Gå til innhold

Når en kake bruker dobbel tid til steking enn det har gjort tidligere.. noe galt med ovnen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere har den blitt perfekt på 30 minutter. Har bakt dwn I ALLE år da den får så mye skryt og aldri er tørr. Det har vært langpanne jeg har brukt, men det siste året etter 30 min er den fortsatt sausete inni/ i bunn av langpannen. Har bakt den en fåtall ganger i år, blitt flau rett og slett når jeg serverer en sausete kake😂. Denne gangen har jeg satt den i springform (samme oppskift), brukt 50 minutter nå og fortsatt sausete😰😰😰 det må vel være ovnen det er noe galt med? Bruker samme smør, oppskrift og grader som alltid.

Anonymkode: 19bc6...025

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har tatt nøyaktig samme oppskrift i en springform, så vil den bli høyere. Da tar det også lenger tid å steke den. Det i seg selv betyr ikke at noe er galt, for det er sånn. Hvis samme kake i samme form har endret seg, ville jeg nesten tro at det er noe med ovnen, ja. 

• Liker 5
Skrevet

Slik fikk jeg ny ovn. Kaker pizza og lasagne var rå og bløte midt på, viste seg at varmeelementet var gåent og det kostet mer å fikse det på en gammal ovn enn å bare få tak i en ny.

Anonymkode: 82641...d11

Skrevet
Ananas. skrev (5 minutter siden):

Hvis du har tatt nøyaktig samme oppskrift i en springform, så vil den bli høyere. Da tar det også lenger tid å steke den. Det i seg selv betyr ikke at noe er galt, for det er sånn. Hvis samme kake i samme form har endret seg, ville jeg nesten tro at det er noe med ovnen, ja. 

Det er begge deler. Har noen ganger i år brukt nøyaktig samme form men blitt mislykket. Nå i dag er første gang jeg bruker springform. Regner alltid med litt tid men nå har den vært i 25 min ekstra, og er ikke såå mye høyere da jeg tok den største springformen. Er nok ovnen ja..😒😒😒😒

Anonymkode: 19bc6...025

Skrevet

Du kan teste ovnen ved å måle temperaturen inni. Den vil aldri være nøyaktig lik oppgitt temperatur, men den skal være i nærheten.

Har du hatt problemer med andre ting enn bare den kaka?

Anonymkode: 03d03...992

Skrevet

En av matlagingsyoutuberne jeg følger hadde steketermometer som topp 10 tips til hvordan få til bedre mat. For det er visst et problem at ovner steker ujevnt og ikke holder den temperaturen man stiller inn på. Hvis du har et eget termometer til dette så får du sjekka om ovnen faktisk holder temperaturen den skal - hvis ikke får du prøve deg frem med tanke på hvor mye lavere eller høyere du typisk må stille den inn på.

Anonymkode: 53e1f...d6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...