Gå til innhold

Sykepenger som student

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg jobber fulltid og har gjort det de siste årene. Startet i høst på «heltidsstudie» master dvs 30 studiep i semesteret. Har vært et par samlinger ellers selvstudie og dette har jeg gjort på kveldstid. Ble sykemeldt for et par uker siden grunnet min psykiske helse og at den var vanskelig å kombinere med mine arbeidsoppgaver, jeg har derfor også sagt opp og skal starte i ny jobb grunnet dette. Er det noen som vet om jeg kan ha krav på sykepenger? Har hatt alle eksamener og er ferdig med disse så jeg er jo pr nå egentlig ikke student lenger (for dette semester)… 

Anonymkode: 2abc0...01d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykepenger fra hvor? Hvem er det som skal gi deg sykepenger i dette tilfelle, når du er mellom to jobber?

Anonymkode: c93fd...8aa

• Liker 3
Skrevet

Jeg er jo ikke mellom to jobber? Jeg har jo en jobb nå som jeg jobber i og som jeg er sykemeldt fra- også starter jeg i ny jobb i januar.

TS

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er jo ikke mellom to jobber? Jeg har jo en jobb nå som jeg jobber i og som jeg er sykemeldt fra- også starter jeg i ny jobb i januar.

TS

Ok, jeg så du skrev at du hadde sagt opp. Fikk altså ikke med meg at det du er i oppsigelsestid fram til du starter i neste jobb. Du stiller et godt spørsmål jeg mener det er en del ullent rundt (hvertfall dukket det opp en del ifm. fulltidsansatte studenter når første corona-bølgen traff).

Du kan jo sjekke ut denne:

https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykepenger/sykepenger-under-utdanning

Neste steg vil være å kontakte NAV, rett og slett.

Skrevet

Studenter har egentlig ikke rett på sykepenger. Du må bare søke nav, og håpe på det beste

Anonymkode: 860cb...514

• Liker 1
Skrevet

Feil, det noen skriver at studenter ikke har rett på sykepenger. Det har du, men sykepengene som student er kun stipendet som du da får. Dvs. når du sykemelder deg fra studie og kanskje er sykemeldt i et halvt år, så er det jo logisk at du ikke fullfører eksamener og dermed at stipendet omgjøres til lån. Men som sykemeldt beholder du det som stipend. Men da kan du selvsagt ikke møte på eksamen i vår og stryke. Men du kan altså ikke møte opp og fortsatt få beholde det som stipend.

PS. Tar et forbehold på infoen over, regler endres stadig. For å være helt sikker på hva som gjelder nå må du sjekke eller kontakte Lånekassen.

Anonymkode: 4c891...4ca

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Feil, det noen skriver at studenter ikke har rett på sykepenger. Det har du, men sykepengene som student er kun stipendet som du da får. Dvs. når du sykemelder deg fra studie og kanskje er sykemeldt i et halvt år, så er det jo logisk at du ikke fullfører eksamener og dermed at stipendet omgjøres til lån. Men som sykemeldt beholder du det som stipend. Men da kan du selvsagt ikke møte på eksamen i vår og stryke. Men du kan altså ikke møte opp og fortsatt få beholde det som stipend.

PS. Tar et forbehold på infoen over, regler endres stadig. For å være helt sikker på hva som gjelder nå må du sjekke eller kontakte Lånekassen.

Hei, TS her. 

Så ingenting fra arbgiver/nav? Jeg jobber 100% og studiet tar jeg jo ved siden av jobben. Sykemeldingsgrunnen er noe som gjør jobb vanskelig men jeg klarte å levere inn eksamen (jobbet med to av de hele høsten). Vil jeg ikke ha krav på sykepenger fra nå og ut året feks?

TS

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Studenter har egentlig ikke rett på sykepenger. Du må bare søke nav, og håpe på det beste

Anonymkode: 860cb...514

Hvis man er sykemeldt fra en jobb, så får man selvsagt sykepenger selv om man er student. Det skulle da bare mangle. Men man får ikke sykepenger fra lånekassen, eller basert på stipend/lån. 

Arbeidsplassen og lønnen man får der, inkludert sykepenger, er helt uavhengig av hvilken status man har som student.

Anonymkode: 3eac0...e7f

Skrevet

Hadde blitt veldig overrasket om du ikke kan få sykepenger fra jobben du er sykemeldt fra bare fordi du tilfeldigvis er student på siden. 

Anonymkode: f9c5c...8a5

Skrevet

Gjerne meld fra om hva NAV eller Lånekassen sier.

Jeg vet jo flere som jobbet 100% i tillegg til at de studerte f.eks. ikke fikk dagpenger når de ble permittert av arbeidsstedet under corona - fordi en per definisjon er student, og studenter ikke har rett til dagpenger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Gjerne meld fra om hva NAV eller Lånekassen sier.

Jeg vet jo flere som jobbet 100% i tillegg til at de studerte f.eks. ikke fikk dagpenger når de ble permittert av arbeidsstedet under corona - fordi en per definisjon er student, og studenter ikke har rett til dagpenger.

Jepp.. er veldig spent og ble veldig stressa. Får neppe noe fra lånekassen siden jeg har tatt eksamen og er ferdig for semesteret.. Blir en bra jul

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2021 den 11.12):

Hei, TS her. 

Så ingenting fra arbgiver/nav? Jeg jobber 100% og studiet tar jeg jo ved siden av jobben. Sykemeldingsgrunnen er noe som gjør jobb vanskelig men jeg klarte å levere inn eksamen (jobbet med to av de hele høsten). Vil jeg ikke ha krav på sykepenger fra nå og ut året feks?

TS

Nei, jeg mente ikke svaret mitt slik at du KUN ville få stipend. Jeg svarte nok litt fort uten å ha fått med meg all infoen din. Du jobber fulltid og har vel da kanskje ikke stipend en gang?

Det høres jo logisk ut at du skulle fått sykepenger 100%. Men du er også fulltidsstudent, så det gjelder andre regler. Dette blir du spurt spesifikt om når du oppdaterer sykemelding. Da må du jo krysse ja for at du har studert i sykemeldingsperioden. For du er fortsatt fulltidsstudent, selv om du tilfeldigvis har levert eksamen.

Hva du da vil få er jeg usikker på. 

Ett annet spørsmål er hvordan det blir med sykepengene når du selv har sagt opp jobben du var i? Du skal begynne i ny og lurer på om du kan fortsette sykemeldingen inn i den nye jobben?

Det er i så fall et godt spørsmål, og jeg ville ha forhørt med NAV. For vanligvis må man ha jobbet ett visst antall uker for å opparbeide seg rett til egenmelding og sykepenger. Men det kan kanskje være andre regler når man går sykemeldt inn i ny jobb?

Håper hvert fall du finner ut av det, og beklager å ikke være til mer hjelp.

Håper du kan oppdatere tråden, det var en interessant problemstilling jeg kunne likt å sett fasiten på. 

Skrevet

Man skal jobbe noen uker før man har rettigheter; 4 uker for sykepenger og tror det er 8 uker for egenmelding.

Ts kan nok fortsette sykemeldingen i den nye jobben(regner med h*n har kontrakt).

Men om arbeidsgiver venter med jobben er en annan sak.

Anonymkode: e6aa9...1b6

Skrevet

Hei! Til info, jeg skal være sykemeldt bare i denne jobben da jeg ikke er i stand til å fortsette i denne jobben mtp diagnosen jeg har, og det er derfor jeg har sagt opp og funnet en jobb jeg får til 🙂 Planen er dermed å vøre sykemeldt bare ut oppsigelsestiden også starte å jobbe i nyjobben.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...