AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #1 Skrevet 4. desember 2021 Noen som har dypere kjennskap til dette? Eller Fenger både Lindgren og Vestly fortsatt? Anonymkode: 361ac...bee
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #2 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Noen som har dypere kjennskap til dette? Eller Fenger både Lindgren og Vestly fortsatt? Anonymkode: 361ac...bee Obs autokorrekturen gjorde det til Vestby istedenfor Vestly🤣 Anonymkode: 361ac...bee 2
Isambard Skrevet 4. desember 2021 #3 Skrevet 4. desember 2021 (endret) Ja, det er litt lavt tempo og hverdagslig handling i bøkene til Vestly. Lindgren har fått god drahjelp av fantastisk filmatisering av Emil og Pippi. Filmene er faktisk mye bedre enn bøkene. Glemte å svare: Lindgren og Egner fenger fortsatt. Endret 4. desember 2021 av Isambard
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #4 Skrevet 4. desember 2021 Det fenger her. 3 og 4 åringen ser på Pippi på tv og hører på Ole Alexander og knerten på lydbok når de skal sove. Anonymkode: 6ad91...432 2
Daria Skrevet 4. desember 2021 #5 Skrevet 4. desember 2021 Vestly er mer utdatert på en del områder fordi hennes bøker i mye større grad er realisme og samtid, Lindgren er mer tidløst. Men hva som fenger er ganske individuelt - Vestlys eldste bøker fra 50-tallet sånn sett ganske utdatert allerede da jeg var barn på 80-tallet, og jeg elsket de gamle og de nye like høyt. 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #6 Skrevet 4. desember 2021 Spillelisten Anne Cath Vestly lydbok på Spotify fenget her, fra Åtte små, to store og en lastebil. Det er noe eget med stemmen hennes. 😊 Jente, 5 år elsker den. Anonymkode: e5bdc...391 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #7 Skrevet 4. desember 2021 nå kommer det ny Anne cath Vestly park i Lyngdal, så vil jo tro de blir mer aktuelle. I min barndom elsket jeg Anne cath Vestly. De er jo mer skrevet inn i den tiden da,og handler mer om barns liv med de det medfører. Vil nok tro mange av bøkene er aktuelle, som knerten etc, Det er også noen av de nyere bøkene og de nyeste Mormor og de åtte ungene bøkene som er aktuelle. noen andre blir mer "gamle". Tenker samtidig det kan være flott. Astrid Lindgren er jo mer tidløse, og handler mye mer om barn som leker. Jeg tenker samtidig- jeg elsket bøkene som bobsy barna og hardy guttene. de var jo skrevet for mine foreldre. Det kommer jo dermed litt Ann på om man lar barna bli kjent med bøkene. må samtidig si at Vestly var min favoritt forfatter og jeg har lest absolutt alle. Har spart mange av disse, bla alle guro bøkene. så jeg skal garantert lese de med mine barn når de blir gamle nok. Anonymkode: 64d88...ca8 1
ToveM Skrevet 4. desember 2021 #8 Skrevet 4. desember 2021 Elsket Aurora bøkene som liten. Og de var da ganske forut for sin tid. Der mor var advokat (tror jeg det var) og far stelte hjemme. Ikke så veldig vanlig på 60 tallet. 1
ElectricScum Skrevet 4. desember 2021 #9 Skrevet 4. desember 2021 Selv om jeg sannsynligvis har lest, sett eller hørt det meste av Anne-Cath Vestly i min barndom og syntes det var helt ok, så har alltid Lindgren fenget mye mer. Jeg oppfatter Lindgren som mer tidløst enn Vestly. Eventyret og fantasien i Lindgren sine historier fanget meg mye mer, emosjonelt sett (om man kan si det sånn) enn Vestly, som jeg tidvis syntes kunne bli litt traurig og hverdagslig. Men dette blir jo bare mine personlig preferanser.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. desember 2021 #10 Skrevet 4. desember 2021 ToveM skrev (1 minutt siden): Elsket Aurora bøkene som liten. Og de var da ganske forut for sin tid. Der mor var advokat (tror jeg det var) og far stelte hjemme. Ikke så veldig vanlig på 60 tallet. Ikke bare stelte far hjemme, han var hjemmepappa med nyfødte Sokrates. LAAAAAAAANGT forut forut for sin tid. Jeg elsket Aurora og Mormor til de 8 ungene og Alexander bøkene. Jeg har ikke hatt noe forhold til Knerten. Jeg har også lest Lindgren sine bøker. Jeg elsker både bøkene, filmene og TV seriene.
Valiza Skrevet 4. desember 2021 #11 Skrevet 4. desember 2021 Mine barn 4 og 8 liker bedre bøkene til Vestly bedre enn Lindgren. Han eldste hører de igjen og igjen 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #12 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Obs autokorrekturen gjorde det til Vestby istedenfor Vestly🤣 Anonymkode: 361ac...bee Det ville jeg tatt som et hint om å skru av autokorrektur-faenskapet. Det er bare fordummende! Anonymkode: 3c407...5be 1
Entern Skrevet 4. desember 2021 #13 Skrevet 4. desember 2021 Selvfølgelig er Vestly mer utdatert enn Lindgren, rent ved siden av at Vestly skrev traust sosialrealisme mens Lindgren skrev tidløse eventyr så er det stor forskjell kvalitetsmessig. Har ingenting imot Vestly altså 😀 Likte henne godt som bitteliten, men bøkene hennes festet seg ikke slik Lindgren og andre store barneforfattere som Milne og Jansson gjorde.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #14 Skrevet 4. desember 2021 Kommer vel helt an på ungen, men tipper de blir mer og mer utdatert. De blir fort litt kjedelige, lite fartsfylt og gammeldags for dagens barn. Men da 13-åringen her var liten, likte hun Pippi på tv og at vi leste Lotta i Bråkmakergata. Anonymkode: c3e89...ae1
Ginny Skrevet 4. desember 2021 #15 Skrevet 4. desember 2021 Vestlys fortellinger er nydelige, særlig når hun forteller dem selv. Jeg elsket bøkene hennes som barn! Men hun skisserer jo hverdag, med få unntak. Lindgren er og mye hverdag, men gjerne med mer eventyrvri, og enkelte av historiene hennes er jo rene eventyr. Noe av Lindgrens kan sies å være mer tidløst kanskje. Jeg sier ja takk begge deler ❤️
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #16 Skrevet 4. desember 2021 ToveM skrev (5 timer siden): Elsket Aurora bøkene som liten. Og de var da ganske forut for sin tid. Der mor var advokat (tror jeg det var) og far stelte hjemme. Ikke så veldig vanlig på 60 tallet. Og Guros mor var enslig mor og jobbet som vaktmester. 💪 Våre barn foretrekker Vestly. Kan hende vil de like Lindgren bedre når de blir litt større. Mener å huske at jeg selv elsket Vestly, og kun ville lese henne, frem til jeg ble rundt 8-9 år og begynte å lese litt annet. Anonymkode: 8fe38...1e9 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #17 Skrevet 4. desember 2021 Vestly er dørgende kjedelig. Likte det ikke som barn og orker ikke lese det for mine barn. Lindgren derimot er kjempebra! Lydbøker om Bakkebygrenda, Lotta, Pippi, Emil og Marikken har vært kjempepopulært her i huset. Anonymkode: 3f2b1...afd 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #18 Skrevet 7. desember 2021 Synes både Tove Jansson og Astrid Lindgren føles mer "tidløse" og evig aktuelle enn Anne Cath Vestly. Anonymkode: 17382...5f8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå