AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #1 Del Skrevet 4. desember 2021 Hvilken vedovn gir virkelig mye varme? Enten den er stor eller liten. Hva er best? Er det virkelig sånn at støtst varmer mest? Anonymkode: 457d6...32a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #2 Del Skrevet 4. desember 2021 Det står på dem hvor mange kWh dem gir, så får du endel mer med topprør. Velg en som passer til arealet. Anonymkode: dfb4b...83e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #3 Del Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det står på dem hvor mange kWh dem gir, så får du endel mer med topprør. Velg en som passer til arealet. Anonymkode: dfb4b...83e Syntes det er et hav å velge i. På de fleste står det 5-9 kWh. I en etasje har vi en stor klebersteinsovn men syntes ikke den varmer særlig godt i forhold til vedforbruk. I en annen etasje en stor oppmurt peis ogden avgir veld7g lite varme. Det er denne vi skal bytte. Anonymkode: 457d6...32a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #4 Del Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Syntes det er et hav å velge i. På de fleste står det 5-9 kWh. I en etasje har vi en stor klebersteinsovn men syntes ikke den varmer særlig godt i forhold til vedforbruk. I en annen etasje en stor oppmurt peis ogden avgir veld7g lite varme. Det er denne vi skal bytte. Anonymkode: 457d6...32a Om jeg har forstått det riktig er litt av poenget med en klebersteinsovn at den magasinerer varmen veldig godt, så den fortsetter å varme etter at ilden har brent ut. Helt gull i gamle dager, med dårlig isolerte hus som ellers ble iskalde over natten. Til gjengjeld vil jeg tro det tar litt tid å varme den opp såpass at den begynner å avgi godt med varme. Store, åpne peiser er mest til pynt. De er i alle fall kjent for å varme skikkelig dårlig. Det høres ut som et veldig godt trekk å bytte den ut i en moderne rentbrennende vedovn. Dere må først og fremst se på hvor stort areale dere skal varme opp. Deretter må dere finne ut hvilken stil dere er ute etter. Klassisk, retro, moderne? Lukket eller med masse glass så dere kan se flammene? Støpejern eller plater? "Takhøy"? Innsyn fra begge sider? Hvilket budsjett har dere? Uansett hva dere faller ned på er en moderne, rentbrennende ovn veldig mye mer effektiv enn en gammel peis, og dere kommer til å merke stor forskjell på hvor mye varme den gir. Jeg foretrekker støpejernsovner selv, gjerne med glass så jeg ser flammene. Mange "plateovner" ser og føles litt billige og lite solide ut, synes jeg. Jeg har denne, og elsker den selv om den egentlig varmer litt mye for den lille stua mi. (Prisene har føket i været (antakelig som en følge av strømprisene og høyere etterspørsel), jeg tror jeg betalte under halvparten av den prisen i 2016.) Denne i grønt er forresten noe av det kuleste jeg har sett noensinne, og den er enda finere i virkeligheten. Men den passer dessverre ikke hvor som helst. Anonymkode: aa05f...7af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 4. desember 2021 #5 Del Skrevet 4. desember 2021 Vi byttet vanlig vedovn ut med varmelagrende vedovn nylig. Det var et godt valg. Bruker mye mindre ved, og dessuten holder den varmen i rommet lenge. Det er ikke lenger kaldt i stua om morgenen, selv om ikke fyrt siden kvelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #6 Del Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om jeg har forstått det riktig er litt av poenget med en klebersteinsovn at den magasinerer varmen veldig godt, så den fortsetter å varme etter at ilden har brent ut. Helt gull i gamle dager, med dårlig isolerte hus som ellers ble iskalde over natten. Til gjengjeld vil jeg tro det tar litt tid å varme den opp såpass at den begynner å avgi godt med varme. Store, åpne peiser er mest til pynt. De er i alle fall kjent for å varme skikkelig dårlig. Det høres ut som et veldig godt trekk å bytte den ut i en moderne rentbrennende vedovn. Dere må først og fremst se på hvor stort areale dere skal varme opp. Deretter må dere finne ut hvilken stil dere er ute etter. Klassisk, retro, moderne? Lukket eller med masse glass så dere kan se flammene? Støpejern eller plater? "Takhøy"? Innsyn fra begge sider? Hvilket budsjett har dere? Uansett hva dere faller ned på er en moderne, rentbrennende ovn veldig mye mer effektiv enn en gammel peis, og dere kommer til å merke stor forskjell på hvor mye varme den gir. Jeg foretrekker støpejernsovner selv, gjerne med glass så jeg ser flammene. Mange "plateovner" ser og føles litt billige og lite solide ut, synes jeg. Jeg har denne, og elsker den selv om den egentlig varmer litt mye for den lille stua mi. (Prisene har føket i været (antakelig som en følge av strømprisene og høyere etterspørsel), jeg tror jeg betalte under halvparten av den prisen i 2016.) Denne i grønt er forresten noe av det kuleste jeg har sett noensinne, og den er enda finere i virkeligheten. Men den passer dessverre ikke hvor som helst. Anonymkode: aa05f...7af Grunnflate i denne etg er 200 kvm. Stilen kan være både bonderomantisk eller moderne. Montering koster ofte endel med større ovner. Budsjett; helst under 60K. De var fine de du har linket til men virke litt små Anonymkode: 457d6...32a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #7 Del Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Grunnflate i denne etg er 200 kvm. Stilen kan være både bonderomantisk eller moderne. Montering koster ofte endel med større ovner. Budsjett; helst under 60K. De var fine de du har linket til men virke litt små Anonymkode: 457d6...32a Men skal dere varme opp 200 m2 med én peisovn? Da trenger dere i så fall en som gir mellom 12 000 og 16 000 W, om det som oppgis i linken fra Coop stemmer. Og dere har vel flere rom på den flaten, hvordan skal dere få spredd varmen fra rom til rom? Det er mulig å spre varmen litt med vifter og åpne dører, men dere bør nok tilpasse ovnen til rommet den skal stå i, og heller bruke litt strøm som tilleggsvarme i de andre rommene. Husk at det skal være mulig å oppholde seg i rommet der ovnen står også. Coop oppgir at det bør beregnes 60-80 W pr. m2. Anonymkode: aa05f...7af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #8 Del Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Men skal dere varme opp 200 m2 med én peisovn? Da trenger dere i så fall en som gir mellom 12 000 og 16 000 W, om det som oppgis i linken fra Coop stemmer. Og dere har vel flere rom på den flaten, hvordan skal dere få spredd varmen fra rom til rom? Det er mulig å spre varmen litt med vifter og åpne dører, men dere bør nok tilpasse ovnen til rommet den skal stå i, og heller bruke litt strøm som tilleggsvarme i de andre rommene. Husk at det skal være mulig å oppholde seg i rommet der ovnen står også. Coop oppgir at det bør beregnes 60-80 W pr. m2. Anonymkode: aa05f...7af Det er vannbåren varme i gulvene og rommene er ganske store. To stuer, kjøkken, kontor , entre og vaskerom. Anonymkode: 457d6...32a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #9 Del Skrevet 4. desember 2021 Hadde vært fint om den varmet stuene og kjøkkenet i det minste. Det er ca 120. Anonymkode: 457d6...32a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #10 Del Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hadde vært fint om den varmet stuene og kjøkkenet i det minste. Det er ca 120. Anonymkode: 457d6...32a Da må dere velge ovn etter arealet av disse rommene, og sørge for luftsirkulasjon så varmen får spredd seg. Anonymkode: aa05f...7af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå