pippippen Skrevet 4. desember 2021 #1 Skrevet 4. desember 2021 Jeg bare lurer på om andre skoler gjør dette? Lar de elevene sortere ut melkekartongene og matsøppel ? Skolen her gjør det ikke og det irriterer meg. Jeg blir rett og slett oppgitt og lei meg. Tror ikke elevene har vondt av å brette sammen den tomme melkekartongen sin og kaste den i egen dunk. Det vil jo bare gjøre dem bevisste på at det er viktig å gjøre en innsats for å resirkulere. Skolene burde virkelig gå foran med et godt eksempel. Håper det står bedre til hos andre skoler. 1
Gidavmeg Skrevet 4. desember 2021 #2 Skrevet 4. desember 2021 Jepp. Og mef matensøpla lager de jord med bokashimetoden.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #3 Skrevet 4. desember 2021 De sorterer og har ikke matsøppel. Sistnevnte er for at foreldrene skal merke når det blir sendt med for mye mat, og dermed redusere matsvinn. Anonymkode: 6af6f...e92
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #4 Skrevet 4. desember 2021 Gjort i 30 år. Anonymkode: 4fff9...08e 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #5 Skrevet 4. desember 2021 Ja, melkekartongene blir skyllet og brettet, matrester går i egen dunk, papp og papir i egen dunk, og restavfall i egen dunk. Det er jo bare 4 små kasser, null problem for ungene her i alle fall. Anonymkode: 33950...8e9 1
pippippen Skrevet 4. desember 2021 Forfatter #6 Skrevet 4. desember 2021 Så bra at det gjøres andre steder. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det ikke gjøres her. Tror det kan komme av at de ansatte tenker det vil bety større arbeidsmengde på dem. Men dette burde skolene være opptatt av som en viktig samfunnsoppgave synes jeg. TS
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #7 Skrevet 5. desember 2021 Jeg er lærer. Vi kildesorterer. Må stadig plukke ut fks yoghurtbegre fra matavfall innimellom,da. Og elevene har enda ikke skjønt hvorfor det vi har kosta opp fra gulvet ikke skal i papiravfall. 😅 Mye å lære enda. Anonymkode: c023b...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #8 Skrevet 5. desember 2021 Skolen her kildesorterer melkekartonger, papir generelt, og glass/metall. Jeg tror ikke de kildesorterer yoghurtbeger. Matavfall kastes IKKE på skolen, alle barna tar med uspist mat hjem igjen (sikkert så vi foreldre kan inspisere hva de har spist), barnehagen gjør det samme. Anonymkode: dd3a7...282
pippippen Skrevet 5. desember 2021 Forfatter #9 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er lærer. Vi kildesorterer. Må stadig plukke ut fks yoghurtbegre fra matavfall innimellom,da. Og elevene har enda ikke skjønt hvorfor det vi har kosta opp fra gulvet ikke skal i papiravfall. 😅 Mye å lære enda. Anonymkode: c023b...ff4 Så bra at dere gjør dette!! Det er jo viktig at elevene lærer hva som skal sorteres og hvorfor. Hos oss går alt i samme sekk og skolen har over 300 elever! Skulle tro det gjaldt nasjonale retningslinjer for dette, men tydeligvis ikke. Her er kildesortering for private husstander, men altså ikke for skolen. TS
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #10 Skrevet 5. desember 2021 Ja de sorterer søppel og har kompost av matavfall Anonymkode: 2d228...cb5
Eneri Skrevet 5. desember 2021 #11 Skrevet 5. desember 2021 Ja, både skole og barnehage har gjort dette i 15-20 år. Bor i en liten by i Nord-Norge, og vi har kildesortert i årevis før Oslo fikk et system på dette. Dette klarer jo unger helt fint, til og med nevøen min på to år skjønner dette når han drar ut søppelskuffa på kjøkkenet hjemme og spør i hvilken dunk han skal kaste matrester/kartong/plast. Syns det er sløvt av skola å ikke legge til rette for at ungene selv sorterer.
celmarith Skrevet 5. desember 2021 #12 Skrevet 5. desember 2021 På skolen her er det restavfall og papir. Ingen sortering for matavfall, plast eller glass og metall. Melkekartonger ble det slutt på å brette under corona.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå