Gå til innhold

Antrekk på julaften, bunad?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har på bunad på julaften? 

Jeg elsker min bunad, men blir aldri å feire jul i den.

Hørt at det er folk har på bunaden denne dagen. Dvs noen påstod at det var ganske vanlig. Har selv aldri sett noen, så ble nysgjerrig på det.

Noen her som har bunad til antrekk 24.desember? Eller noen som kjenner til noen? 

Anonymkode: 10c54...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt innafor å bruke bunad ☺️ For min del orker jeg ikke å sitte med en stram bunad når det er så mye mat og annet. Men har feiret jul med noen som brukte bunad, jeg stusset ikke på det i det hele tatt :)

Anonymkode: 8c088...e60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i familien bruker bunad på julaften. Jeg skjønner ikke at hun orker, for bunad er jo litt stort og tungt, og ikke noe jeg selv ville valgt å ha på på julaften. 

Anonymkode: e3721...3c2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker bunaden min men hadde aldri brukt den på julaften 🥵

Anonymkode: 0c449...406

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker også bunaden min, men pga matlaging, peisfyring og utstrakt bruk av levende lys bruker jeg den aldri på julaften. Det blir rett og slett for varmt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd at noen bruker bunad på julaften. Det er jo et varmt plagg og det er gjerne ganske varmt inne på julaften etter å ha laget masse julemat, fyrt i peisen osv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange bruker bunad på julaften men jeg tror det er litt lokale ulikheter. Jeg tenker ofte at jeg skal gjøre det men det blir rett og slett for varmt. Synd, den er flott og brukes alt for sjelden.

Anonymkode: 4cfdc...edc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I familien pleier vi det. Har den på i kirka. Pleier å skifte til kjole i løpet av kvelden. Gjerne rett før gaver, eller rett etter. 

Anonymkode: bcc22...3ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt bunad noen ganger. Det har ikke vært for varmt. Sluttet å bruke bunad fordi jeg klarte ikke å la vær å legge skjorteermet i sausen🤣

Anonymkode: 463f7...65f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fort godt over 25 grader der jeg er på julaften med vedfyring og matlaging i flere timer. Tror jeg hadde smeltet vekk med bunad.

Anonymkode: 042f3...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ennå til gode å se noen bruker bunad på julaften, men de fins nok de som gjør det og. For min del hadde ikke jeg orket å brukt bunad i julen. Hører til 17 mai, konfirmasjon, barnedåp, bryllup osv. 

Anonymkode: 18174...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pleide å bruke bunad før jeg fikk mesteparten av ansvaret for matlagingen. Optimalt festplagg om vinteren, frøys aldri selv om det var litt venting og kø rundt kirketider. 

Anonymkode: 2919c...fa8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor brukte bunad på julaften av og til mens jeg var liten, men hun sluttet med det pga varmen, at hun var redd for flekker, særlig på den broderte hvite blusen, og at det blir veldig mye ullstakk å drasse rundt på mens man driver med matservering. 

Jeg kjenner til enkelte familier som har bunadstradisjon på julaften, men det er nok ikke fryktelig vanlig. Mulig det var mer tradisjon for det i gamle dager.  

Anonymkode: 2af3e...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er det noen som har på bunad på julaften? 

Jeg elsker min bunad, men blir aldri å feire jul i den.

Hørt at det er folk har på bunaden denne dagen. Dvs noen påstod at det var ganske vanlig. Har selv aldri sett noen, så ble nysgjerrig på det.

Noen her som har bunad til antrekk 24.desember? Eller noen som kjenner til noen? 

Anonymkode: 10c54...282

Har aldri sett eller hørt om det. MEN har aldri sett eller hørt om noen som synes bunaden er såpass behagelig å ha på, at det er det man velger på julekvelden 😅

Altså det er jo strømpebukse og kjole, men blir som oftest en litt mindre stiv og mer myk/behagelig kjole.

Men jeg hadde ikke hatt noe i mot om noen dukket opp på julaften i kjole. Om noen ønsker det, så tenker jeg kjør på.

Anonymkode: 38340...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har selv ingen bynadsfetisj og synes ikke det er så fint, men hver sin lyst selvsagt. Men jeg har heller aldri sett noen bruke det, er nok et litt for "tungt" plagg å sitte med på en slik dag vil jeg tro. 

Anonymkode: 7929f...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...