Gå til innhold

Stortingspolitikernes ukjente frynsegoder - inkludert diettgodtgjørelse ved opphold i pendlerboligene

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dagbladet har ettergått godene på Løvebakken. Disse kommer på toppen av en årslønn på 980 000 kroner og gratis pendlerbolig der det er aktuelt:

• Subsidiert kantine
  • Diettgodtgjørelse
  • Gratis telefon
  • Gratis aviser og bredbånd
  • Gratis taxi
  • Gratis parkering
  • Gratis strøm i pendlerbolig
  • Gratis språkkurs
  • Gratis hjemreise 1 gang i uka
  • 15 000 i året til Pluss-abonnementer
  • Barnevakt-kompensasjon
  • Gratis reiser for ektefeller og barn
  • Godtgjørelse etter død

MDGs Rasmus Hansson forteller Dagbladet at han mener det er «uforståelig» at representantene få diett ved opphold i pendlerboligene. Den subsidierte kantina omtaler Hansson som unødvendig. MDG-toppen ønsker i tillegg å avvikle gratis parkering, og godtgjørelse og påspandert begravelse dersom en representant skulle gå bort.

Mimir Kristjansson beskriver kulturen ved å vise til en kjent fransk sjampo-produsent.

- Over tid har det utviklet seg en ukultur på toppen av norsk politikk. Det er L’Oréal-mentaliteten: Fordi jeg fortjener det. Derfor trenger vi en kritisk gjennomgang av hele pakken med ordninger for stortingsrepresentantene.

Blir noen av ordningene fjernet? Neppe.

https://www.dagbladet.no/nyheter/politikernes-ukjente-frynsegoder/74785745

Endret av nebbete fugl
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle disse godene bør selvsagt følge med det å være folkevalgt. Er det noe som burde vært redusert er det grunnlønnen.

Skrevet

Dette er, uansett hvordan man vrir og vender på det, bare småpenger. Det koster litt å drive et demokrati og de er nå valgt for å representere oss. Skal vestlandet, nord-Norge og andre steder langt fra hovedstaden være representert må det selvsagt være under vilkår som gjør at det er levelig å representere landsdelen "sin". Ingen av godene i listen er utilbørlig på noen måte.

Men dette er vel kjernen, man skal se etter småpengene slik at de virkelig store pengene som kastes bort slipper unna søkelyset. Media gjør en god jobb der...

• Liker 2
Skrevet

Grunnlønnen er det jeg måper på. Nesten en million kroner for å peke fingre og vedta lover de har null kompetanse / utdanning til å vurdere? 

Politikere burde bli betalt rundt 500/600k bruttolønn sammen med godene. Det samsvarer mer med naturen av yrket (sosialt/samfunnsfaglig) i tillegg til kompetansekrav (ingenting) og arbeidstid (dette varierer, men vi er nok alle enige i at de ikke faller over når de kommer hjem, akkurat).

Spesielt når man sammenligner i forhold til alle andre yrker som blir betalt 500 - 600k. For eksempel lærere som jobber vanvittig mye, sykepleiere som jobber vanvittig mye, elektrikere, LIS... yrker som har lang utdannelse og stor arbeidsmengde. 

Ulikt politikerne som fråtser i nesten dobbelt så mye. 

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg mener at de må gjerne ha både lønn og rimelige goder, så lenge de skattes av det på samme måte som vanlige folk. Min utfordring kommer når en stakkars pendler som må bo 5 dager i uken på en kummerlig hybel får redusert sin diett fra kr 400 og noe til 100 og noe fordi hybelen har et tekjøkken - eller "kokemulighet". Jeg blir arg når ansatte med kantiner rundt i landet blir skattet for sponset matservering som regnes over et minimumsbeløp når stortingspolitikerne har både diett og kantine som er i en helt annen stil. Det er de politikerne som selv vandrer tørrskodd fra en garasje som vedtar hinsides beskatning på bilgodtgjørelse fra vanlige arbeidere.

Lønn, berettiget pendlerbolig og de andre ordningene er der for å ta brodden av ugunstige arbeidstider, konstant presseovervåking og ubekvem arbeidstid. Det at de ikke unner andre det samme er det som skaper utfordringer for meg.

Skrevet
Abley skrev (11 timer siden):

Grunnlønnen er det jeg måper på. Nesten en million kroner for å peke fingre og vedta lover de har null kompetanse / utdanning til å vurdere? 

Politikere burde bli betalt rundt 500/600k bruttolønn sammen med godene. Det samsvarer mer med naturen av yrket (sosialt/samfunnsfaglig) i tillegg til kompetansekrav (ingenting) og arbeidstid (dette varierer, men vi er nok alle enige i at de ikke faller over når de kommer hjem, akkurat).

Spesielt når man sammenligner i forhold til alle andre yrker som blir betalt 500 - 600k. For eksempel lærere som jobber vanvittig mye, sykepleiere som jobber vanvittig mye, elektrikere, LIS... yrker som har lang utdannelse og stor arbeidsmengde. 

Ulikt politikerne som fråtser i nesten dobbelt så mye. 

Jeg synes heller de skal få god lønn men ta bort de rare særfordelene. Lover og skatteregler bør være like for alle landets innbyggere.

• Liker 1
Skrevet
I Grosny skrev (På 4.12.2021 den 23.46):

Jeg synes heller de skal få god lønn men ta bort de rare særfordelene. Lover og skatteregler bør være like for alle landets innbyggere.

Enig. Jeg synes det er greit med en lønn rundt 900k-1 million, men hvorfor skal de ha gratis parkering? Barnevakt? Diettpenger, når de bor i gratis leilighet som nok ganske sikkert har kjøkken? Betalt begravelse er jo bare tull! Etc.

• Liker 2
Skrevet
Blondie65 skrev (På 4.12.2021 den 12.32):

Jeg mener at de må gjerne ha både lønn og rimelige goder, så lenge de skattes av det på samme måte som vanlige folk. Min utfordring kommer når en stakkars pendler som må bo 5 dager i uken på en kummerlig hybel får redusert sin diett fra kr 400 og noe til 100 og noe fordi hybelen har et tekjøkken - eller "kokemulighet". Jeg blir arg når ansatte med kantiner rundt i landet blir skattet for sponset matservering som regnes over et minimumsbeløp når stortingspolitikerne har både diett og kantine som er i en helt annen stil. Det er de politikerne som selv vandrer tørrskodd fra en garasje som vedtar hinsides beskatning på bilgodtgjørelse fra vanlige arbeidere.

Lønn, berettiget pendlerbolig og de andre ordningene er der for å ta brodden av ugunstige arbeidstider, konstant presseovervåking og ubekvem arbeidstid. Det at de ikke unner andre det samme er det som skaper utfordringer for meg.

Helt enig!

Det er måten de meler, sukrer og pynter på egen kake samtidig som de fratar vanlige folk samme mulighetene som gjør at jeg kaster opp i munnen av alt de finner på.

Det er ganske hårreisende at politikerne bruker milliarder av skattekroner på oppvarmet garasje til seg selv samtidig som de fjerner gateparkering for vanlige folk i samme by. 

Det er totalt mangel på respekt og jeg blir meget skeptisk til om de skjønner selv hvor utrolig umusikalsk det er. Burde så dumme og egosentriske mennesker ha slike verv som de har?

Så har vi representanter som holder tale på tale om at vanlige folk skal gå og sykle overalt fordi det er det eneste riktige å gjøre, så setter de seg selv i gratis taxi på vei hjem fra talelokalet.

Det er ikke slik at vanlige folk ikke blir våte av regn og kalde av minusgrader liksom... Eller at vi kan bære alt vi kjøper, uansett størrelse og vekt. Vi er faktisk avhengige av bil innimellom vi også.

Lista er uendelig lang... Våre folkevalgte er gribber.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...