Gå til innhold

Olivia Rodrigo - hva er det med vokalstilen hos kvinnelige artister?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Måtte sjekke ut Spotify sin mest spilte sang i 2021, "Drivers License", og den kunne gjerne vært en god poplåt hvis det ikke var for at hun høres ut som hun synger med bomull i munnen eller har en eller annen talefeil. Har hørt det samme hos andre unge sangere i dag. De synger i kursiv på en måte med vocal fry og rare uttalelser på enkelte ord. Vokaler blir til diftonger. Feks "on" uttales ikke som "onn", men som "oin", eller "night" blir "noight" typ. 

Hva er greia?

Anonymkode: 7b49e...8fd

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke tenkt dette selv, syns dette er en av årets beste låter fra 2021. 

Anonymkode: 223e1...955

Skrevet

Skjønner hva du mener. Synes at drivers lidence er en kjedelig sang med sutrende synging. Med det sagt, synes jeg at Olivia Rodrigo er et friskt pust i popmusikken! Albumet hennes var et veldig bra popalbum! Tror faktisk at det kommer til å stå igjen som en moderne klassiker.

Anonymkode: 5dd52...f68

Skrevet

"Djivers licence"

"Blååån girl"

Har hørt flere artister som synger slik, er det en stil? Orker ikke høre på den type musikk, høres pretensiøst ut.

Anonymkode: 1f698...36b

Skrevet

De tok det opp på Brille en gang og nevnte band som NSync og Britney Spears sine uttalemåter og de synger vokaler på den måten fordi det er da vokalene kan dras ut og lages en bedre tone av :)

Anonymkode: 767ad...174

Skrevet

Har ikke hørt henne, men reagerer på tittelen din. Fordi du reagerer på noe med en artist -så handler det plutselig om ALLE kvinnelige artister i hele verden??? Wtf? Hæ??

Anonymkode: fd99a...b87

Skrevet

Jeg er helt enig. Selv om dette så klart ikke gjelder alle sangere, men noen i populærmusikken i dag. Og det låter forferdelig for å være ærlig om min personlige mening. 

Har gått til sangpedagog selv i ti år, og husker da jeg var 15, så sa sanglæreren min at vocal fry er forbudt 😂😂 Så klart, i visse sammenhenger kan det brukes og det passer for å skape en viss effekt. Men ellers er det best å la være synes jeg. Men det er personlig preferanse. 

Anonymkode: fc73d...bb0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...