Gå til innhold

Er det gjort noen seriøs forskning på eventuelle IQ-forskjeller mellom ulike typer mennesker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller det det en greie som bare nazistene holdt på med, og så døde ut?

Anonymkode: 01921...c41

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interessant tema. Hvem har høyest IQ av innadvendte og utadvendte? 

Anonymkode: 8308d...60f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Interessant tema. Hvem har høyest IQ av innadvendte og utadvendte? 

Anonymkode: 8308d...60f

Jeg vil tippe innadvendte kan ha et lite knepp høyere score på iq, av den grunn at ekstremt smarte ofte er innadvendte. Om dette faktisk er tilfelle. Det aner jeg ikke. 

Anonymkode: 2c3c6...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, IQ tester måler ikke personlighet. den måler kun kognitivt evnenivå innen ulike områder. det er generell IQ som best predikerer fungering i livet, men sier ingenting om hva slags personligheter. 

Tidligere la man ekstremt mye i skårene som at dersom man skårer "slikt" så er man schisofren, bipolar etc. Med ny kunnskap tenker man ikke lengre slikt. To personer med lik IQ kan være svært forskjellige, og ha ulike styrker/svakheter typer. 

Selv om man har veldig høy IQ betyr det heller ikke man klarer seg bra eller er smarte på alle livsområder. IQ tester måler ikke alle ferdigheter - da måtte man hatt ekstremt lange tester. mange ferdigheter som sosial intelligens er eksempel umulig å måle IQ på fordi det er kontekstavhengig,både ut fra ulike situasjoner og steder. 

Anonymkode: 4c1b1...18b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

nei, IQ tester måler ikke personlighet. den måler kun kognitivt evnenivå innen ulike områder. det er generell IQ som best predikerer fungering i livet, men sier ingenting om hva slags personligheter. 

Tidligere la man ekstremt mye i skårene som at dersom man skårer "slikt" så er man schisofren, bipolar etc. Med ny kunnskap tenker man ikke lengre slikt. To personer med lik IQ kan være svært forskjellige, og ha ulike styrker/svakheter typer. 

Selv om man har veldig høy IQ betyr det heller ikke man klarer seg bra eller er smarte på alle livsområder. IQ tester måler ikke alle ferdigheter - da måtte man hatt ekstremt lange tester. mange ferdigheter som sosial intelligens er eksempel umulig å måle IQ på fordi det er kontekstavhengig,både ut fra ulike situasjoner og steder. 

så for å svare på spørsmålet. så er det gjort nye forskning, nyeste intelligens teori er hentet fra CHC modellen. 

www.psychol.net/wisc-wais/2020/8/13/hva-er-intelligens%3fformat=amp

Her kan du lese masse. Denne psykologen er med å utdanner/videreutdanner psykologer og PP-rådgivere i IQ testing. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror spørsmålet heller var om det fins en korrelasjon mellom noen typer mennesker og iq. For eks litt høyere iq blant introverte eller litt lavere blant religiøse. Tror alle forstår at iq ikke måler personlighet. 

Det siste poenget ditt: sosial intelligens kan umulig testes. Både på grunn av uendelig mange faktorer, men mest fordi det ikke kan defineres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det stemme at mennesker som sliter spesielt med depresjon og angst har høyere IQ enn gjennomsnittet? 

Min personlige erfaring, er at når jeg er deprimert, scorer jeg noen poeng høyere enn når jeg ikke er deprimert. Jeg pleier å ligge helt på gjennomsnittet (125) når jeg ikke er deprimert, og 130-135 når jeg er deprimert. 

Anonymkode: 71b51...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har lavere IQ i u-land men det er jo logisk i og med at forutsetningene deres er mye dårligere enn i andre land. Vokser man opp i fattige kår med dårlig kost, krig, flukt og manglende skolegang så det ikke så rart. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan det stemme at mennesker som sliter spesielt med depresjon og angst har høyere IQ enn gjennomsnittet? 

Min personlige erfaring, er at når jeg er deprimert, scorer jeg noen poeng høyere enn når jeg ikke er deprimert. Jeg pleier å ligge helt på gjennomsnittet (125) når jeg ikke er deprimert, og 130-135 når jeg er deprimert. 

Du pleier å ta en "ekte" IQ-test (kontrollert MENSA, WAIS-IV etc.) hver gang du er deprimert?

For øvrig nei, korrelasjonen er andre veien, at man scorer dårligere om man har en aktiv depresjon kontra når man er "frisk".

Høyere IQ gir høyere prevalens av depresjon og andre problemer dog.

Edit: Ja til første, eventuelt formulert omvendt som at mennesker med høy IQ oftere har problemer med psykisk helse.

På individnivå slik du snakker om er det noe annet, og IQ går ikke opp om man blir deprimert...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, det er likheter mellom mennesker som har høy IQ... du kan godt kalle det "ulike typer mennesker".

Hva mener du egentlig når du snakker om "ulike typer"?

Endret av likestilling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror spørsmålet heller var om det fins en korrelasjon mellom noen typer mennesker og iq. For eks litt høyere iq blant introverte eller litt lavere blant religiøse. Tror alle forstår at iq ikke måler personlighet. 

Det siste poenget ditt: sosial intelligens kan umulig testes. Både på grunn av uendelig mange faktorer, men mest fordi det ikke kan defineres.

mitt poeng i starten var at tidligere trodde man at IQ skåren = en type vanske/trekk. nå er tanken at  IQ skåren ikke indikerer hvilken type man er, - man har samtidig styrker og svakheter som kan gi noen indikasjoner, men  type er avhengig av så mye mer enn bare IQ. (husker ikke forskningen nå, men det er det som er det "nye), men man kan selvfølgelig gjøre statistikk om hvor majoriteten av  introverte skårer en populasjon/finne en normalvariasjon blant introverte. Disse typene som nevnes handler mer om personlighetstrekk enn IQ derfor jeg skrev at IQ ikke måker det. 

Vi mener det samme ang sosial intelligens (udefinerbart begrep). jeg benyttet istedenfor forklaringen om kontekstavhengighet for å forklare det mer konkret her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei IQ måler ikke personlighet...men hva kan det ha seg at de få mennesker jeg har klikket meg opp igjennom livet er mennesker som scorer omtrent det samme som meg på IQ tester..? Og jeg har en rimelig uvanlig score..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ABM skrev (2 minutter siden):

Nei IQ måler ikke personlighet...men hva kan det ha seg at de få mennesker jeg har klikket meg opp igjennom livet er mennesker som scorer omtrent det samme som meg på IQ tester..? Og jeg har en rimelig uvanlig score..

Hvor uvanlig er "rimelig uvanlig"? Testet hvordan?

Personlighet og IQ henger definitivt sammen. Jeg trives også best med folk som i alle fall nærmer seg mitt nivå, det er ganske opplagt egentlig. Noen med 80 i IQ vil jo ikke tenke på samme måte som meg, og vi har forskjellige interesser.

Anonymkode: fea27...699

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor uvanlig er "rimelig uvanlig"? Testet hvordan?

Personlighet og IQ henger definitivt sammen. Jeg trives også best med folk som i alle fall nærmer seg mitt nivå, det er ganske opplagt egentlig. Noen med 80 i IQ vil jo ikke tenke på samme måte som meg, og vi har forskjellige interesser.

Testet flere ggr med seriøse tester...jeg kan gi deg et tall eller oppgi hvor stor en gruppe mennesker kan være og jeg teoretisk vil være den smarteste i gruppen...Men det frister ikke å gjøre på åpent forum..så står over der...

Du poster anonymt..hva har du testet IQen til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (11 minutter siden):

IQ og personlighet ikke henger sammen? LOL. skal si at du har egentlig gjort all forsking over flere hundre år til skamme? selvfølgelig gjør det akkurat det, 
at du har en rimelig uvanlig score, den kjøper jeg. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

det var ikke "nazistene" som begynte forske på personlighetstrekk vs. intellekt, dette begynte lenge før i tyskland og frankrike på 1800tallet - kanskje før. det er fremdeles et hett og spennende tema, mange forskjellige varianter av det med ofte mange forskjellige resultater. temaet er veldig interessant. det finnes mange andre deltemaer under dette, som sammenhengen mellom høy IQ og anlegg for psykisk sykdom. 
vær forøvrig klar over at det finnes i perioden 1930 til 1950 mye interessant forsking også utenfor tyskland, jeg nevner i farten Eysenck (jada, han var tysk, for all del) som under 40-årene forsket (i Storbritannia!) på adferd vs personlighet og var godt inne i temaet IQ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har tatt en skikkelig IQ-test to ganger (dvs. den andre gangen var vel mer semi-skikkelig). Den ene gangen var jeg deprimert og fikk score under gjennomsnittet, mens den andre gangen var jeg ikke deprimert og fikk litt over gjennomsnittet. 

Depresjon arter seg jo ulikt, men det er da ikke uvanlig at man får konsentrasjonsproblemer, tenker veldig tregt og generelt sliter med oppfatning og å tenke hvis man er deprimert, og da er det vel mer naturlig med lavere score enn ellers. 

Anonymkode: b7442...f12

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (56 minutter siden):

Testet flere ggr med seriøse tester...jeg kan gi deg et tall eller oppgi hvor stor en gruppe mennesker kan være og jeg teoretisk vil være den smarteste i gruppen...Men det frister ikke å gjøre på åpent forum..så står over der...

Du poster anonymt..hva har du testet IQen til?

Jeg har egentlig aldri fått en score, men hadde 9/9 på sesjon (tilsvarer 96% eller 126+ etter stanine?) og få feil i forhold til den andre personen som fikk 9/9. Den andre testen var WISC da jeg var 12 og jeg fikk bare vite at jeg hadde en score som man forventet for de som var 16. Hvordan man regner dette om til "IQ-resultat" vet jeg ikke. Jeg kunne gjettet på ~130-135 basert på de to, men jeg vet ikke sikkert.

Du da?

Erfaringsmessig liker jeg meg best med folk som ligger over snittet, men et standardavvik under er ingen problem. Jeg vet resultatet til to venner fra sesjontesten. Begge fikk 7/9 og er relativt smarte, han ene er siv. ing. og han andre er lege. Det skulle tilsvare 111-119.

En ting jeg har merket er at jeg sliter veldig med å vurdere IQ til folk som er åpenbart mye skarpere enn meg, mens de som ligger på mitt nivå og under klarer jeg å gjette ganske greit om jeg kjenner dem....

Uansett; jeg merker at de som er i øvre del av skalaen tenker på en litt annen måte og det er lettere for meg å relatere til dem. De er selvfølgelig ingen uniform gruppe, men de har noen likheter i personlighet og interesser. Ikke veldig overraskende egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har egentlig aldri fått en score, men hadde 9/9 på sesjon (tilsvarer 96% eller 126+ etter stanine?) og få feil i forhold til den andre personen som fikk 9/9. Den andre testen var WISC da jeg var 12 og jeg fikk bare vite at jeg hadde en score som man forventet for de som var 16. Hvordan man regner dette om til "IQ-resultat" vet jeg ikke. Jeg kunne gjettet på ~130-135 basert på de to, men jeg vet ikke sikkert.

Du da?

Erfaringsmessig liker jeg meg best med folk som ligger over snittet, men et standardavvik under er ingen problem. Jeg vet resultatet til to venner fra sesjontesten. Begge fikk 7/9 og er relativt smarte, han ene er siv. ing. og han andre er lege. Det skulle tilsvare 111-119.

En ting jeg har merket er at jeg sliter veldig med å vurdere IQ til folk som er åpenbart mye skarpere enn meg, mens de som ligger på mitt nivå og under klarer jeg å gjette ganske greit om jeg kjenner dem....

Uansett; jeg merker at de som er i øvre del av skalaen tenker på en litt annen måte og det er lettere for meg å relatere til dem. De er selvfølgelig ingen uniform gruppe, men de har noen likheter i personlighet og interesser. Ikke veldig overraskende egentlig.

Har merket akkurat det samme ang. å gjette intelligensen til veldig smarte mennesker .. 😂.....Jeg hadde også 9 på sesjonen og har tatt mensas test...

Jeg skal si så mye at jeg ligger endel over det du tipper om deg selv..og mer vil jeg ikke si om den saken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse wannabe "ekstrem" syklistene er vel neppe de som scorer høyest. Det er liksom en egen fanatisk "rase" som ikke helt skjønner alt rundt de. Og nå kommer det sikkert mange spørsmål fra sånn om "forklar" osv, og det komiske med det er jo bare det beviser at de har null selvinnsikt som ikke klarer å se det fra en annen vinkel 😂

Anonymkode: 8c10b...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...