo tenkes at barnet vil være hos far, fordi han føler at du hele tiden passer på og har for strenge regler, også når du kanskje burde slappe litt mer av.

En ting er når barna legger seg til hverdags, men helg er helg. At han blir sur av lite søvn, er en erfaring. Om han aldri erfarer at det kan være lurt å legge seg til litt tidligere når han har planer dagen etter, så lærer han det ikke. Dessuten er det vel far sitt problem om gutten er sur i dag?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

HI

Ja, sånn er det her og.

Jeg har barna 90% og hos far er det et jævla sirkus hver helg.
Noen søndager kommer de hjem, gråter noen timer ved legging fordi de savner far, og mandag etter skolen forteller de at det var ganske kjedelig, for de satt bare på pad hele helgen fordi pappa ikke orket å gå ut.
Andre helger er det bare full fres - hjem til foreldrene hans, godteri til frokost og overnatting med venner.
Jeg imponeres ikke over noen av delene, enten frie tøyler eller null tilstedeværelse.

Men det der lar jeg gå.
Jeg kan ikke styre han, eller legge meg opp i det.
Syvåringen får tidvis være oppe til 01:00, og da sier jeg at barna må hjem på søndag kveld og ikke kjøres på skolen mandag morgen av han.

Men du må slippe mest mulig av det som skjer hos far. 

Endret av duplexx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...