Gå til innhold

Kalkunrester, blir dette godt tror dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kalkunrester jeg tenkte å lage enkel lapskaus av 

Frossen lapskausblanding i buljongvann. Sile disse når halvkokt. Lage Toro brunsaus med buljongvannet fra grønnsakene. Blande saus, grønnsaker og kalkunbiter. Putre sammen og krydre ved behov.

Vil det kunne funke eller ville dere gjort det på annen måte, ønsker enkelt.

Kan jeg i så fall fryse dette ned i porsjoner. Har ganske mye, så blir nok mer igjen etter middagen

Anonymkode: 11394...ac0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker kalkunrester til f.eks pai. Eller bare surrer kalkunbiter i panna med litt matfløte, servert med ris og grønnsaker. 

Anonymkode: 1f6a8...4a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi bruker kalkunrester til f.eks pai. Eller bare surrer kalkunbiter i panna med litt matfløte, servert med ris og grønnsaker. 

Hvis dere surrer kalkunkjøttet med fløte og har ris og gr.saker sammen, kan dette da fryses i posjonspakker? TS

Skrevet

Det blir nok bra, TS. Jeg pleier å gjøre noe tilsvarende.

Anonymkode: 94041...b94

Skrevet

Jeg synes ikke det høres noe godt ut.

Anonymkode: 90f2a...398

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det blir nok bra, TS. Jeg pleier å gjøre noe tilsvarende.

Anonymkode: 94041...b94

Takk, da prøver jeg det!

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes ikke det høres noe godt ut.

Anonymkode: 90f2a...398

Ok, hva ville du gjort annerledes, som ikke krever for mye? Tar gjerne i mot tips 😊 TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvis dere surrer kalkunkjøttet med fløte og har ris og gr.saker sammen, kan dette da fryses i posjonspakker? TS

Vet ikke 🙂. Når vi har hatt kalkun deler vi opp restene og putter porsjonspakker i fryseren. Så tiner vi, og lager noe ut av det ut fra hva vi har lyst på. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet ikke 🙂. Når vi har hatt kalkun deler vi opp restene og putter porsjonspakker i fryseren. Så tiner vi, og lager noe ut av det ut fra hva vi har lyst på. 

Enig i dette, det er bedre å fryse ned i porsjoner som kan brukes til mye forskjellig. Kalkun, lapskausblanding og Toro brunsaus høres ut som noe som sikkert blir fullt spiselig, men langt fra det jeg vil kalle godt. 

Jeg googlet "kalkunrester", og dette ser skikkelig godt ut uten å være fryktelig mye jobb: https://www.matprat.no/oppskrifter/kos/kalkungryte-med-karri-og-kokos/

Coop har flere forslag: https://coop.no/coop-marked/restemat-ny/3-fantastiske-middager-med-rester-av-kalkun/

Dagbladet også: https://www.dagbladet.no/mat/dette-gjor-du-med-kalkunrestene/66578892

Og dette var bare de tre første treffene på søket mitt. :)  Skulle jeg laget noe etter innfallsmetoden hadde det antakelig blitt en pastarett, salat (middags- eller påleggssalat), wrap, wok e.l.

Anonymkode: dba29...c02

• Liker 1
Skrevet

Vi lager mye saus til kalkunen. Rester deles opp i passende små biter og blandes i restene av sausen. Vi fryser ned en del, og spiser gjerne også rester i 1-2 dager etter en kalkunmiddag. Frosne kalkunrester tines over natta og varmes i mikroboks i mikrobølgeovnen. 

Skrevet

Restemat jeg lager av kalkunrester;

Kalkuncurry med ris

Kalkunsalat

Stekt ris med kalkun

Spicy kalkunsuppe 

Skrevet

Hei. Da har jeg laget og spist.

Kokte opp Toro brunsaus med løk, hadde i 2 dl ekstra vann og kjøttbuljong og brun saus jevning (maisena). Etter 5 min hadde jeg i frossen Findus lapskausblanding og terninger av kalkunen, dette putret i ca 15 min. Tilsatte litt pepper, salt og kajenne krydder.

Det ble godt nok, men synes kalkunen hadde litt emmen smak. Kan absolutt lage dette igjen, men tror nok at flere av oppskriftene dere kom med ville passe bedre for kalkunkjøtt.

Takk for svar alle sammen! Ønsker dere en fin dag, her skal vi ut på ski 😊 TS

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg hadde gjort som flere her foreslo: fryst ned kalkunrestene og brukt det i oppskrifter som er beregnet for kylling.

Ellers pleier jeg alltid å lage fylt kylling til meg selv i romjulen, og restene herfra blir suppe dagen etter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2021 den 11.26):

Ok, hva ville du gjort annerledes, som ikke krever for mye? Tar gjerne i mot tips 😊 TS

Jeg ville brukt ferske grønnsaker. Og droppet posesausen.

Det krever ikke så mye å kutte opp litt grønnsaker, og smaker veldig mye bedre.

Skrevet (endret)
Taluno skrev (2 timer siden):

Jeg ville brukt ferske grønnsaker. Og droppet posesausen.

Det krever ikke så mye å kutte opp litt grønnsaker, og smaker veldig mye bedre.

100% enig. Bruker alltid ferske grønnsaker og poteter i lapskaus. I tillegg må den koke lenge nok. Kanskje ikke så viktig med kalkunkjøtt som alt er kokt, men når jeg bruker oksekjøtt (som regel rundbiff) så koker jeg lapskausen i minimum 5-6 timer. 

Dog kan det ta en del tid å kutte opp grønnsakene. Jeg lager normalt rundt 12kg lapskaus i slengen og fryser ned i porsjonspakninger, det går minst en time til skrelling og kutting ;)

Endret av -jk-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...