Gå til innhold

Hvordan kler man seg pent om vinteren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har nesten vært oppe mot -10 grader her i Oslo og i går kveld/dag formiddag (jeg sov over hos kjæresten så jeg hadde på meg det samme) var jeg ute i gatene i sentrum. Dette hadde jeg på meg og jeg frøs nesten litt likevel:

-Ullstillongs og ulltrøye

-Ulvang rav genser

-Vanlige bukser i jeansmateriale

-Ullsokker

-Svarte vintersko med flate såler som ligner litt på uggs (altså semsket skinn og ikke noe snøring)

-Svart dunkåpe 

-Grått rutete ullskjerf 

-Pannebånd i ull

-Grå votter i ull

Jeg prøver å gjøre at fargene matcher noe, men jeg føler fremdeles at jeg ser slaskete ut, spesielt under ytterklærne. Det virker jo ikke mulig å bruke skjorter, bluser, eller tynne gensere med annen hals enn turtleneck 

Anonymkode: 399f5...c81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsker vintertøy! Typisk for meg:

Ulldressbukser av en viss tykkelse (ikke bokstavelig talt dressbukser, men slike med press og legg – vet ikke hva jeg ellers skal kalle dem)

Mamelukker i ull og silke

Knestrømper i ull

Undertrøye i ull og silke

Kasjmirgenser

Forede snørestøvler i skinn

Ullkåpe

Stort vevd kasjmirskjerf/-sjal

Ullvotter fôret med syntetisk fleece

Lue i ull

Innimellom bytter jeg ut buksen med ullskjørt. Da blir det litt kaldere, men jeg fryser som regel ikke. Og jeg er faktisk litt kald av meg. Kåpen min er veldig, veldig god, og stor nok til at jeg får et godt isolerende luftlag.

Anonymkode: 7a9c2...489

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en skikkelig tykk (og fin) boblejakke fylt med dun som rekker meg til knærne. Da kan jeg ha på hva som helst under uten å fryse. Har også på ullsokker og skikkelige skinnstøvler

Anonymkode: 1c35c...040

Skrevet

Jeg har også kjøpt en skikkelig dunjakke med knyting i livet som er litt feminin. Har ettersittende støvler i semsket skinn som går til rett under kneet - har akkurat plass til et par tynne ullsokker under. 

Under jakken kan jeg fint gå med en genserkjole eller en tynn ullgenser. Og man trenger vel ikke høyhalser hvis man har et skjerf?

Anonymkode: 427ea...854

Skrevet

Kan dere dele navn/merke på jakker og sko dere bruker? 😊

mvh istappen

Anonymkode: b4160...045

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har nesten vært oppe mot -10 grader her i Oslo og i går kveld/dag formiddag (jeg sov over hos kjæresten så jeg hadde på meg det samme) var jeg ute i gatene i sentrum. Dette hadde jeg på meg og jeg frøs nesten litt likevel:

-Ullstillongs og ulltrøye

-Ulvang rav genser

-Vanlige bukser i jeansmateriale

-Ullsokker

-Svarte vintersko med flate såler som ligner litt på uggs (altså semsket skinn og ikke noe snøring)

-Svart dunkåpe 

-Grått rutete ullskjerf 

-Pannebånd i ull

-Grå votter i ull

Jeg prøver å gjøre at fargene matcher noe, men jeg føler fremdeles at jeg ser slaskete ut, spesielt under ytterklærne. Det virker jo ikke mulig å bruke skjorter, bluser, eller tynne gensere med annen hals enn turtleneck 

Så lenge jeg har en varm dunjakke, synes jeg at jeg kan gå med nesten hva som helst hvis det ikke er takk om å være ute lenge. Jeg går mest i kjole/skjørt, genser, strømper, støvletter og det er ikke noe problem synes jeg. At det er litt kaldt til og fra bilen etc er jo ikke noe å bry seg om. 

Skrevet

Jeg har kåpe fra Weekend Max Mara og sko fra Ten Points. 

Skrevet

En dag eller to er det tykk vinterjakke, sjerf og votter.

Dagen etter kan det være allværsjakke/regnjakke/regnbukse .

Jakke med hette er det mest praktiske her.

Været på nordvestlandet er rimelig ustabilt.

Anonymkode: d7a87...540

Skrevet

Jeg har J. Lindeberg Radiator Down Parka (så den skal jo egentlig være varm nok, er nok bare jeg som er litt istapp)

Og Legero Campania som vintersko 

Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ulldressbukser av en viss tykkelse (ikke bokstavelig talt dressbukser, men slike med press og legg – vet ikke hva jeg ellers skal kalle dem)

Knestrømper i ull

Kasjmirgenser

Ullkåpe

Lue i ull

Innimellom bytter jeg ut buksen med ullskjørt. Da blir det litt kaldere, men jeg fryser som regel ikke. Og jeg er faktisk litt kald av meg. Kåpen min er veldig, veldig god, og stor nok til at jeg får et godt isolerende luftlag.

Hvilket merke er ulldressbuksene? Jeg er ute etter akkurat det, men alt jeg finner er polyester 🤢

• Liker 1
Skrevet
SaltLakris skrev (1 time siden):

Hvilket merke er ulldressbuksene? Jeg er ute etter akkurat det, men alt jeg finner er polyester 🤢

Jeg må innrømme at jeg godtar opptil 30 prosent syntet i ullbukser, så du er kanskje ikke så interessert i de fleste av dem jeg har. Men jeg har et par i 100 % ull fra Weekend Max Mara, og jeg har også kjøpt noen vintage via Etsy (Sonia Rykiel pluss et ukjent merke).

• Liker 1
Skrevet

Kan dere ikke poste bilder? Er så vanskelig å skjønne stilen og type plagg av bare tekst. Trenger litt vinterklær insp jeg og! 

Anonymkode: f5793...21c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan dere dele navn/merke på jakker og sko dere bruker? 😊

mvh istappen

Anonymkode: b4160...045

Jeg har en lang marineblå ullkåpe fra banana Republic jeg virkelig elsker. Den er så fin. Det er den fineste jakka jeg har hatt, kjøpte den i fjor på salg og tror den kosta et par tusen på salg. Føler meg alltid fin i den, men litt kald er den nok om det er 20 minus. Den har også lyserosa for.  Jeg har et skjerf som matcher den helt sykt fint, men har rota det bort, heh. Bruker også et lin skjerf kjøpt på Fretex som er perfekt og samme farge som foret.

Jeg har også noen vinterstøvler jeg synes er fine fra philip hog. De matcher foret på kåpa de og men er ikke særlig varme egentlig. Skulle hatt noen ullsåler til dem.  jeg er ikke så flink til å kle meg pyntete under da. blir mye behagelige bukser. Nå er det hjemmekontor frem til jul så da blir det slaskeklær hjemme.

Anonymkode: 7d1d7...9bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kan dere ikke poste bilder? Er så vanskelig å skjønne stilen og type plagg av bare tekst. Trenger litt vinterklær insp jeg og! 

Anonymkode: f5793...21c

image.png.f31d8895ba9c24e1ccfab53c5cd063f7.png Kåpa mi.

Anonymkode: 7d1d7...9bc

• Liker 1
Skrevet (endret)

Man kan fint bruke bluse/skjorte på vinteren,jeg syns det er kjempefint med en ullgenser over☺både tynne og litt tykkere ull.

Bruker mye dongeribukse,og det meste passer til det.

Bruker flere lag, ull innerst og vanlig tøy over.

Veksler litt,hvis jrg vil føle meg 'finere',går jeg for en lang kjole,eller skjørt. Bruker da litt høye boots eller støvletter til.

Har masse skjerf å velge mellom også. Bruker forøvrig også alltid lue når jeg er ute. Liker best litt baggy luer,siden jeg syns jeg kler det best og syns det er finest på meg.

elsker denne årstiden hvor jeg kan kle meg i tykkere klær/lag på lag ,selvom jeg er blitt en frysepinne🤪

Endret av flusa
Skrevet
SaltLakris skrev (14 timer siden):

Jeg bare klikket på en reklame, så disse har jeg ikke erfaring med selv, men de ser fine og nøytrale ut:

https://www.hugoboss.com/no/en/regular-fit-trousers-in-virgin-wool-flannel-with-stretch/hbeu50439823_464.html

Uten legg, med press. Tilsynelatende litt tykkere og grovere i stoffet enn standard ulldressbukser.

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker ullstrømpebukser og tynn ullgenser fra Cubus. Kombinert med enten enten en dressbukse i ull og sorte timabaland sko eller ullskjørt og høye støvletter. Vinterjakken min er lang men innsvingt og veldig feminin eller så bruker jeg en ullkåpe. Dette er vinterjakken jeg har: https://www.follestad.no/produkt/moose-knuckles-grand-metis-parka-sort-sort/?attribute_pa_size=m&gclid=CjwKCAjw2vOLBhBPEiwAjEeK9owxxvK0DJFvCuCs91EyipnckANQI-VMfoX3Uk9D0Thbh8pKlbFhIRoCVhcQAvD_BwE

Anonymkode: ac0b3...5d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg bruker ullstrømpebukser og tynn ullgenser fra Cubus. Kombinert med enten enten en dressbukse i ull og sorte timabaland sko eller ullskjørt og høye støvletter. Vinterjakken min er lang men innsvingt og veldig feminin eller så bruker jeg en ullkåpe. Dette er vinterjakken jeg har: https://www.follestad.no/produkt/moose-knuckles-grand-metis-parka-sort-sort/?attribute_pa_size=m&gclid=CjwKCAjw2vOLBhBPEiwAjEeK9owxxvK0DJFvCuCs91EyipnckANQI-VMfoX3Uk9D0Thbh8pKlbFhIRoCVhcQAvD_BwE

Anonymkode: ac0b3...5d7

Den var lekker!!!! men veldig dyr😭

Anonymkode: 59a4f...94d

Skrevet
On 12/4/2021 at 8:03 PM, AnonymBruker said:

Knestrømper i ull

Kasjmirgenser

Ullkåpe

Lue i ull

mamelukker??

Anonymkode: 3d438...9fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

mamelukker??

Anonymkode: 3d438...9fa

Sånne lange underbukser. Tror det kalles mamelukker? Sånne som går nedover lårene eller noen ganger nedenfor knærne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...