AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #1 Skrevet 3. desember 2021 Vi vurderer å kjøpe et hus vi tenker å bo i lenge. Huset er for oss helt perfekt, og vi ser for oss å få familie her. Det ligger litt landlig til (ca 15-20 minutter til sentrum/barneskole). Stor tomt og fine uteområder. Vårt budsjett er litt begrenset, så skulle vi flyttet mer sentralt ville vi nok fått et rekkehus. Vi ønsker i utgangspunktet ikke det. Det vi tenker litt på er om evt fremtidige barn kan bli ensomme her. Det er ikke mange hus/andre familier i dette området. Vi har begge to bil og førerkort så å kjøre til og fra venner er ikke noe problem. Vi har vokst opp i tette nabolag, derfor er vi litt usikre her. Men dere som har barn og bor et stykke unna barnas venner, hvordan fungerer det for dere? Kanskje jeg overtenker her.. Anonymkode: bfcae...dcb
Gidavmeg Skrevet 3. desember 2021 #2 Skrevet 3. desember 2021 Vi bor landlig til. De kan sykle til noen gå venner nå som de er 8-10. Aldri vært nid problem ifht venner. Alle foreldre er innstilt på å kjøre og de tar ofte skolebussen til hverandre etter skolen. Men, mine barn går på en skole der alle bor landlig til, alle bor fra hverandre, ingen kan gå til hverandre (jo, noen få, men det er unntaket). Jeg kjenner andre der å bo slik vi bor er en kjempe utfordring. Da bor de fleste andre i klassen nær hverandre og kan være sammen uten foreldreinnblanding. Da er det lett å falle utenfor. 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #3 Skrevet 3. desember 2021 Vi bor 5 min med sykkel til barnas kompiser, selv nærmere ungdomsskolealder føles det ofte for langt. Skulle gjerne ofte eneboligen for tomannsboligene i byggefeltet 5 min på sykkel unna hvor de fleste kompisene bor som alltid går sammen til/fra skolen. Merker at de andre foreldrene som bor nærme er bedre kjent også. Anonymkode: 10312...f84
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #4 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): ca 15-20 minutter til sentrum/barneskole Er det 15-20 min å gå? Å sykle? Å ta buss? Å kjøre bil? Anonymkode: 44c9b...5cc 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #5 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er det 15-20 min å gå? Å sykle? Å ta buss? Å kjøre bil? Anonymkode: 44c9b...5cc 15-20 min med bil. Anonymkode: bfcae...dcb
Jadzia Skrevet 4. desember 2021 #6 Skrevet 4. desember 2021 Vi bor ti minutter fra skolen med bil. Nærmeste vennene bor 15-20 minutter unna med bil. Null problem. Både vi og de andre foreldrene kjører når ungene trenger det.
Silla123 Skrevet 4. desember 2021 #7 Skrevet 4. desember 2021 Det går nok fint men du må regne med mye «mas» om å bli kjørt her og der. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #8 Skrevet 4. desember 2021 Jeg personlig syns det er litt dumt, og drømmer om å flytte nærmere andre barn. Mannen vil bo i enebolig, det har vi ikke råd til i mer sentralt. Vi bor slik til at det ikke er mulig å gå til tettstedet hvor vennene bor, når barna blir litt større, kan de ta buss. Men det blir litt hva en gjør det til. Jeg vokste opp i blokk, og det var bare å gå ut i gata og finne andre barn å leke med. Det husker jeg som fint, og jeg ønsker det samme for mine barn. Det blir mye kjøring og avtaler nå mens de er små. Og så handler det om stedet en bor selv også. Vi har stor, men veldig bratt tomt, som ikke er den beste å leke på. Det perfekte huset deres kan derimot være et fint sted for barna å ha med seg venner 😊 Anonymkode: 1fd2b...062
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #9 Skrevet 4. desember 2021 Vi bor landlig til, mens de fleste andre i klassen bor nærme hverandre. Jeg må innrømme jeg bekymret meg for dette, men det har gått kjempefint 😊 de har ofte besøk, og vennene synes det er kjekt å være her fordi vi har så mye friområder rundt huset. Vi har også en del kjæledyr fordi vi elsker dyr og har plass til de, noe som er veldig populært for barna. Men at dette går så fint kan ha noe med våre barn å gjøre. Vi har to jenter som er ganske tette i alder, som er bestevenninner og leker sammen hele tiden. De setter også pris på å ha egentid og kunne planlegge besøkene sine. Men at de blir holdt utenfor i klassemiljøet opplever vi ikke i det hele tatt Anonymkode: ef8b6...e00
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #10 Skrevet 4. desember 2021 Slik vokste de fleste i min klasse opp. Jeg bor på landet med spredt bebyggelse. Skolen dekket et stort område på ca. 4 mil fra sør til nord. De fleste tok skolebuss hjem, eller minibuss som kjørte hjem det som bodde langt utenom skolebussens rute. Det ble dermed naturlig å avtale besøk etter skolen og bli med skolebussen hjem til den vi skulle besøke. Jeg synes dette var kjempekoselig og stas og helt vanlig. Visste ikke da at andre barn "hang" rundt på kjøpesentre osv. Vi ble godt kjent med hverandres familier, for vi spiste felles middager og pleide ofte sitte på hjem fordi f.eks hun jeg var på besøk hos eller et søsken av henne skulle på en fritidsaktivitet nedover dalen. Dermed slapp mine foreldre kjøre 3 mil for å hente. Eller motsatt at mine foreldre hentet meg og min venninne og kjørte oss på fritidsaktivitet, så slapp venninnens foreldre kjøre begge veier. Vi sov også mye hos hverandre. Ble f.eks med venninne hjem fredag etter skolen og så dro vi med hennes foreldre på håndballturnering lørdagen. Slikt vil nok falle seg naturlig for det er jo ofte et mer begrenset aktivitetstilbud i bygder, ofte holder klassekamerater på med samme aktivitet. Da blir det mye lettere om man kan bytte litt på kjøring. Men kanskje litt lurt å få litt tette barn? Jeg har hvert fall satt stor pris på å ha en søskenflokk tett i alder. Alltid noen å leke med. Ofte var vi en haug av barn til middag, vi hadde kanskje med hver vår venn hjem og var selv en familie på 6. I tillegg bodde vi på gård og hadde alltid folk innom- gårdsgutter, vetrinær, slekt, andre bønder osv. Men ja, man må selvsagt være innstilt på mer kjøring enn om man bor sentralt til. Anonymkode: 681ab...ebe
AprilLudgate Skrevet 4. desember 2021 #11 Skrevet 4. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): 15-20 min med bil. Anonymkode: bfcae...dcb Det hadde jeg personlig ikke gjort. Hadde gått for rekkehuset. Men, om man bor på bygda en plass hvor alle bor langt fra hverandre - da er saken en annen. Man faller helt utenfor om man er en av få med så lang kjøreavstand. For meg hadde det sittet langt inne å avtale med noen som kanskje forventet at jeg leverte eller hentet barn på besøk - lettere å bare stikke innom noen i nabolaget eller i grei gåavstand. Angående flere og tette barn bestemmer man jo ikke dette selv dessverre. Endret 4. desember 2021 av Fløff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå