Gå til innhold

Til dere som jobber 100% i krevende jobb og har barn: Hvor mye energioverskudd har du i hverdagen?

Hvordan er fritiden din?  

89 stemmer

1. 1. ?

• Har mye overskudd til hobbyer, venner og familie. Gjerne ute i helgen.
      2
    • Har ok overskudd i hverdagen. Klarer å følge opp barn og egne hobbyer + venner
      11
    • Har ok overskudd til å følge opp barn/ hjem. Orker ikke så mye sosialt.
      34
    • Er mye sliten. Føler jeg har for lite energi til å følge opp barna
      20
    • Sovner på sofaen hver fredag. Føler meg ofte sliten
      11
    • Sovner på sofaen hver dag
      11

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en diskusjon gående på jobben. Flere mener man bør sykmelde seg om man ikke har overskudd til å gjøre mye i hverdagen. Er det bare jeg som synes det er normalt å være sliten etter krevende jobb og barnas aktiviteter? 

Anonymkode: d4162...b77

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde nylig en ansatte undersøkelse hvot ett spørsmål var:

Gir jobben deg mer energi enn den tar.

Ledelsen var visst overrasket over at så mange hadde svart at den tar energi. Kan virkelig ikke skjønne det. 

Sier ikke at man skal være helt ferdig etter jobb, men hvem søren går fra jobb og tenker at nå er jeg klar for ett maraton eller gjøre masse ting som er fysisk eller psykisk krevende.

Finnes det noen som føler at en hel dags jobb gir deg energi?

Anonymkode: f77e7...298

• Liker 3
Skrevet

Har ikke barn og jobber bare 80% i år, har likevel 0 overskudd som kontaktlærer og må sove litt på sofaen daglig 😂😭. Er helt kokt i hjernen (som en elev en ganga sa) etter en arbeidsdag.

Skrevet

Skulle gjerne ha sovnet på sofaen hver dag, men det blir det ikke tid til. I starten (første halve året) syntes jeg det gikk bra, og var egentlig overrasket over hvor godt familielivet fungerte. Alt var fint mellom meg og fruen, og jeg tenkte vi kom oss igjennom "det vanskelige året" på en mye bedre måte enn jeg hadde sett for meg på forhånd.

Men nå, etter ett år, føler jeg at jeg har krasjlandet skikkelig. Er totalt tappet for energi hele tiden, både på jobben og her hjemme. Blir ikke bedre av at jeg sover forferdelig dårlig om nettene også, og våkner til stadighet opp med mareritt. .

Etterhvert har det også kommet mer og mer fram at fruen nok ikke er så keen på meg som det hun gav uttrykk for da vi var kjærester, da vi giftet oss, da hun var gravid og da hun "trengte meg" det første året. Det er liksom stadig nye ting som blir tatt av "menyen" når det kommer til sex, og jeg begynner å innse at det blir vanskelig for oss å opprettholde et sexliv fremover som vi begge kan få noe av verdi utav.

Alt i alt føler jeg vel at det her var ikke det jeg signerte opp for, og at det er noe som legger ytterligere sten til byrden, og tapper meg for enda mer energi. Det er liksom ikke noe påfyll å hente noen steder, ingenting som som kan hjelpe meg til å få ladet batteriene mine litt. Jeg bare flyter rundt som en zombie, og ønsker at livet mitt var over. Jeg elsker barnet mitt over alt på jord, og kan ikke se for meg er liv uten hen, men angrer allikevel på livsvalget jeg har tatt. Angrer veldig, veldig dypt.

Anonymkode: b6a03...655

• Liker 2
Skrevet

Mmmmh. 

Vi er ute hver helg, ja. Men ute i naturen som familie. Jeg er ikke stort sosialt utover jobb og familie. Kanskje 2 ganger per måned for min del (middagsbesøk/ kaffebesøk). Men så har vi begge krevende lederstillinger også og jeg føler jobben taper meg for mye sosialt overskudd. 

Anonymkode: 8f3c7...f55

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Har en diskusjon gående på jobben. Flere mener man bør sykmelde seg om man ikke har overskudd til å gjøre mye i hverdagen. Er det bare jeg som synes det er normalt å være sliten etter krevende jobb og barnas aktiviteter? 

Nei. Jeg jobber som leder i kommunal sektor, har fire barn og venter det femte. Har NULL overskudd til sosialt liv, all energi går til jobb og å følge opp barna. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

den er helt grei, prioterer det jeg må som følge ungene hit og dit, trene, husarbeid og jobb

Anonymkode: 779f2...2fe

Skrevet

Jeg har egentlig alltid tenkt at det er en periode, der barn og jobb tar det meste av tiden. Men det betyr jo ikke at man bare sitter hjemme. Mye glede i å komme seg ut på de små turene med barna, eller lage snømann/ ta en liten tur i akebakken. For ikke å snakke om det sosiale ved å stå i kiosk på fotballen.

Tror mange har litt urealistiske forventninger til livet. Det er helt normalt å være sliten etter jobb og oppfølging av barn. Og det er helt normalt at man i perioder må prioritere ned sosiale ting med venner eller trening.

Jeg har i perioder jobbet hardt for å få hverdagen til å gå rundt, med 3 barn og mann i nordsjøturnus (som i tillegg har ekstra oppdrag). Men tar du en tur ut, i stedet for å sette deg i sofaen etter middagen, da er det akkurat som trettheten forsvinner litt. Så redningen vår har vært frisk luft og at ikke alt behøver å være perfekt.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har stor arbeidskapasitet. Jobber 100% i todelt turnus. Kunne lett ha jobbet 50-timers uker. Eller ca. 150%. Men det hadde gått utover tiden med barna (to barn). 

Anonymkode: c15ab...cdf

Skrevet

Jobber som sykepleier. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har stor arbeidskapasitet. Jobber 100% i todelt turnus. Kunne lett ha jobbet 50-timers uker. Eller ca. 150%. Men det hadde gått utover tiden med barna (to barn). 

Hvor i helsevesenet jobber du som har så mye energi?😂 I wanna know!

Anonymkode: 7ec08...f53

Skrevet

Har lite energi til noe annet enn jobb, barn og å prøve å holde huset noenlunde rent og ryddig (les: Man kan se gulvet). Har tre barn hvorav det yngste går i barnehage og er langt mer krevende enn de fleste andre barn på samme alder. To eldre søsken med lekser og aktiviteter. Vi har prøvd å kutte ned på aktiviteter slik at vi klarer å henge med (ikke fotball fire dager i uka og sånt, det går ikke). Vi har begge krevende jobber - jeg er i en stilling hvor man «bør» jobbe mye mer enn 37,5 timer i uka (akademia), men jeg har ikke sjanse i havet, det er så krevende hjemme. Mannen min har også en krevende jobb, med turnus (kveld/natt/helg) og arbeidsuker på 50-60 timer. Jeg er stort slett helt utslitt når minstebarnet er i seng, da synker jeg bare ned på sofaen. Lite tid eller overskudd til å finne på noe som er for meg, for å si det sånn. 

Anonymkode: 3c2d2...761

Skrevet

Hvorfor kutter ikke flere ned til 80%?

Det er mange jobber man har krav på deltidsstilling om man har barn.

Anonymkode: a8f64...599

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror det for mange er den evinnelige konkurransen med naboen om hvem som har best bil, nyest interiør, best klær osv.

Anonymkode: 9fcee...54b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ender i praksis opp med å gjøre samme jobb, men bare for mindre penger. 

Anonymkode: 3c2d2...761

• Liker 4
Skrevet

Nei, det er IKKE normalt å ha masse overskudd etter jobb. De som har det, har garantert lette jobber hvor de ikke må tenke noe særlig, eller bruke kroppen. Blir så utrolig provosert over kjerringer som mener man bør sykemeldes hvis man ikke orker shopping og yoga onsdag ettermiddag ETTER Jobb. Hvilen verden lever de egentlig i?! Ingen mann hadde funnet på å si noe sånt. 

(For ordens skyld; kvinne, 35)

Anonymkode: 4f77e...5dc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er IKKE normalt å ha masse overskudd etter jobb. De som har det, har garantert lette jobber hvor de ikke må tenke noe særlig, eller bruke kroppen. Blir så utrolig provosert over kjerringer som mener man bør sykemeldes hvis man ikke orker shopping og yoga onsdag ettermiddag ETTER Jobb. Hvilen verden lever de egentlig i?! Ingen mann hadde funnet på å si noe sånt. 

(For ordens skyld; kvinne, 35)

Jeg jobber på sykehjem, jeg 😂 Som sagt har jeg stor atbeidskapasitet til tross for at jeg er «halvgammal» kvinne på 37 (bare middelaldrende om 3 år holdt jeg på å si 😅). Men ja, jeg jobber todelt turnus som sykepleier 100% og har masse energi. Trener også mye på fritiden. Kunne tenkt meg å jobbe 50% natt i tillegg til 100% dag og kveld. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber på sykehjem, jeg 😂 Som sagt har jeg stor atbeidskapasitet til tross for at jeg er «halvgammal» kvinne på 37 (bare middelaldrende om 3 år holdt jeg på å si 😅). Men ja, jeg jobber todelt turnus som sykepleier 100% og har masse energi. Trener også mye på fritiden. Kunne tenkt meg å jobbe 50% natt i tillegg til 100% dag og kveld. 

Så bra, virkelig! :) Men det er ikke normalen og bør ikke ses på som en standard og noe man streber etter. 100% er mer enn nok for de fleste.. Det er litt viktig å understreke! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hangler meg gjennom en kontordag, serverer fjordlands, kjører til aktiviteter, klesvask og husarbeid. Så sengen.

Repeat

Anonymkode: 0a239...a1d

Skrevet

Har hatt en energikrevende jobb (ikke innen helse). Etter en uke i ny, og mindre energikrevende jobb kjenner jeg meg nesten opplagt etter middag om hverdagene :)

Anonymkode: 7cbb9...4c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...