Gå til innhold

Om man ikke har helse til å jobbe 100%, men kan klare mer enn 50%. Hvilke muligheter har man da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har helseutfordringer, men jobber i dag 100%. Det koster egentlig alt for mye.

Jeg er hjemme fra jobb rundt kl. 17-18. Da er fokuset å få seg litt lettvint mat, kanskje husarbeid i 15 minutter og bør sove før senest kl 21. Jeg er helt utmattet når jeg kommet hjem fra jobb. Sosiale aktiviteter utgår. Fredager er jeg helt knekt. Lørdager fungerer jeg dårlig pga utmattelse som da topper seg etter uka.  For også ofte migrene i helga. Søndag er bedre så da får jeg jeg tatt litt husarbeid.

Jeg ser jeg betaler en høy pris når alt går på halv tolv og veldig lite samvær med venner og familie. 

Jeg kan jobbe mer enn 50% og det er dessverre grensen for aap og uføretrygd. 

Jeg bor alene så min inntekt skal dekke alt. 

Anonymkode: 685e7...e81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da begynner du med å snakke med fastlegen, og prøver en sykemelding på f.eks 20%. 

Du snakker om aap og ufør, men du er et år unna aap og årevis unna ufør. Du skal være sykemeldt, gradert eller fullt, i ett år før du kan søke aap. Bare husk at inntekten din vil gå kraftig ned om du må på aap.

Anonymkode: 959c7...47f

• Liker 1
Skrevet

Du kan gå ned i stillingsprosent. 

Anonymkode: eea82...f71

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan gå ned i stillingsprosent. 

Det er det dummeste ts gjør. Nettopp pga tapt inntekt ved aap/ufør. Det må hun ikke finne på å gjøre.

• Liker 8
Skrevet

Det er det dummeste ts gjør. Nettopp pga tapt inntekt ved aap/ufør. Det må hun ikke finne på å gjøre.

Enig at det er dumt. Synes egentlig innlegget til TS var helt på trynet, så svaret ble deretter. Jobber 100 %, men tenker allerede på trygd. Hallo 🙈

Er man for syk til å jobbe 100 % så får man en gradert sykemelding…. Man begynner der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Enig at det er dumt. Synes egentlig innlegget til TS var helt på trynet, så svaret ble deretter. Jobber 100 %, men tenker allerede på trygd. Hallo 🙈

Er man for syk til å jobbe 100 % så får man en gradert sykemelding…. Man begynner der.

Ser at du tolket innlegget mitt som helt på tryne. Mulig jeg manglet litt info?

Jeg har en kronisk sykdom som dessverre ikke vil bli bedre. Denne har jeg hatt i over 20 år. Klarte en gang å kjempe meg tilbake fra aap til full jobb igjen. Har allerede vært delvis sykemeldt et halvt år, men har nå vært tilbake i full jobb noen måneder. 

Jeg har så dårlig følelse av å måtte gå på nav at jeg heller nå har valgt å stå i jobb. Samtidig er livskvaliteten så dårlig da all fokus går på jobb.

Jeg er fullstendig klar over veien via sykemelding, aap og ev. delvis ufør.

Jeg spør om hvilke muligheter en har når en klarer å jobbe mer enn 50%.

Totalt uaktuelt å gå ned i stilling på eget initiativ. Dette er en felle flere har gått i. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en kronisk sykdom som dessverre ikke vil bli bedre. Denne har jeg hatt i over 20 år. Klarte en gang å kjempe meg tilbake fra aap til full jobb igjen. Har allerede vært delvis sykemeldt et halvt år, men har nå vært tilbake i full jobb noen måneder. 

Jeg har så dårlig følelse av å måtte gå på nav at jeg heller nå har valgt å stå i jobb. Samtidig er livskvaliteten så dårlig da all fokus går på jobb.

Totalt uaktuelt å gå ned i stilling på eget initiativ. Dette er en felle flere har gått i. 

Havner du på aap vil du kunne få ned i 40% uføretrygd og jobbe 60%. Ellers er vel det eneste alternative gjennom klp og lignende hvis du er medlem der. 

Anonymkode: c2cd2...150

Skrevet

Jeg har 50% uføre og jeg kan jobbe merden 50 hvis jeg ønsker og har kapasitet . Det er en grense på hvor mye jeg kan tjene ikke på stillingsprosent. 

Anonymkode: 3f22c...fa8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har 50% uføre og jeg kan jobbe merden 50 hvis jeg ønsker og har kapasitet . Det er en grense på hvor mye jeg kan tjene ikke på stillingsprosent. 

Anonymkode: 3f22c...fa8

Men ts må jo dokumentere at arbeidsevnen er 50% eller mindre. Er den ikke det så kvalifiserer ikke ts til uføretrygd rett fra sykepenger. 

Anonymkode: c2cd2...150

Skrevet

Bytt jobb. Slet selv i helsevesenet i 10-12 år, var akkurat slik du beskriver, i tillegg har jeg mann og på den tiden mindreårige barn. Fikk diagnosen fibromyalgi men til slutt gikk ikke jobb lengre. NAV kom heldigvis på banen etter bare et par mnd sykemelding, fikk avklaring og oppfølging og ila det første året ute av jobb var jeg startet på en bachelor-utdanning i sosialt arbeid (sosionom). Sakte men sikkert kom helsen og livet mitt på rett kjøl igjen. Da jeg ble sykemeldt så jeg for meg en uføregrad for hvordan skulle jeg kunne jobbe med mine plager? Heldigvis hadde jeg KLP og uføreforsikring så i de 3 årene på Aap og studie hadde jeg tilnærmet det samme utbetalt som da jeg var i 100% jobb og resten av døgnet lå på sofaen. Har jobbet som sosionom i NAV i 3 år og er nå i gang med master i sosialt arbeid. Fibro-smertene som legene diagnostiserte meg med har vært fraværende de siste årene. Har fått et helt nytt liv. Det var jobben som var årsak til min dårlige helse. Snakk med legen din, be om sykemelding og beskjed til legen om å kontakte NAV med en gang, ingen grunn til å gå sykemeldt over år og bruke opp retten til AAP og tiltak. For det kan godt hende at du kan fungere 100% både i jobb og hjemme om du har en jobb som passer til deg og din helse.

Anonymkode: 3d74a...0d5

• Liker 2
Skrevet

Utrolig dumt system vi har hvor man ikke kan være 20% ufør.

Men som andre sier, kanskje aap, kanskje jobbe deltid, kanskje bytte jobb. Jeg ville snakka med NAV. Men prøv å mas litt, finn en person som kan hjelpe, det er veldig variert hvor hjelpsomme og kunnskapsriske de er.

Sånn du har det nå går jo ikke. Jeg valgte å jobbe deltid. Jeg vet det er "dumt" med tanke på pensjon osv, men orket ikke gå gjennom navsystemet en gang til (har vært inni der lenge og ble syk av det). Det har vært mye mer verdifullt for meg å ha overskudd til venner enn å ha de ekstra pengene. Jeg brukte de jo uansett ikke når jeg ble så utslitt, unntatt på take away. Nå orker jeg venninnekvelder. En flaske vin koster ikke så mye. Jeg har også kuttet i en del andre ting. Helsa er det viktigste.

Anonymkode: a302f...53b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke på trynet å tenke fremover når man vet at helsa er skjør.

--

Jeg var i en lignende situasjon. Hadde helseutfordringer som i starten var godt under kontroll. Jobbet 100% og etter noen år hangt jeg bare såvidt sammen. Tenkte lenge på å redusere stillingen, heldigvis luftet jeg tankene for en kollega som sa klart fra at det måtte jeg IKKE finne på å gjøre. Så begynte sykemeldingene å komme, grundigere utredninger for en kronisk sykdom som var i utvikling, medisinbytte, mer sykemeldinger, så i gang med AAP-kverna. Jeg endte opp som ufør til slutt, og hadde jeg redusert stillingen den gang jeg trodde at å jobbe 20% skulle gjøre susen, hadde økonomien virkelig fått kjørt seg.

Anonymkode: 2eca7...498

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke på trynet å tenke fremover når man vet at helsa er skjør.

--

Jeg var i en lignende situasjon. Hadde helseutfordringer som i starten var godt under kontroll. Jobbet 100% og etter noen år hangt jeg bare såvidt sammen. Tenkte lenge på å redusere stillingen, heldigvis luftet jeg tankene for en kollega som sa klart fra at det måtte jeg IKKE finne på å gjøre. Så begynte sykemeldingene å komme, grundigere utredninger for en kronisk sykdom som var i utvikling, medisinbytte, mer sykemeldinger, så i gang med AAP-kverna. Jeg endte opp som ufør til slutt, og hadde jeg redusert stillingen den gang jeg trodde at å jobbe 20% skulle gjøre susen, hadde økonomien virkelig fått kjørt seg.

Her skulle det stå "trodde at å jobbe 20% mindre skulle gjøre susen"...

Skrevet

tror faktisk ikke det er mulig. det er aap reglene som er korka. 

Nav mener vel at om man kan jobbe mer enn 50% så behøver man ikke aap, men heller kan søke om lavere stilling hos arbeidsgiver. 

Da må du prøve ut å jobbe litt mer i perioder, også kanskje godta at du får mindre utbetalt på AAP. 

Hvis du skal spørre nav. ring anonymt, slik at det ikke ligger noe i din journal om at du *kan* jobbe mer enn 50.Plutselig er det noen som finner på at du ikke får forlenget AAP. 

Siden du er kronisk syk - Kanskje du bør søke/drøfte med nav om muligheter for 30% uføre? Da kan du jobbe 70% og få resten på uføre. Kanskje større sjanse å kunne være i jobb. 

Anonymkode: 8472a...dad

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ville først snakket med fastlegen. Systemet til nav er ganske firkantet og passer ikke for alle, men dessverre må man passe i en av boksene deres for å få støtte. Hvis du er delvis sykemeldt kan du få tid til å samle krefter og kanskje se deg om etter ny jobb? 

Jeg jobber som webdesigner, og der jeg tidligere jobbet var jeg utslitt da jeg kom hjem. Der jeg er nå har jeg fleksitid, hjemmekontor, kort reisevei osv, så har overskudd etter jobb. Det er som natt og dag! Så hvis du kan, bytt jobb!

Skrevet

Hva enn du gjør - IKKE reduser stillingen din!

Det kommer du til å tape enormt på, er det dummeste en gjør.

Du går og snakker med fastlegen din, og prøver ut med sykemeldinger.

Som kroniker med helse som ble gradvis dårligere over år - sannsynligvis overvurderer du hvor mye jobb du egentlig klarer nå.

En venner seg liksom litt til at ens verden innsnevres litt etter litt.

Prøv å tenk på hva slekt og venner rekker over i en hverdag? Ville du kunnet fulgt opp et barn? Trent en gang eller to i uka? Invitert på spontan middag? Sånn f.eks.

Som oftest, når en først er kommet dit at en tenker ‘dette går ikke mer’, så har en egentlig alt strukket seg alt for langt over tid.

Snakk med legen din. Tenk gjennom og forbered deg på å beskrive hvor lite du makter i hverdagen. Vær konkret.

Anonymkode: b6aac...f92

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva enn du gjør - IKKE reduser stillingen din!

Det kommer du til å tape enormt på, er det dummeste en gjør.

Du går og snakker med fastlegen din, og prøver ut med sykemeldinger.

Som kroniker med helse som ble gradvis dårligere over år - sannsynligvis overvurderer du hvor mye jobb du egentlig klarer nå.

En venner seg liksom litt til at ens verden innsnevres litt etter litt.

Prøv å tenk på hva slekt og venner rekker over i en hverdag? Ville du kunnet fulgt opp et barn? Trent en gang eller to i uka? Invitert på spontan middag? Sånn f.eks.

Som oftest, når en først er kommet dit at en tenker ‘dette går ikke mer’, så har en egentlig alt strukket seg alt for langt over tid.

Snakk med legen din. Tenk gjennom og forbered deg på å beskrive hvor lite du makter i hverdagen. Vær konkret.

Anonymkode: b6aac...f92

Ikke alt handler om penger. Synes det er for hardt av dere som sier å gå ned i stilling er så dumt. Det hjalp veldig for meg. Ja, TS må regne på det og tenke langsiktig. Men å gå gjennom NAV i mange år gjorde det til et lett valg for meg. Å få lite pensjon dreper meg ikke.

Anonymkode: a302f...53b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...