Gå til innhold

Er det noen her som sliter med strømregningen og å få det til å gå rundt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange er det her inne?

Kjenner jeg blir helt dårlig på disse sine vegne. Jeg tjener ikke mye jeg heller, men vi er heldigvis to som deler på det.

Hvordan går det for dere andre? Må dere fryse? Eller går det greit? :(

Anonymkode: 0df85...7fa

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fælt at noen har det bra mens andre har det dårlig. 

Hvordan kan politikerene sove godt om natta når de vet dette... 

Anonymkode: 1fc2d...41c

• Liker 8
Skrevet

Ingen i Norge har det bra før alle har det bra. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor mange er det her inne?

Kjenner jeg blir helt dårlig på disse sine vegne. Jeg tjener ikke mye jeg heller, men vi er heldigvis to som deler på det.

Hvordan går det for dere andre? Må dere fryse? Eller går det greit? :(

Anonymkode: 0df85...7fa

Tjaaa...

Jeg er alene og har minstesats ufør så det merkes greit med en tusenlapp eller to ekstra. Det går greit, men kjenner at jeg begynner å bli litt irritert over at de først har bygget ned velferdssystemene og så selger strømmen vår til EU slik at vi må betale dyrt her, og putter overskuddet i lomma. Det er f.eks. umulig å få bostøtte med minstesats, så disse hvem som faktisk får det aner jeg ikke. Det er rimelig dust at man først må få bostøtte for å få noe hjelp, og de andre ordningene for å hjelpe de aller fattigste har de også fjernet (skattebegrensning f.eks.).

Anonymkode: 9637d...9b9

• Liker 23
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Ja…  det går greit, men tør ikke bruke nok strøm i frykt for å måtte slite med regningen.  Forbruket er halvert av nødvendighet. Dette er helt vanlig i mange hjem, og veldig mange har det verre i vinterlandet når snøstorm og kulde herjer med oss. Jeg ser frem til januar når fastprisavtalen begynner.

Endret av Adobyen
Skrevet

Går greit . Fikk 6-7 tusen i strøm regning denne mnd en . Tenker 10 er tålegrensen før jeg må begynne å slå av ting. 

Anonymkode: 5d800...c7c

• Liker 4
Skrevet

Er alene med to barn. Har vært heldig å fått meg en ekstra jobb (utover 100%), det vil komme godt med når strømmen skal betales i vinter. 

Anonymkode: d2981...c66

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Apropos politikere. Er det sant at de får dekket strømutgiftene i pendlerboligene sine??

Anonymkode: 05d6c...d22

• Liker 2
Skrevet

For egen del må jeg si at det er ikke de økte strømprisene som er problemet, 2-3000 kr ekstra ut hver måned går for så vidt greit økonomisk sett, men det er den totale økningen i utgiftsnivået som bekymrer meg mest.

Hvis strømmen øker med 2-3 000 kr mnd, boliglånet øker med det tilsvarende, og matvareprisene øker også, da har vi plutselig 8-10 000 kr ekstra per måned vi må ut med, og da begynner det å bli svært ukomfortabelt.

Nå må jeg påpeke at vi er av de heldige.  Vi har en buffer som vi kan ta av, og kan i tillegg ta andre mer drastiske grep som gjør at vi vil klare oss uansett, men andre rundt oss er ikke like heldige som oss, og det bekymrer meg.

Anonymkode: 25ccb...85f

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Apropos politikere. Er det sant at de får dekket strømutgiftene i pendlerboligene sine??

Anonymkode: 05d6c...d22

Ja det er sant. 

Anonymkode: 25ccb...85f

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer ikke til å slite med strømregningen, jeg tilpasser forbruket og har også lagt inn en god buffer ifht utgifter når jeg skaffet bolig. Men når jeg ser diskusjonene både på KG og i div grupper på FB så skjønner jeg at en del kommer til å slite, og det er heller ikke så uforskyldt som folk skal ha det til. F.eks makser mange lånet for å kjøpe stor bolig, uten forståelse for hva det koster med drift av stor bolig (her strøm, men også vedlikehold, kommunale avgifter ect). Se f.eks hun som stod på debatten og klagde på at strømme var dyr, men hadde bolig over flere etasjer som åpenbart er en for dyr bolig for henne. Folk skal ha badekar, boblebad som står ute og trekker strøm hele året, 25 grader innendørs døgnet rundt i hele boligen, dusje 1-2 ganger pr dag, maks belysning og alle bekvemmeligheter, uten tanker for at det koster å drifte. Var også en som stod på tv med familien og snakket om de fæle strømprisene og at de ikke kunne redusere, men hele familien satt i t-skjorte innendørs. Da kan man redusere en hel del på temperaturen, kle på seg og spare penger.

Folk ler nok av meg som tar på ull, har pledd og varmeflaske i sofaen, vasker meg med klut de fleste dager og ikke kjører full utendørs julebelysning, men jeg hadde aldri over 1000 kr i strømregning i fjor, og selv om det sikkert blir mer i år skal jeg fint klarer meg uten å bli ruinert. 

Anonymkode: 1c5d4...f1f

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg kommer ikke til å slite med strømregningen, jeg tilpasser forbruket og har også lagt inn en god buffer ifht utgifter når jeg skaffet bolig. Men når jeg ser diskusjonene både på KG og i div grupper på FB så skjønner jeg at en del kommer til å slite, og det er heller ikke så uforskyldt som folk skal ha det til. F.eks makser mange lånet for å kjøpe stor bolig, uten forståelse for hva det koster med drift av stor bolig (her strøm, men også vedlikehold, kommunale avgifter ect). Se f.eks hun som stod på debatten og klagde på at strømme var dyr, men hadde bolig over flere etasjer som åpenbart er en for dyr bolig for henne. Folk skal ha badekar, boblebad som står ute og trekker strøm hele året, 25 grader innendørs døgnet rundt i hele boligen, dusje 1-2 ganger pr dag, maks belysning og alle bekvemmeligheter, uten tanker for at det koster å drifte. Var også en som stod på tv med familien og snakket om de fæle strømprisene og at de ikke kunne redusere, men hele familien satt i t-skjorte innendørs. Da kan man redusere en hel del på temperaturen, kle på seg og spare penger.

Folk ler nok av meg som tar på ull, har pledd og varmeflaske i sofaen, vasker meg med klut de fleste dager og ikke kjører full utendørs julebelysning, men jeg hadde aldri over 1000 kr i strømregning i fjor, og selv om det sikkert blir mer i år skal jeg fint klarer meg uten å bli ruinert. 

Anonymkode: 1c5d4...f1f

Om man må ta av buffer for å betale strømregning så har man reddet seg en stund, men dette med økte priser (ikke bare strøm) er trolig ikke forbigående - men noe som kommer til å eskalere over nyttår, da vil mange som har lagt av buffer også begynne å merke dette. Buffer er for de fleste ikke tiltenkt faste utgifter som strøm er. Litt tidlig å si at man har kommet i en ny normal, men om man er det og lønnsoppgjør neste år kommer under 8-10% (eller innføring av tilsvarende borgerlønn) vil dette ikke løse seg.

Anonymkode: ab838...03e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Alle klager på Frp som gir de med høy inntekt lav skatt, men det er ingenting ifht det som skjer nå... Dette er mye verre. 

Anonymkode: 98b52...ea2

• Liker 3
Skrevet

Jeg sliter. Med strømprisene nå, sammen med økte renter går det ikke rundt lengre. Inntekt = boutgifter, med 4-500 kr til å dekke alt annet. Og det var forrige måned. Nå er Coop kundekontoen tømt også, og da er det ikke så mange flere steder å hente mer.

Anonymkode: 76708...486

Skrevet

Det går eigentleg greitt. Men har skrudd ned på alt unødvendig. Er redd for korleis det påvirker landet økonomisk. Er ikkje bare eg som holder tilbake hardt nå. Vanligvis bidrar vi meir til lokale føretak, nå tørr eg ikkje.

Anonymkode: 38427...01b

Skrevet

Nei? Strømregningen for meg er jo snakk om bare småpenger... Jeg har etterfakturering hos min strømleverandør, så jeg betaler for strømmen jeg brukte måneden før i andre halvdel av måneden etter.

Den siste strømregningen jeg fikk var på 320 kr for oktober, det er ned fra 400 kr måneden før i september. Det har med at jeg har vært borte fra hjemmet mitt og brukt litt mindre strøm. Likevel så venter jeg fremdeles på regningen for strømmen jeg brukte i november (den kommer vel den 20. desember), og jeg tipper det går opp en del pga. strømprisen. Fremdeles fullt mulig å betale...

Her er tiltak for å få ned strømforbruket:
* Balansert ventilasjon med varmegjennvinning, ikke nødvendig å åpne vinduene :) 
* Veldig god isolasjon, isolerte vinduer og branndør som ytterdør.
* Fjernvarme som koster ca. 500 kr mnd for all oppvarming i leiligheten.

Skrevet

Pristak på 59øre ut året og 79øre etter det, så det går greit. Bandt også renten på 1,6% i fjor frem til november 2023, så er ikke bekymret økonomisk enda.. 

Tenker på alle de stakkarsene som fryser og er oppe på natten for å dusje/vaske klær osv, det skal ikke være sånn i Norge. Håper politikerne gjør noe fort!

Anonymkode: d20c9...8c6

• Liker 7
Skrevet

Som minstetrygda er jeg veldig bekymra nå. Det er jo såvidt det går rundt fra før av og nå blir det enda verre. Redd utgiftene blir så høya pga dette at trygda ikke dekker det en gang.

Anonymkode: 83f5a...183

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor ikke fastpris hvis man har problemer med at det går rundt. Når strømprisen eller renta ikke kan gå lenger ned så er det mulig å binde den. 

Virker som strømpris og rentehopp kommer som julekvelden hver vinter

Anonymkode: 97ca7...063

• Liker 2
Skrevet
Pachka Sigaret skrev (3 timer siden):

Nei? Strømregningen for meg er jo snakk om bare småpenger... Jeg har etterfakturering hos min strømleverandør, så jeg betaler for strømmen jeg brukte måneden før i andre halvdel av måneden etter.

Den siste strømregningen jeg fikk var på 320 kr for oktober, det er ned fra 400 kr måneden før i september. Det har med at jeg har vært borte fra hjemmet mitt og brukt litt mindre strøm. Likevel så venter jeg fremdeles på regningen for strømmen jeg brukte i november (den kommer vel den 20. desember), og jeg tipper det går opp en del pga. strømprisen. Fremdeles fullt mulig å betale...

Her er tiltak for å få ned strømforbruket:
* Balansert ventilasjon med varmegjennvinning, ikke nødvendig å åpne vinduene :) 
* Veldig god isolasjon, isolerte vinduer og branndør som ytterdør.
* Fjernvarme som koster ca. 500 kr mnd for all oppvarming i leiligheten.

Fint for deg.

Dessverre er dette tiltak som er umulige for de fleste som sliter nå.

Folk med lave inntekter eier sjeldent eget bosted, men må leie.

Da er en helt prisgitt at utleier ser behov for å investere økonomisk, for at de skal få lavere strømutgifter. Noe de færreste er.

Det er dyrt å være fattig.

Anonymkode: 0fe30...669

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...