AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #1 Skrevet 4. desember 2021 Vi har nylig vært igjennom covid så vi har tilgang på covid-pass, søster til samboer har ikke covid-pass. Vi skal til Sverige imorgen for å feire 9 års dagen til nevøen dems, så vi er litt stressa for alle nye tiltak! Noen som vet om vi i det hele tatt kommer inn slik tiltaken er nå? Og om vi kommer inn, kommer jeg inn igjen til Norge uten pass? Jeg regner jo med det, men jeg har aldri hatt pass før, og har kun førerkort. Hvordan blir det om det er kontroll på grensa? Jeg regner med de godtar helsenorge og førerkort? De kan jo ikke akkurat la meg bli igjen ute på grensa😂Merker jeg er nødt til å skaffe meg pass. Men hovedspm er vel om vi kommet inn? Jeg vil ikke høre noen kommentarer om at vi ikke bør reise, for vi to er immune enn så lenge, og det er to små gutter under 10 år som har gledet seg i flere mnd. Søstra til samboer burde såklart ha tatt test, men vi visste jo ikke om alt som skulle skje de siste dagene ifh omikron Anonymkode: e75e5...3f9
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #2 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vil ikke høre noen kommentarer om at vi ikke bør reise, for vi to er immune enn så lenge, Anonymkode: e75e5...3f9 Nei, det er dere ikke. Prøvd å google "innreise til Sverige"? Anonymkode: 2f766...676 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #3 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det er dere ikke. Prøvd å google "innreise til Sverige"? Anonymkode: 2f766...676 Vi er like immune mot den type covid som alle vaksinerte er jo Men man er såklart aldri 100% immun! Sier seg vel selv. Ja jeg har googlet og ingenting er nylig oppdatert. Anonymkode: e75e5...3f9 1
Loff77 Skrevet 4. desember 2021 #4 Skrevet 4. desember 2021 Søster til samboer : Du må ha attest på negativ test tatt i løpet av de siste 24 timene før du ankommer Norge. Godkjente testmetoder er PCR-test eller antigen hurtigtest. Les mer om kravene til attesten i eget kapittel lenger ned. Du må fylle ut registreringsskjema for innreisende. Skjemaet er digitalt og kan tidligst fylles ut 72 timer før innreise. Du finner skjemaet her. Du må teste deg ved ankomst. Dette er en antigen hurtigtest og du må vente på teststedet til svaret er klart. Det finnes noen unntak, se her. Dersom det ikke er en teststasjon der du ankommer landet eller den er stengt, skal du i løpet av 24 timer ta en antigen hurtigtest test på en offentlig teststasjon eller selvtest. Du skal i reisekarantene. Reisekarantenen kan gjennomføres i eget hjem eller på annet egnet oppholdssted.Dersom du ikke har et egnet oppholdssted, kan du få tilbud om karantenehotell ved ankomst. Hovedregelen er reisekarantene i 10 døgn.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #5 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi er like immune mot den type covid som alle vaksinerte er jo Men man er såklart aldri 100% immun! Sier seg vel selv. Ja jeg har googlet og ingenting er nylig oppdatert. Anonymkode: e75e5...3f9 "Immun" betyr at man er 100% beskyttet, det går ikke an å være 90% immun. Dette kom opp da jeg googlet: https://www.opplevsverige.no/reiserad-korona-i-sverige/ oppdater 5 dager siden https://www.helsenorge.no/koronavirus/reise/#råd-før-reiser-til-utlandet har lenker til blant annet Reopen-eu som har oversikt over alle land i EU/EØS. Anonymkode: 2f766...676 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #6 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi er like immune mot den type covid som alle vaksinerte er jo Men man er såklart aldri 100% immun! Sier seg vel selv. Ja jeg har googlet og ingenting er nylig oppdatert. Anonymkode: e75e5...3f9 Har du fulgt med på nyhetene i det siste? Det har kommet en ny variant som kan bli den dominerende. Selv de vaksinerte blir smitta. Så det er ingen garanti for at du faktisk er imun selvom du har hatt vanlig covid 19 Anonymkode: 9c0c2...8d2 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #7 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du fulgt med på nyhetene i det siste? Det har kommet en ny variant som kan bli den dominerende. Selv de vaksinerte blir smitta. Så det er ingen garanti for at du faktisk er imun selvom du har hatt vanlig covid 19 Anonymkode: 9c0c2...8d2 Ingen er immune mot noen former for koronasmitte. Men det er ikke det tråden handler om. Anonymkode: 2f766...676 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #8 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du fulgt med på nyhetene i det siste? Det har kommet en ny variant som kan bli den dominerende. Selv de vaksinerte blir smitta. Så det er ingen garanti for at du faktisk er imun selvom du har hatt vanlig covid 19 Anonymkode: 9c0c2...8d2 Hvorfor henger dere dere opp i immunitet. Jeg gir da faen i om immunitet var feil ord av meg å bruke. Poenget var hva tiltakene for å komme ut av Norge er. Komme inn gjør man uansett hva, så lenge man har norskt pass. Myndigheter kan ikke nekte en nordmann inn i Norge. Men ja det er hovedsaklig inn i Sverige vi er usikker på reglene for. Anonymkode: e75e5...3f9 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #9 Skrevet 4. desember 2021 Mener du vanlig, norsk pass? Det er passfrihet i Norden, er det ikke? Eller tenker du på coronapass? Anonymkode: 5dfc1...68d 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #10 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du fulgt med på nyhetene i det siste? Det har kommet en ny variant som kan bli den dominerende. Selv de vaksinerte blir smitta. Så det er ingen garanti for at du faktisk er imun selvom du har hatt vanlig covid 19 Anonymkode: 9c0c2...8d2 Og nei jeg har ikke fulgt med på nyhetene siste halvåret. Jeg bruker munnbind, holder avstand og følger tiltakene selvom alle andre har gått videre. Orker ikke se alt hysteriet lengre, skal vaksinere meg om et par mnd. Gode sjanser for at denne nye varianten er mildere, men at vaksina ikke hjelper. Jeg er klar over denne varianten og at man ikke bør reise ut og inn av landet. Jeg har ikkr vært i noe annet land på snart 4 år, inkl sverige. Så nå skal vi i bursdag til 2 barn som fortjener å se familien sin. Vi er 7stk der og de andre er fullvaksinerte. Alt jeg ønsket å vite er hvor strengt det er med pass inn i Norge nå, og evt om vi kommer oss inn i det hele tatt. Leste nå at det var teststasjon på grensa, så regner med at det holder. Anonymkode: e75e5...3f9 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #11 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mener du vanlig, norsk pass? Det er passfrihet i Norden, er det ikke? Eller tenker du på coronapass? Anonymkode: 5dfc1...68d Tenkte på vanlig pass ja, det står jeg trenger gyldig ID inn til Norge igjen? Men har kun førerkort eller bankkort, aldri hatt pass. Anonymkode: e75e5...3f9
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #12 Skrevet 4. desember 2021 Som legitimasjon holder det med førerkort, vil jeg tro. Trenger ikke pass til Sverige. Anonymkode: 5dfc1...68d
Lea Skrevet 4. desember 2021 #13 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenkte på vanlig pass ja, det står jeg trenger gyldig ID inn til Norge igjen? Men har kun førerkort eller bankkort, aldri hatt pass. Anonymkode: e75e5...3f9 Trenger ikke pass fra Sverige til Norge og motsatt😁
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #14 Skrevet 4. desember 2021 Lea skrev (8 minutter siden): Trenger ikke pass fra Sverige til Norge og motsatt😁 Takk for svar!! Nice, jeg så det var teststasjon på grensa vi skal over så blir den negativ der så er det jo greit og betryggende! Anonymkode: e75e5...3f9
Skedmotun Skrevet 25. desember 2021 #15 Skrevet 25. desember 2021 Utrolig verre å reise til sverige i den tiden bare attest og innsjekking bagasje og dritt fulle mennesker
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #16 Skrevet 27. desember 2021 Reiser over til Norge fra Sverige idag. Det står at selvtest er godkjent. Test ska tas innen 24 timer Etter ankomst. Har kjøpt selvtest og ska teste meg når jeg er hjemme i Oslo. Tar kollektiv så kan ikke teste meg på grensestation. Men Hvordan ska norsk stat se at jeg har testet meg? Kontrollere? Er det noe sted jeg ska registrere selve testen el bilde? Eller ringer dem opp meg og spørr? Noen som vet? Anonymkode: d8f30...a2b
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #17 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Reiser over til Norge fra Sverige idag. Det står at selvtest er godkjent. Test ska tas innen 24 timer Etter ankomst. Har kjøpt selvtest og ska teste meg når jeg er hjemme i Oslo. Tar kollektiv så kan ikke teste meg på grensestation. Men Hvordan ska norsk stat se at jeg har testet meg? Kontrollere? Er det noe sted jeg ska registrere selve testen el bilde? Eller ringer dem opp meg og spørr? Noen som vet? Anonymkode: d8f30...a2b Ts her. Jeg vet bare at når vi dro dit for 3 uker siden så registrertr vi oss på nettet for innreisen. De har innreise-skjema, og søster til samboer ble ringt opp. Hun er den eneste av oss som ikke hadde koronapass. Litt usikker mtp kollektivt men mulig du må registrere deg? Du kan evt høre med de som jobber på toget/bussen. Tror kanskje det er hakket strengere inn til Sverige enn til Norge. Anonymkode: e75e5...3f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå