Rannva Skrevet 11. oktober 2005 #1 Skrevet 11. oktober 2005 Vi fant et hus på finn.no, og i dag var jeg innom megleren for å hente prospekt, og avtalte visning i morgen kl 17.. Huset har vært til salgs i 2 mnd. Prisantydningen er 2,100 000. Ifølge megleren hadde de fått bud på 1,8 rett etter at huset var lagt ut, det ble ikke godtatt og ingenting har skjedd siden. En halvtime etter at jeg hadde vært der, ringer megleren. Da har de visstnok fått inn et bud på 1,83, med frist til kl 12 i morgen. Jeg føler meg ganske sikker på at budet er en bløff, denne megleren gjør visst ofte det. Hva kan vi gjøre? Kan vi på noen måte finne ut om budet er reelt? Dersom vi enner opp med å kjøpe huset, har vi vel rett til å se de andre budene? Hva om vi da oppdager at det var en bløff? Kan megleren bare stå og peke nese til oss og si "haha, lurte dere"?
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2005 #2 Skrevet 11. oktober 2005 Hvis ikke selger godtok 1,8 er det vel lite sannsynlig at vedkommende godtar 1,83? Megleren har selvsagt ikke lov til å lage fiktive bud, men hvis du vet at denne megleren har gjort det før bør du kanskje ta en telefon til Forbrukerombudet? Var det ikke snakk om at budgivning skulle bli åpent? Eller ble ikke det noe av. Jeg husker ikke i farten
vilde Skrevet 11. oktober 2005 #3 Skrevet 11. oktober 2005 uansett er det lite trolig at selger akspeterer budet, siden det er så langt under takst, og at dere også er interessert. Godt mulig megler "lurer dere" nå ja. Man skal vel få vite navnet på de andre som har lagt inn bud også.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2005 #4 Skrevet 11. oktober 2005 ja mener dere skal få vite hvem andre som har lagt inn bud og.ikke la dere lure
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2005 #5 Skrevet 11. oktober 2005 Min erfaring er at eiendomsmeglere ikke tar fem øre for å fortelle en løgn dersom det kan føre til salg. Eiendomsmeglere er rett og slett en yrkesgruppe jeg stiller meg veldig skeptisk til og det tror jeg ikke dere heller taper på å være. Ring forbrukerrådet og hør om du kan få vite hvem de andre som byr er. Jeg mener du har rett til det, men er ikke sikker.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2005 #6 Skrevet 11. oktober 2005 At de ikke godtok 1,8 mill for 2 mnd siden er ikke det samme som at de ikke godtar det nå. Megler tok muligens kontakt med dem etter at du hadde hentet prospektet, og de ble enige om at det var greit hvis han fikk solgt det for over 1,83 mill. Tenk gjennom om dere vil ha huset, og hva dere er villige til å betale og legg inn bud utfra det. Er dere villige til å betale 1,7 mill, så legg in bud på det med frist til kl. 10.00 i morgen.
lil Skrevet 12. oktober 2005 #7 Skrevet 12. oktober 2005 Er det ikke slik at man har rett til å få innsyn i budrunden ETTER at man har kjøpt huset, om man mistenker at det var noe snusk..?
Dixie Skrevet 12. oktober 2005 #8 Skrevet 12. oktober 2005 Det stemmer det Lil, man kan få se komplett budjournal etter at man har fått tilslag på huset. Da får man se hvem som har lagt inn hvilke bud, og eventuelt hvilke forbehold de har hatt. Om du ikke vinner budrunden kan du få innsyn i bud journalen, men du får ikke se hvem som la inn budene. Om du har mistanker om juks og fanteri eller finner feil i budjournalen, ta kontakt med firmaets fagelige leder, og event med Norges Eiedomsmelger Forbund. Det er nok mer problemer med rykter om at meglere legger inn falske bud, enn at de faktisk gjør det. ingen av klagesakene i fjor inneholdt mistanke om noe sånt...
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2005 #9 Skrevet 12. oktober 2005 Jeg ville ihvertfall ikke ha kjøpt et hus uten å ha vært på visning. Da får det lissom heller være. Det kommer stadig nye hus ut på markedet.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2005 #10 Skrevet 12. oktober 2005 uansett er det lite trolig at selger akspeterer budet, siden det er så langt under takst ← Hvem har sagt at budet lå langt under takst?
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2005 #11 Skrevet 12. oktober 2005 Vi fant et hus på finn.no, og i dag var jeg innom megleren for å hente prospekt, og avtalte visning i morgen kl 17.. Huset har vært til salgs i 2 mnd. Prisantydningen er 2,100 000. Ifølge megleren hadde de fått bud på 1,8 rett etter at huset var lagt ut, det ble ikke godtatt og ingenting har skjedd siden. En halvtime etter at jeg hadde vært der, ringer megleren. Da har de visstnok fått inn et bud på 1,83, med frist til kl 12 i morgen. Jeg føler meg ganske sikker på at budet er en bløff, denne megleren gjør visst ofte det. Hva kan vi gjøre? Kan vi på noen måte finne ut om budet er reelt? Dersom vi enner opp med å kjøpe huset, har vi vel rett til å se de andre budene? Hva om vi da oppdager at det var en bløff? Kan megleren bare stå og peke nese til oss og si "haha, lurte dere"? ← Hvor godt liker dere huset? Godt mulig at megleren bløffer, men det er også en mulighet for at vedkommende ikke gjør det. Det kommer an på dere og om dere MÅ ha det huset, det kommer hus til salgs stadig vekk og en dag kan det hende dere finner et som er bedre til en like god pris. Og det er jo dårlig gjort å presse på pris bare en halv time etter at dere har vært på visning, å kjøpe hus er ikke noe man skal forhaste seg med.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2005 #12 Skrevet 12. oktober 2005 Til siste gjest: det var en halvtime etter at jeg hadde fått prospektet, ikke etter visningen. Faktisk over et døyn før vi skulle på visning, med frist kl 12, 5 timer før visningen vår. I dag ringte megler og sa at de hadde fått nytt bud på 1,87 med frist 15:30. Kl 16 ringte jeg selger og spurte om hun hadde solgt eller om det fortsatt var aktuellt med visning. Hun sa hun hadde fått utsatt fristen til kl 10 i morgen så vi hadde en sjanse. Men nå kom hun til å selge enten til de med 1,87 eller andre som byr over. Huset var helt ok, men rett før vi gikk fant vi et på finn som vi liker enda bedre. Kommer ikke til å legge inn bud. Har dessuten fått vite at om en mistenker juks, så har en rett til å se alle budene, men ikke navn på de andre som byr. Etter kjøp har kjøper rett på full budhistorikk eller hva det het. Nå skal vi på visning på det andre huset på lørdag. Fellesvisningen er søndag, men da kan ikke vi pga jobb. Krysser fingrene.
Rannva Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter #13 Skrevet 12. oktober 2005 Glemte å logge meg inn ja, det siste her var meg.
Gjest Turi Skrevet 12. oktober 2005 #14 Skrevet 12. oktober 2005 Det er riktig som det blir sagt at man har rett på fullt innsyn etter å ha kjøpt. Hadde jeg hatt mistanke om juks, ville jeg kontaktet Kredittilsynet. De vil kunne sjekke ved stedlig tilsyn, som de har rett til å holde - det har ikke Forbrukerombudet. Forbrukerrådet kan ikke gjøre noe som helst i slike saker, ikke NEF heller - annet enn å ta saken videre. Det er mistenkeliggjort meglere pga saker som dette. Fakta i slike saker som dere endte i, er at det ofte sitter en kjøper på gjerdet og venter på at selger skal akseptere et bud, eller får litt dårlig tid. når megler så ringer denne potensielle "på gjerdet" kjøperen og sier at det er nye interessenter på vei inn, blir han sannsynligvis rådet til å legge inn et bud raskt og noe høyere enn sist i håp om at selger skal gjøre som i deres tilfelle - ta en kjapp beslutning før budrunden har sjanse til å komme i gang. Siden dere trakk dere før dere la inn bud, var meglers råd til den andre kjøperen i dette tilfellet helt riktig dersom det er slik saken forholder seg. Og jeg tror det er mer sannsynlig enn at det er et fiktivt bud. Å bli tatt for slikt (annet enn rykter) vil drepe en megler for alltid. Kan ikke se at provisjon av 1,8 millioner skal være verdt risikoen...
nat26 Skrevet 12. oktober 2005 #15 Skrevet 12. oktober 2005 Dette minner meg om en leilighet vi var og så på for noen uker siden.Den hadde ligget på finn i 2 mnd,taksten var på 1.475.000.Ringte megleren og spurte om de hadde fått inn noen bud.Ja sa han budet var på 1420000 med det ville de ikke ha.Tenkte jaja greit nok det ,får gå og se på den.Vi la inn bud på 1450000 men nei de skulle ikke selge til den prisen heller.Etter en uke var ikke leiligheten solgt enda,så på finn at taksten var nå på 1390000.Hvorfor kunne de da ikke selge til 1420000 hvis de fikk det da?Så nå nettopp at den ble solgt for 1390000
Cathie Skrevet 13. oktober 2005 #16 Skrevet 13. oktober 2005 En megler kan ikke føre opp fiktive bud, dette er kjempestrengt! Hvis det skulle komme ut kan de miste jobben sin! Så hvis han gjør det har han et stort problem! Vi la inn bud på 1450000 men nei de skulle ikke selge til den prisen heller.Etter en uke var ikke leiligheten solgt enda,så på finn at taksten var nå på 1390000.Hvorfor kunne de da ikke selge til 1420000 hvis de fikk det da?Så nå nettopp at den ble solgt for 1390000 Dette høres ut som dårlig meglerarbeid rett og slett! At han ikke ringte dere opp igjen hvis selger bestemte seg for å sette ned prisantydning. Kanskje han hadde en krangel med selger, at selger nektet å betale e.l Et tips, når man vurderer å/skal legge inn bud på en leilighet, ta kontakt med selgeren også, ha en dialog med han i tillegg til megleren! Da får man et mye mer åpent inntrykk av hvordan ting er! Lykke til med husjakt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå