mingus Skrevet 4. desember 2021 #1 Skrevet 4. desember 2021 (endret) Leser om det hvert år, naboer som blir forstyrret av julehuset som blinker med alle fargene, den digre oppblåste julenissen fra Europris og de lysende reinsdyrene osv. Vi har en del multicolor og animerte istapper langs hustaket, pluss litt glitrende nisseslede og pynt innover på eiendommen. Alt skrur seg av med timer klokken 23, så folk skal få sove og regningen ikke blir høy. Hadde du blitt sur på oss? Vi tenkte å henge opp litt til, har en stor mørk hage og elsker julelys, men man vil jo ikke være til bry for naboene. Har ingen oppblåste julenisser eller store greier, men det er jo det mest fargerike julehuset i gaten. Det er ikke så voldsomt som dette, men jeg skulle ønske det. Endret 4. desember 2021 av mingus 1
Gjest Blondie65 Skrevet 4. desember 2021 #2 Skrevet 4. desember 2021 Jeg synes julepynt sjelden er pent, men at varm hvite lys som ikke blinker kan bidra til julestemning og lys i mørket. Alt annet - dvs farger, oppblåste nisser, blinking, lysende reinsdyr, animerte istapper osv. - er aldeles heslig. MEN: så lenge dette ikke blinker slik at jeg ser det inne fra mitt soverom eller fra sofaen i min stue - gir jeg blanke i at naboen har blod harry smak (i mine øyne). Pynt med det du vil.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #3 Skrevet 4. desember 2021 mingus skrev (6 minutter siden): Leser om det hvert år, naboer som blir forstyrret av julehuset som blinker med alle fargene, den digre oppblåste julenissen fra Europris og de lysende reinsdyrene osv. Vi har en del multicolor og animerte istapper langs hustaket, pluss litt glitrende nisseslede og pynt innover på eiendommen. Alt skrur seg av med timer klokken 23, så folk skal få sove og regningen ikke blir høy. Hadde du blitt sur på oss? Vi tenkte å henge opp litt til, har en stor mørk hage og elsker julelys, men man vil jo ikke være til bry for naboene. Har ingen oppblåste julenisser eller store greier, men det er jo det mest fargerike julehuset i gaten. Det er ikke så voldsomt som dette, men jeg skulle ønske det. de kan pynte så mye de vil, bryr ikke meg, lyser veldig opp i mørket da Anonymkode: 9dd05...570 6
mingus Skrevet 4. desember 2021 Forfatter #4 Skrevet 4. desember 2021 Det er jo ikke vits i å kalle det blodharry da, jeg kan jo ikke komme her på mitt høye reinsdyr og kalle naboens ensfargede julelys kjedelige og puslete fordi jeg liker det litt mer fargerikt. Men takk for ditt bidrag, de går som sagt av klokken 23, så jeg antar de ikke ødelegger nattesøvnen til folk. 5
mingus Skrevet 4. desember 2021 Forfatter #5 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): de kan pynte så mye de vil, bryr ikke meg, lyser veldig opp i mørket da Anonymkode: 9dd05...570 Det er jo mørketid, da er det ekstra koselig med litt lys og farge. 3
Leo Skrevet 4. desember 2021 #6 Skrevet 4. desember 2021 Jeg synes ikke det er pent når det overdrives, men så lenge du ikke har blinkende, og da spesielt blått, lys som jeg kan se så går det greit. 12
Gjest Blondie65 Skrevet 4. desember 2021 #7 Skrevet 4. desember 2021 mingus skrev (1 minutt siden): Det er jo ikke vits i å kalle det blodharry da, jeg kan jo ikke komme her på mitt høye reinsdyr og kalle naboens ensfargede julelys kjedelige og puslete fordi jeg liker det litt mer fargerikt. Men takk for ditt bidrag, de går som sagt av klokken 23, så jeg antar de ikke ødelegger nattesøvnen til folk. Jo det kan jeg, akkurat som du kan kalle mine varm hvite møkk kjedelig. Du spurte hva jeg synes. Jeg synes det er drit stygt. Men det er ikke mitt problem, for jeg blander meg ikke med mindre jeg sitter på hjemmekontor og blir forstyrret av migrene blinkende lys. DA ville jeg blandet meg - 24 timer i døgnet. Hvis jeg kan unngå å bli forstyrret av det inne i min stue blander jeg meg ikke. Du står fritt til å pynte med estetisk heslige ting så mye du lyster, så lenge det ikke forstyrrer meg inne i min bolig med blinking. At det synes fra verdensrommet plager ikke meg, så lenge det ikke gir blinkende virkning inne i min bolig.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #8 Skrevet 4. desember 2021 Tja, jeg ble litt forbannet da naboen satt et juletre med blinkende julelys rett utenfor soveromsvinduet mitt. Som blinket døgnet rundt… Utover det tåler jeg det meste… Anonymkode: fb332...8cd 9
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #9 Skrevet 4. desember 2021 mingus skrev (29 minutter siden): Det er jo ikke vits i å kalle det blodharry da, jeg kan jo ikke komme her på mitt høye reinsdyr og kalle naboens ensfargede julelys kjedelige og puslete fordi jeg liker det litt mer fargerikt. Men takk for ditt bidrag, de går som sagt av klokken 23, så jeg antar de ikke ødelegger nattesøvnen til folk. Enig. Anser folk som må fortelle at andres smak er Harry og stygg som litt uintelligente og uten folkeskikk Anonymkode: 34721...ed4 6
celmarith Skrevet 4. desember 2021 #10 Skrevet 4. desember 2021 Her kan naboen ha så mye julelys han bare vil, jeg har ingen naboer så tett innpå meg at det blir plagsomt. Uansett så hadde jeg nok ikke orket å irritere meg over det, hadde nok bare investert i lystette gardiner til soverommet. 1
Eneri Skrevet 4. desember 2021 #11 Skrevet 4. desember 2021 Blondie65 skrev (30 minutter siden): Jeg synes julepynt sjelden er pent, men at varm hvite lys som ikke blinker kan bidra til julestemning og lys i mørket. Alt annet - dvs farger, oppblåste nisser, blinking, lysende reinsdyr, animerte istapper osv. - er aldeles heslig. MEN: så lenge dette ikke blinker slik at jeg ser det inne fra mitt soverom eller fra sofaen i min stue - gir jeg blanke i at naboen har blod harry smak (i mine øyne). Pynt med det du vil. Akkurat slik er min holdning også! Og jeg forundres jo over folk som velger å ramme inn soveromsvinduet sitt med lys som blinker hele døgnet, ha en blinkende blå lysstreng surret oppover flaggstanga, eller ha en enorm luftfylt nisse -høyere enn sitt enetasjes hus - der et aggregat durer og går hele tida for å fylle på luft og nissen stadig truer med å fly sin vei pga vi bor i værharde nord.... Så syns nok de det er kjedelig og stusslig med vår pynt som begrenser seg til et minijulette med varmhvite lys på trappa+lys langs rekkverket på altanen. Av den ikke-blinkende sorten. 10
GammelKaktus Skrevet 4. desember 2021 #12 Skrevet 4. desember 2021 Har ikke problemer med at naboene pynter, har et par i nabolaget som pynter som bildet ts har lagt ved og synes det er helt flott. Synes det er koselig med lys, vil heller ha mye pynt enn ingenting. 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #13 Skrevet 4. desember 2021 Overlesset fargerik julepynt er ikke pent men kan være hyggelig og morsomt når der er mørkt. Jeg syns folk kan få pynte som de vil, men grensen min går ved blinking som plager til naboer. Anonymkode: bbd6f...5f1 2
Jensine Skrevet 4. desember 2021 #14 Skrevet 4. desember 2021 Syns man kan prøve å unngå kaldt eller blinkende lys som treffer naboers vinduer. Er en grunn til at et trist hotellrom på film alltid blir tegnet opp med en lysende reklameplakat inn gjennom vinduet. 7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #15 Skrevet 4. desember 2021 Elsker det! Bodde tidligere her: https://www.nrk.no/sorlandet/julestemning-i-voieasen-1.15266236 😅 I år blir nok litt stusselig til sammenligning. Pynter selv, men lite ute. Anonymkode: e1383...d18 2
GulSitron Skrevet 4. desember 2021 #16 Skrevet 4. desember 2021 Spørs helt på intensitet på lyset og om det blinker eller ikke. Blinkende lys orker jeg ikke, synes det er veldig forstyrrende (spesielt de med mye blått) Jeg har en nabo som har hengt opp en sånn lyslenke/slange i et stort furutre. Dere vet de lenkene som er typ blank gummi med led-lys inni? Å gå forbi der om kvelden er helt grusomt fordi lyset er alt for sterkt og veldig blendene. Det er hvitt lys og lyser mye sterkere enn lyset i lyktestolpen i veien. Så har jeg en annen nabo som har mer nisser og "god jul" på veggen i tillegg til lys rundt hele taket, garasjen osv osv. for min del blir det litt overkill, men det gir litt mer stemning siden det nesten ikke er snø her. Der er det ingenting som blinker heldigvis. Vi, i samarbeid med naboen under, skal henge opp vanlige lyslenker i varmhvit. Nøyaktig hva planen er vet jeg ikke siden det er samboer og mannen under som har skravla om det 7
Vera Skrevet 4. desember 2021 #17 Skrevet 4. desember 2021 Min pappa truer alltid med at han skal henge opp blinkende fargelys mot vårt hus (de bor i nabohuset)..og det sier vel litt hva jeg syns om bling-bling lys og oppblåsbare nisser. Men, helt ærlig, jeg hadde kost meg litt i skjul (for pappa må for all del ikke få nyss i at bling-bling lys hadde gått greit allikevel) over å se naboene gå bananas ved jul..Korona-årene har vært trasige..da gleder man seg litt ekstra over at noen prøver å finne glede og kos allikevel. 1
Katten.2.0 Skrevet 4. desember 2021 #18 Skrevet 4. desember 2021 Så lenge det ikke lyser kraftig inn hos meg, eller blinker, er det ikke noe stress. 2
AnonymBræker Skrevet 4. desember 2021 #19 Skrevet 4. desember 2021 (endret) Endret 4. desember 2021 av AnonymBræker
Ullvott Skrevet 4. desember 2021 #20 Skrevet 4. desember 2021 Enig med GulSitron, som skriver akkurat det jeg gikk inn her for å si. Veldig sterkt lys og lys som blinker, særlig blått, er veldig forstyrrende. Ellers går mye på smak og behag, noe jeg ikke gidder å bli forbanna på. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå