Gå til innhold

Coronatiltak - For lite, for sent...

NorthernLight

Anbefalte innlegg

En interessant kronikk i Dagbladet i dag fra : 

Mads Gilbert, overlege, professor emeritus, spesialist i anestesiologi, Gunnar Kvåle, professor emeritus i internasjonal helse, Knut Eldjarn, spesialist i indremedisin og geriatri, tidligere president i Legeforeningen, Jørn Klein, professor i mikrobiologi og smittevern, Universitetet i Sørøst-Norge, Dag Svanæs, professor i informatikk, NTNU, Gunhild Alvik Nyborg, lege, epidemiolog og samfunnsøkonom og Audun Helge Nerland, professor emeritus i mikrobiologi og immunologi

Hvor de skriver blant annet :

Sitat

Vi tror dessverre ikke disse nye, defensive tiltakene kan hindre ytterligere og rask spredning av omikron-mutanten med en ytterligere økning i innleggelser og dødstall. Både delta og omikron variantene sprer seg raskt også blant vaksinerte.

Det virker som regjeringen har lært lite av erfaringer vi allerede har høstet om hvor vanskelig det er å snu en stigende smittetrend. De nye tiltakene blir innført uten en god vurdering av mulige resultatet. Vi mener tiltakene er for svake og kommer for sent til å slå ned ny spredning.

Det betyr flere smittede, flere alvorlig syke, flere døde og økende belastning på et allerede underdimensjonert helsevesen med få reserver til å møte en ny smittebølge. Vi registrerer også en urovekkende dissonans og uenighet mellom våre øverste nasjonale fagmyndigheter.

https://www.dagbladet.no/meninger/for-lite-for-sent/74814053

Jeg er enig, anbefaler folk å lese artikkelen.

Hadde man tatt smitten mer alvorlig på ett tidligere tidspunkt med TISK som det var, massetesting, tiltak mot luftsmitte og obligatorisk testing på grensen så hadde vi hatt mye mindre smitte i samfunnet. 

Det har også kommet urovekkende nyheter fra Sør-Afrika . Hør hva den verdenskjente Harvard-utdannede epidemiologen Eric Feigl-Ding skriver på Twitter hva han mener om nyheter om at varianten er mild :

omicron1.jpg.47b0575f308e7931b31e5ac5f4639285.jpg
omicron.jpg.1be7109dd5b1f806b58cc6e7747f5c34.jpg

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg er også veldig enig. Dette er veldig tafatt av regjeringen, knapt har  gjort noe for å begrense smitte spredningen. Det samme gjelder FHI  som har gjort mye feil etter min mening,

Savner Erna og Høie

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (2 minutter siden):

Ja jeg er også veldig enig. Dette er veldig tafatt av regjeringen, knapt har  gjort noe for å begrense smitte spredningen. Det samme gjelder FHI  som har gjort mye feil etter min mening,

Savner Erna og Høie

Jeg er helt enig med deg. Dessverre så har de ikke tatt smitten alvorlig nok. En kan lure på hvorfor, er de naive?, eller er de bare tilhenger av svenske-strategi? , eller hører de blindt på FHI som stadig vekk tabber seg ut, sier mye rart og som har estimert feil flere gang? Hvem husker ikke - "Munnbind er en kulturell greie fra Asia og vil aldri bli anbefalt her". eller "Det var den pandemien, fra en FHI topp" osv.. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye for tidlig synes jeg😀På tide å leve livet og ikke bekymre seg så mye for dette, kommer til å være med oss for alltid

Endret av Loff77
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er dumme som brød. Når de etter et år med nedstengninger og tiltak får vite at samfunnet skal åpnes igjen, må man for all del ikke fortelle dem at det kanskje er lurt å være føre var - nei da, man må for all del feste for harde livet, ha åpne grenser, og dra på julebord etter reisen fra Afrika, applaudert av politikere som er like smarte.

Hva en overlege eller professor mener, er knekkende likegyldig - så lenge folk tror at de omtrent er udødelige etter å ha tatt vaksinen, er det tydeligvis ingenting som kan hindre dem i å "leve som normalt" når det er full brann i resten av verden.

Med denne innstillingen kan det være lurt å kjøpe aksjer hos vaksineprodusenter og begravelsesbyråer, for vi kommer neppe til å bli ferdig med korona i vår levetid.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mads Gilbert forsvarte terrorangrepene 11 september.

Han er helt i norgestoppen når det gjelder dårlig dømmekraft.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (17 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg. Dessverre så har de ikke tatt smitten alvorlig nok. En kan lure på hvorfor, er de naive?, eller er de bare tilhenger av svenske-strategi? , eller hører de blindt på FHI som stadig vekk tabber seg ut, sier mye rart og som har estimert feil flere gang? Hvem husker ikke - "Munnbind er en kulturell greie fra Asia og vil aldri bli anbefalt her". eller "Det var den pandemien, fra en FHI topp" osv.. 

Ja det er nesten ikke til å tro. 5 dager karantene er for kort,.Nærkontakter ( spesielt de i samme husstand og kjærester) bør i karantene. Jeg som sykepleier ,kan gå på jobb, om mannen min , eller barna er smittet, det kan få store konsekvenser om jeg tar med smitte på jobb 

Reagerer også veldig på FHI  og hvordan de  har kastet barn ut i det. Vi vet enda ikke nok om long covid, men nok til at det er bekymringsfullt..og at også barn rammes i stor grad. .. og dette

https://www.nrk.no/norge/fhi-leger-ba-forskere-endre-konklusjon-i-studie-om-barnesmitte-1.15703308

og nå med omicron  . hva venter de på ? 

Endret av Lana01
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltakene er for slappe, ja. Hvorfor vente med munnbindpåbud til omkron faktisk er påvist et sted? I og med at det spredde seg fra Sør Afrika til Norge på rekordtid; Er det virkelig grunn til å tro at det kommer til å holde seg unna resten av landet? Er det ikke bedre å være føre var? 
Og påbudet om «delvis hjemmekontor for de som kan» er jo en vits, all den tid de mindre seriøse arbeidsgiverne blant oss da innfører minimumsmålet med 50% hjemmekontor, selv der hvor jobbene fint kan gjøres hjemmefra 100%. Så da må folk stappe seg inn på fulle tog, busser, trikker og baner 50% av tiden da. Jeg er usikker på hvor mye det hjelper når det allerede er stapp fullt av skoleungdom og de som faktisk må møte på arbeidsplassen i rushen. 🙄

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sliter med å forstå at ikke alle kun er opptatt av korona.

Sitat

Tiltakene til Solberg-regjeringen i januar var altså mye sterkere enn de dagens regjering innfører. Da var maks fem personer tillatt på private sammenkomster utenfor eget hjem og maks ti personer på innendørs idrettsarrangement, kulturarrangement, seminarer osv.

Det var bare tillatt med inntil 200 personer der alle satt i fastmonterte seter, og det var alkoholforbud på serveringssteder og arrangementer. Disse tiltakene ble godt akseptert i befolkningen, trolig fordi de ble sett på som forholdsmessige og fornuftige

Slike tiltak ville neppe blitt mottatt på samme måte nå.

Sitat

La oss ta en hestekur nå, kommende 2-3 uker, for å slå ned smitten. Kanskje kan vi da slippe ny og mer smertefull nasjonal nedstenging i jule- og nyttårshelgen.

Rekk opp hånda dem som tror at den samme gjengen vil heie frem lettelser inn i julen? Hadde regjeringen gjort dette, ville de vært i Dagbladet igjen og klaget. Troverdigheten begynner å bli rimelig tynnslitt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (35 minutter siden):

En interessant kronikk i Dagbladet i dag fra : 

Mads Gilbert, overlege, professor emeritus, spesialist i anestesiologi, Gunnar Kvåle, professor emeritus i internasjonal helse, Knut Eldjarn, spesialist i indremedisin og geriatri, tidligere president i Legeforeningen, Jørn Klein, professor i mikrobiologi og smittevern, Universitetet i Sørøst-Norge, Dag Svanæs, professor i informatikk, NTNU, Gunhild Alvik Nyborg, lege, epidemiolog og samfunnsøkonom og Audun Helge Nerland, professor emeritus i mikrobiologi og immunologi

Hvor de skriver blant annet :

https://www.dagbladet.no/meninger/for-lite-for-sent/74814053

Jeg er enig, anbefaler folk å lese artikkelen.

Hadde man tatt smitten mer alvorlig på ett tidligere tidspunkt med TISK som det var, massetesting, tiltak mot luftsmitte og obligatorisk testing på grensen så hadde vi hatt mye mindre smitte i samfunnet. 

Det har også kommet urovekkende nyheter fra Sør-Afrika . Hør hva den verdenskjente Harvard-utdannede epidemiologen Eric Feigl-Ding skriver på Twitter hva han mener om nyheter om at varianten er mild :

omicron1.jpg.47b0575f308e7931b31e5ac5f4639285.jpg
omicron.jpg.1be7109dd5b1f806b58cc6e7747f5c34.jpg

Omikron er allerede spredd over hele verden så katten er forlengst ute av sekken..Et fantastiskt virus dette..ved neste store mutasjon har vi en regelrett dødsmaskin tenker jeg...

Litt rått parti av naturen å sende noe så perfekt mot en underlegen motstander som 8 milliarder egoistiske idioter men..we had it coming..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

appelsinjuice skrev (Akkurat nå):

Tiltakene er for slappe, ja. Hvorfor vente med munnbindpåbud til omkron faktisk er påvist et sted? I og med at det spredde seg fra Sør Afrika til Norge på rekordtid; Er det virkelig grunn til å tro at det kommer til å holde seg unna resten av landet? Er det ikke bedre å være føre var? 
Og påbudet om «delvis hjemmekontor for de som kan» er jo en vits, all den tid de mindre seriøse arbeidsgiverne blant oss da innfører minimumsmålet med 50% hjemmekontor, selv der hvor jobbene fint kan gjøres hjemmefra 100%. Så da må folk stappe seg inn på fulle tog, busser, trikker og baner 50% av tiden da. Jeg er usikker på hvor mye det hjelper når det allerede er stapp fullt av skoleungdom og de som faktisk må møte på arbeidsplassen i rushen. 🙄

Det er mye bedre å være føre var enn etter snar...Er det feks hull i taket på hytta og det regner inn, så ville de fleste fikset det kjapt, ikke ventet til det var 30cm vann over hele hytta....Omicron virker å være meget smittsom, har lest at flere eksperter tyder på at den kan til og med være 2-3 ganger mer smittsom enn delta varianten. eller mer? Bedrifter som har mulighet til det burde få folk på hjemmekontor, karantene reglene må strammes inn, og munnbindpåbud må innføres over hele landet osv. Man må også få fart på booster dosene osv. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (13 minutter siden):

Jeg som sykepleier ,kan gå på jobb, om mannen min , eller barna er smittet, det kan få store konsekvenser om jeg tar med smitte på jobb 

Det henger jo ikke på greip... Det er utrolig at de har så slappe regler... 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er for tidlig å dømme den nye regjeringen. De har innført en del nye tiltak allerede, og det kan fort komme mer.

Jeg mener dette handler om å finne en balanse. En mellomting mellom å la det skure og stenge ned alt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er for tidlig å dømme den nye regjeringen. De har innført en del nye tiltak allerede, og det kan fort komme mer.

Jeg mener dette handler om å finne en balanse. En mellomting mellom å la det skure og stenge ned alt.

Det er ikke noe balanse i vateret der... bobla er langt utenfor streken... De har håndtert smitten meget dårlig.. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (6 minutter siden):

Det er mye bedre å være føre var enn etter snar...Er det feks hull i taket på hytta og det regner inn, så ville de fleste fikset det kjapt, ikke ventet til det var 30cm vann over hele hytta....Omicron virker å være meget smittsom, har lest at flere eksperter tyder på at den kan til og med være 2-3 ganger mer smittsom enn delta varianten. eller mer? Bedrifter som har mulighet til det burde få folk på hjemmekontor, karantene reglene må strammes inn, og munnbindpåbud må innføres over hele landet osv. Man må også få fart på booster dosene osv. 

Vel, man har nok vært føre-var litt for mye. Da blir tiltakstrettheten slik den er nå. Selv med strenge tiltak vil etterlevelsen bli markant dårligere denne gangen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
NorthernLight skrev (1 minutt siden):

Det er ikke noe balanse i vateret der... bobla er langt utenfor streken... De har håndtert smitten meget dårlig.. 

Vi får se.

Jeg stusser også over at det ikke er strenger regler når man har smitte i huset.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (2 minutter siden):

Jeg stusser også over at det ikke er strenger regler når man har smitte i huset.

Ja det er det veldig mange som stusser over. Helsedirektoratet ville ha flere i karantene, men regjeringen og FHI ville ikke det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Hanne Skartveit i VG skriver i dag:

Sitat

Den store forskjellen fra den gangen er at vi vet mer nå. Både om risikoen ved smitte, og om kostnadene ved nedstengning. Elever og studenter har i lange perioder gjennom nesten to år fått svært redusert og ofte mangelfull undervisning. Mange nordmenn har mistet jobben, eller blitt permittert. Bedrifter har gått overende. De sårbare blant oss har lidd mest under isolasjon og nedstengning. Men mange flere har slitt når Norge har stengt ned.

Må ha forståelse i folket

Forskjellen i interesser mellom generasjonene er også mye tydeligere nå. For de eldre handler det fortsatt mest om å redde liv og helse - mens det for de yngre handler om å redde fremtid og forstand. Samtidig vet de unge at de ikke blir særlig syke hvis de blir smittet. Det kan være vanskelig å overbevise dem om nye svært inngripende tiltak - eller i verste fall en ny nedstengning. Og kanskje også å overbevise foreldrene deres.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/wO4gwA/jonas-og-erna-i-coronastrid

Om de eldre ønsker nye tiltak må de nok tåle å legge mer på bordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper tonen i debatten snur en del hvis det faktisk viser seg at denne nye varianten går hardt ut over de minste barna. Om viljen til å "redde bestemor" ikke er helt til stede lenger, så vil jeg tro viljen til å skjerme de minste er langt større. 

Veldig usikker på hvordan man skal tolke de økte innleggelsene av denne gruppen i Sør Afrika. Håper det beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...