Gå til innhold

Barn (straks to) har sluttet å sove på dagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en jente født i februar 2020, hun er altså snart to år. Hun har vel egentlig kutta ut denne sovingen på dagtid helt av seg selv nå.. Vi har time på helsestasjonen i februar så jeg skal selvfølgelig spørre da, men det jeg tenker her er at hun sover fortsatt masse på nett så er det ok? Hun har en storesøster som stoppet å sove på dagtid når hun var 2.5. hører gjerne erfaringer fra dere. Hun vil ikke sove i bhg heller. ☺️

Anonymkode: a571d...92d

Skrevet

Det er jo bra egentlig da, min sluttet helt og sove hjemme når han var 18mnd og var vel rundt 22mnd da han sluttet i bhg, De må jo ikke sove på dagen når de ikke trenger eller har lyst tenker jeg,men trenger hun det så er det jo dumt, min sov fra 20-8-9 fra 22mnd alder, før det sovnet han rundt 21 og sov til 9-10 tiden

Anonymkode: 5c0b0...a90

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo bra egentlig da, min sluttet helt og sove hjemme når han var 18mnd og var vel rundt 22mnd da han sluttet i bhg, De må jo ikke sove på dagen når de ikke trenger eller har lyst tenker jeg,men trenger hun det så er det jo dumt, min sov fra 20-8-9 fra 22mnd alder, før det sovnet han rundt 21 og sov til 9-10 tiden

Takk! Jeg tenker som deg at det går bra siden hun sover veldig fint og bra på kvelden. Det var derimot bhg litt uenig i. Men de sa at hun ikke oppførte seg trøtt eller sliten i bhg. Men at det var vanlig at alle barn sov..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk! Jeg tenker som deg at det går bra siden hun sover veldig fint og bra på kvelden. Det var derimot bhg litt uenig i. Men de sa at hun ikke oppførte seg trøtt eller sliten i bhg. Men at det var vanlig at alle barn sov..

bhg sa det samme her, men jeg tok ikke med vogna hans, er ikke bhg som bestemmer, så det er bare og si at hun har slutta

• Liker 4
Skrevet

Så lenge hun er noenlunde våken og opplagt uten lur så er det jo ingenting negativt med å kutte sovingen. Og hva er alternativet egentlig? Dere kan jo ikke tvinge henne til å sove 😅 og det kan ikke bhg heller..

Anonymkode: 08a13...092

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

De ansatte på småbarnsavdelingene sier gjerne det fordi de liker det best når alle ungene sover, da får de nemlig tid til å drikke kaffe og så slipper de å underholde for en stund. 

Anonymkode: f98ad...e87

• Liker 3
Skrevet

Min eldste sluttet å sove på dagen da han var 13 mnt. Det var ikke snakk om å få ham til å sove. Han sov jo bare max 7 timer i døgnet.. Han fikk sovemedisin, null effekt, til slutt ble han lagt inn på søvnlab. på Ullevål, da var han to år. Konklusjon? Han trengte ikke mer søvn. Nå er han voksen, og tok igjen tapt søvn da han var tenåring😂(Til gjengjeld sov yngstemann 12 timer på natta + 3-4 timer på dagen til han var nesten 4 år. Så begge ytterpunkter liksom.)

Anonymkode: 64a1d...bb8

• Liker 2
Skrevet

Mine sov hele natten fra de var 5 uker gamle. Måtte vekke dem for å amme dem, men de sovnet fort igjen. Etter at de fikk et grøtmåltid om kvelden, sov de 8-10 timer hele natten. Prisen å betale var 1-åringer som sluttet å sove på dagtid. Men jeg har aldri hatt noe problem med dette. Ingen andre var bekymret heller. 
Barnehagens ansatte med «behov» for en fredelig siesta driter jeg i. 

Anonymkode: 4827c...560

• Liker 1
Skrevet

Vår hadde en periode rett før 2 år der han ikke sov på dagtid, men i barnehagen lå han og slappa av i vogna i over en time. Så ble det forandringer hjemme og i barnehagen som gjorde at barnehagedagen ble mer slitsom og han sov dårligere på natta, og begynte å sove på dagen igjen. Jeg tenker at hvis han hadde stoppa da hadde jeg ikke stressa med det. Hva skal man gjøre, liksom? Det er litt tidlig at de voksne skal bestemme at dagsovinga er over, men ser ikke problemet med at barnehagen slutter selv, spesielt ikke så lenge nattesøvnen er bra. 

Anonymkode: 91785...d0c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De ansatte på småbarnsavdelingene sier gjerne det fordi de liker det best når alle ungene sover, da får de nemlig tid til å drikke kaffe og så slipper de å underholde for en stund. 

Ja, det passer dem neppe å ha ett barn som ikke sover. Men de kan jo ikke akkurat tvinge barnet til å sove heller. Bedre at hun slutter av seg selv og det går greit, enn slik vi hadde det - en overgangsperiode på mer enn ett år rundt 3-4 års alder, hvor det ble mye gråt, sinne og stress enten barnet sov eller ikke sov. 

Anonymkode: 615be...e6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uff, håper ikke dette stemmer 😔

Jeg jobber på småbarnsavdeling og vi har barn som sover 2 lurer, 1 lur (kort eller lang) og noen som ikke sover i det hele tatt. Barna først alltid!

Ikke alltid at ting passer helt inn i dagsplanen, men barnas behov først, alltid.

Anonymkode: 53c3d...9f7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei. Jeg har en jente født i februar 2020, hun er altså snart to år. Hun har vel egentlig kutta ut denne sovingen på dagtid helt av seg selv nå.. Vi har time på helsestasjonen i februar så jeg skal selvfølgelig spørre da, men det jeg tenker her er at hun sover fortsatt masse på nett så er det ok? Hun har en storesøster som stoppet å sove på dagtid når hun var 2.5. hører gjerne erfaringer fra dere. Hun vil ikke sove i bhg heller. ☺️

Mine stoppet tidlig å sove på dag og sov natt og var uthvilt. Det der regulerer de selv. Tar det 2timer å legge de for en dupp på 15min er det bare å gi opp. Opp hun klarer seg uten søvn på dagen merker du jo fort. Noen ganger kan det allikevel være behov for en liten dupp.Ikke alle sover dagdupp i mange år.

Anonymkode: ba7f9...730

• Liker 1
Skrevet

Helt ok. Barna mine sov på dagtid til de var ca 1,5 år. Da stoppet de selv 

Anonymkode: 99ee0...3d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi måtte selv slutte med dagsoving rundt 18,19 mnd fordi hun klarte jo ikke å sove. Samtidig ble hun trøtt i 17 tiden, og da var det bare å legge litt tidligere rundt 19 istede. 

Litt slit på ettermiddagen med en trøtt unge, men det går seg til 😊

Anonymkode: 738fa...0af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Søvn er viktig for barns utvikling og hjernens utvikling. Spesielt i barnehagen hvor det er mye inntrykk, opplevelser, støy og overganger. Barn bør få tilbud om hvil helt opp i 3 års alder. Sovner de ikke er det greit men de må få muligheten til å slappe av hver dag. Og skulle det skje at de sovner bør de få mimst en time. Hjernen renser opp og gir gode vilkår for vekst, kognitiv utvikling og generell utvikling når de dubber på dagtid. Rart  bhg ikke begrunner med dette. Vil hun ikke i vogn, kanskje madrass med lydbok? Kos?smokk?

Anonymkode: 6d1be...3dd

• Liker 2
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Snakk om generalisering. I sovetiden rekker man kun gjennomføre pauser, rydde kjøkken, møte, vaske border, forbrede til neste dag eller annet forfallent arbeid. Max 1 time før første våkner igjen. Tydeligvis null peiling på arbeid med barn du.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, det passer dem neppe å ha ett barn som ikke sover. Men de kan jo ikke akkurat tvinge barnet til å sove heller. Bedre at hun slutter av seg selv og det går greit, enn slik vi hadde det - en overgangsperiode på mer enn ett år rundt 3-4 års alder, hvor det ble mye gråt, sinne og stress enten barnet sov eller ikke sov. 

Anonymkode: 615be...e6d

Hvorfor skal ikke det passe? Vi får jo ikke alltid de til å sove likt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så lenge hun er noenlunde våken og opplagt uten lur så er det jo ingenting negativt med å kutte sovingen. Og hva er alternativet egentlig? Dere kan jo ikke tvinge henne til å sove 😅 og det kan ikke bhg heller..

Anonymkode: 08a13...092

Nettopp dette som er riktig. Om hun ikke vil sove, så kan man ikke tvinge henne. Akkurat som at man ikke skal nekte de som trenger det å sove en dupp. 

Overgangen fra å sove til å ikke sove lenger, kan være tøff for både barnet, foreldrene og bhg. 

Ikke lett for barnet eller bhg å ha barn som detter av stolen til 2 måltidet fordi at barnet sovner, og hele ettermiddag er alt krise for barnet. Men ikke lett for foreldrene med ett barn som ikke vil legge deg til normaltid på kvelden heller å holder det gående. 

Heldigvis så er det en overgang som oftest ikke varer alt for lenge 😊

Anonymkode: 58e0e...05e

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

For noe tull

Anonymkode: 3e07b...12b

• Liker 2
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Vår kutta også ut dagsoving en god stund før hun fylte 2. 

I barnehagen pleide hun ofte å hvile litt midt på dagen mens de andre sov, men var ikke interessert i å sove. 

Anonymkode: 90082...cd9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...