Gå til innhold

Junk-food daglig…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det farlig å spise junkfood daglig? 
Hvor ille er det?

Jeg er ikke noe god på å lage mat, og har dårlige kjøkkenfasiliteter  i hybelen jeg bor i. I tillegg ikke noe glad i brødmat. De siste årene har det derfor blitt mye mat på bensinstasjon og gatekjøkken. 
Elsker pølser, burgere og fries, og det er jo lettvint. 
Er junk-food virkelig så farlig som alle skal ha det til?

Er det flere enn meg her som spiser mye junk-food?

Anonymkode: 7dcbd...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok litt usunt, ja.
Og du burde variere kosten mer og ikke bare spise junk/søppel.

Anonymkode: 8db0b...819

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er nok litt usunt, ja.
Og du burde variere kosten mer og ikke bare spise junk/søppel.

Anonymkode: 8db0b...819

Men det er jo så godt og enkelt! 
Hva er så ille med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ultraprosessert og som regel fullt av planteoljer og har lite protein. Med andre ord ikke slik mennesker er skapt for å spise. Når maten er ultraprosessert spiser man lett for mye, spesielt når den er en kombinasjon av fett og raske karbohydrater.

Hvis du ikke klarer å la være å spise slik mat hver dag, bør du nok i det minste prøve å faste litt. Periodisk faste er sunt av flere grunner, ikke minst for å gi kroppen en pause fra ting den egentlig ikke vil ha. Når jeg vet at jeg skal spise slik mat en dag, faster jeg før og/eller etter måltidet, evt. spiser noe ordentlig mat først så det blir lettere å begrense seg.

Anonymkode: 4f5eb...be0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du spiser på deg kreft. 

Anonymkode: e95b8...7f4

Kreft? Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs vel hvor fast/junk du vil ha det. Mange steder du kan kjøpe en burger av kvalitet, men om du kjøper på mcdonalds hver dag er det vel verre.

Anonymkode: 968a8...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren er vel at årene vil tette seg til pga fettet samt kolesterolet vil øke. Organene vil nok ta skade etterhvert. Du får jo ikke i deg det du trenger, bare masse fett. 

Anonymkode: 6fce1...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite Google-søk og du skjønner fort at junkfood hver dag ikke er særlig nyttig i lengden. 

https://www.ung.no/oss/mat/299606.html

https://forskning.no/overvekt/junkfood-virker-som-narkotika/855058

https://utforsksinnet.no/junkfood-har-en-negativ-innvirkning-pa-hjernen-din/

Og i tillegg til mye mye mer. Junkfood har en negativ effekt på psyken, kan føre til tykktarmskreft og er avhengighetsskapende blant annet. Mye av grunnen til at du synes det smaker såpass godt som det gjør er fordi du spiser det såpass ofte. Selv kunne jeg aldri tenkt meg å spise junkfood hver eneste dag, det høres faktisk ganske kvalmende ut, til tross for at jeg også kan like smaken av det en sjelden gang. Det finnes mat som smaker så utrolig mye bedre og ikke tar meg mer enn 15 min på kjøkkenet. Lager jeg da doble/triple porsjoner og fryser ned bruker jeg ikke mye tid på matlaging i løpet av en uke ;)  Har kanskje noe større kjøkken enn deg, men har også bodd i hybel uten særlig med fasiliteter, og det går fint an å lage raske, sunne retter likevel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint lage seg rask,sunn og enkel mat selv om man bor på hybel med lite kjøkken fasiliteter uten å måtte spise brødskiver. Har selv bodd på liten hybel,men levde ikke på junk eller brødskiver.

Anonymkode: db7b0...12b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør selvsagt spise mer variert, mindre fett, mindre sukker osv. og mer grønt, mer fiber.

Men jeg reagerer litt på at du bor på hybel jeg! Har du råd til å spise så mye mat ute? Det hadde aldri jeg som student i hvert fall.

Anonymkode: 99fa9...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: du risikerer en haug med helseproblemer.☹️

Elsker junkfood sjøl altså 😀

Men ikke hver dag :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at du syns det er både godt og enkelt, for det er det jo! 

Men som flere skriver, ikke bra for kroppen i det lange løp! Og så blir det vel dyrt for deg også? 

Anonymkode: f8bec...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvor ille er det?

Jeg er ikke noe god på å lage mat, og har dårlige kjøkkenfasiliteter  i hybelen jeg bor i. I tillegg ikke noe glad i brødmat. De siste årene har det derfor blitt mye mat på bensinstasjon og gatekjøkken. 

Elvis Presley døde av overvekt og stoffmisbruk, pga han levde på junkfood. Hadde han vært slank og i form hadde han nok ikke fått det dødelige hjerteinfarktet. 

Det er ikke sunt for kroppen din å spise junkfood hver dag. Det finnes mange ferdigretter å få kjøpt i dagligvarebutikkene som er sunnere enn den junkfooden din. Du har vel plass til en microovn der du bor? Der kan du varme opp ferdigretter fra Fjordland og lignende, det finnes alle slags retter som er langt sunnere enn burgere og friterte greier som fries. F.eks. laks og grønnsaker fra Fjordland.

Du finner sikkert noe du liker.

Anonymkode: 0e2cd...bc1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, junk food hver dag er ekstremt usunt. Allikevel vil det nok ta deg noen år å bli skikkelig syk, men livsstilssykdommer kan du få av for mye drittmat selv om vekta ikke går oppover. 

Anonymkode: f7ed7...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 5.12.2021 den 14.15):

Du bør selvsagt spise mer variert, mindre fett, mindre sukker osv. og mer grønt, mer fiber.

Men jeg reagerer litt på at du bor på hybel jeg! Har du råd til å spise så mye mat ute? Det hadde aldri jeg som student i hvert fall.

Anonymkode: 99fa9...7b4

Jeg er ikke student, jeg jobber! Men jeg bor alene, og da trenger jeg ikke mer enn en hybelleilighet…

«Fries before guys» 😂

Her jeg bor har jeg jo døgnåpen Esso, McDonalds, kebab- og pizzasjapper rett utenfor døra. Også er jeg mye ute i bil på jobben, så da kjøper jeg jo mat når jeg er sulten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2021 den 17.16):

Hvor ille er det?

Jeg elsker også junkfood 🙂

Ingen ting som slår baconpølse i brød med rekesalat og cola til frokost! Gjerne to stykk! 
Får jo både brød, kjøtt og sjømat da. Salat og meieriprodukter får jeg i cheesburger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furuholmen skrev (3 timer siden):

Jeg elsker også junkfood 🙂

Ingen ting som slår baconpølse i brød med rekesalat og cola til frokost! Gjerne to stykk! 
Får jo både brød, kjøtt og sjømat da. Salat og meieriprodukter får jeg i cheesburger.

Ååå… Baconpølse og rekesalat 😍❤️ 
Blir ofte det til frokost her og!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer masse ting i kroppen din i negativ forstand. 

Over flere år vil det føre til hjerteproblemer og risiko for økt kreft blant annet i tykktarmen.

Du bør få i deg frukt hver dag, og litt grønt.

I tillegg vil det gå utover din mentale tilstand. Mer utsatt for depresjon osv. 

Og om du ikke har begynt å legge på deg allerede vil du nok det før eller senere. Det er sinnssykt tungt å få det av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...