Gå til innhold

Spare penger - dusjing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg dusjer håret hver dag, men nå som strømprisene er så høye så tenker jeg at et tiltak blir å dusje raskere, og da kun kroppen. Og vaske håret mindre (man skal vel kanskje ikke vaske det hver dag uansett?)

Jeg er en av de som bruker lang tid i dusjen pga håret mitt, så det kan mest sannsynlig hjelpe en del. 

Men da tenker jeg, for vask av håret. Kan det hjelpe å vaske det i en større bolle med vann også bruke varmt vann fra vannkoker? Jeg fyller da 50% kaldt vann og vamt fra vannkoker. Jeg ser det blir gjort i andre land. Hvorfor vet jeg ikke, men kanskje dette kan være et ok tiltak? 
eller vil oppvarmingen fra vannkokeren bruke samme mengde strøm som ved en rask dusj av håret? 
jeg har veldig langt og tykt hår som krever en del arbeid å komme igjennom for å vaske det ordentlig, så det er derfor jeg kom på dette som en mulig ide 🥲😅

Vær greie med meg, er bare en enkel student som forsøker å gjøre det jeg kan 🥲

Anonymkode: f484a...c01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dusj heller på skole eller treningssenter du.

Anonymkode: 8560c...506

• Liker 4
Skrevet

Dusj håret annenhver dag. Tror ikke det lønner seg å varme vann i vannkoker. 

Anonymkode: cb170...6e8

• Liker 5
Skrevet

Om du har like tjukt hår som meg, så vasker jeg ikke håret hver gang jeg dusjer. Du kan selvfølgelig vaske håret i servanten, og bruke dusjen når du skyller ut. Du trenger ikke å bruke så veldig varmt vann når du skyller ut. 

Vannkoker tar vel 0,20 kWh for to liter vann, iflg Google.

Anonymkode: c097e...e12

Skrevet

Skolen er ca 40min ifra (høgskole og pendler med buss). Treningssenter tar jeg meg ikke råd til heller. Jeg kunne gjort det, men velger å heller kunne ha det litt mer romslig i budsjettet slik ting har blitt det siste året 😅

jeg tenkte å bruke det varme vannet i vannkokeren slik at vannet i bollen er lunket nok til at det ikke gjør vondt. Så kan jeg fylle bollen 2 ganger, for å få vasket ut håret. For tanken er da at det vil være nok varmt vann fra kokeren til de to oppfyllingene. Kun kaldt vann fra springen. Og da varmer jeg jo vannet i vannkokeren bare 1 gang. 
Og da tenker jeg å heller vaske håret 2 ganger i uken, som jeg ser er anbefalt. Tørrsjampo på Normal er.. 38kr? En sånn holder i 1mnd kanskje? Om jeg bare bruker når det blir ille nok. 

Men okei. Om det ikke har noen hensikt uansett så kan jeg heller dusje kortere i kaldere vann. 

Skrevet

Ingen trenger å vaske håret hver dag, du kan fint vaske det to ganger i uken og ta kroppen ellers. 

Anonymkode: 55654...999

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skolen er ca 40min ifra (høgskole og pendler med buss). Treningssenter tar jeg meg ikke råd til heller. Jeg kunne gjort det, men velger å heller kunne ha det litt mer romslig i budsjettet slik ting har blitt det siste året 😅

jeg tenkte å bruke det varme vannet i vannkokeren slik at vannet i bollen er lunket nok til at det ikke gjør vondt. Så kan jeg fylle bollen 2 ganger, for å få vasket ut håret. For tanken er da at det vil være nok varmt vann fra kokeren til de to oppfyllingene. Kun kaldt vann fra springen. Og da varmer jeg jo vannet i vannkokeren bare 1 gang. 
Og da tenker jeg å heller vaske håret 2 ganger i uken, som jeg ser er anbefalt. Tørrsjampo på Normal er.. 38kr? En sånn holder i 1mnd kanskje? Om jeg bare bruker når det blir ille nok. 

Men okei. Om det ikke har noen hensikt uansett så kan jeg heller dusje kortere i kaldere vann. 

Men får du ut all shampo om du skyller bare to ganger på den måten? Du kan selvfølgelig ta inntil hårbunnen med den metoden, og lengden i dusjen under litt kaldere vann. For å få ut alle restene.

Anonymkode: c097e...e12

• Liker 1
Skrevet

Skal du møte slektninger til jul som er flinke til å klippe hår? Med en betraktelig kortere hårklipp må du vel spare tid i dusjen og dermed også penger? 

Anonymkode: 85579...d57

Skrevet

Du kan jo prøve å skru av vannet når du sjamponerer og så skru det på igjen når du skal skulle ur sjampoen? 

Anonymkode: 1dbb3...97e

• Liker 2
Skrevet

Vaske håret hver dag må da være unødvendig? Jeg vasker håret 2-3 ganger i uken, dusjer kroppen annenhver dag, bruker ellers klut. 

Anonymkode: 1659d...ae4

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet

Hvorfor ikke dusje i kaldt vann?  Jeg gjør det hver dag.  Men jeg isbader også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du kan jo prøve å skru av vannet når du sjamponerer og så skru det på igjen når du skal skylle ut sjampoen? 

Anonymkode: 1dbb3...97e

GJør ikke alle dette?

Anonymkode: a27c1...c11

• Liker 2
Skrevet

Jeg dusjer aldri hver dag, det tåler ikke huden min. Vanligvis dusjer jeg 3-4 gg i uka, nå som det er så dyrt blir det to ganger og selvfølgelig klutvask i mellom der. Jeg tror ikke du sparer noe på å varme vannet i vannkoker, den bruker mye strøm. 

Anonymkode: 73bdd...2c0

Skrevet

Nå var det ikke en tråd hvor man skulle henge seg opp i og skrive x antall ganger at jeg ikke skal vaske håret hver dag, når jeg allerede nevner det må bli en endring på det. 🥴 (ekko her)

Men heller det om det har noe for seg å vaske håret slik jeg foreslo.

jeg velger å dusje kroppen hver dag, jeg synes det er viktig å rense vekk svette og annet man får på seg igjennom dagen før man legger seg. Vi er alle forskjellige, og huden min tåler det fint. Jeg er halvt norsk, kanskje det hjelper på at jeg tåler det? Kanskje det er kokosoljen jeg smører meg med som hjelper? Ikke vet jeg, men folk får gjøre det som passer de, om de så velger å dusje mange ganger hver dag, eller ruller seg i gresset for en vask 😜

men da takker jeg for svar, fra de som svarte på ang om det har noe for seg ☺️
da endrer jeg bare rutina på hvordan jeg vasker meg og vasker håret sjeldnere. 

- ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal du møte slektninger til jul som er flinke til å klippe hår? Med en betraktelig kortere hårklipp må du vel spare tid i dusjen og dermed også penger? 

Anonymkode: 85579...d57

Ikke dumt forslag, men har brukt 4 år på å spare til den lengden jeg har nå. bleket håret alt for mye og alt falt av. Ikke tullet med håret siden den gang og føler meg endelig fin igjen☺️ Så jeg tror jeg går for en annen løsning enn det, men det var overhode ikke dumt tenkt! Kanskje noen andre kan bruke det tipset for å «endelig» klippe seg kort😝

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg dusjer aldri hver dag, det tåler ikke huden min. Vanligvis dusjer jeg 3-4 gg i uka, nå som det er så dyrt blir det to ganger og selvfølgelig klutvask i mellom der. Jeg tror ikke du sparer noe på å varme vannet i vannkoker, den bruker mye strøm. 

Anonymkode: 73bdd...2c0

Bra det fungerer for deg, og tydeligvis flere her inne ☺️ Jeg bruker klut i dusjen, når jeg såper inn kroppen. Pleier å dusje i varmt vann, så kan skru ned varmen en god del og stoppe krana mellom hver gang jeg såper meg inn ☺️ Det er slike ting jeg ikke har tenkt noe særlig over tidligere at kan være en lur vane sånn generelt. 

Skrevet

Jeg vasker håret ved å bøye meg inn i dusjkabinettet, bruker mindre tid og vann da. 

Anonymkode: 1bb3e...e1c

Skrevet

Har du prøvd å venne deg av med sjampo? Mennesker klarte seg fint i hundre tusen år uten, og mange steder klarer de seg fint fremdeles. Husk at sjampo ikke ble funnet opp for å fylle et behov. Tvert i mot; det ble tungt markedsført med skremselspropaganda om at du aldri ville bli godt gift om du ikke brukte sjampo hver dag, nettopp fordi det ikke var noen som syntes de trengte det.

Verdt å tenke på.

Skrevet

Støtter å vaske håret sjeldnere. Hva om du, når du skal vaske håret, heller står utenfor dusjen og bøyer deg inn over sluket og vasker med hånddusjen? Da kan du ha mye kaldere vann enn når du dusjer kroppen, man merker det ikke like godt i hode som på kroppen.

Anonymkode: 30c65...ea0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Støtter å vaske håret sjeldnere. Hva om du, når du skal vaske håret, heller står utenfor dusjen og bøyer deg inn over sluket og vasker med hånddusjen? Da kan du ha mye kaldere vann enn når du dusjer kroppen, man merker det ikke like godt i hode som på kroppen.

Anonymkode: 30c65...ea0

Jeg gjør det og håret mitt liker godt kaldt  vann, men sjamponering besti lunka eller varmt, så skylle med kjølig etterpå

Anonymkode: 1bb3e...e1c

Skrevet

Tørrshampo? Det bruker jeg annenhver dag, og så vasker jeg håret i dusjen annenhver dag🙂

Anonymkode: 8f9e8...69c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...