Gå til innhold

Midt i strømkrisen skal Tyskland stenge tre atomkraftverk - blir stømmen enda dyrere?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.tu.no/artikler/midt-i-stromkrisen-skal-tyskland-stenge-tre-atomkraftverk/515604

Tyskland har de siste ti årene stengt ned sine atomkraftverk, ett etter ett. Nå er det bare seks igjen, og tre av disse skal stenges før nyttår. De tre siste må være koblet ut innen slutten av neste år.

Det skjer midt i en stor energikrise som omfatter hele Europa. Gasslagrene er i ferd med å gå tomme, noe som har sendt prisen på gass og gasskraft til himmels. Det drar også med seg strømprisen, slik også Norge har fått merke den siste tiden. 

Hva i alle dager er det de tenker på i Tyskland?

Endret av nebbete fugl
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva de tenker på? Har du lest artikkelen? 

Dette ble vedtatt i 2011, etter ulykken i Japan. Det er altfor sent å snu prosessen nå sier eierne av kraftverkene, de trenger flere år på å åpne opp igjen. 

Hvorfor skulle det ikke være greit at tyskere nekter atomkraft? Nordmenn nekter jo også? 

Tyskerne bygger ut kull i rasende fart for tiden. Det grønne skiftet kan vi se langt etter. 

Skrevet
Albbas skrev (6 minutter siden):

Tyskerne bygger ut kull i rasende fart for tiden. Det grønne skiftet kan vi se langt etter. 

Det er jo problemet.

Jeg tviler på at tyskerne vil gledelig betale skyhøye strømpriser og tømme ressursene sine bare for at vi i Norge kan bruke grønn energi (i omvendt tilfelle enn nå). Hvorfor skal vi akseptere det da?

Tyskland og mange andre satser igjen på kull. Det lover dårlig for Norge som eksporterer sine ressurser og lar den norske forbrukeren og norsk industri ta regningen. Det kan ikke være en bra og riktig løsning, uansett hvor mye man maser om grønt skifte og miljøvennlig energi. 

Det er neppe andre enn ihuga miljøfanatikere i Norge som tenker: ''Jeg vil med glede sulte meg selv og mine barn og fryse ihjel hjemme for at andre land kan bruke miljøvennligprodusert energi mitt land produserer''. Så hele systemet er feil. Og flere advarte mot det før. 

• Liker 4
Skrevet
Albbas skrev (12 minutter siden):

Hva de tenker på? Har du lest artikkelen? 

Dette ble vedtatt i 2011, etter ulykken i Japan. Det er altfor sent å snu prosessen nå sier eierne av kraftverkene, de trenger flere år på å åpne opp igjen. 

Hvorfor skulle det ikke være greit at tyskere nekter atomkraft? Nordmenn nekter jo også? 

Nå brukes mye vind- og solenergi i Tyskland og det satses fortrinnvis på det. 

Skrevet
5 hours ago, Nikitaspin said:

Nå brukes mye vind- og solenergi i Tyskland og det satses fortrinnvis på det. 

Jada, men det holder ikke tritt med energibehovet og da må man til med kull... 🤷‍♀️

Skrevet
1 hour ago, Albbas said:

Jada, men det holder ikke tritt med energibehovet og da må man til med kull... 🤷‍♀️

Resten av EU er ikke særlig imponert over hvordan de har holdt på. Det er ikke bare Norge som må forsyne dem med kraft, er ikke bare norske forbrukere som må ta regningen.
Det er helt uansvarlig for er land med 80 millioner innbyggere å nekte å produsere kraft til sine innbyggere, for å nå klima mål. 

Presset fra de andre medlemslandene gjør at de må fyre opp kullkraft igjen. Aller helst ville de ha importert kraft fra de øvrige land, slik at produksjonen gikk på deres kvoter. 

7 hours ago, Albbas said:

Fordi Tyskland ikke har alternativ. De må vel nekte å ha kjernekraft, men ikke samtidig nekte å ha kull og gass, når de ikke har tilstrekkelig med kraft fra fornybare kilder.

Tviler på at den opptrappingen av kull de driver med kommer til å gjøre sørlig forskjell. Kanskje de unngår å ha tider på døgne de bare forsyner skiftende geografiske områder. 

Frankrike har tilstrekkelig og stabil produksjon, akkurat som osd, men ikke når de blir tvunget til å selge til Tyskland, og franske forbrukere må betale tilsvarende. 

• Liker 2
Skrevet
nebbete fugl skrev (22 timer siden):

Hva i alle dager er det de tenker på i Tyskland?

De har styresmakter som utøver ekstremistisk klima- og miljøpolitikk i praksis.

Hadde jeg vært Frankrike hadde jeg stengt ned kablene mellom landene og latt Tyskland seile sin egen sjø.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...