Gå til innhold

Julen… Lillemor og meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke familie på samme måte som andre - jeg har i hvertfall ikke kontakt med dem, bortsett fra ei tante, men det er veldig distansert. Jeg vokste ikke opp sammen med dem. Jeg og lillemor (hennes far er ustabil og jeg oppfordrer ikke til mer samvær enn nødvendig) er alene alltid i julen. 
Frem til i fjor har dette gått fint. Hun er nå 11 år, og i fjor undret hun seg veldig over det. I klassen hadde elever og venninner snakket om besøk fra ulike kanter av landet. Voksne søsken, besteforeldre, tanter, fettere, kusiner osv som kom til jul, eller de skulle reise til noen. Hun hadde så lyst at vi også skulle det. Men vi har ingen å dra til. 

Jeg lurer derfor på om noen har prøvd å feire jul på sånn arrangement? Vi er ikke fattige eller noe, jeg jobber og tjener greit, men for å være flere sammen, for lillemor sin skyld. Jeg tenker på Røde Kors, eller Frelserarmeen eller Kirkens bymisjon eller sånne ting? Kan dere si noe om hvordan det var? 

Anonymkode: 6c225...468

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har prøvd det? 

Skrevet

Jeg har ikke prøvd det, men tenker det helt sikkert kan være en fin ting. Et annet alternativ er å invitere noen som trenger det hjem til dere i julen. Det går sikkert Ann å komme i kontakt med noen gjennom en eller annen hkelpegruppe "hjelp oss å hjelpe" eller lignende. På den måten får dere bpde besøk, og mulighet til å utvide nettverket deres. Håper dere får en god jul uansett hva dere velger! 

• Liker 5
Skrevet

Dere er jo ikke alene. Dere er jo dere to :)

Kansje det finnes familier som er i samme situasjon? Hvor koselig hadde det ikke vært å gå sammen tre enslige og med tre barn, feks. Kanskje ikke så lett å finne en slik gjeng men kansje det går? 

en jeg kjenner driver noe som heter "innenforskap" Han har en stor følger skare på Facebook, kansje dere spørre om dere kan poste der? liten familie søker en annen liten familie som søker noen å være med i jula. 

Anonymkode: 7673e...6b8

• Liker 3
Skrevet

Mange som er helt alene på julaften velger å jobbe som frivillig. Tror plassene fyller seg raskt, faktisk. 

Og så finnes det mange som ikke får reist hjem til familie pga jobb og sitter alene. Mange har ikke kapasitet til å jobbe som frivillig og ender opp alene. Hva med å invitere noen av disse hjem? Jeg er sikker på at du kjenner noen som er alene hvis du undersøker litt. Eller inviterer noen gode venner i samme situasjon? Venner er den familien man velger, heter det. 

Jeg og familien min har de siste årene endt opp med å invitere bekjente på julaften fordi de plutselig ikke fikk reist til familien som bor et stykke unna. Det er jo superkoselig! Tipper de fleste har plass til et par til rundt bordet😊

Anonymkode: 87818...ecd

Skrevet

Takk for gode tips - men vi ønsker ikke å invitere fremmede hjem til oss på julaften, av så mange grunner. Vi ønsker heller ikke å reise hjem til noen vi ikke kjenner. 
I utgangspunktet har vi det fint sammen - men det hadde vært fint for lillemor å få prøvd å være mange. Hun ønsker seg det. Derfor lurte jeg på om noen hadde erfaring med feiring på arrangement. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Mange som er helt alene på julaften velger å jobbe som frivillig. Tror plassene fyller seg raskt, faktisk. 

Og så finnes det mange som ikke får reist hjem til familie pga jobb og sitter alene. Mange har ikke kapasitet til å jobbe som frivillig og ender opp alene. Hva med å invitere noen av disse hjem? Jeg er sikker på at du kjenner noen som er alene hvis du undersøker litt. Eller inviterer noen gode venner i samme situasjon? Venner er den familien man velger, heter det. 

Jeg og familien min har de siste årene endt opp med å invitere bekjente på julaften fordi de plutselig ikke fikk reist til familien som bor et stykke unna. Det er jo superkoselig! Tipper de fleste har plass til et par til rundt bordet😊

Anonymkode: 87818...ecd

Nei vi kjenner ingen som er alene. Vi har et veldig lite (men fint) nettverk her hvor vi bor. 

Skrevet

Her har vi alltid vært to og trives med det. 😄 Men har fått med meg at det finnes varierte tilbud her i byen, du må nesten bare sjekke hva som er i din by. Her finnes det tilbud for folk som bare vil være sammen med andre og det å være fattig er ikke en nødvendighet så vidt jeg har fått med meg men det er nok en variert forsamling kan jeg tenke meg.

• Liker 2
Skrevet

Lillemor? 

Anonymkode: 18baa...9ee

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lillemor? 

Datteren hennes da..

Anonymkode: fbffe...572

Skrevet

Først av alt tenker jeg du må snakke med datteren din om hvorfor dere ikke har besteforeldre, tanter/onkler og søskenbarn som dere besøker/besøker dere, og hvorfor det er vanlig med store besøk andre steder nettopp pga familie. Det er jo uansett en samtale som tvinger seg frem etterhvert som det nærmer seg konfirmasjonsalderen, der det også kommer til å bli mye snakk om besøk, hvem som kommer, hvor mange og hva man får i gave fra hvem. 

De arrangementene jeg kjenner til på julaften deler seg litt i to. Noen er primært for enslige eldre og syke, og skjer tidlig på ettermiddagen, gjerne med avslutning i 18-19 tiden. Andre er tiltenkt de som har lite, ikke er velkommen noen steder og/elelr ikke har ressurser til å stelle i stand jul selv, type rusmisbrukere, hjemløse, alvorlig psykisk syke o.l. Der tenker jeg barn ikke har så veldig mye å gjøre for å være ærlig, det blir i alle fall ikke en koselig "storfamiliefeiring" slik du ser for deg. Så skal dere oppsøke noe bør du være ganske sikker på at det er barnevennlig, og gjerne også at dere ikke tar plassen til noen som faktisk trenger den. Det som går an å gjøre er selvfølgelig å forhøre seg i eget nettverk om noen kunne tenkt seg et par ekstra gjester på julaften. Evt er muligheten der for at folk tilbyr andre å feire jul med seg, ser du skriver at du ikke vil det, men det er da mye bedre for enn 11 åring enn å havne med en gjeng rusmisbrukere og rumenske tiggere i en gymsal. Jeg kjenner to som har invitert folk de ikke kjenner hjem til seg på julaften, og begge skryter veldig av opplevelsen, en av dem har gjort det flere ganger. 

Lillemor er for øvrig er rart kallenavn på en 11-åring, jeg trodde du hadde en på 2 ut fra tittelen. 

Anonymkode: 377ae...b2c

Skrevet

Bor du i Oslo? Røde Kors sitt nettverkssenter for aleneforeldre,  MARTE, har julaftenfeiring for aleneforeldre 😊

• Liker 2
Skrevet

Snakk med noen venner, de vil sikkert invitere dere.

Anonymkode: 05a11...c51

• Liker 1
Skrevet

Hadde snakket med datteren før jeg meldte på.

Hadde heller ikke dratt på arrangement med mindre det var spesifikt for aleneforeldre som ønsket selskap.

Det å være flere er jo ikke tilsvarende å være sammen med rusavhengige/psykisk syke/ensomme eldre.

De «oppegående» ensomme melder seg nok ofte som frivillige? 

Anonymkode: 637d3...de6

Skrevet

Lurt å legge en innsats i nettverksbygging resten av året, målrettet mot andre i samme situasjon. Forening for aleneforeldre, barnas stasjon osv. Det finnes masse. 

Anonymkode: 73d02...a49

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lillemor? 

Trodde ungen var under ett år.

Anonymkode: 72f5a...f1d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Først av alt tenker jeg du må snakke med datteren din om hvorfor dere ikke har besteforeldre, tanter/onkler og søskenbarn som dere besøker/besøker dere, og hvorfor det er vanlig med store besøk andre steder nettopp pga familie. Det er jo uansett en samtale som tvinger seg frem etterhvert som det nærmer seg konfirmasjonsalderen, der det også kommer til å bli mye snakk om besøk, hvem som kommer, hvor mange og hva man får i gave fra hvem. 

De arrangementene jeg kjenner til på julaften deler seg litt i to. Noen er primært for enslige eldre og syke, og skjer tidlig på ettermiddagen, gjerne med avslutning i 18-19 tiden. Andre er tiltenkt de som har lite, ikke er velkommen noen steder og/elelr ikke har ressurser til å stelle i stand jul selv, type rusmisbrukere, hjemløse, alvorlig psykisk syke o.l. Der tenker jeg barn ikke har så veldig mye å gjøre for å være ærlig, det blir i alle fall ikke en koselig "storfamiliefeiring" slik du ser for deg. Så skal dere oppsøke noe bør du være ganske sikker på at det er barnevennlig, og gjerne også at dere ikke tar plassen til noen som faktisk trenger den. Det som går an å gjøre er selvfølgelig å forhøre seg i eget nettverk om noen kunne tenkt seg et par ekstra gjester på julaften. Evt er muligheten der for at folk tilbyr andre å feire jul med seg, ser du skriver at du ikke vil det, men det er da mye bedre for enn 11 åring enn å havne med en gjeng rusmisbrukere og rumenske tiggere i en gymsal. Jeg kjenner to som har invitert folk de ikke kjenner hjem til seg på julaften, og begge skryter veldig av opplevelsen, en av dem har gjort det flere ganger. 

Lillemor er for øvrig er rart kallenavn på en 11-åring, jeg trodde du hadde en på 2 ut fra tittelen. 

Anonymkode: 377ae...b2c

Det var mange antakelser i en setting. Hvor mye jeg har snakket med min datter om vår livssituasjon vet du jo ingenting om - og det farger vel ikke realitetene noe større. 
Synes Lillemor er koselig jeg - og det ble oppklart da du leste innlegget? 

• Liker 1
Skrevet
Xfreya skrev (10 timer siden):

Bor du i Oslo? Røde Kors sitt nettverkssenter for aleneforeldre,  MARTE, har julaftenfeiring for aleneforeldre 😊

Å - det var et godt tips! Vet du om noen som har deltatt på det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde snakket med datteren før jeg meldte på.

Hadde heller ikke dratt på arrangement med mindre det var spesifikt for aleneforeldre som ønsket selskap.

Det å være flere er jo ikke tilsvarende å være sammen med rusavhengige/psykisk syke/ensomme eldre.

De «oppegående» ensomme melder seg nok ofte som frivillige? 

Anonymkode: 637d3...de6

Man må neste anta at jeg vet hva jeg gjør - og ikke drar datteren min med på hva som helst heller… 

• 3 uker senere...
Skrevet

Noen som vet om Kirkens Bymisjon er et bra alternativ? Eller er det veldig stusselig stemning der? 

Anonymkode: 77781...d0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...