Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et firma har 10 ansatte. 5 av disse har en kontrakt for det står 'feriepenger inkludert i lønnen'. Alle har samme lønn. Dvs halvparten vil da få feriepenger i juli, men andre halvpart må da leve på oppsparte midler, noe de ikke er klar over. (er jo ikke noe alle nyutdannede tenker på rett etter sommerferien)

Er dette lov?

Kan noen evnt referere til et sted i loven hvor det står de ikke kan gjøre sånt?

Det står ikke noe om feriepenger på lønnslippene firma gir til ansatte.

Alle ansatte har skrevet under kontrakten. Kan firma da si. 'men du har jo skrevet under derfor har vi vårt på det tørre...'

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dette er ikke lov.

Det skal utbetales feriepenger, men det er viktig å huske på at feriepengene utbetales året etter at de er opptjent. Fikk du feriepenger i år, så var det på grunnlag av lønna di i 2004.

Feriepengene du tjener opp i år skal utbetales til ferien neste år, evt når du slutter, dersom du slutter før det.

Skrevet

Det er vanlig at årslønn oppgis inkludert feriepenger, fordi det jo faktisk er en del av lønna. Men den delen av lønna som feriepengene utgjør plikter arbeidsgiver å trekke fra lønna, og så utbetale når ferien skal være, evt. i juni.

Skrevet

En kontrakt som gir deg dårligere forhold enn det som står i loven er ikke verdt papiret den er skrevet på. Har du signert en kontrakt som gir deg dårligere forhold enn loven sier kan du trygt regne med at loven også gjelder deg.

Skrevet

Dette er jo noe de burde ha reagert sterkt på før de skrev under kontrakten uansett.

at de ikke vet om det er tull, man leser alltid viktige dokumenter før man signerer, sånn er det bare!

men som de andre over nevner, så plikter firmaet å trekke ett gitt beløp fra lønna hver måned, som skal betales ut som feriepenger enten når vedkommende har ferie eller på sommeren. (året etter, som også andre nevnte)

Skrevet (endret)

Du kan gjøre avtale i kontrakten at lønnen som utbetales er inkludert feriepenger -hvertfall når det gjelder kortere engasjementer.

Hvis man da vil ha feriepenger utbetalt neste år - må den månedlige utbetalingen reduseres tilsvarende.

Hvilken lønn hver og en får i følge en avtale er jo opp til de det gjelder å forhandle frem - så om Per får kr. 10.000,- inkludert feriepenger og Pål det samme eksl. feriepenger - - har opplagt Pål klart å forhandle frem en bedre deal for seg selv.

.. og enig med Aline - det å lese hva man faktisk skriver under på er ikke så dumt..

Endret av LilleBille
Gjest Hippopotamus
Skrevet

Ja, det er dessverre lov å betale ut lønn som ikke gir rett til verken feriepenger, sykepenger eller pensjonspoeng.

Skrevet
Ja, det er dessverre lov å betale ut lønn som ikke gir rett til verken feriepenger, sykepenger eller pensjonspoeng.

- eller som det blir sagt at feriepengene er inkludert i lønnen

Skrevet

Fra ferieloven:

(6) (Fravikelighet)

Reglene i denne paragraf om beregning av feriepenger fra arbeidsgiver, kan fravikes ved tariffavtale.

Om de 5 har en tariffavtale som sier at feriepengene skal utbetales fortløpende (altså ikke samles opp) kan avtalen deres være riktig, ellers ikke.

Skrevet

Eksempler takk!

Skrevet

Har du lønn, skal du ha feriepenger. Har du bare utgiftsgodtgjørelse skal du ikke ha feriepenger.

Om du er lønnet støttekontakt uten å få feriepenger får du ta med deg ferieloven og slå den i bordet til arbeidsgiveren din, for dette er lovbrudd. :frustrert:

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Har du lønn, skal du ha feriepenger. Har du bare utgiftsgodtgjørelse skal du ikke ha feriepenger.

Om du er lønnet støttekontakt uten å få feriepenger får du ta med deg ferieloven og slå den i bordet til arbeidsgiveren din, for dette er lovbrudd. :frustrert:

Det hjelper nok ikke at lille meg prøver å ta opp kampen alene mot hele kommune-Norge, tror jeg. Har forøvrig kranglet mye på det allerede, uten at det hjalp.

Skrevet
Det hjelper nok ikke at lille meg prøver å ta opp kampen alene mot hele kommune-Norge, tror jeg. Har forøvrig kranglet mye på det allerede, uten at det hjalp.

Da synes jeg du skal ta en prat med en tillitsvalgt i kommunen.

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Da synes jeg du skal ta en prat med en tillitsvalgt i kommunen.

Har prøvd. Dette er vanlig praksis i kommunene, og i følge dem selv og alle andre jeg har kontaktet fullt lovlig. Dessverre.

Skrevet

Sjekk nå i så fall at du får utbetalt feriepengene fortløpende.

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Sjekk nå i så fall at du får utbetalt feriepengene fortløpende.

Jeg jobber ikke lenger som støttekontakt, har ikke gjort det på to år. Men jeg fikk feriepenger innbakt i lønna, ja, tilsammen 74 kr timen... Ganske nøyaktig 66 kr timen dersom man trekker fra feriepengene. Også klager kommunene på at de ikke får tak i nok støttekontakter :overrasket:

Gjest Violetta
Skrevet
at de ikke vet om det er tull, man leser alltid viktige dokumenter før man signerer, sånn er det bare!

Her tror jeg man skal huske at kuen også har vært kalv en gang. Min første ordentlige jobb fikk jeg på en plass der det etter hvert ble mange som fikk sin første ordentlige jobb, og jeg kan ikke huske en av dem som skjønte av seg selv at man ikke får feriepenger første året man er i fast jobb.

Når man er ny i voksenverden og på arbeidsmarkedet er det lett for å gå glipp av det som da kan virke som detaljer, men som er siden er viktig likevel.

På denne arbeidsplassen ble det etter hvert utarbeidet et lite hefte for nye arbeidstakere, der man informerte spesielt om slike ting, og de som ønsket det trengte ikke å ta ut hele ferien første året, men kunne få utbetalt lønn i stedet.

Skrevet

Grunn til at en ikke får feriepenger som støttekontakt er at en er oppdragstager, ikke ansatt i den forstand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...