nebbete fugl Skrevet 4. desember 2021 #1 Skrevet 4. desember 2021 https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/12/03/store-vil-ikke-love-stromstotte-for-etter-nyttar/ Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) varsler at det ikke kommer noe strømhjelp til folk før etter nyttår. Det må komme tidligere, krever SV. – Alle de løsningene som er skissert av de ulike partiene, er vel noe som først vil komme til utbetaling over nyttår. Men det er også tiden da folk får strømregningene, og vi er nødt til å være på plass med en løsning da, sa Støre under finansdebatten i Stortinget. Var ikke dette en regjering for "folk flest"? 🤔 3
clyde Skrevet 4. desember 2021 #2 Skrevet 4. desember 2021 Dette med "folk flest" var det vel seriøst ingen som trodde på? 14
huldrabuldra22 Skrevet 4. desember 2021 #3 Skrevet 4. desember 2021 Jeg vil vel heller si at det vil komme bedre med etter jul og nyttår, da de fleste ofte sitter igjen med dårligere råd. Og det er jo også noe i at Januar er en av de dårligste og hardeste mnd for folk flest. 2
PetterKanin Skrevet 4. desember 2021 #4 Skrevet 4. desember 2021 Det er nokså håpløst å forvente at staten skal ta ansvaret for at strømkunder har tatt en risiko.
A-hunter Skrevet 4. desember 2021 #5 Skrevet 4. desember 2021 (endret) PetterKanin skrev (7 minutter siden): Det er nokså håpløst å forvente at staten skal ta ansvaret for at strømkunder har tatt en risiko. Nå er det vel strengt tatt myndighetene som har kjørt strømpolitikken ut i dette myrhullet. Strøm produsert av fellesskapets ressurser (vannkraft) koster 0,25 kroner å produsere og levere i sikringsskapet ditt (tall fra NVE). Alt over det er kun politikk. Men ja, velgerne har gitt dem mandatet til å ødelegge dette, gjentatt siste gang i september i år. Så på en måte har du helt rett. Endret 4. desember 2021 av A-hunter 6
PetterKanin Skrevet 4. desember 2021 #6 Skrevet 4. desember 2021 A-hunter skrev (3 minutter siden): Nå er det vel strengt tatt myndighetene som har kjørt strømpolitikken ut i dette myrhullet. Strøm produsert av fellesskapets ressurser (vannkraft) koster 0,25 kroner å produsere og levere i sikringsskapet ditt (tall fra NVE). Alt over det er kun politikk. Men ja, velgerne har gitt dem mandatet til å ødelegge dette, gjentatt siste gang i september i år. Så på en måte har du helt rett. Folk har hele hatt anledning til å begrense sin risiko ved å velge fastpris. Når de ikke gjør dette så kan det få slike resultater. Dette er ikke første gangen og blir ikke siste gangen. 1
A-hunter Skrevet 4. desember 2021 #7 Skrevet 4. desember 2021 PetterKanin skrev (12 minutter siden): Folk har hele hatt anledning til å begrense sin risiko ved å velge fastpris. Når de ikke gjør dette så kan det få slike resultater. Dette er ikke første gangen og blir ikke siste gangen. Folk har også hatt anledning til å velge politikere som ikke går til valg på å ødelegge mest mulig ved å svi av alle pengene deres på dyr, tvilsom og ekstremistisk symbolpolitikk som ikke virker. Jeg tror du har for stor tro på den norske befolkningen. 5
PetterKanin Skrevet 4. desember 2021 #8 Skrevet 4. desember 2021 A-hunter skrev (1 minutt siden): Folk har også hatt anledning til å velge politikere som ikke går til valg på å ødelegge mest mulig ved å svi av alle pengene deres på dyr, tvilsom og ekstremistisk symbolpolitikk som ikke virker. Jeg tror du har for stor tro på den norske befolkningen. Slik går det når det sus puter under armene.
Leo Skrevet 4. desember 2021 #9 Skrevet 4. desember 2021 Jeg må vel si at jeg foretrekker at det brukes litt tid på å finne gode løsninger fremfor å øse ut penger til høyre og venstre. Når man leser kommentarfeltene kan det jo virke som om vi er i en akutt krise hvor 99% av befolkningen holder på å sulte og fryse i hjel, men jeg tror vel ikke at vi er helt der enda. Det er selvfølgelig noen som lever på så knappe marginer at det strømregningen blir et problem, men det tar tross alt litt tid fra strømmen brukes til den regningen forfaller. Et annet aspekt er at strømmen var tilnærmet gratis gjennom deler av fjoråret og jeg vil tro at det i stor grad har farget forventningene til hva strøm skal koste. Ser man litt lenger tilbake har imidlertid strøm vært en betydelig kostnad gjennom vinteren også tidligere. 5
nebbete fugl Skrevet 4. desember 2021 Forfatter #10 Skrevet 4. desember 2021 39 minutter siden, PetterKanin said: Folk har hele hatt anledning til å begrense sin risiko ved å velge fastpris. Når de ikke gjør dette så kan det få slike resultater. Dette er ikke første gangen og blir ikke siste gangen. Hadde "alle" gjort det ville strømtilbyderne gått konkurs, og vi ville ha vært like langt. 6
PetterKanin Skrevet 4. desember 2021 #11 Skrevet 4. desember 2021 nebbete fugl skrev (27 minutter siden): Hadde "alle" gjort det ville strømtilbyderne gått konkurs, og vi ville ha vært like langt. Nei, det ville de ikke. For å gå konkurs må man tape likviditeten og dermed skape insolvens.
nebbete fugl Skrevet 4. desember 2021 Forfatter #12 Skrevet 4. desember 2021 58 minutter siden, PetterKanin said: Nei, det ville de ikke. For å gå konkurs må man tape likviditeten og dermed skape insolvens. Som har skjedd i Storbritannia nå i høst hvor mange størmselskaper har gått konkurs fordi "for mange" kunder hadde inngått (lave) fastprisavtaler. https://e24.no/olje-og-energi/i/8QR5W1/meglertopp-tror-paa-konkurser-i-stroembransjen-blir-overrasket-hvis-ingen-gaar-over-ende Meglertopp tror på konkurser i strømbransjen: – Blir overrasket hvis ingen går over ende Flere strømselskaper risikerer likviditetsskvis som følge av skyhøye strømpriser, ifølge Pareto. Agva Krafts lokketilbud til nye kunder i sommer er blitt en dyr affære for selskapet. 5
PetterKanin Skrevet 4. desember 2021 #13 Skrevet 4. desember 2021 nebbete fugl skrev (6 minutter siden): Som har skjedd i Storbritannia nå i høst hvor mange størmselskaper har gått konkurs fordi "for mange" kunder hadde inngått (lave) fastprisavtaler. https://e24.no/olje-og-energi/i/8QR5W1/meglertopp-tror-paa-konkurser-i-stroembransjen-blir-overrasket-hvis-ingen-gaar-over-ende Meglertopp tror på konkurser i strømbransjen: – Blir overrasket hvis ingen går over ende Flere strømselskaper risikerer likviditetsskvis som følge av skyhøye strømpriser, ifølge Pareto. Agva Krafts lokketilbud til nye kunder i sommer er blitt en dyr affære for selskapet. Jeg tviler. Men tiden vil vise.
A-hunter Skrevet 5. desember 2021 #14 Skrevet 5. desember 2021 Juligjen skrev (2 minutter siden): Har du nok en gang funnet på tallene igjen Du har tre innlegg men mange tusen innlekk som stalker-Ab? Sånn siden du bruker "nok en gang" tipper jeg du er en av de tøffingene som gjemmer seg under angrep. Nei, det koster ikke 0,25 kroner å produsere en kWh strøm. Det koster rett under 0,20 kroner. Leveransen koster 0,05 - 0,06 kroner. Tallene er fra NVE og ligger åpent for alle som kan lese (og skrive). 2
Juligjen Skrevet 5. desember 2021 #15 Skrevet 5. desember 2021 A-hunter skrev (Akkurat nå): Du har tre innlegg men mange tusen innlekk som stalker-Ab? Sånn siden du bruker "nok en gang" tipper jeg du er en av de tøffingene som gjemmer seg under angrep. Nei, det koster ikke 0,25 kroner å produsere en kWh strøm. Det koster rett under 0,20 kroner. Leveransen koster 0,05 - 0,06 kroner. Tallene er fra NVE og ligger åpent for alle som kan lese (og skrive). Jeg har lest flere av innleggene dine tidligere, derfor sier jeg at du har funnet på tallene. Det gjør du vanligvis. Om du ikke har funnet på tallene, så kan du lenke til dem direkte. Har du en konkret kilde? 2
Gjest Urias Skrevet 5. desember 2021 #16 Skrevet 5. desember 2021 (endret) nebbete fugl skrev (På 4.12.2021 den 12.24): Som har skjedd i Storbritannia nå i høst hvor mange størmselskaper har gått konkurs fordi "for mange" kunder hadde inngått (lave) fastprisavtaler. https://e24.no/olje-og-energi/i/8QR5W1/meglertopp-tror-paa-konkurser-i-stroembransjen-blir-overrasket-hvis-ingen-gaar-over-ende Meglertopp tror på konkurser i strømbransjen: – Blir overrasket hvis ingen går over ende Flere strømselskaper risikerer likviditetsskvis som følge av skyhøye strømpriser, ifølge Pareto. Agva Krafts lokketilbud til nye kunder i sommer er blitt en dyr affære for selskapet. Om Agva går konk, skal jeg sprette champagnen. Makan til møkkaselskap og svindere skal man lete lenge etter. Ræva kundeserive og sleipe triks for å få kunder fra lokketilbud over på svindyre avtaler etterpå. For øvrig helt forventet at det ikke kommer kompensasjon for høye strømrpiser fra Regjeringen før jul. De er besatt av å ikke skulle tilby ordninger for "de rike", at dette går utover de som behøver lavere strømpriser NÅ. I stedet for å barbere vekk momsen og elavgiften umiddelbart, skal de nå inn med et system som er behovsprøvd og som krever et stort byråkrati, go som vil ta TID. I tillegg vil det ramme skjevt igjen. De som sliter med å betale regningene sine ønsker å få dette løst nå, og jeg tror ikke de bryr seg veldig om at naboen som er "rik" også får kompensasjon. Nei, jeg mener ikke at det er ideelt at de som har mer enn god nok råd til å betale strømregningen fortjener kompensasjoner, men gitt den krisen vi er i nå, er det faktisk bedre at de som ikke har råd faktisk får den hjelpen de behøver umiddelbart, enn at de skal lage et innviklet behovsprøvd system. Det er en grunn til at barnetrygden deles ut til alle. Det er gjort beregninger på dette, og behovsprøve barnetrygden vil koste Staten mer enn å ha et flatt beløp til alle, uavhengig av inntekt. Endret 5. desember 2021 av Urias
LisbethBerg Skrevet 5. desember 2021 #17 Skrevet 5. desember 2021 nebbete fugl skrev (På 4.12.2021 den 1.10): https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/12/03/store-vil-ikke-love-stromstotte-for-etter-nyttar/ Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) varsler at det ikke kommer noe strømhjelp til folk før etter nyttår. Det må komme tidligere, krever SV. – Alle de løsningene som er skissert av de ulike partiene, er vel noe som først vil komme til utbetaling over nyttår. Men det er også tiden da folk får strømregningene, og vi er nødt til å være på plass med en løsning da, sa Støre under finansdebatten i Stortinget. Var ikke dette en regjering for "folk flest"? 🤔 Når ble det en konflikt mellom partiet for folk flest at de ikke rekker å finne en løsning før jul? Det sier seg vel selv at det tar litt tid å administrere dette? Bare det at de faktisk tenker å hjelpe folk med strømregningen er en løsning som aldri ville skjedd med Høyre ved roret. Erna hadde vel bare spurt om de hadde råd til strøm før? 3
tom1986 Skrevet 5. desember 2021 #18 Skrevet 5. desember 2021 Folk som stemmer på AP eller Høyre må være kunnskapsløse eller selvhatende. Dette er partier som konsekvent prioriterer "europeisk samarbeid" fremfor norske innbyggere. 1
Vera Skrevet 6. desember 2021 #19 Skrevet 6. desember 2021 A-hunter skrev (På 4.12.2021 den 10.29): Folk har også hatt anledning til å velge politikere som ikke går til valg på å ødelegge mest mulig ved å svi av alle pengene deres på dyr, tvilsom og ekstremistisk symbolpolitikk som ikke virker. Jeg tror du har for stor tro på den norske befolkningen. SP stemte mot strømkabel.
Kate Upton Skrevet 6. desember 2021 #20 Skrevet 6. desember 2021 nebbete fugl skrev (På 4.12.2021 den 1.10): Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) varsler at det ikke kommer noe strømhjelp til folk før etter nyttår Jøss...! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå