Gå til innhold

Jeg har dårlig snitt på studiet fordi jeg ikke fikk adhd og dysleksidiagnoser før nå. Har det noe å si?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snittet mitt ligger på E, men etter at jeg fikk diagnosene har jeg for første gang fått gode karakterer. Går det greit at snittet på de foregående årene er dårlig? Jeg tror ikke jeg kan endre snittet til mer enn D nå

Anonymkode: 2593b...37f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det må vise at jeg har intelligents og jobber hardt når jeg har klart meg på egenhånd med to diagnoser som ingen har visst om, men jeg vet ikke om arbeidsgivere forstår det

Skrevet

Hva er det du studerer? Hvor lang er graden din, hvor mange år har du E i snitt og hva har du i snitt etter du fant ut at du har ADHD?

Anonymkode: 1af28...3a3

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker det må vise at jeg har intelligents og jobber hardt når jeg har klart meg på egenhånd med to diagnoser som ingen har visst om, men jeg vet ikke om arbeidsgivere forstår det

Det er ikke noe som kommer opp hos arbeidsgivere. De analyserer ikke resultatene dine, de ser på dem ser om de er bra eller dårlig. 

Anonymkode: b61b6...04f

Skrevet

De aller fleste steder og utdanninger krever kun vitnemål. De aller fleste ber heller ikke om vitnemål i søknad, da skal man bare levere etterkant som bevis. 

Jeg synes det er veldig godt jobba med adhd og dysleksi.

Min mann med dysleksi fikk og E. Han har kapra drømmejobben for bransjen, og en jobb mange misunner og ønsker. 

Anonymkode: e661b...9df

Skrevet

Som student trodde jeg at karakterene var ekstremt viktige. I arbeidslivet ser jeg at de aller fleste kun bryr seg om gjennomført grad. Kun enkelte bedrifter innen særlig økonomi og Enkelte industri /ingeniør som setter dette fremst. Personlig hadde jeg aldri klart å jobbe et slikt sted, fordi en eksamen viser bare hva du klarte å vise den ene dagen - og alle kan ha dårlige dager. Eksamensresultater sier jo ingenting om hvordan du er som arbeidstaker, sosialt og praktiske ferdigheter. Mange kjempesmarte og dyktige folk som blir oversett fordi de ikke hadde klart å formulere en tekst godt nok. 

Anonymkode: e661b...9df

• Liker 1
Skrevet

Jeg har dysleksi og dårlig snitt, men karakterer har aldri blitt nevnt på et jobb intervju. Min erfaring er at karakterer teller litte for din første jobb, når du får relevante referanser betyr referansene alt og karakterer ingen ting. 

Anonymkode: df14e...c7c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Snittet mitt ligger på E, men etter at jeg fikk diagnosene har jeg for første gang fått gode karakterer. Går det greit at snittet på de foregående årene er dårlig? Jeg tror ikke jeg kan endre snittet til mer enn D nå

Hvordan henger det sammen at du får gode karakterer fordi du har fått påvist diagnoser? 

Anonymkode: 388bc...74a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan henger det sammen at du får gode karakterer fordi du har fått påvist diagnoser? 

Et stort problem med adhd er oppmerksomhetssvikt og at man sliter med å fullføre oppgaver bl.a. Medisiner kan hjelpe med det. Jeg har samme opplevelse som TS. Etter jeg fikk diagnose og medisiner hoppet karakterene betydelig opp. 

Anonymkode: 9a5b5...360

Skrevet

Jeg har aldri opplevd at arbeidsgivere har bedt om karakterutskrift altså, kun vitnemål som bevis på fullført grad. Så jeg ville ikke tenkt så mye på det.

Anonymkode: f9f74...431

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fordi etter man har fått påvist diagnoser kan man få hjelp med problemene. Er ikke veldig vanskelig å forstå at en med ADHD og dysleksi vil gjøre det bedre etter hun har fått hjelp med ADHDen og dysleksien. 

Anonymkode: 1e243...4e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12/4/2021 den 10.43):

Arbeidsgivere blåser lang marsj i diagnoser. De vi se resultat. Hvorfor du har et dårlig resultat er uvesentlig. Dårlig resultat er dårlig resultat. Jobben blir gjort eller den blir ikke gjort.

Jeg har aldri fått noen særbehandling pga adhd, men masse masse stress for ting jeg har glemt eller gjort feil pga manglende oppmerksomhet. Manglende oppmerksomhet blir alltid tolket til at man ikke er interessert NOK. Det er jo ikke sånn. 

Anonymkode: c52b2...3c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Arbeidsgivere blåser lang marsj i diagnoser. De vi se resultat. Hvorfor du har et dårlig resultat er uvesentlig. Dårlig resultat er dårlig resultat. Jobben blir gjort eller den blir ikke gjort.

Jeg har aldri fått noen særbehandling pga adhd, men masse masse stress for ting jeg har glemt eller gjort feil pga manglende oppmerksomhet. Manglende oppmerksomhet blir alltid tolket til at man ikke er interessert NOK. Det er jo ikke sånn. 

Anonymkode: c52b2...3c0

Det står at hun har fått gode karakterer etter hun fikk påvist diagnosene. Det arbeidsgiveren bryr seg om er hvor godt hun presterer i dag ikke hvor godt hun presterte for flere år siden da hun ikke visste at hun hadde ADHD og dysleksi. 

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Man har blant annet rett til hjelpemidler og tilrettelegging på eksamen dersom man blir diagnostisert med ADHD eller dysleksi. 

Anonymkode: f2028...42f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi etter man har fått påvist diagnoser kan man få hjelp med problemene. Er ikke veldig vanskelig å forstå at en med ADHD og dysleksi vil gjøre det bedre etter hun har fått hjelp med ADHDen og dysleksien. 

Det er jeg klar over, men ts skriver bare at det ble påvist diagnoser. Ingenting om medisiner, hjelpemidler eller tilrettelegging. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har aldri opplevd at arbeidsgivere har bedt om karakterutskrift altså, kun vitnemål som bevis på fullført grad. Så jeg ville ikke tenkt så mye på det.

Anonymkode: f9f74...431

Følger ikke karakteren med på vitnemål som blir skrevet ut? 

Anonymkode: f0dc1...35e

Skrevet

Jeg er rekrutteringsansvarlig. Om du hadde opplyst om denne informasjonen til meg, så hadde jeg tatt hensyn til det.

Skrevet

Karakterene er nok viktigst i den første jobben, der en ikke har så mye annet enn studiene å vise til. Jeg ville vært åpen ovenfor arbeidsgiver om utfordringene og vektlagt at en nå har fått hjelp som gjør at en klarer å prestere bedre enn en gjorde tidligere i studieløpet. Har en god progresjon kan dårlige resultater tidligere gjerne veies opp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...