AnonymBruker Skrevet 3. desember 2021 #1 Skrevet 3. desember 2021 Jeg bor i en leilighet på 45 kvadrat. Bygget jeg bor i er det veldig dårlig isolert så det blir som å sitte inni en fryser på vinteren og allerede litt fra høsten av. Jeg har pleid å skri av all varme når jeg drar hjemmefra kl. 07:00 på morgenen og skrur på varme når jeg kommer hjem kl 17:00. Leiligheten er ikke noe særlig stor så det varmer seg opp fort. Jeg skrur på varme bare i stua kl 17:00 og så i soverommet 30-60 min før jeg skal legge meg. Det jeg lurer på nå, er: Sparer jeg noe strøm av å skru av all varme i 10 timer per dag? Venninna mi sier at det blir dyrere siden jeg kjøler ned hele leiligheten for så å varme alt opp igjen. Jeg har jo gjort sånn her i flere år nå uten å egentlig følge veldig med på "hvor mye jeg sparer". Men nå som strømmen er blitt veldig dyr lurer jeg egentlig på hva jeg skal gjøre. Sist mnd fikk jeg 750kr i strømregning. Men det er ikke før etter det disse minusgradene kom. Anonymkode: 391fc...a49
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #2 Skrevet 4. desember 2021 Hold en grunntemperatur hele tiden og øk litt når du er hjemme. På soverommet trenger man ikke varme. Vask klær osv utenom de periodene hvor strømmen er dyrest. Anonymkode: 8d82b...f42
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #3 Skrevet 4. desember 2021 Hold tempen på lik varme gjennom hele døgnet. Da står ovnene bare å slår seg av og på for å holde valgt temperatur. Har man fått opp til den temperaturen nan ønsker, så trekker ovnene kun halvparten av strømmen for å holde temperaturen stabil. om du setter ned temperaturen så bruker ovnene mindre strøm, men når du da slår de på høyt igjen for noen timer, så vil det bli dyrt at de står på med full styrke konstant til temp målet er nådd. Og når man kommer hjem fra jobb så er strømmen drit dyr. Skal man gjøre det på den måten, så må ovnene stå på konstant full styrke på den dyreste strøm prisen for døgn tiden Ellers. Lukk rom du ikke oppholder deg mye på. Klesrom? Separat gang? Arbeidsrom? Rom man ofte er innom, men bare for å hente noe? Anonymkode: 8340d...62e 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #4 Skrevet 4. desember 2021 Du bør holde en jevn innetemperatur hele døgnet fremfor å sku opp og ned, så kan du heller øke varmen litt når du skal være mye inne. Men ellers er effektive strømsparetiltak å legge tetningslister i vinduene (kjøpes typisk i meterruller hos jula eller clas ohlsson), ha gardiner, dusj sjelden og kortere (man blir faktisk ren av å vaske seg med klut også), vask bare klær når maskinen er full og sjekk strømprisen så du ikke gjør det når strømmen er dyrest, lag mat effektivt med f.eks lokk på gryten eller bruk restvarmen på komfyren/ovnen, bytt til ledpærer, bytt strømleverandør når du kan få billigere avtale et annet sted, kle på deg fremfor å øke innetemperaturen, og når du skal investere i nye ting som bruker strøm så velg det som er minst energikrevende. Anonymkode: 1b675...704
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #5 Skrevet 4. desember 2021 Det er helt feil, du sparer mye på å holde temperaturen lav store deler av døgnet. Grunnen til at du trenger å varme opp leiligheten i det hele tatt, er at varme lekker ut hele tiden. Dette varmetapet er proposjonelt med temperaturforskjellen mellom ute og inne. Jo varmere det er inne, jo mer varme lekker ut. Ved å ha det kaldere når du ikke er der, begrenser du varmetapet og du trenger ikke å bruke så mye energi. Anonymkode: 94ea7...e1e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå