Gå til innhold

Vil jeg få arven etter min manns foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom min mann dør, vil jeg som enke arve hans foreldre eller vil arven gå direkte til min manns (våre) barn?

Anonymkode: 76161...ff5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lurer jeg på og! 

Anonymkode: 6a16e...d0a

Skrevet

Tror arven går til barna.

Anonymkode: 3b9b9...c70

• Liker 7
Skrevet

Les arveloven, den ligger på lovdata sine nettsider.

Anonymkode: cc16d...579

Skrevet

Nei, du arver ingenting etter dine svigerforeldre.  Din manns del av arven etter sine foreldre vil da gå direkte til hans barn. 

• Liker 13
Skrevet

Nei du arver ingen ting etter dine svigerforeldre. Det gjør du heller ikke om mannen din lever. Det er han som arver sine foreldre, ikke du. 
Er din mann død, går arven rett til barna hans ( og dine hvis dere har felles barn).

Anonymkode: 84b8a...069

• Liker 5
Skrevet

Takk for alle svarene! 😊

Anonymkode: 76161...ff5

Skrevet

Eneste måten å arve dem på er om de dør før mannen din (han arver dem), så dør han (du arver han igjen, som har arvet fra sine foreldre). 

Skrevet
Snurrepurre skrev (7 minutter siden):

Eneste måten å arve dem på er om de dør før mannen din (han arver dem), så dør han (du arver han igjen, som har arvet fra sine foreldre). 

Da arver vel barna faren. Om de er samboere og ikke har barn, arver vel evt hans søsken han? Arver samboere noe egentlig?

Anonymkode: 8b518...8ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da arver vel barna faren. Om de er samboere og ikke har barn, arver vel evt hans søsken han? Arver samboere noe egentlig?

I og med at hun skriver enke så tar jeg det for gitt at de er gift. Hun presiserer også «våre» barn. Hun arver da mannen sin, og kan sitte i uskifte til hun dør. (Barna arver ikke sin far før skifte blir gjort). 

• Liker 4
Skrevet
Snurrepurre skrev (1 minutt siden):

I og med at hun skriver enke så tar jeg det for gitt at de er gift. Hun presiserer også «våre» barn. Hun arver da mannen sin, og kan sitte i uskifte til hun dør. (Barna arver ikke sin far før skifte blir gjort). 

Ja sant. Men dette gjelder ikke samboere eller?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men for å svare på de andre spørsmålene: nei, samboere uten felles barn arver ingenting med mindre de har skrevet  et skikkelig testament.  

Er de samboere med felles barn så arver man inntil 4G. 

(dersom man ikke har livsarvinger så arver foreldrene til avdøde, deretter eventuelle søsken dersom foreldre ikke lever.)

Endret av Snurrepurre
Skrevet
Snurrepurre skrev (13 minutter siden):

Bare for å flisespikke, dersom de har mer verdier enn minstearv til sine barn - så kan de velge å skrive testamente som gir svigerdatter (eller andre) arv. Jeg vil tro det er veldig uvanlig.

Anonymkode: d2b79...8e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare for å flisespikke, dersom de har mer verdier enn minstearv til sine barn - så kan de velge å skrive testamente som gir svigerdatter (eller andre) arv. Jeg vil tro det er veldig uvanlig.

Anonymkode: d2b79...8e0

Tenker det er allmennkunnskap at man kan testamentere bort alt over pliktdelsarven 😬 men ja, du har helt rett. De kan selvfølgelig skrive henne inn i testamente; men da antar jeg hun er klar over det 😅 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...