Gå til innhold

Har et momentanforbruk på over 3 kW og jeg skjønner ikke hvorfor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min strømavleser viser hvor mye strøm jeg bruker her og nå. Akkurat i dette øyeblikket går det 3300W. Og jeg skjønner ikke hvorfor. Har varmekabler på badet som trekker 800W, kanskje fryseboksene og kjøleskapet (som er stille nå)...ellers bare lys. Ingen panelovner eller elbil. WTF?

Anonymkode: 18c19...100

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv først å koble ut kursene for å se på hvilke kurser forbruket er.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 3.12.2021 den 23.24):

Min strømavleser viser hvor mye strøm jeg bruker her og nå. Akkurat i dette øyeblikket går det 3300W. Og jeg skjønner ikke hvorfor. Har varmekabler på badet som trekker 800W, kanskje fryseboksene og kjøleskapet (som er stille nå)...ellers bare lys. Ingen panelovner eller elbil. WTF?

Varmtvannsbereder? Tipper 2000W der. 

Endret av Traktor
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva med varmtvannsberederen som kanskje trekker mest strøm av alt?

• Liker 2
Skrevet

Ja, den, ja! Den kom på kl23. Men likevel...2000+800=2800. Jeg har da ikke 500W i bare lys? Men det hele gir mer mening nå, ja.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, den, ja! Den kom på kl23. Men likevel...2000+800=2800. Jeg har da ikke 500W i bare lys? Men det hele gir mer mening nå, ja.

Lys, PC, TV, ruter etc.

Skrevet

Alt som står i standby trekker bittelitt strøm, så legg til litt for det også. Vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin, komfyr med ur, TV-skjerm, router, alarm, ladere osv. 

Anonymkode: f71e9...c0c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Alt som står i standby trekker bittelitt strøm, så legg til litt for det også. Vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin, komfyr med ur, TV-skjerm, router, alarm, ladere osv. 

Anonymkode: f71e9...c0c

Vaskemaskin og oppvaskmaskin har vel ikke standbymodus? I alle fall ikke mine. Men, ja, det er mye strøm som brukes "ubemerket". I går dog var jeg klar til å legge meg og hadde ingen aktive forbrukere på bortsett fra lys. Alt det andre må ha vært passive forbrukere slik som frysebokser.

Skrevet

Bor du i bolig med ventilasjonssystem som f.eks. Flexit? Jeg byttet nettopp til strømleverandør med app hvor man kan spore strømforbruket og reagerte på at jeg brukte dobbelt så mye som snittet for boligtypen. (Leilighet 50-70 kvadratmeter). Viste seg at Flexit var innstilt til å blåse varmluft, noe som fungerer dårlig og uansett er bortkastet siden jeg har fjernvarme. Dette kunne enkelt deaktiveres på kontrollpanelet. Forbruket sank fra 20 til 7 kWt pr dag 😀

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Opi said:

Bor du i bolig med ventilasjonssystem som f.eks. Flexit? Jeg byttet nettopp til strømleverandør med app hvor man kan spore strømforbruket og reagerte på at jeg brukte dobbelt så mye som snittet for boligtypen. (Leilighet 50-70 kvadratmeter). Viste seg at Flexit var innstilt til å blåse varmluft, noe som fungerer dårlig og uansett er bortkastet siden jeg har fjernvarme. Dette kunne enkelt deaktiveres på kontrollpanelet. Forbruket sank fra 20 til 7 kWt pr dag 😀

Dette her!

Jeg gjorde samme feilen, men med system fra Ensy... Det gjelder alle system for balansert ventilasjon og som har luftvarmere. Det stakkars ventilasjonssystemet brukte masse energi på å varme opp luften, men det er mye bedre å benytte fjernvarmen.

Eneste ulempen er at fjernvarme uansett er like dyr per kWh enn strøm, men jaja, det er nok mer effektiv varme siden det går direkte til føttene.

• Liker 1
Skrevet
Pachka Sigaret skrev (6 minutter siden):

Dette her!

Jeg gjorde samme feilen, men med system fra Ensy... Det gjelder alle system for balansert ventilasjon og som har luftvarmere. Det stakkars ventilasjonssystemet brukte masse energi på å varme opp luften, men det er mye bedre å benytte fjernvarmen.

Eneste ulempen er at fjernvarme uansett er like dyr per kWh enn strøm, men jaja, det er nok mer effektiv varme siden det går direkte til føttene.

Synes varmen er mer effektiv ja. Hos meg er fjernvarme inkludert i felleskostnadene i sameiet, men fjernvarme alene blir uansett rimeligere enn fjernvarme + varmluft. Merker ingen forskjell på varmen, men synes innelufta har blitt friskere. 

Skrevet

Heldigvis et gammelt trekkfylt hus fra 60-tallet. Varmen vår blåses ut av seg selv. 🤦🏻‍♀️

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har også balansert ventilasjon, og jeg bruker oppvarming av til-luft fordi det er et godt tilskudd til fjernvarmen. Jeg synes jo det er morsomt at dere skriver at fjernvarmen er en del av felleskostnadene - som om det betyr at dere kan bruke hvor mye dere vil uten at det får følger. 

Jeg skrur av radiator og til-luft oppvarming i sommermånedene, men jeg har den på om vinteren. 

Skrevet

Induksjontopper drar vel mye effekt når en starter plata?

Anonymkode: 504c1...35b

Skrevet
Blondie65 skrev (6 timer siden):

Jeg har også balansert ventilasjon, og jeg bruker oppvarming av til-luft fordi det er et godt tilskudd til fjernvarmen. Jeg synes jo det er morsomt at dere skriver at fjernvarmen er en del av felleskostnadene - som om det betyr at dere kan bruke hvor mye dere vil uten at det får følger. 

Jeg skrur av radiator og til-luft oppvarming i sommermånedene, men jeg har den på om vinteren. 

Så bra at du har nytte av til-luftoppvarmingen. Jeg svarte kun på vegne av meg selv, og i sameiet mitt er fjernvarmen inkludert i de månedlige felleskostnadene. På slutten av året blir det avregnet mot faktisk forbruk, noen ganger får jeg igjen noen kroner, andre ganger må jeg betale et par hundrelapper. Er fullt klar over at det ikke er gratis oppvarming, og jeg sløser ikke. Poenget mitt var at for min del er det mer økonomisk å kun bruke fjernvarme enn samme mengde fjernvarme + (bortkastet) til-luft.

Skrevet
Traktor skrev (På 3.12.2021 den 23.52):

Varmtvannsbereder? Tipper 2000W der. 

Det har du helt sikkert rett i.

Skrevet
3 hours ago, Opi said:

Så bra at du har nytte av til-luftoppvarmingen. Jeg svarte kun på vegne av meg selv, og i sameiet mitt er fjernvarmen inkludert i de månedlige felleskostnadene. På slutten av året blir det avregnet mot faktisk forbruk, noen ganger får jeg igjen noen kroner, andre ganger må jeg betale et par hundrelapper. Er fullt klar over at det ikke er gratis oppvarming, og jeg sløser ikke. Poenget mitt var at for min del er det mer økonomisk å kun bruke fjernvarme enn samme mengde fjernvarme + (bortkastet) til-luft.

Fjernvarme er jo bare marginalt billigere enn strømmen.. 

Uansett. Det beste er å ha tillufta noen få grader kaldere enn ønsket innetemperatur.

Anonymkode: c1222...9d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Fjernvarme er jo bare marginalt billigere enn strømmen.. 

Uansett. Det beste er å ha tillufta noen få grader kaldere enn ønsket innetemperatur.

Anonymkode: c1222...9d5

Jeg påstår ikke at bruk av fjernvarme nødvendigvis  er rimeligere enn elektrisk varme. Men du må vel være enig i at fjernvarme alene er rimeligere enn (samme mengde) fjernvarme + bruk av elektriske varmekilder? Jeg opplevde at varmluft-funksjonen hos Flexit ikke hadde noen effekt bortsett fra å være et strømsluk uten like. Klarer meg fint med varme fra radiator (og varmekabler på badet), selv nå i vinterkulden, bruker ikke mer fjernvarme nå enn da «varmlufta» sto på. Som jeg skrev i mitt første innlegg er strømforbruket mitt mer enn halvvert. Sier ikke at dette gjelder alle, men ville bare dele min erfaring i tilfelle noen andre kan ha nytte av den.

Sorry for at jeg bidrar til avsporing TS, håper du får identifisert strømtyven(e) 😊

Skrevet
Opi skrev (2 timer siden):

Sorry for at jeg bidrar til avsporing TS, håper du får identifisert strømtyven(e) 😊

Hyggelig med hensynsfull kommentar. :) Jeg er ferdig her og føler at jeg lærer noe nytt om andre sine strømvalg. Vinn-vinn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...