AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #1 Skrevet 4. desember 2021 Jeg er ei voksen dame på 42 år, jeg har hatt migrene siden jeg var barn, Bruker Imigran 100 mg tabl for migreneanfall. Jeg kan gå flere dager uten å få migrene, så plutselig kommer det snikenes og da tar jeg en tabl. men oftes må jeg ta en tabl til for å roe ned anfallet. Noen ganger kan jeg ha migrene opp til i 3 dager, da tar jeg 3 tabl i døgnet som er max dose. Hender jeg tar paracet også. Men opplever som regel god hjelp med Imigran heldigvis. Men hvordan lever du med din migrene? Anonymkode: bd95d...0a2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #2 Skrevet 4. desember 2021 Nå i 30 årene lever jeg greit med min migrene. Funnet ut hva som er mine triggere, og holder meg unna dem. Etter sist graviditet begynte jeg ikke på prevensjon og anfallene kom da mye sjeldnere. I barneårene og ungdomsåra hadde jeg flere anfall i uka. Bruker imigran, Paracet og aspirin da legen ikke vil at jeg skal ha noe sterkere da jeg er alene med barn. Anonymkode: 568f4...df2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #3 Skrevet 4. desember 2021 Et fullverdig migreneanfall for meg varer til cirka en time etter at jeg har kastet opp absolutt all mat jeg har i magen. Som regel er det rundt 10 timer med ekstreme* smerter, men jeg er sterkt preget hele resten av dagen, og redusert neste dag også. *Jeg foretrekker både gallestein, nyrestein og avrevet leddbånd samtidig fremfor de sterkeste migreneanfallene. Ordinære smertestillende har null effekt, også B-preparater. Det meste jeg har hatt av anfall er 7-8 stykker i året, de seinere årene ikke mer enn 2-3 årlig. De siste par årene har jeg dog i snitt i alle fall annenhver uke hatt et slags 80% migreneanfall, altså at smertene ligger helt på grensa, men vipper ikke over (i forhold til om jeg er kontaktbar eller ikke). På 80% er jeg til stede mentalt og kan respondere på ting rundt meg. Smertene her sitter også i øvre del av rygg, nakke og bakhode. Jeg blir jo desperat etter å unngå at det bryter ut et fullt anfall. Det som her hjelper aller best, er voldsom tøying av rygg og nakke. Imigran og liknende fungerer av og til, men ikke alltid. Egentlig må jeg ta det før jeg vet at det er et skikkelig anfall, da kan det jo hende jeg kaster bort en dose også. En sjelden gang kan jeg sove det bort, men det er ikke så lett og sovne med sterke smerter. Anonymkode: 5f248...5e5 1
Kalevala Skrevet 5. desember 2021 #4 Skrevet 5. desember 2021 (endret) Jeg har migreneanfall ca. 4 ganger i måneden nå. Før jeg begynte på forebyggende medisin (Aimovig) hadde jeg 13-14 hodepinedager i måneden. Som anfallsmedisin bruker jeg Relpax. Da jeg fikk den for 15 år siden, var første gang jeg klarte å stanse et migreneanfall. Alle hode- og nakkesmertene, lysømfintligheten og kvalmen forsvant. Siden har jeg tatt den hundrevis av ganger, og den svikter aldri. I tillegg bruker jeg Naramig forebyggende mot menstruasjonsmigrene. Starter 2 dager før ventet blødning, og fortsetter i 5 dager. Det har virkelig vært gull. Ubehandlet varer anfallene mine i rundt 50 timer. Det meste av den tiden ligger jeg i sengen uten å klare å spise eller ha øynene oppe. Når jeg behandler anfallet med triptaner varer de oftest bare 2 - 6 timer, litt avhengig av når jeg får tatt medisinen. Det tar ca. 1 - 2 timer fra inntak til full effekt. Endret 5. desember 2021 av Kalevala
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #5 Skrevet 5. desember 2021 15 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er ei voksen dame på 42 år, jeg har hatt migrene siden jeg var barn, Bruker Imigran 100 mg tabl for migreneanfall. Jeg kan gå flere dager uten å få migrene, så plutselig kommer det snikenes og da tar jeg en tabl. men oftes må jeg ta en tabl til for å roe ned anfallet. Noen ganger kan jeg ha migrene opp til i 3 dager, da tar jeg 3 tabl i døgnet som er max dose. Hender jeg tar paracet også. Men opplever som regel god hjelp med Imigran heldigvis. Men hvordan lever du med din migrene? Anonymkode: bd95d...0a2 Jeg har sjelden migrene 0-2 ganger per år, og relativt korte anfall som jeg sover av meg. Bruker kun ibux eller paracet fordi jeg fikk ubehagelige bivirkninger av immigran. Det funker ganske bra om jeg tar det tidlig i anfallet, men dårlig om jeg venter for lenge. Men det viktigste er at det demper smertene nok til at jeg klarer å sovne. Det jeg har lært meg etterhvert er at medisiner som tas gjennom munnen funker ganske dårlig - rett og slett fordi fordøyelsen tar seg en pause, og jeg kan kaste opp hele tabletter etter flere timer. Derfor bruker jeg heller paracet stikkpiller. Anonymkode: 2a2f9...519
Kalevala Skrevet 5. desember 2021 #6 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Noen ganger kan jeg ha migrene opp til i 3 dager, da tar jeg 3 tabl i døgnet som er max dose. Imigran har veldig kort halveringstid, derfor går virkningen fort ut. Når du har såpass lange migreneanfall (ikke uvanlig) kan du få bedre hjelp av en anfallsmedisin med lengre virketid. Eller du kan kombinere. Ta Imigran for å stoppe anfallet, og så f.eks. Naramig som har lang halveringstid noen timer senere, for å unngå at anfallet starter opp igjen dagen etter. Alt dette kan fastlegen hjelpe deg med. 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #7 Skrevet 5. desember 2021 Jeg bruker 50mg imigran når mine anfall starter. Hos meg er et av de aller første tegnene på migreneanfall at jeg får svak hodepine, tett etterfulgt av at jeg mister funksjon og styrke i venstre arm. Fikk diagnosen migrene i sommer, etter nesten to uker på sykehus hvor de tok massevis av blodprøver, to mr og en ct for å finne ut hvorfor venstre armen min plutselig sluttet å funke. Hadde da ekstrem hodepine noen av dagene i tillegg. Tar jeg imigran og sover/hviler med engang jeg kjenner disse symptomene, slipper jeg unna noe særlig mer de fleste gangene. En gang i blant hjelper det ikke, og da er jeg sengeliggende resten av dagen. Siden i sommer har jeg fått migreneanfall 3-4 ganger i måneden. Anonymkode: d85e8...501
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #8 Skrevet 5. desember 2021 Jeg har migrene-tendenser ca 2 ganger i måneden. Jeg skriver tendenser, og mener da et begynnende anfall med smerter på en side av pannen, men for meg funker alltid Imigran 100 mg innen 1 time, så får nesten aldri skikkelig smertefulle anfall lengre. før jeg fikk medisiner kunne jeg bli liggende med voldsomme smerter og spy, men det gikk alltid over når jeg sov. Har forresten fått hyppigere anfall siste år, vet ikke om det har med kovidvaksinen å gjøre. Jeg er med i en studie der jeg stadig får spm fra FHI om kovid og vaksine og et av spm der var om anfallene hadde blitt hyppigere etter vaksinering, så.. og i høst har det vært opp i 4 ggr i mnd Anonymkode: 6856c...959
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #9 Skrevet 5. desember 2021 Jeg får 1-3 anfall i året, som regel på sommeren. Hvert anfall kjennetegnes av hodepine, svimmelhet og kvalme/oppkast. De varer i ca. 7-8 timer, og ettersom jeg er helt utslitt etterpå trenger jeg omtrent et døgn på å komme meg. Etterpå er jeg som vanlig og i god form, men sliten. Anonymkode: 6b8ab...7b5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #10 Skrevet 5. desember 2021 I 20 årene hadde jeg ca et anfall i måneden. Ble sengeliggende et halvt døgn og hadde kvalme og oppkast, aura og var svimmel. Gikk aldri til legen, og fikk ingen behandling. Følte at når det var så sjeldent, så var det noe jeg kunne leve med. I 30-årene kom anfallene sjeldnere og sjeldnere, nå er jeg 38 og har ikke hatt et anfall på nesten 2 år. Håper det har brent seg ut. Anonymkode: 8a8d8...113
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #11 Skrevet 6. desember 2021 I barndommen hadde jeg migrene hver måned. Fra minimum 3 dager til max 14 dager, i strekk. Nå har jeg kanskje 1-2 dager i måneden, annen hver måned. Bruker Imigran injeksjon ved anfall og betablokkere for å forebygge. Anonymkode: 5d0f9...a91 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå